Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
106517
View
508
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Post time 9-3-2013 01:35 AM | Show all posts
Pantun tu jgn dibaca pada yg kosong....nanti belalang tu dtg naya.....pantun tu ko tipu2 la sket.....kang org lain trbaca kang susah lak....tapi pada yg nak try tu silakan....tapi ada cara gak...huhuhu serem.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-3-2013 02:52 AM | Show all posts
suefai posted on 9-3-2013 01:35 AM
Pantun tu jgn dibaca pada yg kosong....nanti belalang tu dtg naya.....pantun tu ko tipu2 la sket.... ...

pantun tu dah di adjust siket..kang naya..xpepasal kang umah masuk pelesit..
ekekekeke
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-3-2013 04:30 AM | Show all posts
jilid 1...berguru...

JABAT...


macam hari-hari biasa,aku baru tamat spm...duduk rumah dan bekerja sementara menanam anak pokok sawit,mencari duit poket,xkan nak mintak mak abah aku pulak,malu la aku..huhuhu,
pagi-pagi aku dah bangun,aku ke ladang mengambil upah menanam pokok sawit..rm 15 sen sepokok..memang penat,nak buat macam mana..separuh duit aku kasi mak aku,sebab abah aku xde kat kampung..dia bekerja jadi jaga di kuala lumpur masa tu..duit tu lah yg menampung perbelanjaan adik-adik aku...dari beli kasut sampai bayo yuran...tak macam dulu..sekarang kalau xbayo yuran sekolah,kena perli dengan cikgu..adik-adik aku banyak kali mengomel kat mak aku pasal yuran tak bayo..cikgu perli katanya...aku jadi marah dalam senyap...aku dah mula membenci cikgu yg sebegitu,
rungutan adik-adik aku membuatkan aku bekerja keras,biar la aku xmakan,janji adik-adik berjaya dan mak aku senang...
petang itu,kawan aku abu mengajak aku menanam anak pisang di ladang wahab..1 ringgit sebatang katanya..aku bersetuju dan memulakan kerja pada hari sabtu..iaitu keesokan harinya...
memang penat,kami bertungkus lumus menanam 600 anak pokok..kawan ku si abu kelihatan penat dan sudah tak berdaya dari jauh..tiba-tiba aku lihat..dia rebah..aku berlari kearahnya sambil melepaskan cangkul ditangan ku...berlari kearahnya...
aku merangkul badannya..terkebil-kebil matanya memandang aku...mujur matanya masih berminyak dan jernih...aku raba dan merasa di celah kangkangnya..alhamdulillah..tak memar angin..."abu..bangun,jangan tidur.."aku berkata padanya sambil meniup ditelinganya dengan xseberapa kuat...dia tersedar.."huah..hah..ade air tak?..aku nak air"ucap abu yg membuatkan aku tersenyum.."jap lagi aku kasi ko..pecat baju tu.."aku menyuruhnya memecat baju untuk memberi angin sejuk menempias panas badannya..
sambil kami duduk..kami gelak-gelak dengan kejadian itu...setelah hilang penat..kami menyambung tugas masing-masing hingga ke petang dan kerja menanam pokok siap petang itu...bila ke rumah pak wahab..kami diberi rm 400 sahaja dan rm 200 sebagai jaminan pokok pisangnya semua tumbuh hidup..kalau tak,balance duit tu kami tak dapat...
aku tahu..pak wahab tu memang kaki kelepet..alhamdulillah..pokok dia semua hidup..tapi baki sampai sekarang kami xdapat macam-macam alasan dia bagi...biarkanlah dia..semua tu ada hikmahnya kut..huhuhuhu...

waktu malam,jadual aku macam biasa,ke rumah guru silat ku,pak mat..tapi malam ni lain sikit..selalunya,malam jumaat,xde latihan..tapi aku diarahkan kerumahnya,bila sampai kerumahnya..aku diberitahu akan buah pukul 7 hari,aku jadi heran...bermula pada hari isnin..aku akan berlatih bersama guru aku berseorangan..rakan seguruku yg lain diberi cuti seminggu berlatih silat..
satu hari satu buah pukul diajarkannya..sampai hari ke tujuh..rkan2 seperguruan ku pun sama..bila aku selesai..seorang demi seorang berlatih buah tu bersama guru..rakan seperguruan ku hanya 4 orang termasuklah aku...

tiba masa kami tamat latihan..kami diperlimau oleh guru..dan berpencak kepandaian menumpaskan guru..alhamdulillah..ke4-4 orang lulus..tiba pada hari pengijazahan kami pada esok malamnya...kami diganggu oleh murid dari perguruan lain...dari persilatan ibu gayong..mereka menunjukkan kepandaian mereka...dan menyuruh guruku mengiktiraf mereka sebagai murid yg tamat latihan...
macam biasa seperti dalam filem hindustan..guruku menyuruh mereka membuka bunga sembah dan bunga pencak persilatan kami padanya...dan bermulalah episod seramnya...

"baik lah pak mat" ujar para pemuda berenam itu...mereka bersila dan membaca mentera"hey mata-mata yg melihat..hey ruh-ruh yang menyesat..hey kuasa yang menyerap..aku seru mu dengan nama ilahi..masuklah kamu bersatu denganku..aku seru kamu dengan beryang-yang...dengan kudratMu..@#$%$^"( hujung bacaan aku tak paham)...tiba-tiba...mereka seperti kerasukan..ada yang terjelir..ada yg memengang leher seperti tercekik bijik durian,ada yg menggelepar..dan mereka bangun dengan mata yg merah dan ada yg air liurnya meleleh keluar...mereka membuka sembah tari..dan membuka tari pencak..lagi cantik dan elok dari yg kami buat,kemas dan teratur...guruku mengangguk tanda mereka diijazahkan sama macam kami...tapi berlainan cara,sebab xdipakaikan kain selempang...

setelah majlis yg huru-hara tadi reda,dan mereka balik,kami bertanyakan pada guru tentang apa yg mereka buat,
"mereka mahir ilmu jabat..."..dengan menyeru,semua jenis silat mereka boleh tari...aku taknak murid lain dikacaunya..tu pasal aku kasi jugak ijazah penamat kat mereka.."..."ilmu jabat ni,yg aku tahu,amalannya kena duduk sesorang,bersila dan membaca sejenis mentera serapah,..kalau langgar pantang..gila jadinya..ramai murid-murid dari perguruan mereka gila pasal taksub dengan jabat ni...
kamu semua..cukup lah apa yg aku bagi..guna sebaiknya.."ucap pak mat sambil mencucuh rokok dimulutnya...
kalau mereka ajak sparring,jangan diterima,kalau mereka ajak bergaduh,jangan guna buah 7 tu,biar kalah dihina asal melayu tak gaduh,biar kalah di cerca,asalkan ilmu tak luntur..."ingat pesan aku tu,guna bila terdesak..ingat..ini bukan zaman tunjuk kuat..kalau mati musuh mu..masuk penjaralah kamu...undang-undang ada..sebarkanlah persilatan kita..bila aku dah tak ada sapa lagi nak sambung,kamu semua murid terakhirku...mudah-mudahan umur aku panjang..."ujar pak mat sambil merenung kearah kami berempat...

kata-kata pak mat tu membuatkan kami berjanji xakan bergaduh dan bermusuhan...bagi aku,aku akan mengajar kepada warisku sahaja,tapi xtahu la macam mana mereka yang lain..aku pernah diajar cara-cara untuk ber"jabat"...tapi aku xmengamalkannya...sekadar ingin mengetahuinya sahaja...bukannya apa..ilmu seru-seru ni..menakutkan aku,..pernah tengok mereka menunumbuk batang pokok..berbekas buku lima...tapi tangan tak cedera langsung...tu yang aku jadi kensel nak belajar silat mereka tu...bila senja je badan panas nak mintak jabat(kata salah seorang dari mereka kat aku)...mereka semua tu bukan sesiapa pun,orang kampung aku jugak...
satu hari tu,salah seorang dari mereka datang ke rumah kawan aku slamat,memang port kami melepak kt situ selain rumah ku..dia mencabar aku..siapa yg kecundang mengakui kehebatan silat pemenang..aku jadi gementar...bila pemikiran aku terdesak,aku dapat satu idea.."abg.wan..saya nak balik jap..tukar seluar dan baju..:kata aku..dia mengangguk tanda setuju...bila sampai dirumah..aku ke bilik solat mak ku..aku tercari2..air yassin mak ku..aku tahu..hari2 mak ku akan baca yassin dan buat air yassin...
ahh..jumpa juga..air diletakkan diatas almari..aku ambil sebotol dan bergegas ke dapur mencari besen..aku mencampurkannya dengan air biasa..dan aku mandi dengannya dengan selawat dan doa mohon perlindungan daripada ALLAh agar xde bencana menimpa aku...aku ambil sedikit air lebihan dan membasakkan di hujung baju ku...

aku bergegas ke belakang rumah slamat dengan perasaan berdebar-debar...abg.wan sudah bersedia menanti ku..aku bersalaman dengannya tanda penghormatan...dia bersila untuk memulakan mentera serunya...yang aku tahu,baru 1 tahun dia belajar pencak silat tu..mungkin dia nak test ilmu dia kut..tak pa..kita tengok..kuasa siapa lg hebat..ALLAH kah atau mantera seruan tu kah...
lama jugak aku tunggu,aku dah sedia dengan kuda-kuda ku..tapi dia xhabis-habis membaca manteranya...aku tengok muka dia dah berubah...dia bingkas bangun..."aaaku,xjadi la nak sparring dengan kau..lain kali boleh?'soal abg.wan.."takpayah lah abang wan..dah comfirm2 saya yg kalah...xpe la....abg menang" ujar ku yg mmbuatkannya tersenyum...aku bersalaman dengannya...
sampaikan senior dia pun datang jumpa aku test ilmu dia tapi tak jadi..sebab aku gunakan teknik yang sama....

sampai la sekarang..abg.wan dah berkahwin,baru la aku bocorkan rahsia...sebab sampai sekarang dia tanya..kenapa kat aku..mantera tu tak jadi...dia nak sangat tahu kehebatan aku tu...aku tersenyum...aku kata"..bukan pasal ilmu bang..tapi pasal ALLAH..pertolongan dariNYA menyekat perbuatan yg memaling dari keEsaanNya...kata-kata ku membuatkan abg.wan terus berhenti dari mencari kekuatan dan kehebatan...dia tumpas sebab atas kelemahan dirinya sendiri...dia sekarang menjadi murid tunggal guru ku...entah macam mana pak mat terbuka hati nak ajar dia aku tak tahu...huhuhuhu...mungkin REZEKI dia kut...wallahualam.... Last edited by DumBell on 13-3-2013 02:17 PM

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2013 04:50 PM | Show all posts
Banyak kisah misteri ko ek......yg pasal brcakap ngan burung tu aku ada tanye mak aku...memang betullah ada org pandai terjemah bahasa burung...tergelak gak aku cam tak caya je....tapi tulah org dulu2 bnyk ilmunya....
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2013 06:10 PM | Show all posts
kampung che'ah kat mana? bestlah cerita che'ah. teruskan bercerita
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2013 12:49 AM | Show all posts
burung wak wak ni camne eh ade beza x dgn burung bobot (yg amik daun patah bobot tu)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2013 01:59 AM | Show all posts
azilamie2 posted on 11-3-2013 12:49 AM
burung wak wak ni camne eh ade beza x dgn burung bobot (yg amik daun patah bobot tu)

burung but but....tu buat minyak patah...
burung wak-wak ni buat makan...

cara buat minyak but-but ni..
kena 3 x jumaat patahkan kaki anak burung yg belum pandai terbang..
kali pertama hingga kali ke-3 tu..sama je..kaki dia pulih otomatik xde kesan patah.....
pastu sembelih,masak dengan campuran herba lain utk dijadikan minyak...
Last edited by DumBell on 12-3-2013 02:09 AM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-3-2013 02:17 AM | Show all posts
burung but-but..saiz dia beso


burung wak-wak ni saiz dia kecik je...


Last edited by DumBell on 12-3-2013 02:18 AM

Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2013 12:18 PM | Show all posts
DumBell posted on 12-3-2013 01:59 AM
burung but but....tu buat minyak patah...
burung wak-wak ni buat makan...

yeke? tapi atok kpd kawan sy cite lain plak, die kata nak penawar patah, patahkan kaki anak burung tu & tunggu sampai mak die dtg, mak die akan collect sejenis daun yg kite manusia xtau daun apa, dapat daun tu amik, patahkan lagi sekali mak die bawak lagi & amik, kira 2-3x jela kang sian plak anak die, daun tu dibuat lumur ke bahagian kaki yg patah..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2013 12:32 AM | Show all posts
azilamie2 posted on 12-3-2013 12:18 PM
yeke? tapi atok kpd kawan sy cite lain plak, die kata nak penawar patah, patahkan kaki anak burung ...

tak tahu pula saya mcm tu..terima kasih sebab kongsi ilmu...baru saya tahu ade skill lain buat penawar patah...
mcm saya..saya buat minyak mcm diatas tu je yg saya tahu..anyway..tq sekali lagi sebab kongsi ilmu...

Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2013 11:07 AM | Show all posts
DumBell posted on 12-3-2013 01:59 AM
burung but but....tu buat minyak patah...
burung wak-wak ni buat makan...

kegunaan minyak patah tu utk urut anggota yg patah lh ye....
ke ade fungsi yg lain

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2013 02:07 PM | Show all posts
edoraixora posted on 13-3-2013 11:07 AM
kegunaan minyak patah tu utk urut anggota yg patah lh ye....
ke ade fungsi yg lain

selain untuk buat minyak ngurut patah tulang..boleh jugak buat ngurut terkehel @ tercabut,retak,tulang ngilu..kira untuk cepat sembuh la..kalau pakai minyak lain pun boleh..tapi mungkin lambat sembuh...
macam luka besar jugak...kalau xnak kulit menggerutu dan xde kesan parut..pakai minyak labi-labi..cepat sembuh..tapi kalau gatal asyik nak kutil kuping luka..berparut jugak..huhuhuhu

Last edited by DumBell on 13-3-2013 02:08 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2013 03:20 PM | Show all posts
sambungan jilid 1...berguru...

"Chepong" jadi-jadian sipenjaga Bujang dan Bongsu...

sudah setahun berlalu..setelah tamat perguruan aku...aku diberi tugas untuk ke kampar perak,supaya bertemu sahabat guruku dan menyampaikan salam khabar dari guru kepadanya...aku mengambil tiket bas bulan restu ke pekeliling,aku ke ibu kota dahulu sebab dah lama xjenguk anak sedara kt kajang...setelah itu aku ke kl sentral menaiki keretapi ktm untuk ke kampar...masa perjalanan 4jam..itu lah perjalanan keretapi aku yg pertama..kalau komuter tu aku dah naik la...

aku menaiki keretapi pada pukul 11 malam dan tiba ke destinasi pada pukul 2 pagi...sementara menungu subuh..aku tidur di bangku kaki lima stesen kampar...mata masih terasa mengantuk..jadi aku pun tertidur..sedar2 je dah pukul 7!!.."alamak dah subuh gajah ni"..aku terus bangkit dan tercari2 surau yg berdekatan...alhamdulillah..dekat stesen tu ada kawasan perumahan,dan ada surau..walaupun agak jauh sedikit...sebab berjalan kaki...tapi xpe,aku dah biasa jalan kaki..kata orang tua-tua dulu-dulu,kalau berjalan seribu langkah sehari,pernafasan kita akan menjadi baik dan xmudah semput,..

dengan lafaz bismillah,aku melangkah masuk ke surau...aku mengambil peluang untuk mandi dan berwudu'...selepas selesai bersolat subuh seorang diri...aku duduk di anjung surau menunggu waktu dhuha...kata ustaz man(sudah meninggal)..solat lah dhuha,ia penunjuk jalan dan rezeki serta pendinding hatimu dari  fatamorgana dunia...termenung aku sambil tersenyum kata-kata arwah ustaz man...beliau memang baik pada keluarga aku..terutama abang aku..dia amat sayangkan abang aku..dia kata,abang aku ni murid yg paling dia sayang..walaupun tengah sakit tenat pun masih bertanya khabar akan abang ku..semasa aku menziarahinya dulu...aku pegang kata-katanya...banyak nasihat dan jalan yg dicurahkan padaku..tapi dulu aku ni jenis bebal dan malas nak ikut sangat..darah muda lah katakan...tapi itu dulu...memang benar apa orang cakap,masa hidup xdiendahkan,masa hilang dikenang-kenangkan..itu lah fitrah hidup...tanpa sedar,air mata aku mengalir,aku cuba menahan untuk terus mengalir,tapi apakan daya,aku rapuh dek kenangan silam...YA ALLAH selamatkanlah aku dunia akhirat..doaku dalam hati...aku tamatkan doa ku itu dengan alfatihah dan la hawlawala kuwwatailla billah hil alil hil azim...segalanya kuserahkan kepadamu keselamatanku dunia akhirat ..amin...

tiba-tiba lamunan aku diganggu suara dari sisiku.."assalamualaikum saudara?..aku memaling ke kanan ku..'waalaikum salam".sambil aku menghulurkan tangan kepadanya...kami bersalaman dan bersalawat tanda kesyukuran kepada rasul junjungan serta keluarga dan para sahabat..."mintak maaflah saudara...sini tidak dibenarkan meminta sedekah serta tidur di kawasan surau..sini bukan hotel,dan saya berharap saudara beredar secepat mungkin kerana saya nak tutup pintu pagar ni..."tegur pemuda setengah abad itu kepada aku yg belum sempat bertanyakan nama dan hala tujuan aku kemari...aku tersenyum..."boleh tunggu sebentar tak?..tak pun nanti saya manggakan pintu pagar tu..sebab saya nak tunggu waktu dhuha ni..dah nak hampir dah ni..aku meminta belas ikhsan keizinan penjaga surau tersebut.(.kuperkirakan waktu dhuha itu selepas syuruk dan sepertiga dari waktunya ditambah sekali)..."ahh,takde-takde...saya dah lambat ni..waktu dhuha tu waktu syuruk ke?...dah sembahyang cepat..saya bagi masa 5 minit..."katanya tidak mahu mengalah...baik lah saudara...saya solat di tempat lain lah kalau bergitu.."aku menyetujui kata-katanya agar tidak berlaku pertengkaran..."lain kali kalau nak solat subuh..awal sikit datang...pukul 7 pagi ni nak solat apa?..dapat pahala kah?..bongok..suruh belajar agama malas..itu la jadinya.."kata-kata penjaga surau pada aku..aku senyum kambing padanya..maklumlah,tempat orang..lagi pun kata-kata amaran dari sahabatku dikampung mengenai ibu santau ni..asal dari perak..lagi membuatkan aku lebih berhati-hati bila berbicara....aku keluar dari surau tersebut dan menuju ke stesen keretapi tadi,menunggu anak sahabat guruku mengambilku...aku memang xtahu rupanya,lagilah membuatkan aku xtentu arah jadinya,macam anak ayam kehilangan ibunya...kejap duduk,kejap berdiri.."abg che'ah ye" tiba-tiba ada sapaan di hadapan ku..memang aku tak melihat kiri kanan masatu..maklumlah,kawasan tetiba jadi sibuk dek orang lalu lalang..kalau suara drebar teksi lagi dasyat..terpekik2 mencari pelanggan...

"waalaikum salam,aah..ye saya"anak pak ayub ye?...sapaku kepadanya..."saya mat ropi"...sambil dia menghulur tangan kepadaku..aku bersalaman dengannya tanda perkenalan...aku bingkas bangun dan mencapai beg ku dan mengekorinya ke arah motor ex5 lusuh miliknya...kita ke rumah ye bang.." ucap mat ropi..aku mengiyakan ajakannya..lagi pun waktu dhuha masih ada lagi..harap sempat..bisik ku dalam hati....

bersambung....
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2013 03:28 PM | Show all posts
DumBell posted on 13-3-2013 03:20 PM
sambungan jilid 1...berguru...

"Chepong" jadi-jadian sipenjaga Bujang dan Bongsu...

sungguh 'berbudi bahasa' penjaga surau tu ye...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2013 03:57 PM | Show all posts
asmimie posted on 13-3-2013 03:28 PM
sungguh 'berbudi bahasa' penjaga surau tu ye...

huhuhu..kekadang saya pun mcm dia jugak..main smash je...mungkin tu pulang paku buah keras buat aku kot...hahahaha
sakit tangan menulis...nanti lak sambung...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2013 07:26 PM | Show all posts
sambung.....

Alhamdulillah,aku sempat menunaikan solat dhuha...aku duduk di serambi rumah pak ayub,ku perhatikan sekeliling laman rumahnya,dipenuhi batuan hidup...dari belakang sampai ke hadapan...angin sepoi-sepoi menyapu tubuh ku..haaa...terasa hilang kepanasan sebentar tadi....aku bersiul memanggil angin,sambil ralit bermain angin..aku ditegur pak ayub dengan membawa talam berisi air kopi o pekat dan bersila dihadapan ku..."haa,,minum lah air tu,aku tersenyum,memang kopi pekat kegemaran aku...aku pun xtunggu panjang,terus mencapai jug dan mengisi kedua2 gelas dengan air kopi..aku mencapai satu dan ku hulurkan pada pak ayub...dan satu lg ku biarkan di dalam talam...

aku lihat pak ayub mencucuk sebatang rokok...disedut dalam2 asapnya...fuhhhhhh,berkepul asap rokok yg menjadi pembuka bicara...mula2 aku menyampaikan salam guruku padanya dan hajat untuk aku belajar mata maarifat darinya...dia tersenyum,sambil mengetis abu sulung ke luar serambi..."aku ni xpandai pun,saje je tu pak mat bergurau''sambil mata mengenyit2 menahan asap rokok yg masuk kematanya....aku tersenyum malu dan menundukkan muka ke lantai...

agak lama juga lah kami bersembang...dari asal keturunan sampai isu politik...sedang kami rancak berbual,mat ropi menyeranggah kami yg sedang bersembang.."tok ayah!,saupi meracau lagi...cepat.."aku terkejut dan terpinga2 melihatkan pak ayub yg bingkas bangun dari tempat bersilanya,.."kemari..ikut aku,manalah tahu kalau ade yg boleh ditolong,"..aku mengiyakan dan menuruti perintahnya,aku cepat2 menuruni anak tangga dan menyauk capalku yg tersedia di  tangga...dan aku mengikut mereka yg kelihatan tergesa-gesa berjalan ke rumah saupi yg xberapa jauh dari rumahnya...rumah-rumah dikampung itu agak jauh antara satu-sama lain...dan dikelilingi semak dan hutan..dikhabarkan..kekadang babi hutan pun lepak2 di jalan..
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2013 08:34 PM | Show all posts
Waduhhh.....makin mnarik citer ko ni
X sabo nk tggu smbungan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-3-2013 12:48 AM | Show all posts
sambungan....

setibanya kami dirumah pemuda yg bernama saupi itu,pak ayub dan anaknya mat ropi terus masuk ke dalam rumah setelah memberi salam,aku hanya mengikut mereka dari belakang...aku lihat pemuda yg bernama saupi itu telah diikat di tiang seri rumahnya,matanya merah menyala,nafas dan dengusan seperti seekor kerbau kepenatan,dada berombak2,ini menambahkan lagi kegerunan dan ingin tahu dalam diriku,...aku mengikut mereka berdua dari belakang,ramai juga warga kampung yg bertandang,alhamdulillah, ini yg dinamakan silaturrahim sesama manusia...aku perhatikan cara perubatan pak ayub yg dibantu mat ropi,...aku ditugaskan memegang saupi yg telah dikunci geraknya..dan dibantu oleh beberapa pemuda kampung..selesai rawatan..saupi kelihatan tersedar dan lesu...lalu diberinya segelas air suam buat penguat semangat...aku pula bersembang dengan pemuda2 kampung yg menolong,salah seorang dari mereka adalah kenalan rapat pesakit,dia menggelarkan dirinya habib...ramah betul si habib ni,percakapannya teratur dan tidak ke"laut"...xmacam aku..asyik2 ke"laut" je perginya..huhuhuhuaku berkenalan dengannya,rupa-rupanya habib dan saupi adalah rakan seguru persilatan pencak rimao putih..dan guru mereka ialah panglima bongsu dari gunung bujang melaka...nun terletak dibalik kampung mereka...aku jadi teruja cerita yg dituturkan oleh habib,
setelah selesai dan berbual dengan habib dan berkenalan dengan saupi..kami pulang dengan aku yg mempunyai seribu satu persoalan didlm senak fikiran...dalam benakku..mungkin aku akan belajar renungan makarifat dengan panglima bongsu,dan pak ayub ini anak murid mahaguru bongsu...aku tersenyum girang dalam hati....

petang itu,aku dan mat ropi berbual di serambi...entah macam mana aku tersasul bercerita tentang habib dan saupi,tak ramai pemuda sekarang yg meminati seni pencak silat..aku tumpang bangga dan gembira untuk mereka berdua...sangkaan aku meleset..
rupanya apa yang diberitahu mat ropi..jauh panggang dari api..."sebenarnya,mereka berdua tu murid dari pencak silat kg.sebelah...mereka isim dan hampir gila dirasuk ilmu sendiri...nak test ilmu pada chepong...tu la padahnya"..tegas mat ropi.."chepong?.."..siapa dia tu? aku bertanya kerana tertarik dengan perbualan kali ini..."..chepong tu orang dulu2 kata harimau jadian,penjaga gunung bujang dan bongsu...dan bongsu tu pula ialah putri bunian yg menetap di gunung bongsu..sebab itulah nama gunung tu gunung bongsu..chepong ni kira pengawal peribadi putri bongsu la..."ujar mat ropi lagi..orang yg bernasib baik je dapat bertemu mereka berdua...chepong ni harimau bermata seakan manusia..putri bongsu pula..cantik orangnya..ramai penduduk pernah terserempak dengan chepong ni"..teliti aku mendengar mat ropi berbicara....."ape yg abg sembang dengan si habib tu?..soal dia pula padaku.."errr pasal silat la,pastu sikit2 cerita pasal "histeria", orang kena rasuk dan mcm2 lagi...ujar ku padanya,perbualan kami terhenti setelah azan marghrib berkumandang ...

selesai solat marghrib berjamaah di rumah pak ayub...aku terasa badanku sengal-sengal dibahu kanan...makin lama makin terasa kebas..dan terus xboleh nak diangkat dan digerakkan...aku terduduk bersandarkan dinding papan di ruang tamu...aku memanggil pak ayub untuk diberitahukan tentang masalah ku...
"wah..ni santau racun ni..."terang pak aku...sambil mengurut2 lengan dan bahu ku...kemari...kita cuba petua orang tua2..aku seperti kerbau dicucuk hidung,mengikut je..."selawat atas nabi dan masuk dari belakang  tangga..tiga kali ...aku cuba petua yg diberikan pak ayub...dan anggota lengan ku dapat digerakkan...


sambung...

mat ropi mengurut lengan ku..dengan sedikit bacaan yg xberapa aku dengar...tiba-tiba aku lihat seluruh lenganku timbul serbuk kaca,mengelit2 disimbahi cahaya kalimantang..."haaa,tu dia dah keluar"kata mat ropi..."nasib baik cepat..."lain kali kalau bersalaman dengan orang hati2..kalau orang nak salam,salam papan je..jangan digenggam erat..nanti orang leh calit bisa santau atas kulit roma tangan" pesan mat ropi lagi sambil menunjukkan belakan tapak tangannya...dikebas2nya tangan ku dengan kain yg tersedia dari tadi,,alhamdulillah...kamu selamat..tegur pak ayub..."ni orang nak test ilmu dia ni..sebab kaca halus ni..memang mahir orang ni..."kata pak ayub mencelah lagi..."hati2 ye sahabat" mat ropi memesan kepadaku sambil menepuk bahuku tiga kali...aku tersenyum tanda terima kasih pada mereka...

esoknya...aku diajak ke balik bukit belakang kampung..itulah gunung bongsu..dan sebelah kirinya gunung bujang melaka...mat ropi menunjukkan arah..dah macam renjer hutan dah aku tengok...kami memulakan pendakian...mula2,kami mengarah ke gunung bongsu..memang penat..tapi berbaloi sebab dapat melihat keindahan alam selain mitos dan cerita tentang gunung tersebut.."semua gunung ade penjaganya"...kata mat ropi,.."mcm gunung ni,penjaganya putri bongsu dan pengawalnya chepong harimau jadian..dikatakan penduduk dulu..sesiapa yg bertemu salah satu darinya... memang bernasib baik dan bertuah..."cerita mat ropi lagi...kami berjalan mendaki hingga ke puncak..mat ropi menunjukkan kawasan air terjun yang cantik,dan kolam putri bersuram...kami pergi berdua kerana pak ayub ada kerja yg hendak diselesaikan...

kami berehat di kawasan air terjun itu,mengambil air minum dari air itu dan meneruskan pendakian untuk ke gunung bujang melaka...memang mencabar...aku sesekali memintak mat ropi memperlahankan pendakian akibat kepenatan...kami sampai di kem lebah(memang ada signboard pun tulis kem lebah)...dan memasang khemah...hbari sudah masuk pukul 5 petang..aku mencari kayu api untuk dibuat unggun dan mat ropi membersihkan kawasan sekitar..."huh..tengok la ni..kebersihan tak jaga langsung.."mat ropi membebel dan menunjukkan ke arah longgokan sampah yg bersepah2...aku meringankan tulang membantu mat ropi membersihkan kawasan kem itu..."haaa..baru semangat..bila bersih,pemikiran tenang..ujar mat ropi...aku faham maksudnya,memang makan dalam jugak budak ni...bisik hatiku..memang benar kata2 tadi..aku masih mengingatkan kampung dan kekasih hati ku dikampung,mana tak nya..kekasih ku emosinya kena jaga..maklumlah dia istimewa dari orang lain...bagi aku,bisu itu bukan masalah,..aku cuba menenangkan fikiran...memang tenang bila xmemikirkan hal2 yg sedemikian,ku lempar jauh2 masalah2 dan hal2 lain,..kami bersolat dan mat ropi jadi imamnya...
keesokan harinya kami mendaki ke puncak gunung..macam2 flora dan fauna aku jumpa.ada sekali tu aku melihat labah2 sebesar tapak tangan...cepat2 labah2 tu masuk ke lubang sarangnya apabila gerak gerinya diperhati olehku...kami sampai kepuncak lebih kurang pukul 9 pagi...aku berjaya menawan gunung tersebut..dengan sedikit bacaan doa atas kejayaan itu..kami kembali ke kem..sebab malam ini, aku harus bertapa selama 3 hari di gunung bujang..."sahabat ikut anak sungai ni..sampai hujung,kalau bernasib baik akan jumpa kolam air,disitu ada sepasang ikan emas...duduk disitu ye..."pesan mat ropi..aku mengangguk tanda setuju...pada tengah hari,dengan berbekalkan sejadah dan pakaian 2 pasang..aku menyusuri anak sungai tersebut sendirian..mat ropi pula kembali ke kampung...jauh juga aku menyusuri anak sungai,terpaksa meredah belukar rotan ban becak air...memang benar..aku ketemu apa yg diucapkan mat ropi pagi tadi..ada sepasang ikan keemasan bermain di kolam air tersebut...aku ke hamparan batu yg berhampiran dan duduk kepenatan...aku mandi di anak sungai yg berdekatan..dan kembali ke tempat itu dan berzikir...aku berzikir dan bersolat...dan meneruskan zikir munajat pula..malam itu aku tertidur kepenatan...

pagi itu aku tersedar...aku ke anak sungai dan mandi pagi..kesejukan air waktu pagi..menggeletarkan seluruh tubuh ku..memang sejuk...selesai mandi aku terus solat subuh...selesai solat subuh...aku lihat ada pinggan berisi buah epal dan anggur hijau terletak di tempat pakaian ku...bulu roma ku tegak...aku meneruskan zikir akibat ketakutan..mana taknya..bau minyak wangi menusuk hidung...aku memejamkan mata...sambil meneruskan munajat..."makan lah,isi perut mu yg kosong...semuanya kerana ALLAH.."satu suara menyuruh ku makan...memang aku tengah lapar masa tu..aku pun dengan xmalu dan yakin..makan jugak lah...dan meneruskan kembali rutinku....malam itu,aku dihidangkan pula setalam makanan dan manisan...beserta sejug air kopi...entah mana datang aku pun tak tahu..aku bedal jelah...lapar punya pasal...pagi tadi je makan,tengah hari dan petang aku xmakan sebab pesan guruku suruh makan pagi dan malam sahaja..aku meneruskan pertapaan...masuk hari ke 3...malam itu selesai solat isyak..tiba2..muncul dihadapanku seekor harimau yg entah bila muncul aku tak tahu..aku terpaku memandang mukanya..memang takut dibaham itu satu...besarnya mcm seekor anak lembu 2 tahun..muka besar talam...aku memejamkan mata dan berdoa meminta perlindungan dari ALLAH supaya xdimakan harimau...harimau itu menjilat2 lengan kanan ku...terdengar dengusannya...dan tiba2 hilang..sebab masa tu aku memejamkan mata..xtahu bila ia pergi...malam tu aku tak tidur dan berjaga2.. sampai ke subuh hari...

esoknya aku turun setelah tamat 3 hari di sana...dan kembali ke kampung pak ayub...sesampainya aku dirumahnya..aku menceritakan kejadian malam itu.."haa,itu la chepong...memang bernasib baik kamu..ade orang tu bertahun xdapat ketemu...".,.dulu masa kepala air menghanyutkan penduduk disini..chepong pernah turun membantu menyelamatkan penduduk yg hanyut..."pak ayub menceritakan kejadian dan masa kisah itu berlaku...
malam itu..aku tidur di serambi..entah kenapa xboleh tidur...tiba2 bau wangi menusuk hidungku..kuat baunya...
asalamualaikum.."..waalaikum salam" samut ku..sambil menjengah ke bawah...aku lihat,ada tiga wanita,cantik2 semuanya..salah seorang memegang payung memayungi salah seorang darinya...masuk lah..pak ayub ada..nanti saya panggil kan...seorang daripada mereka naik dan lagi 2 orang berdiri di tangga tidak berganjak pun...aku masuk ke rumah dan memanggil pak ayub...
sungguh sopan gadis tu duduk bersimpuh..."ampun putri,maafkan anak hamba,dia baru datang sini.."ucap pak ayub...aku terkejut.."errr..pak ayub siapa ni?' bisik ku pada pak ayub..."ini lah putri bongsu.."alamak...maafkan saya putri..atas kemusgullan saya tadi..."tak mengapa...kita tak marah..semuanya makhluk ALLAH,kita semua hambanya"kata putri bongsu..."tanya lah apa hajat kamu wahai pemuda dari pahang..."soalnya,,,aku jadi terkejut..mcm mana diatahu aku dari pahang?...."errr saya xnak ape2..cuma mengikut kehendak guru saya....

Last edited by DumBell on 14-3-2013 11:09 AM

Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2013 12:32 PM | Show all posts
sedap sungguh bahasa yang tt tuliskan nie..
teruskan menulis tt.
i'm ur big fan now on
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2013 05:29 PM | Show all posts
DumBell posted on 14-3-2013 12:48 AM
sambungan....

setibanya kami dirumah pemuda yg bernama saupi itu,pak ayub dan anaknya mat ropi te ...

uiksss....x perasan ko sambung kt post yg same
sib bek beklog

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.089074s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list