Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
109923
View
516
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Post time 12-4-2013 10:43 PM | Show all posts
Bukit botak (dlm kwsn pahang) bnyk misterinya......dulu bnyk ayah kita korek berlian muda.....tapi tempat tu berpenunggu
Silap2 ada yg lebam tiba2
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2013 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Sape kedia.. Hahaa.. Lama btol koi tok gune ayat tu..
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2013 01:52 PM | Show all posts
cepat la sambung tuan tanah
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2013 04:11 PM | Show all posts
best la pengalaman tt ni..cepat2 sambung k..
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2013 03:17 PM | Show all posts
sambung sambung.... hehehe... tak sabar menunggu citer tuan tanah...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-4-2013 11:17 PM From the mobile phone | Show all posts
maap la..saya dah cuba banyak kali taip pakai hp..tp data error...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-4-2013 03:36 AM | Show all posts
sambung.......

setelah kaki mael kembali pulih,kami kembali dengan program kami..iaitu mencari si jagas aras..ya..si jagas aras si jantan laga...kami meneruskan pencarian kami..lokasi pencarian ikan pelaga di lakukan berhampiran dengan kawasan perumahan kami..kawasan baruh itu terletak berhampiran kawasan kampung kami dan bersebelahan tanah perkuburan..memang sesuai untuk dijadikan tempat persembunyian spesis ini...kawasan yg ditumbuhi pokok keladi,daun salom dan paya berlopak...

setelah sampai ke destinasi yg dituju..tanpa berlengah dan perasaan yg berkobar,kami meranduk kawasan paya tersebut..
"woooaaaaa!!!"tiba-tiba ary menjerit.."buih berkarat..."kata ary..kami berlari kearah ary..memang sukar bila berlari di kawasan paya tersebut...telatah kami seperti melompat terkinja-kinja meranduk air dan selut itu..bila kami sudah berada di sisi ary...dengan tak sabar-sabar menunggu sauk ary mendapatkan hasil yg dicari..."haaaaaaaaa...hitam...hijau...beso pulak tu...yesss.."kata ary..orang pertama yg dapat menangguk ikan pelaga jantan..kami bersorak gembira dan kembali mencari ikan pelaga masing masing...
tak kurang juga ,kami juga mendapat 4 ke 5 ekor seorang...dalam keseronokan mencari dan meranduk kawasan paya itu..tiba tiba,amri berteriakan.."aduhh..kaki aku kena sengat keli.."katanya sambil dia meranduk naik ke darat...kami dengan kelamkabut menuju kearahnya...ku lihat amri dengan muka berkerut menahan bisa duri keli..."aduh,,pedihnya kaki aku..katanya..
aku teringat masa aku terkena sengatan duri keli,ayahku menggunakan air kencingnya menjadi penawar bisa keli,.."weh amri,ko kencing kat tempat bisa tu..kata ku pada amri...dia mengikut arahanku..dan petua itu menjadi,sakit bisa sengatan keli itu hilang..dua tiga kali kencing juga baru jadi...amri berterima kasih padaku..aku tersenyum dan mengatakan yg aku pernah terkena sengatan keli,dan itu lah penawarnya...

petang sudah menjelma,kami masing -masing balik ke rumah,dalam perjalanan,aku asyik terbayangkan tentang ikan pelaga ku yg akan ku masukkan ke dalam botol sos yg ku cuci kelmarin..mesti cantik...aku tersenyum tanda puas..
setelah aku sampai di rumah,aku curi-curi masuk ke rumah agar tidak diketahui mak ku..aku memasukkan simerah jagat ku ke dalam botol sos,dan menyorokkannya di bawah rumah..3 ekor kesemuanya dan di letakkan di 3 botol ..botol itu ku tanam separuh agar kesuraman cahaya akan mengekalkan warna asalnya dan agar sukar pudar,...

pada waktu senja selesai aku dan adik beradikku mengaji..kami mengaji dengan mak,..aku ke bawah rumah..dengan bantuan lampu picit cap kepala harimau ku..aku mengangkat botol satu persatu.."eh?..dah hilang seekor?..kata ku dalam hati..aku naik ke rumah dan sebelum itu aku menutup lagi 2 botol dan menebuk lubang kecil agar ikan pelaga ku tidak melompat...
aku mencari abang ku yang sedang leka menonton tv.."abang..kenapa ikan che'ah hilang seekor ea?..kata ku pada abg ku.."ohh..itu sebab kena pancing dengan cicak...katanya..berkerut dahi ku mendengar teorinya..masakan boleh cicak mancing?..abg ku faham akan kebingungan ku..dia menjelaskan lagi..cicak tu..pancing pakai ekor dia..ikan pelaga ni,pantang tengok mende gerak2 mcm cacing kecil..bila dia gigit..cicak tu angkat la keluar...katanya.."oooo..baru che'ah tau..kata ku padanya tanda faham...
aku duduk bersama menonton cerita di tv2..maklum lah..kat kawasan kami tv 3 ni sukar nak dapat siaran...tv 2 banyak menyajikan cerita-cerita menarik..kalau golongan berada pula..mereka melanggan MEGA tv..itu pun kalau ada coverage dia..sedang kami leka menonton cerita orang putih...tiba-tiba..kami terdengar jeritan diluar..dan bunyi orang berlari..ada juga bunyi tangisan..mak ku dan kakak ku yg duduk di dapur juga mendengarnya..
dammm!!!dammm!!damm!!!.."su!! bukak pintu su!! tolong..huuu..tiba tiba pintu rumah kami diketuk dengan kuat..kakak ku bergegas membuka pintu rumah ku..apasal mek?kata kakak pada rakannya..kulihat rakan kakak ku dengan tercungap-cungap dan keadaan yg pucat lesi..mengambil nafas sebelum ingin berkata sesuatu.."masa aaa,aku denga adik-adik aku baru nak balik dari mengaji dari rumah mak cik melah,kami ternampak hantu susu..dia bawak batu nesan mengacau kami..."kata mek pada kakak ku,sambil mukanya menunjukkan riak ingin menangis..
"sabo mek,sabo..kata kakak ku,kat mana jumpanya?".."kat rumah sebelah..dia muncul kt rumah mak cik meah...aku ingat nak ikut short cut..tak tahu la kena mcm ini..kata mek..malam itu mek dan adiknya tidur dirumah ku sebelum pulang keesokan harinya..
bagi aku,sijagat agas ku lagi penting..kehilangan salah seekor darinya yg membuatkan aku tidak mengendahkan perkara semacam itu buat sementara...

bersambung....
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2013 05:35 PM | Show all posts
best la cite dumbell. gaya cerita yang menarik. gaya penulisan pun senang nak paham.
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2013 04:41 PM | Show all posts
aaaaaaaaaaaa.... kena sambung baca ni...
bookmarked!!
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2013 08:50 AM | Show all posts
parking sini, menantikan sambungan seterusnya...terbaik..sama mcm kisah sham xv ape nama ntah
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2013 01:05 PM | Show all posts
cepat sambung TT.... aku dah addict dgn citer ko ni....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-4-2013 03:39 PM | Show all posts
ice98 posted on 13-4-2013 02:32 PM
Sape kedia.. Hahaa.. Lama btol koi tok gune ayat tu..

hahaha...cenggitule..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-4-2013 03:40 PM | Show all posts
nicuya posted on 12-4-2013 11:34 AM
eh eh....bahasa pahang pure...tmerloh lipis nih....hai abg dumbell...kite pon phg...

samala kita yek...
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2013 03:50 PM | Show all posts
aok bilenye nk update citer ni..
koi dh ternanti2 dh ni ha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-4-2013 12:49 AM | Show all posts
sambungan......

esoknya,aku dah pagi-pagi buta bangun,..aku tak tunggu diam,aku terus ke bawah rumahku untuk melihat ikan-ikan laga belaanku,ya..masih ada lagi dua ekor..hitam dan berkilat menawan...setelah ku berimakan berupa anak cacing halus yg dikerat putuskan..aku kelaman rumahku...aku tercari,cari sepohon pokok renek bernama hempedu bumi disebalik pohon bunga mak ku.."ah,,jumpa pun,"kata ku dalam hati...aku kutilkan pucuknya sedaun dua,dan ku mamah dan menelannya agar pahit daun lambat menjalar di segenap ruang mulut dan tekak ku..kata orang-orang tua,ia bagus untuk darah dan gula dalam badan,tapi kena amal makan pagi dan bukannya hari-hari,tapi seminggu 3 kali atau sebaliknya...
setelah selesai menahan kepahitan daun itu,aku ke dapur mencari makanan...menu pagi ini ialah ubi kayu rebus cicah sambal ikan bilis,sedap bila makan tengah panas-panas,dan lawannya air kopi pekat..pehhh..tak terkata pagi itu...tapi kalau hari-hari ubi kayu...muka pun macam ubi rebus..hahaha...bila aku selesai santapan mengalas perut ku pagi itu,aku bergegas keluar rumah..almaklumlah,cuti sekolah..banyak program yg ku set kan dalam kepala,dari melastik burung,main baling tin,galah panjang,konda-kondi...kalau tiada aral,..zero fine pun jadi(main getah)..zaman aku,tiada orang mampu beli game famcom,playstation pun kurang kenal..kalau game pocet brick itu pun dah kira jakun bagai...kalau main bola pula..main rounders..itu pun bolanya diperbuat dari lilitan getah dari getah pelan(plan)pokok getah...bola sepak pula,kena tunggu sahabat yg berada sedikit membawanya..itu pun kalau beliau tidak bertekak atau bergaduh fasal kekalahan yg diterimanya..
mana nak tahan,kalau aku pun panas masa tu,kalau kalah je,kena ejek lengit...lengit..ye yey..lengit kalah..padan muka kalah...itulah perkataan senda gurau kami yg mengeratkan kami semua bagai adik beradik..
"hari ini aku nak melastik burung la.."fikir ku dalam benak akal ku...aku terus kerumah mat yg terletak berdekatan rumah ku...
belum aku nak ucap salam,aku lihat,mat sedang terkial-kial bersama abangnya di tingkap rumahnya..."asalamualaikum...tengah belek ape tu mat?..kata tu penuh tanda tanya..."waalaikumsalam...ha, ah..ni haaa...malam tadi..akak aku terjumpa hantu berbulu..badan dia beso..dia lompat ikut tingkap ni ha...bulu dia pun masih terlekat lagi.."kata mat membalas soalanku sambil menunjukkan jari telunjuknya kearah tingkap..."yeke mat?.."tanya ku lagi sambil melihat arah yg ditunjukkan..memang ada sisa bulu yg melekat di celah sembilu kayu tingkap itu..."akak aku kata,mata dia merah menyala,beso sport light,lidah dia panjang terjelir.."tambah mat lagi..."ooo"..kata ku mengiyakan kata-katanya.."malam tadi mek anak ayoh dir,kena kacau hantu susu.."celah ku.."yeke? kata mereka serentak...aah..kata ku..kalau tak caya,tanya mie adik dia..kata ku untuk menguatkan lagi alibi ku...mereka mengangguk tanda percaya kata ku..kakak mat pula demam terkejut,,aku dan mat ke rumah ary...kami sepakat untuk bertanyakan tentang nama makhluk yg mengganggu akak mat itu...
asalamualaikum pak cik..ucap kami serentak...."waalaikum salam..ahh..engkorang bedua ni datang cari ary ke?"...tanya pak cik...takde la pak cik..kami datang ade hal nak tanya pak cik ni..pasal kami nak tanya,hantu ape yg berbulu besar,mata besar dengan lidahnya panjang terjelir?..kataku memberanikan diri memberi pertanyaan yg ingin diketahui oleh aku bersama mat..
"makhluk berbulu..beso,..mata bulat merah beso,lidah terelir..hmmm.."..oh itu bajang..kalau hantu raya mata tak besar..kata pak cik memberi penjelasan...bajang ni kalau sampung orang..payoh nak berubat..jenis babil(degil,keras kepala) bendaalah tuh..tegas pak cik...kata-kata pak cik itu telah membuatkan bulu roma kami tegak berdiri..selepas itu ku ceritakan serba sedikit yg aku tahu pasal hantu susu yg menggangu mek malam tadi..."huh..ngaco lagi memende maca tuh..kata pak cik..mala nih,kalo aok bedua berani,moh ngikut pak cik..kita nengok mendaalah tu..setakat mana degilnya..kata pak cik...kata-katanya membuatkan kami berpandangan satu sama lain...dengan kata sepakat dan guarantee dari pak cik..kami bersetuju,semua peralatan,pak cik yg sediakan,kami hanya menemannya dan menolong serba yg patut..
program yg aku set kan tidak menjadi,kerana aku masih teringat dan ketakutan dengan ajakan pak cik itu...dalam duduk termenung itu,ku rasakan di pinggang sebelah kiriku terasa sakit dan menyucuk-nyucuk berselang dengan pedih..aku segera melihat pinggang ku.."alamak,bisul lada la.."kata ku sendirian..bisul itu masih merah dan tidak bermata lagi...aku bergegas turun ke dapur rumah ku mencari seulas bawang putih...bila aku mendapatkan bawang putih itu,aku tenyeh gentelkan di tangan ku agar getahnya terhasil banyak...lalu aku sapukan di bisul tersebut...dalam tiga hari ke empat hari ku ulanginya..hilang lah bisul itu...memang itu lah ubat bisul selagi tidak timbul matanya..itu memang petua yg diajarkan abah ku pada ku..kalau dah bermata..kena pakai duri limau pula untuk mencungkil matanya..kalau tidak atau dibiarkan...alamat pedih bisanya menjalar disegenap urat sendi..kalau yang tidak tahan,,alamat nya terasa panasnya bisa bisul itu selain sukar untuk bergerak seperti biasa...
bila menjelang malam...,aku sudah bersiap sedia untuk ke rumah pak cik..pak cik kata,lepas isyak kami mesti berada di rumahnya,untuk diberikan pedinding dari disampuk semasa upacara panggil hantu itu..

bersambung.....
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2013 02:37 PM | Show all posts
Best betollaaa citer TT. Mcm citer Tamar Jalis tue. Patut dibukukan pengalaman mcm nie. Penuh dgn nasehat dan petua. Terasa dekat citer TT ni dgn kehidupan masa kecil aku. Anak aku sekarang......x merasa keseronokan mcm aku masa duk kat kampung dulu.
Teruskan TT.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-4-2013 06:13 PM | Show all posts
sambung....

Malam itu,aku dan mat,awal-awal lagi dah terpacak di laman rumah pak cik,lepas isyak sahaja,aku terus bergegas ke rumah pak cik,disana aku lihat,mat setia menanti kedatangan ku..sambil bercangkung di tubir jalan..."haaa,mat,lama sampai?"..kata ku membuka bicara.."eh tak de la..koi baru je sampai..selang beberapa minit pastu,ngko pulak sampai..mengkala ngko dah sampai ni..moh le kita panggil pak cik...hari ni mcm lain sikit je aku tengok..seram sejuk la pulak.."kata mat sambil memeluk tubuhnya  dan menunjukkan lengannya yg meremang padaku..aku tersengih kerang padanya...mana taknya..aku pun seram jugak...mahu aku gigit lengan si mat ni...ade ke patut cakap cenggitu..
aku mengajak mat ke beranda rumah pak cik sambil menunggu beliau membuka pintu...sambil menunggu pak cik,aku bertanyakan tentang ikan laganya..adakah segarang dan secantik ikan aku..."aku punya ikan..aku taruk daun buluh..biar garang dan berkilat"..terang mat pada ku..aku membeliakkan mata ku tanda tak percaya.."aduh mat..kalah la ikan aku nanti kalau berlaga.."kata ku berseloroh...aku dan mat ketawa...
"kriukkkk...ikkkk"..terdengar dibelakangku,pintu utama rumah pak cik dibuka..."ha..datang aok seme ye...noh ayor ni..minum habih..."kata pak cik..belum sempat kami memberi salam lagi...aku dan mat menonong je mencapai dulang berisi 2 gelas air di tangan pak cik,dan meletakkannya ditengah-tengah diantara kami berdua...aku berpandangan sesama sendiri dengan mat..."haa..ape lagi di tenung tu..minum le.."sergah pak cik..cepat-cepat kami mencapai seorang satu gelas dan minum air itu,,terasa payau sedikit..tapi ok juga  la..kalau air oren ke ribena ke lagi bagus...huhuhu
pak cik memberitahu kami,yg teknik yg dipakainya hanyalah paku mayat,tempurung,katak,lilin,kacang hijau dan kelambu diikat mati..bersama dua biji limau bali...tugas kami hanyalah membawa peralatan tersebut ke kawasan ladang yg berhampiran dengan rumah kami...sesampainya kami disana..pak cik memulakan teknik memanggil hantunya..mula-mula disiksanya katak tersebut,diserkupnya dengan tempurung..lalu diketuk tempurung tersebut hingga katak tersebut menggila melolong-lolong...
dari perlahan..hingga kuat bunyinya..memecahkan sunyi unggas hutan...bunyi yg dihasilkan,agak pelik sedikit dari biasa..
tiba-tiba..lilin yg terpasang tiba-tiba terpadam..tiada angin atau tiada sesiapa pun yg meniupnya...aku jadi takut.."aok pasang balik"tegas pak cik pada ku dengan nada garau..aku jadi serba salah..tapi ku turut jua katanya...selepas ku hidupkan kembali api lilin itu..pak cik mengetuk lagi tempurung itu..kali ini bunyi katak lebih menggila..naik pening kepala aku mendengarnya..
dan satu saat itu..katak itu tiba-tiba tidak bersuara....sekali lagi lilin terpadam!!!..aku dan mat berpelukan sesama sendiri...kami lihat..pak cik seolah-olah sedang membaca sesuatu..terkumat-kamit mulutnya..pak cik menegak dan meninggikan dadanya sambil bersila..dia melihat kekiri dan kekanan...
"hishk...hiskh..."aku terhidu sesuatu..bau hancing,kuat pula tu..aku mencium pula baju ku,ku hidu pula badan mat,tak kurang pd mat,dia menghidu di sekeliling..aku dan dia mengangguk tanda pelik,...
"hah!!!!hah!!!!tiba-tiba,pak cik menjerit dan melemparkan kelambu berikat mati diatas kepala kami...dan kami terkejut separuh mati dengan perlakuan pak cik...dengan tak disangka..kelambu tadi seperti terbang dengan sendirinya..tapi tak tinggi...dengan cepat pak cik membaling kacang hijau kearah kelambu itu,dan seperti persembahan silap mata..kami lihat,kelambu itu terbakar...dan satu lolongan yg kuat memekakkan telinga kami...tiba-tiba kelambu itu jatuh menyembah ke bumi...pak cik berlari kearah kelambu itu...
aok berdua..cepat ngambilnye limau bali dan paku mayat..!!!"jerkah pak cik pada kami,sambil dia berlari kearah kelambu yg hampir hangus kebumi itu...kami cepat-cepat mengambil peralatan yg dimahukannya dan berlari kearahnya  kerana ketakutan ditinggalkan pak cik berjauhan..."nah pak cik"..kata kami serentak..pak cik dengan tidak berkata sedikit pun ,dengan secepat kilat menyambar peralatan yg dimintanya...dan menyiapkan pekerjaan terakhirnya,memasung benda yg terbakar itu pada limau bali dan di paku..lima penjuru kesemuanya..bermula dari kanan kekiri..atas ke bawah dan memusat di tengahnya...

sambungan........

Aku memerhatikan sahaja gelagat dan perilaku pak cik,satu persatu.."ahhh...nanti pak cik nak kena buang dia kat sungai bertemu tiga.."katanya sambil mengangkat buah limau bali itu..."oooo...kata kami terlopong kerna tidak faham akan maksudnya...
setelah selesai,kami kembali pulang dengan berjalan kaki..dalam perjalanan pulang itu,kami bersembang bagi menghilangkan rasa takut dihati..."kalau tiba-tiba bau hancing pelik je..tu langsuir.."tiba-tiba pak cik mencelah memberi petua kepada kami..."selalunya setan jenis mcm ni,kalau bebudak kena,abis gatal dan bengkak-bengkak satu badan,ubat dia pula,mandi kunyit,tak pun sapu bedak angin(dulu pemes bedak angin thailand bekasnya warna merah dan tin nya petak empat segi panjang)..kata pak cik lagi..."ooo...tapi pak cik,kalau orang kena demam campak pulak mcm mana nak kenal?..tiba-tiba aku menyoal pak cik atas kemusykilan yg datang...
"demam campak ni,demam la,memula datang demam,baru naik bintik...haaa,ni pak cik nak bg tau,ubat dia,pakai daun semambu..mujarab....letak bawah bantal bila nak tido..tak pun mandi pakai daun semambu ni...daun semambuni,nak kunyah pun boleh,,tak mabuk..hahahaha.."pak cik dan kami bergelak sakan sambil berjalan menghala ke rumah masing-masing..
tapi malam itu,apa yg dihajatkan pak cik tak ketemu,yg muncul hanya langsuir...aku dan mat balik kerumah masing-masing...
bagi aku pula..esok pagi-pagi pukul lima dah kena bangun membantu mak ku menyuluh di kebun getah.....

pagi itu aku bersiap-siap untuk ke kebun,lampu pelita kabait ku sudah siap susupkan di dalam beg sandang..dan satu lagi aku pakai buat menyuluh jalan ke ladang,aku pergi ke ladang hanya berjalan kaki,motor hanya sebiji sahaja dan tidak mampu menampung beban yg lebih,oleh itu aku lebih suka berjalan kaki...
aku bersama keluargaku yg lain berjalan kaki dari rumah ke ladang..perjalanan ke ladang mengambil masa setengah jam...pukul lima waktu itu tidak seperti suasana sekarang...dahulu gelap gelita..seronok rasanya,sambil berjalan menuju ke ladang,kami bergurau,berkelahi dan menyakat pada yg lain untuk menghilangkan rasa mengantuk dan bosan,mak ku menjadi penyelamat dan hakim bila salah seorang dari kami kalah dari disakat atau berkelahi..
bila kami sampai di ladang getah kami,aku terus duduk di batang balak tumbang yg dah lama menanti ketibaan kami,batang balak itu memang sudah menjadi base camp kami di ladang..di perdu tunggulnya yg terasing itu pula,menjadi rumah kepada keluarga si tenggiling..menyucuk-nyucuk bau getah sekerap dihidung ku...hmmmm..bau duit..kata hati kecil ku..sambil aku mengipai-ngipai kaki ku...
kami mempersiapkan diri masing-masing dan diberi tugas..aku ke atas bukit,menemani abang ku menoreh di bahagian sana,di kawasan itu adalah sempadan dengan kebunnya pak ajis...aku ke sana dengan berat hati yg tiba-tiba datang,tapi dengan keadaan terpasa aku pergi juga..berbekalkan lampu kabait ku,aku menemani abang ku...
setelah habis kawasan bukit kami toreh(abang ku)..dan waktu telah dinihari..kami ke tempat rehat..yaaa..balak tumbang itulah menjadi saksi penat lelah mak mencari rezeki untuk kami sepuluh adik beradik..aku meneguk air yg di bawa dari rumah,sedap sungguh rasa kopi yg menyerodok masuk ke kerongkongku,aku duduk bersila ditanah berlapikkan daun-daun koko dan membuka bungkusan surat khabar yg isinya berupa cekodok garing dan gula lawan cicahnya...itu pun dah dikira enak buat kami,ada satu hari tu,cekodok hanya berbaki seketul,dan dirampas oleh abang ku kerna ingin menyakat..habis kawasan balak itu kukejarnya...terbayang keseronokan itu kembali bertaut diingatan,huhuhu...
kami menunggu yg lain yg belum tiba,setelah kami berkumpul,sambil menghilangkan penat dan lelah menoreh...mak ku menceritakan perihal pagi tadi...dia terjumpa hantu suluh!!!
"mak cerita la kat kitorang...nak dengor ni,"kata abang ku..."yelah..."masa mak tengah menoreh tu,mak nampak lampu dari jauh...mak ingatkan bini pak ajis...mak pun buat tak tahu je la sebab jauh,tapi lampu tu makin dekat,bila mak semakin dekat menoreh je..lampu tu tiba-tiba menjauh...bila mak ke barisan pokok yg lain,seolah-olah lampu tu mengikut mak..mak pun tegur la..ingatkan bini pak ajis,tapi senyap...dan bila matahari dah naik,dah cerah je,mak gi tengok la kat tempat mak noreh tadi kot-kot susu getah melimpah dari cawannya...tapi mak perasan satu...kat ladang pak ajis tu xde kesan toreh..dan cawan bertelangkup di bawah perdu pokok getah...ahh ape lagi..mak syak..ni keje hantu suluh la.."kata mak ku panjang lebar...
"alamak takutnya"kata ku...seram la pulak mak"..kata ku pada yg lainnya...dan dikesempatan aku di kebun getah kami itu..
aku sempat ke lembah berair untuk menyauk ikan pelaga untuk membuat koleksi ku..dalam hati ku,aku tak mengalah untuk mendapatkan ikan laga yg tercantik....

bersambung................
Last edited by DumBell on 1-5-2013 02:08 AM

Reply

Use magic Report

Post time 30-4-2013 12:24 PM | Show all posts
banyak btul pengalaman encik dumbell.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-5-2013 02:09 AM | Show all posts
yellowfish posted on 30-4-2013 12:24 PM
banyak btul pengalaman encik dumbell.

xdela....cerita muda-muda dulu...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-5-2013 02:12 AM | Show all posts
mertzxx posted on 26-4-2013 02:37 PM
Best betollaaa citer TT. Mcm citer Tamar Jalis tue. Patut dibukukan pengalaman mcm nie. Penuh dgn na ...

huhuhu...tak kenal maka tak cinta...
setakat pengalaman biasa,tak perlu dibukukan,huhuhu,hanya sekadar mengingat kembali zaman "kita" kecil-kecil dahulu..

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.085697s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list