Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
106536
View
508
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Post time 23-1-2013 03:27 PM | Show all posts
che'ah.....bile nk update citer lagi ni????
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-1-2013 12:24 PM | Show all posts
edoraixora posted on 23-1-2013 03:27 PM
che'ah.....bile nk update citer lagi ni????

sabo2...hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2013 12:57 PM | Show all posts
lagik2x....bell..best bca nih
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2013 06:05 PM | Show all posts
mencari madu tualang..

Musim hujan dah reda...skrg nak masuk musim bunga dan dan cuaca nampak panas sedikit..bagi aku ia sesuai untuk mencari madu jenis gred A...setelah berbincang sesama sendiri..kami bersepakat untuk mencarinya pada hujung minggu..segala kelengkapan disiapkan..
antaranya sabut kelapa,jaring ,paku 4 @ 5 inci,tali dll keperluan..biasanya,sarang2 lebah ini dah pun dipantau masa dibina..sampai nampak madunya baharu kami ambil..cara nak kenal madu sudah ada senang sahaja..cuma lihat sarang lebah tu..tengok bhgn kiri dan kanan..kalau kanan membentuk besar(kepala)..itu lah tempat madunya..
kalau sarang jenis lebah halus,lebah lalat..tengok kwsn yg lebah xboleh terbang(anak lebah)..itu madunya..susah le nak bg tau..kena try sendiri baru paham kut..hahaha

hujung minggu dah pun tiba..acara yg di tunggu2 sudah bermula..kami masuk ke hutan dan tempat sarang lebah yg telah di ushar setiap minggu itu..bila sampai..kami terus membuat kerja dan tugasan masing-masing,mcm dah tahu je peranan memasing,semua berkerja dan membantu sesama sendiri..aku memandang ke dahan2 pokok tualang tersebut..1,2,...5,...12...22 sarang kesemuanya..
memang rezeki kami kut..bentak hati aku masa tu..dengan tersenyum lebar..aku bekerja dan menolong kawan2 ku dengan lebih semangat lagi,maklum lah..kalau dikirakan..22 sarang lebah ni..leh muat setengah tong yg kami bawa tu..tu dah dikira dengan meratah madu kt tengah2 hutan..hahaha..

senja pun berlabuh..nampak langit merah kejinggaannya..jeritan unggas pun kami xhiraukan sebab persediaan untuk memanjat pokok tualang..pokok ni memang tinggi..dah le tinggi..beso pulak tu..
cara kami naik memang berbeza dengan ape yg korang tengok kt national geographic tu..
kami panjat pokok tu hanya berbekalkan paku dan tali sahaja..tali halus tu..tp bukan la tali rapia..tu menempah tiket tu...
tp nak diceritakan..seorang kawan saya ni memang ade belajo sama bapak dia cara2 ambil madu ni..tu yg mcm pelik tu dia naik pokok tu..ketuk paku pun hanya 2 @ 3 kali je pastu ikat tali..kalau fikir logiknya..mana boleh tampung badan orang kalau naik..aku dah cuba cabut paku yg diketuknya..cabut pakai tangan je..huhuhu magik sungguh beliau tu..ok lah sambung balik

kawan aku ni pun mula la panjat..semua barang spt pisau,tali ade dalam baldi..mulalah dia panjat..masing2 senyap bila lihat dia membacakan sesuatu setelah memijak ke paku yg ke-3..dan dia meneruskan memanjat..aku kira sarang yg ke-10 tu..hari dah pun malam..mungkin dah pukul 9 atau lebih..

tengah duk gembira sebab rezeki kali ini banyak..kawan aku nak meneruskan memotong sarang lebah lg..kami mengiakan tanda setuju...baldi di hulurkan...dan bila sarang dibawa turun..menggunakan tali..aku pun capai la baldi tu..terkinja2 jugak la dibuatnya..
bila di suluh..aku terperanjat beruk mat yeh..mana taknya..bukan madu didalamnya..tapi tulang fresh..mcm baru dikikis dagingnya..aku menghenjutkan tali baldi tu tanda isyarat dia menarik tali itu kembali..selang beberapa minit..baldi diturun kan..tp kali ini..tulang dan kepala anjing yg baru..lg la aku terperanjat..kami membuang tulang dan kepala anjing itu ke tepi..dan menukar baldi baru..sekali lagi kami diduga...kali ini bukannya tulang..tetapi najis..memang busuk..semua tutup hidung..aku menghenjut tali 3 dan 4 kali tanda menghentikan operasi..

setelah kawan aku turun..aku dan rakan yg lain menunjukkan sesuatu padanya..tp dia senyum je..dia menyelinam ke belukar berhampiran,,dan keluar membawa beberapa helai daun pisang hutan..dengan tak berlengah..dia melakukan sesuatu..dia menutup najis dalam baldi tu dengan dau pisang tadi..aku lihat mulut dia terkumat kamit membacakan sesuatu dalam samar cahaya dan asap dari julung sabut kelapa dan lampu torchlight..kami semua terdiam dan terkesima sekejap..mana taknya..najis tadi dah bertukar jadi madu balik...kami cepat2 mengemas barang..sebab takut dugaan yg lebih besar menanti...dan kami balik kerumah dengan selamat,
alhamdulillah..lega rasanya bila ternampak kampung dan rumah..fuh..lega rasanya..tapi itu lah pengalaman kami yg xdapat dilupakan semasa mencari lebah..kalau lah dibuatnya td ade tengkorak manusia dalam baldi tu..aku rasa..aku cap alip bot dulu..hahaha..xcukup tanah aku lari..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2013 06:06 PM | Show all posts
encikotot posted on 26-1-2013 12:57 PM
lagik2x....bell..best bca nih

dah dbell dah hapdet cerita baru...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-2-2013 03:57 AM | Show all posts
musim cempedak...

musim buah cempedak sudah tiba..aku mcm biasa akan ke rumah tok jah untuk meminta kebenarannya mengambil buah chempedak dikebunnya yg xberapa jauh dari rumah..
pagi2 lagi aku dah tercegat depan rumahnya,sambil menunggu tok jah turun dr rumah...aku menyalakan sebatang rokok berjenama gudang garam.kata orang,rokok manis..hehehe..
puhhh..berkepul2 asap rokok berpusing2 melanggah embun pagi...
lalat pagi menghayalkan aku seketika..aku cuba menangkapnya tapi gagal..nampak mudah,tapi aku yg dipermainkan oleh serangga kecil itu...
tok jah sudah turun dari rumah.dia memboncengku untuk ke ladangnya.sudah lama dia xjenguk ladang,sapa la yg dia harapkan.masa muda dahulu,dialah yg kekebun dengan hanya berjalan kaki..
tapi sekarang dia dah tua..kalau berjalan,dari jauh nampak terkitai-kitai tu,taklain tak bukan.tok jah lah tu..huhuhu..
sesampai kami kekebunnya..aku menongkat moto ku diperdu pokok koko..maklum la..moto racing..kekebun boleh..ke sekolah pun boleh diharap juga,walaupun ramai sahabat sekelasku mengutuk tentang moto ku itu..memacam dikutuknya...aku buat derkk saja..aku tahu, mereka ni susah berlagak kaya...semua anak felda..anak seorang peneroka..zaman aku zaman susah..getah rm40.sen sekilo...nak dptkan atas rm 5ratus pun susah..perit hidup kami masa tu...

aku menyalakan sebatang rokok lagi. bagi menambahkan tenaga untuk menebas semak di kwsn pokok chempedak itu.
sambil2 tersenyum keseorangan pasal karenah kawan2 disekolah.
setelah selesai menebas.aku menebang sebatang buluh untuk dibuat kait buah chempedak..mana-mana buah yg agak ranum muda.aku kait..balik nanti buah tu aku peram.
buah chempedak ni ada pantangnya..kalau ranum muda diletak diatas lantai simen..sampai pencen pun xkan masak kalau diperam...itu jela petua yg aku tahu..hahahha

bila dah banyak buah aku kait.aku kumpul di satu tempat.sebab aku akan memasukkan semua buah itu dlk guni..aku pergi ke moto untuk mengambil guni yg berada di dalam raga yg dah uzur tapi boleh pakai lagi selagi xrosak..
tpt kwsn pokok chempedak itu berada di kwsn berlembah..oleh sebab itu aku terpaksa menongkah keatas..bukan menyulur ke bawah..dalam kepenatan tu..aku lihat mak jah yg tengah duduk bersila bawah pokok koko tu,sedang bercakap dengan seseorang..aku melajukan kaki ku..aku lihat,tiada sesiapa pun..aku toleh kekiri dan kekanan.namun hampa,xde orang..
aku pandang kat tok jah sambil tersengih kerang peram..sebab ingin tahu dengan siapa tok jah bercakap...
seolah-olah,tok jah paham maksud aku tu..dengan selamba kangkung je dia bagi jawapan.."aku cakap dengan burung tu,dia cakap anak bla bla bla...mengandung luar nikah..".
???..aku bertambah hairan..sambil aku menunding jari ke arah dahan pokok koko..."dengan burung murai"...aku lihat, ade 2 ekor burung murai yg bertenggek diatas berlainan dahan tetapi seolah2 memandang kearah tok jah..sambil kepalanya mcm tengok aku sekejap pakai mata kiri sekejap kanan..huhuhu...

"aah,tok jah selalu bersembang dengan dua burung murai ni..selalu jugak datang kt rumah..masuk ikut celah atap zink..(atap kampung ada ruang lubang angin)..diorang selalu bawak cerita2 hot..xpun gosip..hahaha" gelak tok jah..
aku ape lagi naik takut la pulak kat tok jah ni..."kamu janganle risau, jangan le takut,orang dulu-dulu nak tahu berita,pakai burung tau...kata tok jah"kata2nya membuat aku lega sedikit...patut la selalu ade burung murai kt dapur umah tok jah..saya nampak je ,dia terus cepat terbang,walaupun cepat,tapi saya boleh cam burung tu..hehehe..aku tersengih kambing kat tok jah....
semenjak hari tu..kalau aku datang ke rumah tok jah..burung2 tu mcm dah tak lari je..tok jah pulak..melayan cakap burung tu...
ape yg disampai kan burung tu..memang betul2 dah berlaku...
anak sipolan mengandung luar nikah pun..memula aku xambil port langsung..tp selang 2 hari lepas kejadian itu..memang betul 100%..
aku pulak yg berpeluh...dasyhat penangan orang dulu-dulu ye...

bila aku dah bekerjaya,dan duduk di kl..satu petang hari khamis  tu..aku lepak kt balkoni rumah..aku nyalakan sebatang rokok jenis winston(dah loaded sikit..hahaha).aku pandang kt pokok mempelam berhampiran sangat dengan balkoni rumah aku..aku tiba-tiba aku terpandang dan terdengar kicau burung murai didepan mata aku..sekejap bertenggek kt dahan mempelam..sekejap singgah hinggap di balkoni hampir dengan aku,pastu terbang balik ke dahan tadi..melompat2 mfm xde arah tuju je..aku tersengih keseorangan..teringat kt tok jah..bisik hati ku..kalau dia ada kt sini,boleh jugak aku nak tahu.cerita apa simurai ni bawakkan?.
huhuhuhu...ape lah org tua tu tgh buat skrg..aku masuk ke rumah semula..
mlm tu..aku dpt berita yg tok jah meninggal dunia..alfatihah buat beliau dari jauh..aku sedih xdapat pulang..sebab tpt keje aku,kalau orang kg.ke..sepupu ke jiran sebelah yg meninggal..xdapat emergency cuti..apply pulak ikut nasib nak dapat..tp kalau mereka aka orang atasan..jiran sebelah meninggal pun boleh e/l....
dah siap tahlil,bwk famili bersuka ria...haritu jiran sebelah rumah kt kg. meninggal..aku apply cuti untuk tahlil yg ke 7..bila sampai kg...tengah duk bersila nak tahlil..opis tpon.tp aku xjawap.dihantarnya aku sms..kalau xbalik kerja..aku dah melanggar tatatertib ingkar arahan..aku senyum pada hukum dunia..hukum manusia..aku balik bekerja..perjalanan dr kg..4jam dr pukul 9..sampai pukul satu pg..aku dihukum lewat..
itu sebabnya aku xambil cuti masa tok jah meninggal..hanya ALLAH sahaja yg mengetahui,kenapa sifat mereka begitu..ampunkan mereka ya ALLAH mereka hamba mu...

ilmu dan pengetahuan tentang burung murai itu mungkin terkubur bersamanya..sebab xde sapa dari warisnya yg nak belajar..
mungkin juga,ade yg mempelajarinya..
teringat apa yg tok jah pesan.."kalau dah tahu..senyapkan aje le..kalau mampu, carikan le jalan untuk pulihkan keadaan" nasihat tok jah pada aku............burung murai................mungkinkah burung ni pembawa berita?..teringat kisah nabi sulaiman a.s..
burung hud-hud membawa berita benar tentang ratu balqis dan kotanya...

Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2013 08:17 AM | Show all posts
DumBell posted on 29-1-2013 06:05 PM
mencari madu tualang..

Musim hujan dah reda...skrg nak masuk musim bunga dan dan cuaca nampak pan ...

AIKKK PLIK GAK LEH JDI NAJIS...
MMG CMTU KER BELL?
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2013 11:11 AM | Show all posts
DumBell posted on 29-1-2013 06:05 PM
mencari madu tualang..

Musim hujan dah reda...skrg nak masuk musim bunga dan dan cuaca nampak pan ...

pokok tualang mmg tinggi yg amat....mmg terer arr member ko tu manjat
pastu nye, kt pokok tu la tmpat lepak cik pon @ kak lang, berumahtangga lagi kt situ


Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2013 11:14 AM | Show all posts
DumBell posted on 1-2-2013 03:57 AM
musim cempedak...

musim buah cempedak sudah tiba..aku mcm biasa akan ke rumah tok jah untuk memin ...

ermm...gitu la adat jadik org bawahan ni, tpakse mnurut perintah
ko skang keje kt mane dbell???

menarik citer pasal tok jah ni, nape ko x amik kt tok jah ilmu tu???



Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2013 01:26 PM | Show all posts
spesis burung liar ni mmg sedap daging dia sbb diorg makan makanan semulajadi. jgn sampai kantoi ngn perhilitan sudahhhh.. hehehe.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2013 12:26 PM | Show all posts
edoraixora posted on 1-2-2013 11:14 AM
ermm...gitu la adat jadik org bawahan ni, tpakse mnurut perintah
ko skang keje kt mane dbell???
...

hiss..tak mboh lah...kang kalau orang nampak aku sembang2 ngan binatang kang..rang cakap aku fius putus pulak..hahahahaha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2013 12:28 PM | Show all posts
encikotot posted on 1-2-2013 08:17 AM
AIKKK PLIK GAK LEH JDI NAJIS...
MMG CMTU KER BELL?

ade jugak dengar cerita...nampak tengkorak la..bangkai pun ada...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-2-2013 12:38 PM | Show all posts
edoraixora posted on 1-2-2013 11:11 AM
pokok tualang mmg tinggi yg amat....mmg terer arr member ko tu manjat
pastu nye, kt pokok tu la t ...

aiseymen..skrg dh nak musim orang ngambil madu......
kamu bukak pasal cik pon lak...pedih..pedih..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2013 09:27 PM | Show all posts
igt dulu2 mase kecik, jerat burung wak2...kehkehkehhh..
bersepah burung wak2 kat area kg. kancong dalam, banting.


Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 05:53 PM | Show all posts
DumBell posted on 2-2-2013 12:38 PM
aiseymen..skrg dh nak musim orang ngambil madu......
kamu bukak pasal cik pon lak...pedih ...

best-bestla citer dumbell aka che ah...
nanti kalau ada kelapangan... cerita la lagi k....akan di tunggu k...

Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2013 06:37 PM | Show all posts
Cheah.....eh....dumbell skrg pun musim cempedak ni.....ko x blik ngait cempedak ke?
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2013 09:49 AM | Show all posts
best la citer tt ni...menarik dan seram...sambunglaa lg..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-2-2013 01:59 PM | Show all posts
JUNAPAN posted on 28-2-2013 09:49 AM
best la citer tt ni...menarik dan seram...sambunglaa lg..

insyaALLAH kalau koi ade masa...btw,tq sebab follow bace kisah dbell ni..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-2-2013 02:01 PM | Show all posts
suefai posted on 27-2-2013 06:37 PM
Cheah.....eh....dumbell skrg pun musim cempedak ni.....ko x blik ngait cempedak ke?

teah skarang musim nyebuoh rambei...cempedok dah ngujung,jadik makan keah tupai jew..


Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2013 04:41 PM | Show all posts
DumBell posted on 28-2-2013 02:01 PM
teah skarang musim nyebuoh rambei...cempedok dah ngujung,jadik makan keah tupai jew..

buah rambai tu katenye penutup musim buah
iye ke???

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.114084s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list