Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
106349
View
508
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 28-2-2013 10:00 PM | Show all posts
aah
tp tu dulu..skrg buoh xbermusim gamoknyeh
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2013 10:23 PM | Show all posts
we want more
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-2-2013 10:27 PM | Show all posts
ok lah zakutaki...
dbell citer pasal tarik duit pulak...tp mase ni dbell hanya nak test ketakutan dbell je..pasal duit tu dbell xhirau mana pun..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-2-2013 11:15 PM | Show all posts
rezeki duit tarik....

petang itu,aku duduk di pangkin bawah pokok mempelam besar di hadapan rumah aku untuk melepaskan penat setelah mengutip getah beku dan getah kopek...tiba-tiba aku dikejutkan dengan pekikan dari dalam rumah aku..mak aku menjerit pada aku dengan mengatakan yg lipan bara jatuh dari bumbung rumah..biasa la kan..rumah kampung,mana ada siling bagai..

aku bingkas bangun dan mempercepatkan larian ke arah mak aku yg sedia menanti di muka pintu,dengan wajahnya yg kerisauan akan lipan itu mungkin akan mengetipkan bisa pada adikku yg lain...
"mana lipannya mak?" tanya ku pada mak,mak menunjukkan kearah setimbun kain yg hendak dilipatkannya..mungkin lipan itu mencari tpt menyuruk dan menunggu masa yg sesuai untuk melarikan diri...

aku tak menunggu lama,aku bongkar dan tengkuh sambil melibas kain baju selonggok itu,"tap..krrr.."lipan terpelanting diatas tikar getah dan bergelut untuk melarikan diri..aku lihat,lipan itu terkial-kial ingin melepaskan diri,tapi disebabkan tikar getah licin..ia bergelut..."tulang ikan...tulang ikan.."aku mengulangi ayat itu seberapa banyak yg boleh..aku lihat,lipan itu berhenti dari bergelut untuk bergerak,dan ia kelihatan lemah...

aku xmenunggu lama..."pap.."lipan itu menjadi makanan belakang selipar yg dah aku sediakan dari tadi...fuh lega rasanya,hilang penat badan,
aku kuis lipan itu ke atas selipar dan mengangkatnya keluar,
aku lemparkannya ke tepi rumahku untuk dijadikan santapan ayam kampung yg telah sedia menunggu makanan kala petang hari..
mungkin rezeki ayam dapat makan lipan bara..

dengan tak semena-mena,sahabat ku datang menaiki motor yamaha 80 kesayangannya dan berhenti di pangkin mempelam,dia memanggil ku,
seperti ada sesuatu perkara mustahak yg ingin diperkatakan..aku melangkah kearahnya,meredah terik petang untuk ke pangkin mempelam..
"ade hajat ape abg.man dtg petang-petang ni?"..kalau ade ape-ape yg nak dibincangkan,kita jumpa malam ni je la,kt warong ciku"ujar aku membuka bicara..
"tak ade ape-ape..cuma nak bantuan ko sikit,.."abg.man berhenti seketika sambil melihat wajah ku...aku lihat, seperti dia ingin menyusun ayat untuk menyuarakan kehendaknya,.."tak payah nak bengkang-bengkok abg.man,cakap je terus terang,kalau saya leh bantu,saya bantu le".kata aku untuk meyakinkannya,..."aku dan atan nak cuba buat duit tarik,tp bukan pakai duit cina mati...errr,tp pakai daging gagak buat sate.."terangnya sambil melihat ku dengan wajah berkerut..terkejut cipan aku dibuatnya...abg.man buat klakar ke ni? fikir aku..."ok lah,saya on je,asal xmemudaratkan diri,saya ikut.."terangku padanya...aku lihat abg man tersenyum..mlm ni dtg rumah aku,kita bincang ok?set!!!"..sambil dia menghidupkan motornya..dan berlalu pergi..dengan asap motornya yg berkepul-kepul..aku lihat dia makin jauh..

aku kembali bersandar pada perdu batang pokok mempelam...sambil melihat kanak-kanak bermain-main waktu petang..teringat pulak zaman kecik-kecik dulu..macam-macam permainan yg dimainkan...cuit duduk,polis sentri,baling tin,konda kondi,galah panjang,main senapang terung,senapang buluh,lastik burung..tersenyum aku dibuatnya...


bersambung......
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 01:00 AM | Show all posts
DumBell posted on 28-2-2013 11:15 PM
rezeki duit tarik....

petang itu,aku duduk di pangkin bawah pokok mempelam besar di hadapan rumah ...

thx dbell!
eh? kenapa tulang ikan? petua org tua2 ke kalo jumpe lipan bara?

byk ilmu kau ek.
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2013 04:02 AM | Show all posts
Kena anggap tulang ikan ek....
Cepat la sambung apa sudohnya.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-3-2013 10:27 PM | Show all posts
zakutaki91 posted on 1-3-2013 01:00 AM
thx dbell!
eh? kenapa tulang ikan? petua org tua2 ke kalo jumpe lipan bara?

betul tu,petua orang tua2..memang berkesan pun...petua orang banjar..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-3-2013 10:59 PM | Show all posts
sambung cerita da....

malam tu,aku ke rumah abg.man..berbincang mengenai hal petang tadi...mujur mereka ada kenalan di majlis daerah jerantut..maka boleh la dapat burung gagak..,segala kelengkapan aku yg pegi cari,macam kemenyan putih,tempat bakar sate,dan minyak toking ayam...kelengkapan terakhir..tok bomoh yg uruskan..

tiba saat yg dinantikan,pagi khamis tu kami bertolak ke lipis sempadan gua musang..kami masuk ke hutan belantara waktu petang...sampai ditempat yg dituju..aku lihat ada sebatang pokok yg besar diantara pokok lain..suasana kawasan tu terasa menyeramkan..mana taknya,aku terlupa membawa parang kesayangan ku,yg berupa mata parang berusia 180 tahun bersarung dan berhulukan kayu nangka,disantang dengan serpihan teras raja kayu..buatan sendiri...hati ku rasa gusar,mujur aku cepat2 beristifar,aku pandang ke arah tok bomoh tu,dia hanya tersenyum memandangku...
kami menyiapkan kelengkapan,sedang aku leka dengan kerja ku,aku dirapati tok bomoh yg aku xambil port paal nama beliau,
"nanti bila raja hantu yg datang,kau tolong tok boleh?'bisik tok bomoh pada aku,aku terpinga2 mendengar permintaan tok bomoh tu.."aah"spontan mulut yg xde insurans ni menjawab..aduih..kenapalah aku gi jawab macam tu..merah muka aku menahan marah dan bersalah pada diri sendiri..

senja pun berlabuh,aku perhatikan tok bomoh tu menurun..lama juga dia menurun,dari senja sampai pukul 8 malam xhabis2 lagi,bisik hati aku,..aku beralih tempat,mana taknya rasa nak terkencing..aku ke semak berhampiran untuk melunaskan hajat ku..huhuhu..fuh lega rasanya..bila aku kembali,tok bomoh telah selesai menurun..biasanya aku tengok orang menurun,dia akan berselubung mcm orang demam kura-kura..mengigil semacam..tapi aku tengok tok bomoh ni,menurun lain macam sikit...dah macam kena sawan babun..nasib baik mulut xberbuih..takut ade,nak gelak pun ada,tapi aku tahan jua sebab rasa hormat pada orang tua..karang kalau gelak..apa kata mereka nanti..

persiapan telah diatur..cara memanggang sate gagak ni bukan macam sate kajang hj.samuri atau sate kat kampung2..
sebab aku perhatikan,arang dan kemenyan dibakar dalam pemanggang sate tersebut..berkepul2 asap..dan bau wangi kemenyan tu menyelubungi kawasan hutan tersebut..dan sate gagak direnjiskan dengan minyak tokeng ayam tadi..makin pelik lah bau dia...tapi sate xmasak..hanya mentah..cuma asap kemenyan dan aroma nya sahaja yg berbau dan menusuk hidung ku..terasa perasaan seram menyerang jiwa aku,bulu roma menegak..

tok bomoh beratip di belakang abg.man yg menjadi tokey sate malam itu.."dah boleh start dah" kata tok bomoh yg aku dengar jelas xjelas..abg.man pun memulakan upacara.."sate..sate..sate gagak.."mula mula perlahan dan makin kuat dijeritnya..
dalam pukul 11 malam ku kira..tiba2..terasa angin ribut,dan berhenti tiba2..kami semua tergamam..aku bersedia dengan parang pinjam dari atan yg digenggam erat ditangan..mana tahu tiba2 menda lain yg jadi...dalam kesamaran cahaya dan asap kemenyan tu,aku terlihat kelibat susuk tubuh kanak2 dan dewasa berpimpin tangan,makin mendekat..aku jadi kaku dan terkedu..mana taknya berbagai jenis dan rupa yg datang berpusu2..aku memaling muka ku ke arah tanah,sebab takut rasanya mata nak melihat lebih2,
aku merapati tok bomoh..fikir ku,berada disisinya lebih selamat..

bersambung..
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2013 01:05 AM | Show all posts
DumBell posted on 3-3-2013 10:27 PM
betul tu,petua orang tua2..memang berkesan pun...petua orang banjar..

ohh. dpt gak cedok ilmu skit2 kat snie. thread mcm nie la bagos. dpt gak ilmu skit2.
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2013 06:54 PM | Show all posts
Sambung la lagi....
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2013 11:48 AM | Show all posts
DumBell posted on 3-3-2013 10:59 PM
sambung cerita da....

malam tu,aku ke rumah abg.man..berbincang mengenai hal petang tadi...mujur  ...

tt topap topap cerite, beh amat weih deme cite aok nieh,terimekaseh kongsi citer kat sini...aok paham kan...hehehe

Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2013 04:03 PM | Show all posts
TT...sambung lagi...best cerita ni...
bnyak pengalaman TT ye...
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2013 05:24 PM | Show all posts
DumBell posted on 3-3-2013 10:59 PM
sambung cerita da....

malam tu,aku ke rumah abg.man..berbincang mengenai hal petang tadi...mujur  ...

db, bile nk smbung citer ni...???

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-3-2013 03:55 PM | Show all posts
mute posted on 5-3-2013 11:48 AM
tt topap topap cerite, beh amat weih deme cite aok nieh,terimekaseh kongsi citer kat sini...aok pa ...

koi paham aok nok kabo..hahahaha

Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2013 04:20 PM | Show all posts
DumBell posted on 7-3-2013 03:55 PM
koi paham aok nok kabo..hahahaha

iteh nyambung lar cite, kome setie menunggu disini...cewwaaahhh....

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-3-2013 04:57 PM | Show all posts
sambungan...


aku merapati tok bomoh tu,sambil mencangkung disisinya,aku dongakkan kepala perlahan-lahan...ape yg aku lihat dengan mata kepala aku sendiri,dah macam pasar malam,punya ramai makhluk,ada yang mahu potong Q,order sate jerit2..bergaduh pun ade..dah macam perangai manusia pula aku tengok..bila difikirkan,sifat api memang ade dalam diri kita,sebab itu orang lama-lama bahagikan pada 4 sifat,angin,air,api,tanah..perasaan takut sudah hilang sedikit demi sedikit,akibat melihat gelagat dan pelbagai rupa,kadang-kadang rasa seram datang seketika..
"nah,kau pegang plastik ni,bila upacara dah berakhir,ko standby je,"tiba-tiba tok bomoh bersuara pada aku,aku pula dengan spontan mencapai bungkusan tu.."nanti bila raja hantu sampai,aku kata baling kau baling lada hitam tu ye.."tambah tok bomoh lagi,aku mengangguk tanda mengiyakan kata-katanya tadi,...

malam sudah melanjut,terasa kabus malam menyelubungi kawasan itu,upacara telah selesai,makhluk yg ramai tadi sudah beransur hilang dari pandangan,..tiba-tiba...bau yg meloyakan menusuk hidung aku,aku muntah dengan tiba-tiba,sebab baunya yg sangat busuk...memang sakit usus aku sebab memaksa untuk muntah..dalam samar2 cahaya bulan,aku dan rakan2 melihat susuk yg besar dari jauh,perlahan2 mendekati kami,"YA ALLAH!!!..."bisik hatiku,ini ke rupa raja hantu tu?..dengan badan yg berlumpur,bercampur dengan ulat,rambut yg panjang mencecah dada,serabut xterkata,muka seperti barongan(topeng),bertanduk dengan lidah terjelir..memang mengerikan..terketar lutut aku bila menatap wajahnya(meremang bulu roma aku bila teringatkannya)...

tok bomoh dengan bingkas bangun,dia dah bersedia dengan jala ikan dibahunya...dilemparkannya jala itu ke raja hantu.."cepat..tabur lada hitam sekeliling dia!!"pekik tok bomoh...aku dengan cepat mengikuti arahannya walaupun dalam ketakutan..
makhluk tu bertindak seperti ingin meloloskan diri..namun xberjaya...'tolong lepaskan aku...jangan seksa aku..aku janji..ape kau nak aku beri..tapi lepaskan aku"..terdengar rayuan raja hantu tu..."aku nak kaya..aku nak kaya..!!"pekik tok bomoh tu..."baik lah..aku janji..kalau kau nak kaya...aku boleh bagi,tapi satu syarat...aku nak seorang manusia jadi hamba aku.."kata raja hantu tu..aku jadi takut..sebab..dalam keadaan begini..macam2 boleh berlaku...,"baik lah..kau pilih sendiri..."balas tok bomoh tadi.."...hahaha..aku pilih anak sunti kau.."..lepaskan aku dan kau boleh balik".."baik,aku terima!!!"ujar tok bomoh tu...aku tergamam dengan perbualan tersebut..sanggup manusia..sanggup mereka..sanggup kerana harta dan kekayaan didunia...astargfirullah...beristifar panjang aku dalam hati...

malam itu kami berangkat pulang...dalam kereta,aku bertanya pada abg.man.."berapa untungnya meniaga tadi?"
tak banyak..jawabnya..aku bertambah hairan..aik?..kenapa?..."sebab masa rundingan harga tadi,si atan terlepas cakap satu cucuk rm.50 posen...tu yang tetiba ramai yg datang tu..semua sekali kira2 dapat rm2500 je..muka bengang abg.man sambil menjuih mulut kearah atan yg sedang memandu...atan tersengih tanda mengaku kesilapannya..."dah terbiasa meniaga sate....nak buat cam mana"ujar atan menunjukkan kebengapannya sekali lagi...hahahahaha..kami gelak besar dalam kereta...

setelah sampai di rumah tok bomoh..ape yg aku nantikan..memang benar...anaknya lari ke hutan berhampiran...isteri tok bomoh menangis...'xpa..aku gi cari,kalau xdapat dalam masa 24 jam aku report polis..pujuk tok bomoh pada isterinya....
setelah itu kami ke anjung rumahnya.."ape yg terjadi kat anak tok?' satu soalan spm tahun 2003 aku kasi kt tok bomoh..
"mati"...jawabnya..hah!!!!lagi terperanjat kami bertiga...aku lihat,tok bomoh seperti tersenyum dengan perjanjiannya dengan raja hantu tu...kami bersalaman dan berangkat pergi...
selang beberapa bulan,abg.man mengajak aku ke rumah tok bomoh tu,sebab nak buat skali lagi upacara menjual sate tu..
bila sampai di halaman rumahnya..kami terkejut..rumah dah besar..kereta ada 2 bijik..merc satu,wira satu...
kami keluar pada kereta..kami disambut baik oleh isteri tok bomoh...tapi..tak kami duga...tok bomoh tengah sakit,dan berada di hospital mentakab..kami balik dengan hampa...tapi,apa yang aku fikirkan..xkemana kaya harta,kalau sakit menimpa...senang sekejap je...tapi...aku mendoakan agar tok bomoh tu sihat dan menyesali perbuatannya dulu..amin...

aku terbaring dikatil memikirkan hal kejadian dulu dan keadaan kesihatan tok bomoh tu...sedar tak sedar,dah senja...
ah,tolong mak jap..ni ade pelesit melekat kt alang rumah ni...aku bingkas bangun..dan membantu mak aku menghalau pelesit tu..
aku pantas mengambil kapur sireh dan sebiji gelas jernih..dan aku sediakan diatas meja..aku terus meluru ke bucu rumah untuk mengambil penyapu lidi...ah,dia terbang kt tiang seri tu..marah mak aku pada ku...aku ke tiang seri tu...dengan menggosok penyapu lidi di tiang tu...aku membaca pantun dulu dulu"cing keling cing,tebau mati jala,pantat mak kau bau hancing,borit mak kau merah menyala"..aku baca pantun,untuk memastikan betul kah itu pelesit atau hanya belalang biasa....
ye..memang pelesit,sebab belalang tu terbang kearah lain dan hinggap ke langsir kain yg bewarna merah...aku cepat2 menangkap belalang tu..dan berlari ke arah meja yg telah tersedia kapur dan gelas...aku mencalit kapur diatas kepala belalang tu dan menutupnya dengan gelas....dan menunggu pembelanya datang untuk melepaskannya

dalam pukul 9 malam,ada orang ketuk tingkap rumah ku,mak aku jenguk,"oh..kau mah..ape kau datang malam2 ni/..masuk la dulu"ucap mak aku yg sebenarnya dah tahu.."xpe la rah....aku datang nak cari kucing putih aku..senja tadi dia keluar rumah..orang nampak dia bermain-main kt kawasan umah engkau rah..tu yg aku datang cari tu..."balas mak cik tu.."kucing putih xde mah..xnampak pulak aku..eh bila masa kau bela kucing?...soal mak aku pulak.."eh xde lah..tu kucing anak aku kt kolumpo kasi,dia suh jaga sekejap"ujar mak cik tu..."mungkin dia main kt tempat lain kot..cube ko cari kt rumah lain..jauh bebeno dia berjalan ye,,"ok lah rah,,aku cari kt tpt lain dulu ye..asalamualaikum...waalaikumsalam..."ah,ko lepas belalang tu..kang kalau x dilepaskan,sampai pukul 12 karang dia asyik kelinging umah kita cari kucing putih dia..aku mengikut arahan mak aku..melepaskan pelesit tu ke luar tingkap...
yg aku herannya...anak dia mana suka bela kucing..dari dulu lagi mak cik mah tu xsuka kucing,sampai anaknya juga xsuka kucing..bila masa minat kucing aku pun tak tahu....hadoih..dunia..dunia..macam-macam ilmu dan amalan ada...puiii...

tammat bhgn 1...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-3-2013 04:59 PM | Show all posts
mute posted on 7-3-2013 04:20 PM
iteh nyambung lar cite, kome setie menunggu disini...cewwaaahhh....

udoh tamat bhng 1...hahahahuih...koi nak makan nasik dulu...teah jumpa lagi..

Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2013 11:00 AM | Show all posts
DumBell posted on 7-3-2013 04:57 PM
sambungan...

banyak betul citer2 menarik ko ni.....


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-3-2013 07:58 PM | Show all posts
edoraixora posted on 8-3-2013 11:00 AM
banyak betul citer2 menarik ko ni.....

citer zaman bujang....

Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2013 08:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Sambungla lg citer td
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.080572s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list