Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
108518
View
516
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Post time 15-3-2013 10:10 AM | Show all posts
As salam
Terima kasih kerana berkongsi cerita yang penuh cerita ini....moga anda sihat dan sentiasa dalam lindungan allah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-3-2013 12:25 AM | Show all posts
edoraixora posted on 14-3-2013 05:29 PM
uiksss....x perasan ko sambung kt post yg same
sib bek beklog

huhuhuhu..ade kerja aritu..


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-3-2013 12:26 AM | Show all posts
mohdfauzi posted on 15-3-2013 10:10 AM
As salam
Terima kasih kerana berkongsi cerita yang penuh cerita ini....moga anda sihat dan sentiasa ...

tq boss...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-3-2013 12:51 AM | Show all posts
sambungan.....

"tak mengapa,kita akan hadiahkan sebatang rotan bertam dan kemenyan putih..jika dalam kesusahan panggillah kita,kita sudi menolong dengan seberapa mampu"ujar putri bongsu sambil menyorongkan talam berisi rotan dan kemenyan putih..."eh..xmengapalah putri,saya malu nak menerima pemberian dari putri...cegah ku padanya,.."hmm,,kalau begitu,nanti jikalau diri dalam kesusahan,panggillah kita,.."putri bongsu menyakinkan ku dan bangun dan terus ke tangga..diiringi pak ayub dan aku...tiba2 dia senyum pada kami dan hilang sekelip mata dihadapan kami...

esoknya...aku berjalan menuju ke kedai runcit yg terletak di simpang jalan besar..memang agak jauh,tapi kugagahkan jua kerna ingin membeli sedikit barag daput buat pak ayub sekeluarga.."takkan nak makan free je" bisik hatiku...dalam perjalanan,aku bertemu dengan saupi,katanya dia ingin ke kedai, membeli beras pulut,ibunya mahu membuat tapai untuk hari lusa,aku bersamanya berjalan kaki...dan bersembang-sembang kosong sementara sampai ke kedai.."nampaknya..xjadi lah tapai mak aku..kata saupi dalam nada bergurau.."kenapanya?.."kataku dengan nada hairan.."...."bukannya apa,bila dah menuntut ni,ilmu panas,kalau orang kasitau aku ...xmasak tapainya..katanya lagi dengan nada serius.."aku ingat nak berenti la belajar silat rimao putih tu..macam terpesong je,dulu ingat belajar silat ni nak tunjuk kuat..tapi ,kamu tengok lah sekarang keadaan aku..."katanya lagi dengan lebih terperinci dan membuatkan aku faham maksudnya..."xmengapa..sabar,ALLAH kan ada,minta lah pada Dia..Dia maha berkuasa sekalian alam..."pujukku padanya...dia mengangguk tanda setuju dan berterima kasih padaku...


reserves.....
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2013 12:34 PM | Show all posts
best, best, tunggu lagi sambungan....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-3-2013 12:27 PM | Show all posts
sambung...
maap la..saya sibuk xbalik rumah lagi ni...
cuba karang pakai h/p.....

aku bergegas pulang oleh kerana mat ropi ingin mengajakku ke parit buntar...
kami menaiki bas sangkut..sesampai diparit buntar..mat mengajakku ke jambatan..."ini lah sungai kerian,yg mengorbankan murid sekolah satu bas...pasal feri terbalik satu ketika dahulu..."terang mat ropi....Al-fatihah " ujarnya lagi..kami menadah tangan dan bertafakur seketika...selepas itu kami ke kampung sahabatnya..katanya...ini la masa nak round satu perak..katanya tersengih-sengih... kami ke kampung parit 4b..disana aku duduk semalaman...memang seronok dikampung orang..dengan sawah yg menghijau,sejauh mata memandang..suasana kanak2 bermain-main..aku jadi seronok dan terkenangkan kampung halaman..rasa sedih dihati kerna meninggalkan kampung halaman...sedang leka mengulit kenangan..aku terlihat susuk tubuh terbongkok-bongkok di hujung batas sawah..aku terus ke tempat itu..."asalamualaikum..pakcik tanam ape tu?"tegur ku pada orang tua tersebut..mungkin dia tuan punya sawah..."waalaikumsalam..maaf la anak muda..kamu ganggu pakcik ni..kalau nak tanam jagung xboleh bercakap..nanti isinya jadi rongak dan bertokak"..oh yakah?..maafkan saya pakcik..dan terima kasih sebab kasi petua tu..asalamualaikum...

sambung keje da...
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2013 12:37 PM | Show all posts
DumBell posted on 21-3-2013 12:27 PM
sambung...
maap la..saya sibuk xbalik rumah lagi ni...
cuba karang pakai h/p.....

alaa....sikit sgt smbungannye

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 04:44 PM | Show all posts
tuan tanah takde lg ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2013 08:26 PM | Show all posts
enncy posted on 26-3-2013 04:44 PM
tuan tanah takde lg ke?

ade... tengah berehat..isteri mengandung anak sulung..huhuhu
dia kurang sihat,kena sepu-sepu..jari tangan semua biru..nasib baik cepat..kalo tak batuk berdarah la orang rumah saya..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2013 09:02 PM | Show all posts
sambung lagi....

aku menunggu mat ropi di anjung rumah sahabatnya...setelah dia kembali dari dapur kerna mandi,kami bergegas ke kampar...khabar dari pak ayub kurang menyenangkan...sesampai kami di rumah pak ayub..aku lihat pak ayub bersandar di tiang serambi rumahnya menunggu kepulangan kami..."balik juga kamu"..ade berita kurang enak aku dengar...saupi kena sawan tarik..kata doktor,..mulut mengherot..tangan sebelah kiri dia mengerekot..jom kita pi rumah dia.."..dia pesan suh kamu datang jugak.." sapa pak ayub..aku mengangguk setuju..belum sempat naik rumah lagi,aku mengikut pak ayub,disusuli oleh mat ropi...

sesampai aku dirumah saupi..aku lihat keadaannya,sedih rasa hati ku,sahabat baruku itu seperti dalam kesakitan..teringat kata-katanya 2 hari lepas..dia ingin berhenti belajar yg bukan-bukan..."che'ah..mat ropi..kamu pi cari pokok jarum mas,daun teja baldu dan sireh gunung..."pinta pak ayub.."baik lah kata ku..setelah kami mendapat kesemua ramuan tu..kami bergegas ke rumah saupi.."ini dia pak ayub..kata ku"...mujur ada mat ropi..dia kenal dengan semua jenis herba dan pokok-pokok...walaupun sudah menjelang malam..kami sempat sampai...aku meminta untuk mengundur diri untuk solat..selesai solat aku kembali..aku lihat upacara mengubat sedang dijalankan,selang beberapa minit...aku lihat saupi mendengus dan terpekik menyuruh kami berhenti...dengan pantas pak ayub memegang ubun-ubunnya..dan saupi pengsan.."pangil putri bongsu...kita minta sedikit bantuan dari dia.."aku teragak2 dan tidak berapa yakin dengan permintaan pak ayub.."putri..putri bongsu..kemari putri..kami minta bantuan"kata ku perlahan-lahan..tiba2..suasana seperti bercahaya..wanginya menusuk hidung.."assalamualaikum...terdengar suara memberi salam..."waalaikumsalam..jawab kami semua(termasuk tuan rumah)..."kita datang...apa hajat panggil kita?.."ada orang sakit"..jawab pak ayub.."oh..pemuda ini..jika kita xberjanji dengan kamu..kita xmahu membantu..sebab pemuda ini membuat onar di kawasan kita.."..jawab putri bongsu.."dia sudah xmahu lagi membuat onar..dia ada berjanji pada saya putri"..kata ku.."benarkah kata-kata kamu.."..."benar putri.."balas ku pada putri bongsu.."baik lah..kita pengang kata2 kamu..''...dengan ramuan yg kami bawa senja tadi..putri menjalankan proses berubat..ditutupi oleh kain kuning mengelilingi kawasan berubat..kami semua xnampak apa yg dibuat oleh si putri itu...setelah selesai..aku lihat..saupi masih terbaring..tapi,mulut dan tangan yg mengerekot itu sudah pulih.."kita pulang..ada apa-apa lagi kah wahai pemuda?..kata si putri.."tiada apa-apa..cuma..".."tak mengapa..kita faham..kita xkan muncul lagi jika kamu panggil...itu permintaan kamu kan?...tapi jika kamu mahu berjumpa kita..naik lah ke gunung bongsu..kita sungguh menanti.." celah putri bongsu...dengan tiba-tiba putri ghaib dari pandangan..
esoknya...aku lihat..pagi-pagi di surau..saupi sudah berada di saf utama..aku tersenyum bersama-sama mat ropi dan pak ayub..selesai solat subuh,saupi mendekati kami,dengan permintaan ingin menjadi murid pak ayub..

"tengah hari ni..aku balik pahang..kataku.."aik? dah nak balik ke?..soal saupi.."aah,jawab ku..jika ada masa,aku kesini lagi..tapi xmahu berjanji bila..kata ku yg membuatkan mereka ketawa kecil...
tengah hari itu aku menaiki keretapi..setelah bersalaman dan berpelukan..mereka melambai kepadaku yg semakin menjauh dibawa keretapi...

tamat bahagian satu....
nanti sambung bghn 2 pula..pasal misteri di bukit botak...

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 11:46 PM | Show all posts
banyok citer aok weh... jerantet mane? kalo felda ni, setau kawan area gelangi ngan tekam je.. ke ande felda ngale ke ulu cheka? kalo ngale ke tembeling rasanye tak ande...
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 08:55 AM | Show all posts
DumBell posted on 26-3-2013 08:26 PM
ade... tengah berehat..isteri mengandung anak sulung..huhuhu
dia kurang sihat,kena sepu-sepu..jar ...

o.. ok. utamakan org rumah dulu...sepu-sepu tu apa?
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 10:23 AM | Show all posts
DumBell posted on 26-3-2013 08:26 PM
ade... tengah berehat..isteri mengandung anak sulung..huhuhu
dia kurang sihat,kena sepu-sepu..jar ...

semoga isteri baik2 saje ye
1st preggy ni, kena special attention & care
x biasa lagi kekdahnye

Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 04:16 PM | Show all posts
singgit posted on 26-3-2013 11:46 PM
banyok citer aok weh... jerantet mane? kalo felda ni, setau kawan area gelangi ngan tekam je.. ke an ...

ngale ke kole tahan pun ada felda pdg piol ngn sg retang..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-3-2013 04:48 PM | Show all posts
singgit posted on 26-3-2013 11:46 PM
banyok citer aok weh... jerantet mane? kalo felda ni, setau kawan area gelangi ngan tekam je.. ke an ...

koi felda belah maran..felda jengka je...dekat ngan chenor...sedara masih ada di pesagi ,pejing,kg.sentosa,bkt.tajau

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-3-2013 04:49 PM | Show all posts
enncy posted on 27-3-2013 08:55 AM
o.. ok. utamakan org rumah dulu...sepu-sepu tu apa?

demam sama nafas sedu..

Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 05:25 PM | Show all posts
DumBell posted on 27-3-2013 04:49 PM
demam sama nafas sedu..

oo..yeke tp mcm teruk je "jari tangan semua biru..nasib baik cepat..kalo tak batuk berdarah la orang rumah saya.."
semoga org umah tt baik2 aje..
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 05:44 PM | Show all posts
DumBell posted on 27-3-2013 04:48 PM
koi felda belah maran..felda jengka je...dekat ngan chenor...sedara masih ada di pesagi ,pejing,kg ...

lorrr....udah sedaerah ler kite ni ye
dekat je la, ingat kn aok ni belah2 jerantut nun
koi pun org chenor gak
jengka brape wehhh

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2013 06:42 PM | Show all posts
jilid ii...

misteri bukit botak....

Sebulan telah berlalu...tapi pengalaman di kampar masih diingatanku lagi...aku melakukan rutin aktiviti di kampung,maklum lah dah rasa dewasa sikit lepas spm..nak cari duit sikit..duit rokok sendiri..duit poket,nak cuba beli pakaian raya pakai duit sendiri..taksub rasanya dengan rancangan aku itu,huhuhu..
bermulanya ,pada petang rabu itu,aku sedang mengemas-ngemas bilik tidur,entah macam mana terlebih rajin pula petang itu..aku mengemas sekali gerobok merah usang milik mak ayah aku yg diletakkan di bilikku..gerobok ni sudah tiada cermin dan telah di D.I.Y sendiri oleh ku untuk tujuan pembaikan semula,walaupun rupanya xseperti sediakala..maklumlah kontraktor muda..tapi yang penting masih boleh digunapakai lagi,walaupun penghuni tetap gerobok tu ialah lipas...aku bersihkan najis2 lipas yg berselerakan diantara timbunan-timbunan lipatan baju2 lama..dan ku alihkan juga tebaran ubat gegat putih sebesar guli itu...berhabuk dan hapak dek kerana bau ubat gegat dan najis lipas itu bercampuran...
sambil ku mengemas-ngemas gerobok usang itu yg penuh memori lama,suka duka mak,abah dan adik beradik ku..ku tengkuh-tengkuh baju dan pakaian lama..kubelek-belek satu persatu..nah...baju masa kecil ku,ada yg sudah koyak rabak...ada yg masih utuh..terkenang aku pada kisah lampau..mana ada duit nak beli baju,kekadang ada ihsan dari jiran memberikan kami baju-baju terpakai dari mereka untuk kami adik beradik..kalau masa raya pula,2 tahun sekali baru dapat beli baju raya..kekadang ada kakak-kakak ku yg mengalah untuk adik2 bawah,sanggup xdapat baju baru untuk adik2 bawah meraikan raya dengan gembira...aku kusir sedikit langsir yg menutupi bilikku,bilikku tiada pintu,..tak mengapa janji tertutup untuk privasi ku,..kukusir dan mengikat langsir pintu bilikku..ku lihat kearah ruang tamu bawah...dengan simen bersopak dan hanya sedikit kawasan sahaja yg menerima dekorasi tikar getah berbunga..itupun entah berapa lama usianya,aku pun belum pasti..aku lihat pada kerusi kayu spring yg berkusyen lama...tersenyum aku melihatnya..kerusi itulah yg merapatkan kami adik beradik..masa nak menyambut perayaan hari raya aidilfitri..kami mengecatnya dengan varnis..membasuh lantai..macam-macam ragam jadinya,sebab karenah adik-beradik,sekejap bertengkar,sekejap bergelak ketawa...tak ku sedar,air mata aku berlinangan..kepayahan dan kesusahan menyebakkan lagi dada ku..aku mengesat air mata yg mengalir agar segera berhenti...ah..aku anak jantan...sepatutnya jangan nangis..malu kat orang nanti...aku menggembirakan diriku sendiri...

aku bangun dan merapati kearah gerobok itu..aku menarik lacinya untuk dikemaskan juga...satu sahaja lacinya..macam-macam benda berada didalamnya,segala dokumen,keputusan peperiksaan kakak-kakak ku..paling mengujubkan aku ialah sebilah keris berlok 5,hidup matanya bila diukur..mati di ibujari kanan..bermakna..keris ni xperlu di gilap perasap untuk ketajamannya..cukup hanya disimpan..kekaratannya membisa kan tikaman...paling mendebarkan aku..ialah satu beg kelabu(beg kain pelikat cap mangga)...ku buka...dan ku belek seluk kedalamnya..apa yg aku jumpa...sebutir berlian sebesar lebih dari ibu jari ku...ku belek2 kecantikan berlian intan tersebut..aku jadi teruja...wah,cantiknya..bisikku dalam hati..batu berlian intan itu dibungkus dalam kain hitam..hanya sebutir itu sahaja..ku belek seluk lagi agar ada lagi yg tersimpan..aku hampa...hanya sebiji itu sahaja...aku simpan kembali ke dalam beg kelabu itu...dan ku sambung kerja-kerja mengemas ku....

sambung...

malam itu, lepas makan,aku cuba berborak bersama ayah ku,tentang penemuan batu tersebut,ayah ku menyedut rokok surya gudang garamnya,disedut dalam2..phuhhh..dilepaskan asapnya..terasa puas selepas makan...
dia memandangku.."abah dapat masa abah korek dekat bukit botak nun,bersama-sama peneroka yg lain...cuma sebiji tu je yg cantik dan tua..yg lain batu muda.." cerita abah ku...aku mengangguk tanda berminat dengan cerita yg disampaikannya...
"disana ada bunian jaga..dan penjaga pintunya si jenal..tambah abah ku lagi.."oooo..kenal2..." kataku
esoknya..lepas makan pagi..aku terdengar orang beri salam dari depan rumah,aku menyambut salamnya dan bergegas ke depan rumah,kata mak ku..tak baik membiarkan tetamu memberi salam sampai tiga kali tanpa menyahut kesian mereka menunggu katanya..bila ku buka daun pintu..tiada sesiapa pun yg terpacak atau bersembunyi di balik pohon pasu bunga mak ku...aku memakai capal dan pergi di tangga depan rumah dan menjengah di pokok cakar ayam bercabang tiga yg terletak berhampiran tangga batu rumahku..manalah tahu..kot-kot sahabat ku atau geng gosip mak aku datang.."aik? sapa yg beri salam ni?...kata ku perlahan..."ah biar jelah..."..aku kembali memasuki rumah ku...planning aku harini ialah untuk membersihkan kawasan belakang rumahku..semak...pening aku dibuatnya...dahulu,dibelakang rumahku ada sebuah pondok yg telah ditinggalkan oleh pekerja ayah ku,dia berasal dari indonesia,juga pengasas silat siku 12 dan mempunyai murid di kampungku...itu cerita lama...pernah sekali tu,abg.lie dan isterinya datang kerumahku dan menyatakan yg mereka terlihat cahaya malap2 pelita dalam pondok tersebut..walhal sudah bertahun tidak berpenghuni...masa itu,aku pun takut nak lalu ke belakang..ditambah dengan pokok kekabu besar yg menyeramkan disebelah pondok tersebut...ditambah pula dengan cerita mak dan abah aku yg mereka terdengar bunyi ketukan,membasuh dan sekali sekala cahaya lampu kuning di dalam rumah tersebut...memang menyeramkan masa itu....pada ketika itu..bermacam-macam hal yg berlaku...
pernah kecoh pada masa itu..seorang pengamal perubatan tradisional telah meninggal dunia akibat dari kemalangan...arwah eksiden teruk..remuk kereta yg dipandunya..tetapi anggota badan tiada calar sedikit pun..dikhabarkan..anggota dalaman sahaja yg hancur...setelah arwah selamat dikebumikan....malam yg ke-3..satu kampung kecoh ternampak kelibat arwah memikul motor bewarna merah melalui talian elektrik hingga ke simpang PMG(pusat mengumpul getah)..dan menghilang...masa itu ramai orang takut nak keluar malam....setelah diperiksa..terdapat lubang di kubur arwah..berhari2 orang ramai membuat doa selamat...dan keadaan kembali reda....kini kisah itu sudah dilupakan orang kampung...dan pondok dibelakang rumahku sudah dirobohkan...
aku tersenyum kecil dalam hati dengan peristiwa itu....

setelah selesai makan,aku ke belakang rumah dengan parang dan pengait sampah...aku bukak pintu bilik air yg tidak beratap itu...aku mulakan dari pokok manggis yg tak pernah berbuah itu..disebelah pokok manggis tu ada pokok asam jawa dan pokok kuini..dibawahnya sedikit kedepan..penuh dengan pokok kaduk...aku cantas2 pokok kaduk itu,dan ku kait2 daun2 tua yg jatuh berselerakan...takku sedar dah pokok empat...ku pasang unggun api membakar sampah2 yg ku longgokkan tadi.."satu,dua,tiga empat,lima"..kataku..lima longgokan sampah...kubakar kesemuanya.."hah..bersih sedikit...
aku masuk ke rumah dan meminta mak ku membancuh kopi untukku..menu petang ini ialah lempeng cicah sambal pagi tadi.."aduh mak...saya tak suka lempeng la...kalau cekodok tu ummphh la sikit" ngomel ku pada mak ku.."ahhh..telan jelah mana yang ada"bersuara mak ku..aku tersengih kerang sambil menyuapkan lempeng ke mulutku..perut dah lapo..makan jela...hihihihi...

Asalamualaikum...tiba2 ade suara lagi.."waalaikumsalam..mak ku menyahut salam..mak ku ke pintu dan menjengah.."eh mana orang ni?..suara ada..orang takde..mak ku berkata...mak ku pada masa tu tengah menjahit sarung bantal dan mesin jahit kayuh kakinya berdekatan dengan pintu.."siapa mak?"..celah ku..."xde siapa..malaikat kut bagi salam..kata mak ku..."oooo..."  mulut ku melopong dan kembali menyuap lempeng kosong ke mulutku tanda lapar...

tak sampai beberapa minit,abah ku tiba,dan bersama ku menjamah menu petang..dan lempeng memang kegemarannya...aku pula lebih suka cekodok dari lempeng,entahlah..mungkin cekodok tu rasa rangup kut..itu yang membuatkan aku lebih suka cekodok dari lempeng...sedang kami menjamu selera petang..dengan kopi cap hang tuah...tiba-tiba pak cik jenal yg diceritakan abah ku datang...."Asalamualaikum rim..."waalaikumsalam..hah jenal..masuk le..lempeng dengan air kopi ade lagi ni...haaa mak ngko..pegi amik gelas satu..."kata abah ku...mak aku kedapur mengambil gelas untuk tetamu.."ni ha abah ngko..." kata mak ku dan dia menyambung kerja menjahitnya...
"haa.. rim.,jadi ke ko nak aku ngubat si atan tu,..kata pak cik jenal..."ia le...tak kan suh panjat pokok kelapa pulak...hehehe"..ayah ku bergurau...'kot ye pun makan la dulu jenal...kata ayah ku lagi...
"ye lah rim...hahahaha hawau ngko...hahaha" gelak mereka..aku tersenyum sebab tak berani nak mencelah...

bersambung....
Last edited by DumBell on 30-3-2013 05:25 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-3-2013 05:54 PM | Show all posts
sambungan...

pak cik jenal juga pandai mengubat orang..tapi jika orang itu meminta dia mengubat,dia akan cuba sedaya upayanya..
dan dia datang kerumah untuk mengubat adikku atan..adikku ada sakit jantung...dadanya kedepan dan badan kurus kering,hujung jarinya bulat2 dan kebiruan tampak jelas di hujung jari dan bibirnya...kasihan keadaan adik bongsuku pada waktu itu...dia amat dimanjakan oleh semua keluargaku..maklumlah adik bongsu,kadang-kadang karenahnya menggembirakan dan mencuit hati kami...kadang-kadang karenhnya membuatkan kami sedih dan menangis...
adikku pengidap sakit jantung berlubang..dan kami tidak mampu untuk mendapatkan rawatan pembedahan waktu itu..mana nak cekau duit puluh ribu..sedangkan makan minum kami sekeluarga pun kadang-kadang terputus..kadang kadang meminta belas jiran dan hutang dikedai..sampai pernah di cemuh orang,anak orang asli gi ladang lah,jijik lah,miskin sangat lah..kami kalau ke ladang..berderet-deret mengikut mak menoreh getah...tapi ketabahan mak dan abah aku,mencari rezeki..membuatkan kami adik-beradik berjaya..itu tak mematahkan semangat kami..mak ku memberi amaran kepada adik beradikku..jangan sesekali bercakap pasal nak berenti sekolah nak bantu mak..mak masih kuat sekolahkan kami..itu amarannya..sampai sekarang kami adik beradik mengingati kata-katanya...
selesai makan dan bersenbang..pak jenal menyuruhku memanggil adikku...aku memanggil adikku ke hadapannya...aku membawanya ke pak jenal..teringat aku pada masa dulu...umur 3 tahun baru adikku pandai berjalan..susah dia nak menempuh hidup dengan penyakitnya itu..."haa...nak..kemari..duduk depan pak cik..ni pak cil jenal ni..meh duduk.." kata pak jenal..adik ku duduk...dengan sedikit bacaan yg aku tak dengar..hanya mulutnya sahaja yg terkumat kamit..."fuhh.."haaa..dah..pegi tengok tibi balik'..kata pak jenal..adik ku bangun dan ke atas rumah menyambung tengok cerita kegemarannya..."ha..engkau pegi ambil sebotol air.."pinta pak jenal pada ku..aku bergegas ke dapur mencari botol meniral kosong dan ku isi dengan air masak...aku kembali ke ruang tamu dan memberinya apa yg diminta oleh pak jenal sebentar tadi..."nah pak cik air masaknye" kata ku..dan aku duduk ke belakang sikit dari ayah ku yg duduk di hadapan pak jenal...

pak jenal bangun dan menyeluk saku poket seluarnya..dan mengeluarkan sesuatu,setelah itu dia duduk kembali...ku lihat..rupa-rupanya sebutir berlian putih..suasana terasa semacam sunyi je...dia membuka tudung botol,dan membaca sesuatu ke atas botol air masak itu...dan meletakkannya kembali,dia mencucuh sebatang rokok lagi..dan berlian itu dibakar diatas bara rokok itu..dengan mulutnya terkumat-kamit membaca jampi..aku lihat asap berkepul-kepul dari rokok itu,dan bau asap bertukar bau kemenyan dibakar...anehnya..kata hati ku..mana boleh batu berlian dibakar berbunyi meletup lepuk lepak..dan berbau kemenyan?..bisik hatiku..aku ingin bertanya..tetapi ku batalkan hasrat itu dan memberi sepenuh tumpuan memerhatikannya...setelah selesai..dia meletakkan batu itu ke dalam botol yg berisi air masak itu...dan menutupnya..."haa..dah siap rim..nanti engko kasi anak engko minum ye.."kata pak jenal..."ok la..terima kasih jenal.."xpe...engko kan kawan aku,xpayah nak kasi upah2 bagai...aku tolong engko pasal kawan..itu je tak lebih.." kata pak jenal...ni satu lagi..pagi tadi ade setandan kelapa depan rumah aku..dah buruk..ade tujuh bijik semuanya..semua bermata satu.."nah aku kasi kat engko satu rim..engko letak kat lam tempayan beras..kata orang beras tak putus"celah pak jenal sambil memhulurkan kelapa mata satu kepada ayah ku..ayah ku menerimanya...

bersambung......
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.094178s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list