Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
106306
View
508
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 29-12-2012 01:32 AM | Show all posts
sambung...

kami bercadang memburu di hutan berhampiran je..kali ini di hutan di belakang kampung kami.
kat kawasan tu ada perkuburan lama...
dua kali aku tersadung batu nesan dalam gelap...tapi alhamdulillah..rezeki kami,dapat 20 ekor barang hutan(kancil)..

semasa dalam perjalanan nak balik kami telah tersesat jalan...asyik-asyik tempat yang sama je kami sampai..
macam kami berjalan pusing bukit..peha masing-masing dah nak pecah sebab berjalan tak berhenti..
bila nampak jalan keluar je,kami mempercepatkan langkah..tp kami hampa..

kami tetap di tempat tadi..di bawah pokok petai besar(pokok ni dah ditanda semasa kami jumpa buat kali yg ke dua)..
setelah habis ikhtiar..abg.man melaungkan azan..masa tu dalam pukul 4 rasanya...

kami gagahkan kaki selepas abg.man melaungkan azan...akhirnya kami jumpa jalan pulang..
hasil kancil kami bahagi sama rata...setelah semalaman sesat dihutan mencari kancil...

kawasan perkampungan tu masih ada saki baki sehingga sekarang..seperti tangga batu surau...kawasan perkuburan(masih tak semak sampai sekarang)...

ada orang pernah cerita..semasa musim buah,penduduk kg.aku ada ternampak 2 biji mata sebesar spotlight merah menyala..badan berbulu hitam dan besar..merenungnya...

ada pula kisah orang berburu seladang..dikejar langsuir..bukan seekor..tetapi banyak ekor dek kerana bau darah seladang yg kuat tu...di hutan itu juga.......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-12-2012 01:33 AM | Show all posts
bearkecil posted on 12-12-2012 02:36 PM
masa sekolah rendah selalu gak makan burung wak-wak ni..p.ngah bear tangkap kat belakang rumah..
ta ...

mesti umah belakang tu berpaya..xpun ada belukar berbukit...

Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2012 02:14 AM From the mobile phone | Show all posts
DumBell posted on 29-12-2012 01:32 AM sambung... kami bercadang memburu di hutan berhampiran je..kali ini di hutan di belakang kampung ...

wokme ni tak bawok tok peran ke g buru tuh??

Org2 tua tmpat koi ni citer,dlu2 kalo nk g buru, kne bawok tok peran...tujuannye,nk mninjau kwsan katenye.. skali la ngan nk puhh kiri puhh knan..taik gigi besor lengan, hehehh
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2012 10:54 AM | Show all posts
DumBell posted on 29-12-2012 01:33 AM
mesti umah belakang tu berpaya..xpun ada belukar berbukit...

bukit penuh semak samun jek..x berpaya pon..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-12-2012 02:50 PM | Show all posts
koi mesti bawok tok peran...
ngulur hutan....kalo tak sesat barat koi seme teman lam utan nun...
Reply

Use magic Report

Post time 30-12-2012 08:30 PM | Show all posts
macam cerita tamar jalis eh? pernah dibaca cerita mcam ni
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-12-2012 11:19 AM | Show all posts
citer ni base on true story..
kalau ade persamaan penceritaan mcm tamar jalis tu maaf kan saya kpd peminat cerita beliau...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2013 05:13 PM | Show all posts
meracik ayam di bukit berlian @ bukit botak...

aku nak sekali merasa pengalaman meracik ayam ni...sampai la satu petang tu,soerang sahabat aku mengajak aku ke bukit botak untuk menunaikan hajat aku itu..dikhabarkan,,di kawasan itu terdapat banyak ayam hutan...

sebelum tu kami mengetest denak ayam yg kami bawa...satu persatu...akhirnya ada seekor yg galak..kami putuskan untuk membawanya...



bila sampai je dikawasan itu,kami membuat tapak untuk ayam hutan lain datang bersabung..kami guna teknik racik tabur...
tengah syok..mendengar sahutan ayam hutan yg lain..tiba-tiba suasana jadi senyap..seekor unggas pun tak berbunyi...
telinga terasa berdesing dek kerana kesunyian hutan pada waktu tersebut...dalam celah2 daun(sebab kena menyuruk,sembunyi)..
kang kata menyuruk kang orang perak kata makan pagi pulak..

aku lihat denak kami seperti takutkan sesuatu..kira macam bacul la...anak mata aku melilau mencari sebab..
dan aku lihat di atas satu busut..seekor ayam hutan berdiri dan memandang denak kami tanpa sebarang bunyi...

dalam sembunyi2 tu aku lihat ayam liar tu mengelak satu persatu racik yg kami pasang...sehingga menghampiri denak kami..
perasaan aku berdebar ketika denak kami tidak mengalah..dikepak2nya sambil mengembangkan bulu tengkuk...
maka terjadinya pertarungan antara ayam hutan dan denak kami..

sekelip mata ayam kami tewas..tanpa diduga..ayam hutan itu terperangkap dengan racik kami..habis berterabur racik kami dipangkasnya...50 benang putus!!!!
kalau ikutkan benang dan tangsi yg kami pakai  adalah dr jenis yg mahal dan tahan lasak...

kami cepat2 menangkap ayam tersebut sebelum terlepas...aku puas sebab dpt juga tengok ayam liar bersabung...dalam duk pegang ayam tu dalam perjalanan..di temboloknya aku terasa sesuatu..seperti ada ketulan keras..aku mengatakannya pada rakan ku..dan dia menjamah tembolok ayam itu...

dia tersenyum dan mengajak ku pulang...
sesampainya dirumah sahabat ku..dia membuka bicara.."aku dah agak perkara ni"sambil membuka cetok ayam(bekas letak denak ayam hutan)..denak kami mati dengan mulut berdarah...

dia tersenyum...dek'ah..mlm ni ko datang ye..ujarnya..
"ok" jawap ku tanpa banyak soal..kang banyak soal kang dimarahnya aku..baik buat derkk je...

malam tu lepas isyak aku datang kerumahnya..kulihat ramai otai-otai yg datang dan sesetengahnya aku tak kenal..
aku masuk rumahnya dengan memberi salam dan bersalaman dengan mereka sambil tersengih-sengih macam kerang..

dan bermula lah buka bicara dari sesetengah mereka..aku pula bingkas bangun meringankan tangan membantu ibu sahabatku menghidang air kopi dan sirap...rata-rata minum kopi...

aku duduk kembali ditempat aku duduk tadi sambil bersandar kan badan aku kedinding..aku lihat sahabatku membawa ayam yg kami dapat tadi masuk..."ha ni la ayam tu" ucap sahabat ku pada hadirin yg datang..sambil bertukar tangan ke pada salah seorang dari mereka...
aku lihat salah seorang dari mereka sedang terkumat-kamit membaca sesuatu dan seolah-olah meniup ke kepala ayam tadi serta melepaskannya perlahan-lahan...
terkejut aku dibuatnya..ayam yg td liar..menjadi jinak..tak lari kemana mana pun..
"apa lagi..tatik la geliga dia" seorang dari mereka mencelah"
"sabar,aku nak inform kat tuan dia dulu"balas brader yg menjampi apentah tadi..

lama jugak la kami tunggu..tuan aka penuggu dia tak mari-mari lagi..
tiba-tiba dia menurun...aku tgk ayam tu dah nak mcm tercekik..mulut ternganga...sahabatku meletakkan piring kaca bewarna coklat jernih di bawah ayam tu...klentangg..tangg..bunyik menda jatuh di dalam pinggan kaca tersebut..
"huh!!!"brader tadi mengeluh panjang...kami ramai-ramai melihat menda apa yg keluar td...

rupanya sebiji batu bewarna hitam pekat tapi berkilat..bila disuluh keluar warna merah..diletakkan dalam gelas berisi air dan disuluh..air bertukar menjadi merah,gelas berisi air disambung mengelilingi nya sebanyak 12 gelas pun..kesemuanya menyala merah!!!

peh dasyhat gile kata ku dlm hati..sahabatku tersenyum gembira,,,
sambil dia berkata"berapa batu ni boleh dimaharkan kalau buat cincin?"..
brader td tu cakap..dalam 12 ribu..ikut kemampuan batu tu..
aku geleng kepala je la..tapi perkara magik cam tu..aku jarang tengok....dan ayam tersebut..pagi-pagi dah hilang dari sangkar yg berkunci..xde lubang dan tak de kesan kopak..aku dan sahabat ku naik pening..ingatkan nak disembelih pagi tu..tapi dah takde rezeki..nak buat mcm mana...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2013 05:15 PM | Show all posts
antara jaguh - jaguh yg terpelihara..hehehe

Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2013 05:42 PM | Show all posts
DumBell posted on 4-1-2013 05:13 PM
meracik ayam di bukit berlian @ bukit botak...

aku nak sekali merasa pengalaman meracik ayam ni.. ...

perghhh....real stori ko....tgok ngan mata pala sndirik geliga kluar
banyak betul la pengalaman misteri ko...
abes tu, geliga tu dpat kt sape???

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2013 05:46 PM | Show all posts
ada kt tangan member aku tu..dah ayam dia...ade dengar juga..orang datang beli dari johor..
seminggu dia pulangkan balik..nasib baik xpakai lagi duit tu..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-1-2013 06:20 PM | Show all posts
memancing di sungai...

sebenarnya memancing ni dah dikira hobi yg paling aku minati...satu hari tu,kawan2 aku mengajak aku memancing tengas dan sebarau di jeram perahu dan lubuk buaya...
aku mengangguk tanda setuju...maka persiapan dilakukan...kami stay 2hari lam hutan..barang yg paling berharga ialah coolerman dan air batu untuk menyimpan ikan...coolerman ni kami kongsi duit untuk membelinya...

dan start lah pengembaraan kami meredah hutan dan belukar,meranduk anak2 sungai untuk sampai ke destinasi yg hendak dituju..
kami masuk ke hutan pukul 4 petang..oleh kerana esok dan lusa cuti(sabtu,ahad)...kami meredah tanpa mengejar masa..slow2 dan steady je...bila sampai di tempat yg dipersetujui..kami memasang khemah,ada yg tak menyempat,terus ke sungai berhampiran dan membaling umpan cacing...mungkin mencari hidangan untuk malam nanti...

bila malam menjelma..kami start memancing tengas...waktu malam..tengas besar2 dari pada biasa...banyak jenis juga spesis yg dapat..seronok kami xdapat nak digambarkan..ada yg dapat menaikkan baung kuning,keli kayu,seluang pun dapat..hahaha..memang seronok masa tu...

aku menyalakan sebatang rokok jenama gudang garam,rokok ni kalau duk dalam hutan bagus,sebab lambat habis..oleh itu dapat la aku berkhayal sambil menunggu umpan dimakan ikan...dalam tak sedar..salah seorang sahabat aku berlari kearah ku..dengan tergesa-gesa..."che'ah!!,che'ah!!! mat yie tersampuk bagan..!!..aku tersentak lalu bangun sambil mengarau mesin tali pancing berjenama ryobi kesayangan aku tu..dan aku cepat2 ke arah khemah kami..

aku lihat kawan2 aku sedang menahan asakan dan maraan mat yie yg kerasukan...hei!!!!kenapa kalian halang aku hah?..aku nak balik ni!!!!bodoh!!"jerkah mat yo pd rakan2 ku..aku masa tu sudah mendekati mereka.."sudah,duduk,kita bertenang dan bawa berbincang"ujar ku pada mat yo dan rakan lain..tapi kelihatannya,mat yie seperti tidak mengendahkan pujukan aku..

sambil menjegilkan matanya yg semacam berurat dan kemerahan disebalik cahaya lampu gasolin dan unggun api kami..seolah-olah mat yie membuka langkah gaya tempur..rakan ku yg lain sudah bersedia menghadapi segala kemungkinan..mana tidaknya,dalam genggaman tangan kiri mat yie,tergenggam sebilah parang yg berkilat2 disurami cahaya lampu gasolin..

mat yie menyerang kami..rakan ku slamat dengan beraninya menyambar tubuh mat yie..dan bergelut untuk dilepaskan parang itu..aku dan rakan lain terus menerpa kearahnya untuk membantu..parang terlepas..tapi kami dapat habuan..dikuaknya sekali libas..terpelanting kami ke belakang...

ini tak boleh jadi ni..bentak aku tak puas hati...wei korang,standby tali...dalam kelam kabut rakan ku yg lain mencari tali.."tali rapia ade la..sahut rakan ku.."jadik le dr takde langsung ujar ku..aku mempersiapkan langkah..aku mulakan serangan,dan mula berpencang dengannya..bedebuk!!! aku tersembam kali kedua..hangin satu badan aku masa tu..aku mengenggam pasir..."ha innahu..ha indahu..muhammad undur..ALLAH mendatang..." bismillahirrahmanirrahim.... dengan menggenggam pd tangan kanan,aku bingkas bangun dan melepaskan satu tumbukan pada badannya...tak sempat mat yie mengelak dan terkena pada bahu kirinya...mat yie terpelanting..dan tersandar pada banir pokok yg berhampiran..

aku lihat,mat yie macam pengsan sebab tak bangun-bangun..aku dan rakan lain cepat2 kearahnya..dan kami mengikat pergelangan kaki dan tanggan mat yie..takut2 dia kerasukan kembali...kami memikulnya ke kawasan khemah..dan meletaknya di atas alas kanvas..
mat yie tersedar..dan dia mahu bangun,mukanya pucat dan seperti keletihan.."kenapa ni? kenapa korang ikat aku?..sambil ingin bangun.."aduh!!! bahu aku kebas...kami menahannya dari bangun..kami check,tulang bahunya patah.."mat yie..aku mintak maaf,sebab td aku terpaksa..xde jalan lain..aku pun menceritakan kejadian tadi...mat yie mengangguk tanda maaf ku diterima...

kami sepakat,malam tu juga kami balik..mat yie menyuruh aku mengikat tali pada badannya agar dia tidak lari kalau kerasukan...
kami menghantar mat yie pulang..memang keluarganya menyalahkan aku..tapi kami merahsiakan perkara dan kejadian kerasukannya pada ahli keluarga mat yie..esoknya mat yie ke rumak pak zul..bomoh patah...aku menziarahi mat yie dengan tanda kesal dihati...mat yie cakap dalam duk ngurut bahu tu,pak zul mengatakan yg dia terkena pukulan songsang..sebab ada urat yg putus nasib baik kt bahu,kalau tepat ke dada..situ jugak dia meninggal...lagi lah aku rasa nyesal...nak nangis pun ada...tp..mat yie berterima kasih kt aku dan rakan yg lain sebab menolongnya..dan pak zul akan membuang benda yg menumpang dalam badannya..sebab benda tu masih ada lagi..

selang beberapa tahun..masa kenduri kahwin mat yie..baru lah kisah itu mat yie ceritakan satu-persatu pada ayah dan maknya...
keluarga mat yie meminta maaf pada aku..pada aku..menda tu dah lama,aku sendiri pun dah melupakannya..pada aku persahabatan kami lg penting.....sekian...pada sesiapa yg terlibat pada masa tu..maafkanlah aku..memang dasar darah muda,xdapat fikir baik buruk yg mendatang....
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2013 08:24 PM | Show all posts
betul
nak dapt burug wak wak ni memang kene berani
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2013 08:35 PM | Show all posts
Pengalaman berharga sngt2 nih....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-1-2013 09:29 PM | Show all posts
Esterozie posted on 14-1-2013 08:35 PM
Pengalaman berharga sngt2 nih....

tq....ada masa dbell cerita lg..
skrg dbell banyak kerja...

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2013 01:14 AM | Show all posts
batu tu da dibuat cincin ka atau biaq ja cmtu?boleh buat ubat org x?
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2013 02:52 PM | Show all posts
DumBell posted on 29-12-2012 01:32 AM
sambung...

kami bercadang memburu di hutan berhampiran je..kali ini di hutan di belakang kampung  ...

seram nih bell...



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-1-2013 09:35 PM | Show all posts
dah buat cincin dah... ade dia pakai
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-1-2013 07:50 PM | Show all posts
Esterozie posted on 14-1-2013 08:35 PM
Pengalaman berharga sngt2 nih....

ngikut orang juga...kekadang mak sampai marah tahap dewa kt aku pasal suka sangat masuk hutan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-1-2013 07:52 PM | Show all posts
theflash posted on 14-1-2013 08:24 PM
betul
nak dapt burug wak wak ni memang kene berani

stamina pun kena ada juga..kalau bawak budak yg semangat je tinggi tp buat kerja malas pun hampeh jugak...
hasil nak sama rata..tapi kerja malas...huhuhuhu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
4.515538s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list