JAWATAN KOSONG DIPERLUKAN SEGERA! Jana pendapatan dari rumah sebagai penulis freelance kami. Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
20969
View
440
Reply

Wali, Wali ALLAH dan Wali Syaitan

[Copy link]

Author: orangbesi       Show all posts   Read mode

Post time 29-9-2012 09:12 PM | Show all posts
orangbesi posted on 26-9-2012 10:14 AM
oh cam tu ka!!!

leh tanya tak???

B Melayu le. Knp?
Jika setiap akal ada penterjemah mendampinginya
begitu juga pentafsir ada kamus bersamanya

Kite tgk kumpulan yg Arab dulu sedara:
Quran Dictionary - و ل ي

pilih le ayat mana yg hang nk bincang.

Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 12:28 AM | Show all posts
orangbesi posted on 28-9-2012 03:58 PM
KAHKAHKAH

memang hang dah terkena

Sesungguhnya, Al-Quran dan Sunnah adalah tempat rujukan. Tiada taranya ilmu seseorang itu TANPA ILMU DISISINYA. Wallah Hualam
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 12:35 AM | Show all posts
orangbesi posted on 28-9-2012 04:04 PM
woi mamat

perkataan WALI ALLAH ada DUA saja dalam AL QURAN

Sebenarnya setiap surah di dalam Al-Quran saling melengkapi. Memang begitulah kehendak Allah SWT kepada mereka-mereka yang mahukan kebenaran atau mahukan kemenangan. Pilihlah yang mana satu pilihan kalbu. Sesungguhnya ILMU itu hak Allah. Maka buruk atau baik dari segi pemahaman semuanya hakNYA. Wallah Hualam
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 12:51 AM | Show all posts
Nak menjadi Wali Yang Diredai ALLAH adalah dengan TAQWA. Apa itu TAQWA? Firman Allah :

Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;
(Al-Baqarah 2:2)
Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:21)
Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan ayat-ayatKu (sebagai harga untuk) membeli kelebihan-kelebihan yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:41)
Dan kalau sebenarnya mereka itu tetap beriman dan bertaqwa (nescaya mereka akan mendapat pahala); sesungguhnya pahala dari sisi Allah itu adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui.
(Al-Baqarah 2:103)
Dan di dalam hukuman Qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:179)
Kamu diwajibkan, apabila seseorang dari kamu hampir mati, jika ia ada meninggalkan harta, (hendaklah ia) membuat wasiat untuk ibu bapa dan kaum kerabat dengan cara yang baik (menurut peraturan agama), sebagai suatu kewajipan atas orang-orang yang bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:180)
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:183)
Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Ia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib); dan janganlah kamu setubuhi isteri-isteri kamu ketika kamu sedang beriktikaf di masjid. Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya. Demikian Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekalian manusia supaya mereka bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:187)
Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah engkau kepada Allah" timbulah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.
(Al-Baqarah 2:206)
Kehidupan dunia (dan kemewahannya) diperhiaskan (dan dijadikan amat indah) pada (pandangan) orang-orang kafir, sehingga mereka (berlagak sombong dan) memandang rendah kepada orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa (dengan imannya) lebih tinggi (martabatnya) daripada mereka (yang kafir itu) pada hari kiamat kelak. Dan (ingatlah), Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terkira (menurut undang-undang peraturanNya).
(Al-Baqarah 2:212)
(Dan janganlah kamu jadikan nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui.
(Al-Baqarah 2:224)
Dan isteri-isteri yang diceraikan berhak mendapat Mut'ah pemberian saguhati) dengan cara yang patut, sebagai satu tanggungan yang wajib atas orang-orang yang taqwa.
(Al-Baqarah 2:241)
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman.
(Al-Baqarah 2:278)
Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya;
(A-li'Imraan 3:15)
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
(A-li'Imraan 3:102)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-9-2012 11:06 AM | Show all posts
Dzulqarnain posted on 29-9-2012 09:12 PM
B Melayu le. Knp?
Jika setiap akal ada penterjemah mendampinginya
begitu juga pentafsir ada kamu ...

laaaa
yg perkataan WALI semua yg aku dah post
adalah dari AL QURAN jeee
cuba belek balik

kalu ada percanggahan.....silakanlah
akupun bukannya tahu sangat bab2 ni
sekadar pengetahuan je laaaaa
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-9-2012 11:10 AM | Show all posts
Abangcute posted on 30-9-2012 12:28 AM
Sesungguhnya, Al-Quran dan Sunnah adalah tempat rujukan. Tiada taranya ilmu seseorang itu TANPA IL ...

tanpa ilmu disisinya konon
berlandaskan AL QURAN dan SUNNAH konon

woi mamat mana ada istilah tok wali....mamat oooiiiiiiii
tak de istilah wali nikah punnnn

dan pm malaysia hang kata dia wali......

tapi dr petikan AYAT2 AL QURAN yg hang post tuuuu
hang PERASAN hang pun WALI kannnnnnnnn
wali penamanyaaaaa.................WALI yg sebenarnya pun tak tahu
nak kata diri sendiri wali pulak
lawak bodo betul lah hang ni mamat oooiiiiiiiiiiii
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-9-2012 11:24 AM | Show all posts
Abangcute posted on 30-9-2012 12:51 AM
Nak menjadi Wali Yang Diredai ALLAH adalah dengan TAQWA. Apa itu TAQWA? Firman Allah :

Kitab Al-Q ...

Cantik hang MEMBACAKAN AYAT ALLAH
tapi hang tak buat pun
contohnya

Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan ayat-ayatKu (sebagai harga untuk) membeli kelebihan-kelebihan yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa. (Al-Baqarah 2:41)
           kan hang yg beli kelebihan tu dgn eksyen kata hang faham abis
           dok hina golongan yg lain!!!!

Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah engkau kepada Allah" timbulah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.    (Al-Baqarah 2:206)
          ayat ni kna batang idung hang sendiri leeeee
          org dok BACAKAN AYATNYA, hang dok gila meroyan je
          perasan diri sendiri je yg betul

Kehidupan dunia (dan kemewahannya) diperhiaskan (dan dijadikan amat indah) pada (pandangan) orang-orang kafir, sehingga mereka (berlagak sombong dan) memandang rendah kepada orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa (dengan imannya) lebih tinggi (martabatnya) daripada mereka (yang kafir itu) pada hari kiamat kelak. Dan (ingatlah), Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terkira (menurut undang-undang peraturanNya).
(Al-Baqarah 2:212)
            tau pun BACA AYAT ni
           yg ditunjukkan/dinyatakan dimensi ruang masa tu
           bukankah perhiasan je.....kasi lalai je pada si bodoh sombong cam hang
           tak de manfaat pun - hanya meralitkan/melalaikan jeeee
            
(Dan janganlah kamu jadikan nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui.    (Al-Baqarah 2:224)
            HHHAAAAAAAA sebijik kena kat hang sendiri
             dok ugut org, beri AMARAN laaaaa
            hang ingat manusia takut ka dgn amaran dr species gila meroyan cam hang ni!!!!

Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya;     (A-li'Imraan 3:15)
          tahu pun hang, ALLAH MAHA MELIHAT
          tapi perangai cam budak tadika sesat jeeeeee
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.     (A-li'Imraan 3:102)
          elik sangat AYAT ni
           dah laaa bermuzakarah hang tak ADIL
           menabur FITNAH je kuat
           ayat hang bercanggah dgn AL QURAN
           dok HINA golongan yg lain
           mana hang ISLAMnyaaaaaaaa

dan memang hang dah tak dak modalpasal WALI
terduduk abis kena sebijik dari aku
pasal tu dok pulun dgn takwa kannnnnnn
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-9-2012 11:27 AM | Show all posts
Abangcute posted on 30-9-2012 12:35 AM
Sebenarnya setiap surah di dalam Al-Quran saling melengkapi. Memang begitulah kehendak Allah SWT k ...

kepala lutut hang
memang semuanya HAK ALLAH
sedangkan si iblis pun ilmunya HAK ALLAH jugak
dia menyesatkan pun HAK ALLAH juga
soooo................hang pun nak ikut jejak dia kaaaa????????

AL QURAN dah DITURUNKAN
SEMPURNA...............BERKILAU CAHAYANYA
yg nak pulun ayat lain selain darinya tu.....pasai apa
ikut sangat tok wali hang tu
yg tu yg dinamakan WALI SETAN
setan punggok tonggek.......(aku suka perkataan camni)
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 11:45 AM | Show all posts
orangbesi posted on 30-9-2012 11:24 AM
Cantik hang MEMBACAKAN AYAT ALLAH
tapi hang tak buat pun
contohnya

Adakah OB yakin saya tak buat?
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 11:51 AM | Show all posts
orangbesi posted on 30-9-2012 11:10 AM
tanpa ilmu disisinya konon
berlandaskan AL QURAN dan SUNNAH konon

Kamu ada masaalah perihal tok wali yg kamu kata sedangkan takder pun satu ayat yg saya hujjahkan berkaitan perkataan tok wali? Kamu sedang mengakali perihal apa ek? Adakah kamu ini gila? Atau kamu sedang mengadakan sesuatu yg tak pernah saya kata atau kamu bersama dgn syaitan waktu berbicara?
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 12:07 PM | Show all posts
orangbesi posted on 30-9-2012 11:27 AM
kepala lutut hang
memang semuanya HAK ALLAH
sedangkan si iblis pun ilmunya HAK ALLAH jugak

Dah tahu semuanya hak Allah, takkan tak faham apa yg Allah maksudkan di dalam Al-Quran? Nampak sangat kamu ni lemah. Sebab kejadian manusia lemahlah, Allah memberi peringatan jgn mengambil sekutu selain dari Allah dalam membicarakan perihal agama. Kan molek kalau kamu tak rasa hebat dengan apa yg kamu tahu sedangkan itu cumalah sisa2 orang2 yg tidak mahu mendengar dengan hati dan tidak melihat dengan hati apa yg Allah maksudkan? Hebat sangat ke ada kehebatan tu? Hehehe, jin kamu tu tiada maknanya bagi saya umpama nyamuk yg mencari2 perkara yg dia pun tak tahu. Kamu rasa hebat ke boleh kenal jin? Apa tah kamu kata sebelum ni wali jin? Jin kamu tu urusan kamu atau urusan Allah? Semak betul le kamu ni.
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2012 01:18 PM | Show all posts
orangbesi posted on 30-9-2012 11:06 AM
laaaa
yg perkataan WALI semua yg aku dah post
adalah dari AL QURAN jeee

Kn dh kata yg Arab tetap yg Arab
yg nusantaranya hang dh cek ke blum?
Yg dikatakan:
sehingga diangkat segolongan manusia kepada kehebatannya
yg mampu diri itu zahirkan
dan yg cukup dekat dgn Pencipta
atau sekadar dipelopori oleh manusia di kepulauan nusantara ini sahaja
Siapa yg mengangkat?
Siapa yg diangkat?
Siapa yg terangkat?
Yg mangkat?
Xkn le Wali je kot?
Hebat yg mcm mana?
Di Eropah ada?
Di Afrika ada?
Di Selatan Asia ada?
Amireka?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-10-2012 04:49 PM | Show all posts
Abangcute posted on 30-9-2012 11:45 AM
Adakah OB yakin saya tak buat?

nak tau tak
dari awal hang punya posting
  sewaktu hang hentam dzulkarnain.....
   aku teliti tiap post hang
HANG JE TAK PERASAN
sebab kaki dusta - mana ingat apa yg dibuatnya sebelum ni

awat masa tu - hang bukan hang ka
sama jeeee - syaitan jin dok kat syaitan manusia
maka bersyaitan lah puak2 ni


tak yah tunjuk MACHOOOOO laaa sekarang niiii!!!!!!!!!!!!
  otak hang tudalam poket aku jeee
si babi kurap niii
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-10-2012 04:59 PM | Show all posts
Abangcute posted on 30-9-2012 11:51 AM
Kamu ada masaalah perihal tok wali yg kamu kata sedangkan takder pun satu ayat yg saya hujjahkan b ...

tu laaa hang sendiri kata
dah tak sedar
yg hang dok ajak jumpa hang sembang dgn tok wali tu,
takkan dah lupa kottttttt

OOOOOOOO tok wali jin hang pun dah tua nyanyuk kotttttttttt
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2012 05:02 PM | Show all posts
orangbesi posted on 1-10-2012 04:49 PM
nak tau tak
dari awal hang punya posting
  sewaktu hang hentam dzulkarnain.....

iyer? takat itu aje informasi yang kamu nak bagi tahu ek? KUNO nyer..

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-10-2012 05:04 PM | Show all posts
Dzulqarnain posted on 30-9-2012 01:18 PM
Kn dh kata yg Arab tetap yg Arab
yg nusantaranya hang dh cek ke blum?
Yg dikatakan:

memang le
AL QURAN diturunkan dalam bahasa arab

dimasukkan kat dalam hatinya tuuuu
dalam bahasa arab kannnn
INGAT - dimasukkan dalam hati kannnnn


wali - kat musantara ya
tak mau nak cerita sangat laaaaa
banyak WALI ALLAH dalam sekelip mata jadi WALI SETAN.................
perhatikan baik2
kat tempat lain kecuali di timur tengah...........aku tak tau leeee

cuba perhatikan kat CHINA pulak
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-10-2012 05:14 PM | Show all posts
Abangcute posted on 1-10-2012 05:02 PM
iyer? takat itu aje informasi yang kamu nak bagi tahu ek? KUNO nyer..

KUNO????

baru 4 bulan hang kat sini
dah kata KUNO????

sendiri pikiak lahhhhh wahai si mamat ooooiiiiiiiiii
dah otak tak leh nak fungsi dah kotttttttttttttttttt
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-10-2012 05:16 PM | Show all posts
oh ya

bila berbicara ttg wali
si abeee cuuttttt ttteeee dia bicara pasal takwa
dan
dia petik AYAT AL QURAN yang ada perkataan TAKWA jeee..............

SETIAP AYATNYA
YANG DITURUNKAN BERUPA RAHMAT PETUNJUK bagi manusia
adalah AGAR MANUSIA BERTAKWA
dan bukannya pada AYAT yg TAKWA sahaja.................
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2012 05:21 PM | Show all posts
Dzulqarnain posted on 30-9-2012 01:18 PM
Kn dh kata yg Arab tetap yg Arab
yg nusantaranya hang dh cek ke blum?
Yg dikatakan:

salam

اَشْهَدُاَنْ لاَاِلَهَ اِلاَّاللهُ
اَشْهَدُاَنَّ مُحَمَّدً رَّسُوْلُ اللهِ
syahadat itu yang mesti d'angkat
naik saksi ..
apa dan siapa Syahdat itu ?
syahadat kufur .. tak syahadat kafir ..
Siapa yg mengangkat?

وَشَاهِدٍ۬ وَمَشۡہُودٍ۬
3. dan yang menyaksikan dan yang disaksikan.

wassalam



Last edited by NorAddin on 1-10-2012 05:22 PM

Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2012 05:33 PM | Show all posts
orangbesi posted on 1-10-2012 05:16 PM
oh ya

bila berbicara ttg wali

Soalan tak jawab LAGI:

Kamu rasa hebat ke boleh kenal jin? Apa tah kamu kata sebelum ni wali jin? Jin kamu tu urusan kamu atau urusan Allah? Semak betul le kamu ni.

Ingat ke RETI JAWAB SOALAN. Bodoh rupanya tak reti jawab soalan. Keje huraikan aje.. Soalan TAK JAWAB2 LAGI... Buat malu aje. Tak der RUPA MACAM WALI PUN. Har har har

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.078468s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list