Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
108073
View
512
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 31-3-2013 01:18 AM | Show all posts
sambung....

"errr,pak jenal...kt bukit botak tu memang ade berlian ke?...soal ku untuk kepastian..."betul ngko nak tahu?'..soal pak jenal padaku...aku menganggukkan kepala ingin tahu..."memang ade pun..kalau nasib baik..dapat yg tua..."...aritu pak cik gali..tengah duduk menggali cari berlian..tiba-tiba di tepi pak cik keluar emas besar kuku kelingking..membuak macam beras...pak cik tengok siap pegang lagi.."eh emas kata pak cik sambil menguak-nguak emas tu..tak lama emas tu hilang tenggelam.."kata pak cik tu..."la..apa pasal tak dibakar nya kemenyan..?.." celah abah ku..."aku lupa la rim...masa tu niat aku nak cari berlian untuk berubat..bukan cari emas.."terang pak cik jenal...
"haa..satu lagi..kalau nak pergi sana,kena solat malam 3 kali jumaat berturut-turut...pada hari ke-3 tu..kalau ada bau masakan masak lemak ke..masakan kampung...tanda dia kasi kita pergi cari...dan rezeki dapat berlian tu ada..."jelas pak jenal satu persatu pada ku...
"ooooo..." ternganga aku mendengar penjelasan dari pak jenal itu.."kalau ngko nak pergi,pak jenal tak kisah..pak jenal izin kan..huhuhuhu"..gelak pak jenal sambil mencucuh rokok benson&hedges nya...dalam otakku...aku nak cuba nasib lah..kut-kut untung sabut timbul..untung batu tenggelam...

aku meminta diri untuk keluar dan tak mahu mengganggu orang tua berborak..apa yg aku ingin kan telah dapat..sekarang,masa untuk membuat perancangan rapi...aku bergegas ke belakang rumah sahabat ku mat..disana tempat kami berbincang dan merancang sesuatu...huhuhuhu...
"asalamualaikum..mat..mana lagi kawan-kawan lain?..tak lepak sini ke petang ni?.."waalaikumsalam..entah..biasanya diorang dah sampai...haa..ade ape 'ah?..tersengih-sengih ni?..kata mat padaku.."xde pape mat..cuma aku nak buat trip ke bukit botak..nak cuba cari berlian..kata ku.."berlian?,kat bukit botak?..otak ko dah senget ke  'ah..kat situ keras sikit.."tegas mat pada ku.."aah..memang keras..banyak batu kat sana..."kataku padanya dengan nada gurau.."bila engko nak gi 'ah?..soal mat..."ikut berapa orang nak pergi...kita pergi check kawasan dulu..esok ahad...pepagi lagi kita gi ye..cakap pada yg lain siapa lagi nak gi.."kata ku pada mat..ok la mat..aku balik rumah dulu..esok pagi jumpa.."sambungku lagi untuk membuatkan si mat tak berfikir lama untuk turut serta..."ok 'ah esok pagi..aku mengangkat tangan dan menunjukkan tanda bagus dan berlalu pergi menghala kerumah ku...
menjelang malam..aku ke rumah wak yong..dia guru tarekatku...setelah sampai kerumah wak yong..aku lihat rakan sepelajaranku telah lama sampai,abg.heri,abg.man,atan cj duduk di beranda...aku memberi salam..aku macam biasa tersengih kerang pada mereka..."hah,ade kau bawak kain pelikat tak?"tegur wak yong setelah ku menghulurkan tangan padanya untuk bersalaman.."alamak wak,saya lupa..."kata ku.."ish..ish..kuat pelupa kau ni..nih wak nak bagi tahu..pegi kt laman rumah wak tu..cabut segenggam rumput kemucup sekali akarnya,bagi kat wak"..pintanya memberi arahan pada ku.."ok wak.."aku menerima arahannya..aku ke tengah laman rumahnya yg dilitupi rumput..aku suluh pakai torchlight cap kuda ku ke bawah dan meragut segenggam rumput kemucup dan kembali kearanhnya..."haaa..ni wak..wak nak buat ape dengan rumput kemucup ni wak?..tanya ku.."nak buat ubat pelupa kat kau la..ape lagi.."jawab wak yong sambil dia bangun dan menuju ke dalam rumah..tunggu kejap..aku nak rebus kemucup ni.."terdengar suara wak yong dari dalam...aku duduk bersembang dengan mereka,selang sejam wak yong keluar membawa semangkuk air berisi kemuncup..aku nampak berasap2 dari mangkuk itu..."haa,bila dah sejuk sikit,kau minum airnya ya...ini petua orang dulu-dulu..wak cuma bagi tahu je,kalau ade orang pelupa,kasi tahu petua ni,dia nak tak nak terserah je..kata wak yong sambil mengambil tempat duduk dan memperkemaskan duduknya...setelah sejuk sedikit,aku minum air rebusan kemucup itu,tiada rasa pahit,cuma berbau rumput rebus dan bau tanah sahaja,"ha..habis kan..jangan tinggal,tu baca bismillah ke tidak tu.."celah wak yong pada ku.."dah ,kata ku dan menyambung minum(alhamdulillah sampai sekarang aku dah xde penyakit lupa)...
malam itu kami belajar cara-cara mengambil wudu' dengan sempurna memang nampak senang..tapi susah..bila kita membasuh muka dan menadah tangan untuk menadah air untuk membasuh kali ke-2 atau ke-3..kalau air dari muka kita terjatuh masuk di air tadahan tangan walaupun setitik..ia dikira air itu tidak boleh dikira membasuh muka kali ke -2 atau ke-3..mengelap muka tidak boleh angkat telapak tangan..kalau dah angkat dikira satu kali..tapi hukumnya sunat mengelap muka..nak selam dalam kolah pun tak mengapa..kata wak yong..janji kena seluruhnya kawasan yg dikira...setelah selesai mempelajari cara-cara berwudu'..aku dan sahabat lain pulang untuk tidur..tetapi bagi aku..pulang untuk menunggu hari esok...

bersambung lagi da...esok nak gi mancing da...
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2013 05:51 PM | Show all posts
DumBell posted on 31-3-2013 01:18 AM
sambung....

"errr,pak jenal...kt bukit botak tu memang ade berlian ke?...soal ku untuk kepastian. ...

adik tt sekarang dah sembuh?
Reply

Use magic Report

Post time 31-3-2013 08:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Salam, apa jadi kat adik.?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-3-2013 11:01 PM | Show all posts
unoryah posted on 31-3-2013 05:51 PM
adik tt sekarang dah sembuh?

alhamdulillah..dah sembuh..dah buat operation masa dulu
sekarang badan dah berisi...dan sihat

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-3-2013 11:03 PM | Show all posts
yenil95 posted on 31-3-2013 08:46 PM
Salam, apa jadi kat adik.?

dah ok dah..tak semua penyakit boleh total diubati menggunakan cara traditional atau moden..kedua-dua kaedah ada kelebihannya...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-4-2013 12:41 PM | Show all posts
ape punya tangal da aku pakai semalam..seko ikan pun tak dapat...puiii...

ok sambung cerita balik.....

pagi menjelang..aku bingkas bangun..tetapi leherku terasa tengang dan sakit,mungkin salah tidur bisik ku...aku memanggil adikku untuk membantuku memukul leherku yg sakit dengan menggunakan bantal yg aku gunakan untuk tidur malam tadi...kata orang...kalau leher sakit dan tegang masa bangun tidur..petuanya ialah ketuk leher pakai bantal...adikku membantuku..dengan telatahnya lagak seperti ingin membelasahku..dia seperti kepenatan mengangkat dan menghayun bantal itu...mungkin kerana penyakit yg dihadapinya menyebabkan dia seperti itu... terketar2 dia melakukan tugas,"dah-dah cukuplah...nah lima posen upah"..kataku.."acih..tersengih dia dengan loghrat pelatnya..
aku bangun,ahh terasa ringan sedikit leherku...aku cepat2 keluar rumah dan terus ke rumah mat..sebab kami dah berjanji,pepagi dah ada kt tempat biasa..untuk mesyuarat..."salam mat,mane kengkawan lain?"..aku mengutarakan suara..."belom sampai lagi kot"..balas mat..."meh dulu minom kopi ni 'ah..."celah mat lagi..."hmmm ok la mat,terima kasih..." kataku padanya sambil duduk bertengkuh atas tong hitam(tong simpan susu getah)

sambung....

selang beberapa minit sambil aku berbual-bual dengan mat,rakan-rakan ku yg lain datang,ada yg menaiki motor dan ada yg berjalan kaki....setelah berbincang,kami bergerak menuju ke sana..mengikut jalan ladang...sesampai di kaki bukit,kami memulakan xpdc dengan berjalan kaki pula,kerana perjalanan untuk kesana perlu meredah sungai yg membantutkan perjalanan kami menggunakan motor..dalam masa berjalan kaki itu,perut aku terasa lapar,aku tak makan pagi hari ini sebab tak ada menda untuk dimakan pagi itu,aku faham dan sebab itu aku terus ke rumah mat..biar la makanan untukku di jamah oleh adik-adik ku yg lain...lapar sungguh,aku menyulam perutku dengan air kosong bagi meringankan perut ku dari meminta2 makanan...dalam perjalanan,aku terlihat pokok senduduk dikiri dan kanan jalan...dan buahnya telah merekah masak..."mungkin rezeki aku hari ini..bisikku dalam hati...aku memetik buah senduduk yg bewarna unggu itu dan terus memakannya,manis sungguh buahnya..ku petik hingga habis buahnya dan berkongsi kelazatan bersama rakan lain...tak cukup dengan buah senduduk kayu itu,,aku makan juga buah senduduk bulu pula..alhamdulillah"hilang rasa laparku...bila sampai di puncak bukit,kami berhenti berehat,kerana kepenatan,ketinggian bukit itu aku anggarkan dalam 700meter..dan perjalanan kami dikira 45minit berjalan kaki pada waktu itu,..
setelah hilang penat,kami meninjau-ninjau kawasan sekeliling...patut lah dipanggil bukit botak...dipuncaknya botak dan berbatuan...ada juga kesan-kesan carigali orang dulu-dulu..kami berpuas hati,dikesempatan itu juga..kami mencuba nasib mencari berlian...dengn peralatan cangkul dan peralatan lain..kami memulakan pencarigalian pertama kali...kami bertukar-tukar masa pengalian itu...rasa2 5kaki kami menggali..tetapi hampa..kami tidak menemui walau sebutir pun...memang bukan rezeki kami kut...wajah2 hampa dari rakan-rakan yg lain meruntun semangat aku...kami berbincang dan bersetuju untuk pulang..waktu juga sudah petang....dan malam itu kami bermesyuarat sekali lagi, tapi di rumahku....dengan kata sepakat...mereka ingin kesana lagi..esok..

malam itu................................

sambung...
Last edited by DumBell on 1-4-2013 04:41 PM

Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2013 03:11 PM | Show all posts
wahh ekcited db nk pi cari berlian.....agak2 dpt ke x nanti ye???
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-4-2013 04:20 PM | Show all posts
edoraixora posted on 1-4-2013 03:11 PM
wahh ekcited db nk pi cari berlian.....agak2 dpt ke x nanti ye???

sabo-sabo...huhuhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-4-2013 04:49 PM | Show all posts
buah senduduk kayu...


buah senduduk bulu...
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2013 05:01 PM | Show all posts
yg bulu tu aku slalu makan masa kck2 dulu..senduduk kayu tu batang dia wt kayu lastik cantik hehe
Reply

Use magic Report

Post time 8-4-2013 11:07 PM | Show all posts
alamak....blom ade sambungan daaa....
Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2013 12:55 PM | Show all posts
wah best citer tt...mana nk cari org sebegitu ilmunyer sekarang..rerasa cam nk berguru lak

he3
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2013 04:44 PM | Show all posts
enncy posted on 27-3-2013 05:25 PM
oo..yeke tp mcm teruk je "jari tangan semua biru..nasib baik cepat..kalo tak batuk berdarah la ora ...

jari tangan biru sebab dia makan makanan bungkus...dia tak perasan ada orang letak racun santau ulat bulu..tujuan orang tu xjelas..mungkin nak lingkupkan perniagaan pak cik tu agaknya..tapi isteri saya yg kena..mungkin salah hari kut..start hari tu..saya suruh dia bawak bekal je pegi kerja..dan sedikit amalan dan petua kalau gi makan atau berjalan...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2013 05:47 PM | Show all posts
sambung....

malam itu....aku didatangi mimpi aneh...aku lihat samar-samar dari jauh susuk tubuh manusia kukira tiga orang semuanya...mereka mendatangiku dengan aku yg berdiri keseorangan dalam cahaya suram tapi bercahaya yg entah dari mana puncanya..."asalamualaikum sahabat,..ingatkah lagi pada ku?...waalaikumsalam.."ujarku...siapa? entah?..mana saya nak ingat,..."waktu kamu di kampung kami,kamu khuysuk mencari berlian,tak minta dan membuat sepah..mujur kamu cucu wak jamal..sahabat ku..aku hendak memberi pesan pada kamu semua...jangan pakai cangkul,minta dahulu...jangan buat sepah dan jangan tamak..masih banyak lagi untuk kamu ...tiba-tiba mereka hilang dan aku terjaga..astargfirullah,kus semangat aku,aku bangkit dari tempat tidurku dan ke tandas untuk membasuh muka...aku kembali ke kamar tidurku..."eh siapa pulak tidur kat bilik aku ni?..bisik hatiku..aku membuka lampu..masyaallah!!!rupanya diriku yg sedang terbaring kaku!!!,menggeletar tubuhku melihat diriku sendiri..aku mula teringatkan keluarga,mak,abah..ALLAH HU AKHBAR>>ALLAH HU AKHBAR...tiba-tiba azan subuh berkumandang..mata ku jadi berpinar pinar,sesak nafasku,terasa menyucuk-nyucuk seluruh tubuhku..berpeluh-peluh kurasakan...dan keadaan menjadi gelap...
aku tersentak dan menarik nafas seperti kelemasan..seolah-olah rongga nafasku ditutup...haaakkk..uhhh...ku tersentak sambil menarik nafas..tercungap2 aku..aku beristifar panjang...aku tengok sekeliling..tak sedar mataku mengalir air mata..bersyukur kurasakan..hidup lagi aku rupanya..untuk meneruskan hidup sebagai pengemis di muka bumi ALLAH ini..aku bangun,terasa sakit seluruh tubuh ku..rupanya,hari sudah menjejak tengah hari..dan peristiwa malam tadi,menyenakkan minda aku untuk berfikir seketika...aku ke bilik air untuk mandi untuk menyegarkan tubuh..termenung aku seketika di bilik air...selesai mandi,aku mencari makku..."mak masak ape tengah hari ni?'soal ku..."mak masak asam pedas.."mak ku menjawab soalanku.."malam tadi ade menda2 pelik tak mak?..soal ku lagi.."tak de,cuma pagi tadi,entah siapa buka lampu dapur,tetiba mak nak gi amik wuduk,mak dengo macam ade orang main air kat bilik air..tapi xde orang.."balas mak ku penuh yakin.."yeke mak?.."ish,,serap pulak rasanya.."balas ku.."err..mak,saya nak gi umah mat jap..pinta ku.."gi lah..izin mak ku pada ku...
aku ke rumah mat,sesampai aku di rumahnya,kulihat semua rakan-rakanku berkeadaan monyok dan sugul.."asalammualaikum?..nape ni?macam ayam berak kapur je?...soal ku pada mereka..."kami mimpi pelik malam tadi...ko ade mimpi tak? soal mereka pada ku.."aah..ade jugak..malas nak cerita la..seram pulak rasanya.."kata ku.."ade nampak jasad sendiri tak?soal mat ingin mengetahui dengan lebih lanjut.."itu...memang ade..soalku perlahan..kami memandang satu sama lain...dan program mencari berlian itu terpaksa kami batalkan...petang itu kami bersembang panjang..tentang mimpi kami.....bila ada masa dan kelapangan,mereka akan kesana juga mencari berlian..tetapi..dengan apa yg dipesan pemuda didalam mimpi kami itu...

tamat...
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2013 02:59 PM | Show all posts
tt, nak lagi.. bestla.. bila nk sambung lagi??
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2013 03:14 PM | Show all posts
DumBell posted on 9-4-2013 05:47 PM
sambung....

malam itu....aku didatangi mimpi aneh...aku lihat samar-samar dari jauh susuk tubuh m ...

bukit botak ni lokasi kt mane ye???

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-4-2013 06:01 PM | Show all posts
BondaQalQimy posted on 10-4-2013 02:59 PM
tt, nak lagi.. bestla.. bila nk sambung lagi??

tq...nanti tunggu sambungan jilid iii ye..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-4-2013 06:01 PM | Show all posts
edoraixora posted on 10-4-2013 03:14 PM
bukit botak ni lokasi kt mane ye???

rahasia...huhuhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-4-2013 09:36 PM | Show all posts
jilid iii..kenangan lampau...

....kisah hantu bawa nesan kubur dan bajang hutan...

Pagi itu,setelah aku selesai makan pagi...macam biasa aktiviti kanak-kanak sekolah rendah,..bermain permainan kampung..cuti sekolah baru bermula...kakak-kakak ku dan mak ku duduk di tangga batu rumahku,mak ku mengusir rambut kakak ku,ku lihat,mereka bersembang dan bergelak sakan...mak ku memintal-mintal rambut kakak ku dan menariknya ke atas.."pop"...bunyi letup yg dihasilkan seolah-olah memberi kepuasan pada mereka..ralit aku melihatnya...ahhh..biarlah mereka..aku ada misi harini...aku mahu mendapatkan seekor ikan laga yg cantik dan gagah berlawan...bisik hatiku..penyaukku ku sorokkan di rumah kawanku agar tidak diketahui oleh mak ku..kalau dia tahu...berbiratlah belakang badanku...aku meminta izin dari mak ku untuk keluar dan dengan tujuan yg samar-samar kuberikan padanya agar tidak dihidu misiku itu...mak ku memberi izin...apa lagi..ku percepatkan langkah ku agar sampai ke rumah sahabatku yg sedang menunggu..."wei ary..lama ko menunggu?..pekik ku dari jauh..."wei,cepat la..kata nak gi sauk ikan..."..lantang suara ary pada ku,dan rakan yg lain menunggu aku dengan mencangkung dan mengelibai sauk kekiri-kekanan...

"ok dah sedia"..kataku diikuti mereka berbondong dibelakangku..kami mengikut jalan belakang rumah ary..."aduh!!! ..kami terkejut dan menoleh..rupanya mael sedang dalam keadaan duduk di tanah dan memegang kakinya yg berdarah.."aduh!!!kaki aku terpijak paku...!!sakit!!"..kata mael...""atuk..atuk!!!!..mari!! kaki kawan orang kena paku!!! teriak ary pada atuknya yg berada di dalam rumah...
"ah,sape kedia yg terterejoh paku nye..pok palih...aok ni tok tengok kiri kanan ke?...soal atuk ary sambil melihat dan membelek kaki mael yg sedang menahan kesakitan...."wan nye..cer amiknye bawang bako kat koi seulas..."pinta atuk ary pada wan...sambil itu kulihat atuk mengetuk-ngetuk luka di kaki mael itu dengan kayu..."pap'''pap''pap''..darah sudah berhenti...wan keluar menghulurkan bawang bakar itu...kulihat atuk mengambil kulit bawang itu dan menekap pada luka itu...anehnya..macam magnet...kulit bawang yg panas itu seolah-olah melekat...menyedut bisa paku karat itu..dalam beberapa minit..mael dah boleh menginjakkan tumitnya ke tanah tanpa rasa sakit..tersenyum mael dengan hasil rawatan yg atuk ary berikan..macam -macam soalan dan karenah terpaksa atuk ary jawabkan kerana kami bertanya tentang teknik dan petua itu...

bersambung......
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2013 11:34 AM | Show all posts
eh eh....bahasa pahang pure...tmerloh lipis nih....hai abg dumbell...kite pon phg...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
1.366144s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list