Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
21122
View
440
Reply

Wali, Wali ALLAH dan Wali Syaitan

[Copy link]

Author: orangbesi       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-9-2012 11:42 AM | Show all posts |Read mode
Salam untuk semua

apa kata di ruang baru ni
kita berbicara berbincang ttg PERKATAAN ini
perkataan ini yg diperkatakan/dihebohkan
sehingga diangkat segolongan manusia kepada kehebatannya
yg mampu diri itu zahirkan
dan yg cukup dekat dgn Pencipta
atau sekadar dipelopori oleh manusia di kepulauan nusantara ini sahaja

silakanlah

aku!!! dah boring dahhhhh
hampa cerita dulu leeeeeee

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 12:33 AM | Show all posts

kata ibnu taimiyah,
Dan termasuk daripada prinsip Ahli Sunnah Wal Jamaah meyakini adanya karamah pada wali dan apa jua yang Allah izinkan daripada keluarbiasaan melalui tangan mereka baik yang berkaitan dengan ilmu, mukasyafat (mengetahui hal yang tersembunyi), bermacam-macam keluarbiasaan (kemampuan). (Lihat: Syarah Aqidah Al Wasithiyah hal. 207)



dan teringat kata2 imam syafiee,

Apabila kamu melihat seseorang berjalan di atas air atau terbang di udara, maka janganlah mempercayainya dan tertipu dengannya hingga mengetahui bagaimana dia mengikuti sunnah Rasulullah. (Lihat: Alamus Sunnah Al Manshurah hal. 193)

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 02:08 AM | Show all posts
Ini mungkin perlu huraian pakar ma'rifat, tak gitu orangbesi...barulah ilmu yg tahap haqqul yaqin yg mutawaatir tsubut'nya...lol
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 04:16 AM | Show all posts
I raselah wali sebenar takdok lagi kot..
Kalau ada dunia dah aman maamur
Takde gaduh2.. sbb kan
wali ni untuk umat manusiakan..
Doa untuk sumer manusia
bukan doa untuk golongan shj.
Seperti seruan muslim itu bersaudara
abih yang lain? Makhluk Allah kan

Rase yg power2 tu karam iblis jerr..

(my seposen.. bantu panjangggkan thread @OB)
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 04:29 AM | Show all posts
dinsmann posted on 16-9-2012 04:16 AM
I raselah wali sebenar takdok lagi kot..
Kalau ada dunia dah aman maamur
Takde gaduh2.. sbb kan

Ingatkan Karam Singh Walia td...hehe PEACE
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 06:18 AM | Show all posts
Salam Ob...mana ada wali yang ada kuwali...tu pun tengok besi keluli apa yang dibuatnya beb ...kalau cop "buaya" tahan lama...kalau cop "diamond" tak tahan lama.....
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 07:27 AM | Show all posts
pernah dengar ceramah ustaz ismail kamus waktu dahulu. beliau kata antara perkara yang ALLAH sembunyikan dari manusia adalah kewalian seseorang hamba itu. jadi berbuat baiklah kepada manusia, mana tahu ada diantara kita yang wali. wallahu'a'lam. saya cuma perpanjangkan je.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 09:33 AM | Show all posts
boleh kita tanya yg konkrit tu dulu

wali ni ...apa beza dengan orang waraq?

wali ni konsep dia apa?

dan satu lagi benda yg i tak berapa keen ialah dikaitkan dengan unsur 'keramat' karamah ke? [ term ni betul ke]
why ? adakah ini yg kita mahu ?
takut ada unsur khurafat / syirik

dan satu lagi  in english wali  = saint  ke?

apa beza , ye - saint ...and wali ???
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 02:10 PM | Show all posts
salam

d'saint or d'satan ..

i prefer as human being ..
insan sempurna ..
ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ۬
Insan dalam bentuk yang sebaik-baiknya .

wassalam

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 02:47 PM | Show all posts
unhas posted on 16-9-2012 07:27 AM
pernah dengar ceramah ustaz ismail kamus waktu dahulu. beliau kata antara perkara yang ALLAH sembuny ...

yg ni betul lah. wali allah ni ada dalam kalangan kita juga cuma kita je xtau. sesama mereka je dorang bleh cam. wallahualam.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 02:56 PM | Show all posts
adlythegreat posted on 16-9-2012 02:47 PM
yg ni betul lah. wali allah ni ada dalam kalangan kita juga cuma kita je xtau. sesama mereka je do ...

ada org mengaku diala rasul
cemana tu?



Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:02 PM | Show all posts
mierrr posted on 16-9-2012 02:56 PM
ada org mengaku diala rasul
cemana tu?

dah mengaku rasul konpem la sesat. lagi2 mengaku rasul melayu kunun.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:17 PM | Show all posts
adlythegreat posted on 16-9-2012 03:02 PM
dah mengaku rasul konpem la sesat. lagi2 mengaku rasul melayu kunun.

kalau org mengaku dia wali cemana pulak?



Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:23 PM | Show all posts
mierrr posted on 16-9-2012 03:17 PM
kalau org mengaku dia wali cemana pulak?

salam

dia dapat nikah kan .. haha

wassalam


Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:23 PM | Show all posts
mierrr posted on 16-9-2012 03:17 PM
kalau org mengaku dia wali cemana pulak?

wali Allah xkan mengaku dia wali. kalau xsilap, dorang sendiri pon xsedar dorang tu sebenarnya wali Allah. wallahualam.
kalau salah tolong betulkan.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:24 PM | Show all posts
NorAddin posted on 16-9-2012 03:23 PM
salam

dia dapat nikah kan  .. haha

ni wali lain.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:25 PM | Show all posts
NorAddin posted on 16-9-2012 03:23 PM
salam

dia dapat nikah kan  .. haha

salam

hehe wali nikah ye tak ya juga

eiii i kata pasal wali lain tau
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:25 PM | Show all posts
adlythegreat posted on 16-9-2012 03:23 PM
wali Allah xkan mengaku dia wali. kalau xsilap, dorang sendiri pon xsedar dorang tu sebenarnya wal ...

teringat pulak i ayah pin
kerajaan langit lagi
tu wali tertinggi tu

ramai pulak pengikut

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:32 PM | Show all posts
mierrr posted on 16-9-2012 03:25 PM
teringat pulak i ayah pin
kerajaan langit lagi
tu wali tertinggi tu

pengikut dorang tu terpengaruh sebab nengok dia ada keistimewaan macam wali la kunun2nya. padahal bantuan setan laknat.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2012 03:34 PM | Show all posts
adlythegreat posted on 16-9-2012 03:32 PM
pengikut dorang tu terpengaruh sebab nengok dia ada keistimewaan macam wali la kunun2nya. padahal  ...

jadinya
kalau ada yang mengaku
sebagai wali
apakah kita sendiri
akan terpengaruh

semua tu bergantung pada apa?

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.090601s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list