Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
109984
View
516
Reply

(koleksi dari pengalaman sebenar)Rezeki

[Copy link]

Author: DumBell    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 26-5-2013 10:58 AM | Show all posts
barang hilang...

petang itu,aku duduk di ruang tamu menjamah goreng pisang yg di buat oleh mak ku sambil menonton siaran tv dengan keluarga ku...rezeki kami petang itu dapat makan makanan selain resepi biasa cekodok atau lempeng kelapa @ kosong.
sedang aku berbual dengan abah ku,...jiran ku menjengah di muka pintu rumahku dengan muka cemas...
"asalamualaikum pak rim"...sambil melulu masuk ke arah kami.."haa.. dan..waalaikumsalam,apekehalnye ni?"sapa abahku kembali sambil menjegil bijik matanya kearah abg.dan,sambil mulut masih mengunyah liat isi pisang..."ni ha...duit simpat saya...hilang entah mana duduk letaknye..puas saya dengan zidah mencariknye..abis punggah,saya lempo bembarang mencariknye.."kata abg.dan pada ayah ku..."ah..cer ambil pen dengan kertas.."tegas abah ku...aku cepat-cepat bingkas bangun dan mencari pen dan kertas dan menghulurkan pada abah ku..."nah abah" kata ku menghulurkan barang yg dikehendakinya tadi..."haaa mak ngko,ambik cawan untuk si dan ni minum...makan pisang dan"..kata abah ku lagi..
"ye la pak rim.."ajuk abg.dan sambil menyirum air kopi.."adehhh..$#@$#$ ..panas..panas..panas.."latah abg.dan sambil menutup dan mengibas mulutnya berkali kali kerna panas kopi itu...tergelak kami semua...
"dan,bile engko ingat hilangnye?..pukul berapa ingat duit tu hilang?hari apa?.."kata abahku pada abg.dan..."saya ingat pukul 3 petang tadi,hilang harini...hari ahad...20 haribulan 4..."kata abg.dan pada abah.."ooo...20/4...kalau bulan melayunya.."..abahku menulis sesuatu di kertas...aku memerhatikan sahaja kelaku abah...ada terdengar abah berkata tercongak-congak..."hmmm..tangan,kaki,mata...hmmm...ni ha..terselit celah papan dinding duit ni..tak hilang..cube ngko carik kan kat bilik tidur celah papan dinding...'kata abahku menyuruh abg.dan dengan menunding jari kearah rumahnya..
abg.dan bingkas bangun dan terus kerumahnya..taksampai 5 minit,abg.dan datang semula kerumahku dengan muka berseri.."asalamualaikum..ha pak rim,dah jumpe doh,duit terselit celah dinding kat birai katil...nasib baik tak hilang duit 400 ni..alhamdulillah..time kasih pak rim..."kata abg.dan pada abah ku dengan nada gembira.."eh kot ye pun dah jumpe,mari la minum ni..ade lagi ni ha..."pelawa abah ku.."haah abg.dan moh le skali..join minum ni ha.."sampuk aku..mak dan abah aku menjeling pada aku kerna mencelah cakap orang tua..."hehehe"..tersengih kambing aku pada mereka...
malam tu..kakak aku balik dari Kl bersama keluarganya...suaminya mualaf cina...sesampainya dia di rumah..aku menceritakan kejadian petang tadi...kakak ku hanya tersenyum kecil sahaja..katanya lagi..dulu masa abg.oten aku hilang dompet di hutan lagi dasyhat..dia tengok dengan mata kepalanya sendiri abahku mencari dompet tu sesorg waktu senja masa mereka memancing di paya hutan kebun kami...
akak aku cerita...semasa dia,suaminya,abg.oten dan abah pergi memancing di kebun kami di penjuru hutan nun..bila tiba hampir senja mereka ingin pulang dari memancing..dompet abg.oten hilang..jatuh semasa memancing..puas mereka meredah hutan dan denai yg mereka lalui tadi tapi tidak ketemu..hari semakin gelap..tiba-tiba abah menyuruh kami masuk ke dalam kereta/tunggu di kereta(lupa la,nanti aku tanya akak aku balik)...akak nampak abah menelekapkan kedua tangannya..dan tiba-tiba keluar asap..dan abah macam bercakap dengan seseorang padahal takde orang pun lepas tu abah masuk ke hutan tu balik..tak sampai 3 minint abah keluar bawak dompet abg.oten..abah suruh balik segera..dalam kereta,semua orang tak bercakap sepatah pun...meremang akak masa tu...eiiii..susah nak cerita la.."kata kakak ku pada ku..."ooo..yeke...hmmm"aku mengangguk dengan penjelasan akak aku tadi...kadang-kadang aku terfikir juga..abah ku ni macam orang biasa je,tak nampak macam berilmu tinggi pun..kalau bab petua tu banyak la dia kasi kat aku..tapi bab ilmu kedekut macam hj.bakhil bin lebai kedekut...tapi bila difikirkan balik,biar lah,tak kemana ilmu tu semua...aku memikirkan tentang itu sebelum tirai malam berlabuh..dan malam itu aku tidur dengan seribu persoalan...aku nak korek rahsia abah...hmmm..pak berahim,masa muda-muda dulu dia rapat dengan abah aku..dia jujur orangnya..tak cakap bohong..esok aku nak carik dia la...aku tersenyum sebelum tertidur...

bersambung........

Last edited by DumBell on 26-5-2013 10:59 AM

Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2013 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Salamm TT. Sebulan x masok forum bahana xde laptop. Nie bru abes catching up to date. Ngeh3.

Seronok baca citer2 TT nie. Kalo boleh petua2 tu share lah skit mana yg blh. Supaya x hilang ditelan zaman. Hihihihi.

Ikot skil congak2 aku bro db pnyr citer nie antara ujung2 80an la kan. Mude lg lah org nyer. Tp pengalaman da byk da.#respect.

Nice story. Keep it up. (Y)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-5-2013 07:48 PM | Show all posts
zakutaki91 posted on 26-5-2013 05:49 PM
Salamm TT. Sebulan x masok forum bahana xde laptop. Nie bru abes catching up to date. Ngeh3.

Sero ...

ok boss..dalam misi nak syer petua...huhuhu...

Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2013 09:58 PM | Show all posts
DumBell posted on 26-5-2013 10:58 AM
barang hilang...

petang itu,aku duduk di ruang tamu menjamah goreng pisang yg di buat oleh mak ku ...

oooo....ilmu carik brg ilang ikut bulan mlayu tu...penah dengar & tau sket2 cara ngirenye. tp x reti nk mncari
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-5-2013 10:10 PM | Show all posts
edoraixora posted on 29-5-2013 09:58 PM
oooo....ilmu carik brg ilang ikut bulan mlayu tu...penah dengar & tau sket2 cara ngirenye. tp x re ...

betul-betul...pakai 5 panca indera tu...mata,mulut,telinga,hidung ,tangan..tapi dbell tak tau..
rasa macam nujum pak belalang la pulak..huhuhuhu...
memacam kan ilmu dan petua zaman dulu...

Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2013 10:13 PM | Show all posts
DumBell posted on 29-5-2013 10:10 PM
betul-betul...pakai 5 panca indera tu...mata,mulut,telinga,hidung ,tangan..tapi dbell tak tau..
r ...

gune panca indera ek...wek kome ajo gune tapak tgn,blkg tgn ngan ibu jari. tp itu la, die pn bukannye ngajo bebetul pun. sajer memain ajor
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-5-2013 10:15 PM | Show all posts
petua nafas panjang(petua org kedah).
minum air kelapa(cantas kulit,minum mcm tu sahaja)
ditambah lada hitam 3-5 biji yg telah dihancurkan...
minum sekali nafas..
cari kelapa yg kecil dahulu..
lepas tu cari yg sedang...(setakat ni..hanya sampai sedang je dbell amalkan)
kalau terus gedabak besar..takut semput senak dada..
amalan untuk nafas dan urat...
tak selalu dbell amalkan..jarang-jarang...selalu minum petang..
panas terik tidak digalakkan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-5-2013 10:18 PM | Show all posts
petua muka awet muda bg lelaki(amalan dan petua org jawa).
bangun tidur sblm gosok gigi..
minum air suam segelas..
insyaallah,kurang masalah sembelit dan awet muda..(ni kata wak man..org jawa johor)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-5-2013 10:20 PM | Show all posts
edoraixora posted on 29-5-2013 10:13 PM
gune panca indera ek...wek kome ajo gune tapak tgn,blkg tgn ngan ibu jari. tp itu la, die pn bukan ...

huhuhu...bior ka je la..koi seme cam aok nun,
biar lah rahsia tu tetap rahsia..mungkin takut kita saloh gune ke hape..

Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2013 10:41 PM From the mobile phone | Show all posts
DumBell posted on 29-5-2013 10:20 PM
huhuhu...bior ka je la..koi seme cam aok nun,
biar lah rahsia tu tetap rahsia..mungkin takut kita ...

itu la pasei nye...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-5-2013 03:39 AM | Show all posts
petua anak demam campak..

letak daun semambu dalam kain dan letak bawah tpt tidur anak,
letak atas lawang pintu rumah...

petua lainnya..mandikan dengan kunyit hidupsama daun semambu..pantang masa berubat..daun dan buah pisang..kalau makan juga..kulit mengelupas dan jadi gelap...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-5-2013 03:53 AM | Show all posts
petua anak nangis malam..:

bagi minum ubat batuk....hahaha..gurau

al-fatihah 3x
surah 3 qul
tiupkan perlahan-perlahan pada ubun-ubun dengan mengucap syahadah...

pastikan anak tu bukan kembung perut atau lapar susu...kang sampai pencen pun budak tu melahau...

petua lainnya:

carikan kain hitam berbucu 3(tudung pun boleh)..
start dari kaki tarik pelan2 sampai keatas kepala(tang kepala tu kena laju sikit..nanti lemas budak tu)
masa letak kat kaki budak..baca "la haulawala'quwataillabillah hil'aliyil'azhim...bismillah..
baca al-fatihah,bismillah 5...
ulang 3x...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-5-2013 04:02 AM | Show all posts
petua telinga dimasuki serangga:

kalau telinga kiri dimasuki serangga,
bawah telinga kanan ditaruh kapur sireh..nanti serangga akan keluar akibat kepanasan

kalau sendiri yg kena..nak letak kapur pun boleh..kalau nak isi air pun boleh sebab telinga sendiri
isi air pada telinga yg dimasuki serangga..caranya kena buat berulang kali..tak boleh isi air dan tunggu terlalu lama..isi je..lepas tu buang balik..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-5-2013 04:12 AM | Show all posts
petua kecutkan kaki cengkam kuku..

balut dengan inai kampung...
kalau dah bernanah..sebelum jumpa inai,pecahkan nanah tu,lepas tu boleh letak kicap dahulu,tak kisah manis ke masin

kalau nak merahkan inai pula..inai yg ditumbuk tu dicampurkan dengan sedikit arang,tumbuk sekali...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-5-2013 04:23 AM | Show all posts
baru-baru ni..kawan dbell kena sembelit..
lubang dubur dia luka,sebab tak dapat buka sempurna...
dbell tanya,dia masa kena tu pakai tandas cangkung ke,dia kata betul
dbell tanya,selama ni pakai tandas duduk ke,dia angguk je...
sian dia,nak kentut pun tak boleh...kata dia kalau kentut pun rasa sakit dan pedih..

dbell ajar dia cara senam berdiri 1 minit, cangkung separa 1 minit dan mencangkung  1 minit=3 minit..amalkan setiap hari,pagi dan petang...
dbell tak sangka cepat dia punya result..dia dah takda penyakit tu dah,dah boleh berak selesa..alhamdulillah..tu semua ALLAH punya kuasa..
mula-mula dia kata xdapat satu minit..xpe janji dapat bertahan lama asal tak paksa tubuh dengan melampau,asal terasa panas,tukar kedudukan
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2013 02:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih banyok2 la kat aok. Sudi berkongsi petua2 ni. Cara aok bercerita pon dh improved. Tahniah...
Lagi due ari aok nk jadi aboh doh kan? Ke dh jadi? Smoga segalanya selamat.. Insya Allah..
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2013 08:48 PM | Show all posts
baru khatam harini cerita TT memang best
xsbar nak tunggu sambungan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-6-2013 10:13 AM | Show all posts
ice98 posted on 1-6-2013 02:05 PM
Terima kasih banyok2 la kat aok. Sudi berkongsi petua2 ni. Cara aok bercerita pon dh improved. Tahni ...

tq sahabat,nanti kalau selesai koi bagi tahu kt sini..esok bawa wife gi check jantung baby kt spital..lom bersalin lagi..debo rasa hati nak timang cahaya mata pertama..huhuhuhu..


Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2013 04:01 PM From the mobile phone | Show all posts
DumBell posted on 2-6-2013 10:13 AM
tq sahabat,nanti kalau selesai koi bagi tahu kt sini..esok bawa wife gi check jantung baby kt spit ...

Heheh... Sedia laa..
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2013 03:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa kabor la TT gamoknye..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.093359s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list