Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
62652
View
620
Reply

[Penulis] RAMLEE AWANG MURSHID - TOMBIRUO & MANDATORI @ Astro First...

[Copy link]

Author: chaoyunjie    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 21-8-2017 11:32 AM | Show all posts
gracieyna replied at 21-8-2017 09:32 AM
kawan2, buku MANDATORI pun dah start penggambaran. i baca dekat fan page RAM.

Aeril Zafrel sebaga ...

Yezza...tak sabar juga...tgk di ig aeril pun ade tunjuk..
Sesuai lah Aeril utk watak2 camgitu kan..

Reply

Use magic Report

Post time 6-9-2017 03:16 PM | Show all posts
seribulan replied at 20-8-2017 07:07 PM
Filem Tombiruo: Penunggu Rimba merupakan adaptasi karya novelis Ramlee Awang Murshid. Filem yang ...

Thank you supermod for the info. Tak sabar nak tengok filem ni di layar perak.

Comments

No prob  Post time 6-9-2017 04:40 PM
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2017 08:55 PM | Show all posts
SELEPAS sekian lama menanti, penulis thriller nombor satu, Ramlee Awang Murshid mengakui berdebar menunggu tayangan filem adaptasi novelnya, Tombiruo: Penunggu Rimba.
Katanya, perasaan itu timbul lantaran bimbang dengan penerimaan penonton dan pembaca setia novelnya.
Jauh di sudut hati, saya tetap gembira, cuma, tidak sabar menanti reaksi peminat filem ini.
Tapi, saya bersedia menerima sebarang kritikan. Saya sendiri sudah menulis sejak lebih 20 tahun lalu.
Dan... bagi saya, kritikan itu satu perkara biasa, katanya kepada Media Hiburan.
Jelasnya, secara tidak langsung, filem arahan Nasir Jani dan Seth Larney itu membantu merealisasikan impian pembaca setianya yang mahu melihat tulisannya ke layar perak.
Cuma, novel memiliki empayar yang luas manakala filem pula terikat dengan masa.
Kalau mahu masukkan keseluruhan cerita seperti yang tertulis dalam novel mungkin agak mustahil.
Jadi, kita sudah berikan sehabis baik agar teras cerita itu ada dalam babak-babak filem.
Apa yang saya boleh katakan, asas jalan cerita utamanya tetap dikekalkan, katanya.
Jelas penulis berusia 49 tahun ini, Tombiruo bermaksud hantu mengikut kepercayaan kaum Kadazan Dusun, di negeri kelahirannya, Sabah.
Sedar panggilan Tombiruo agak janggal dalam masyarakat Semenanjung, namun baginya, Tombiruo itu sebenarnya adalah hero.
Di Sabah, terlalu banyak etnik dan Tombiruo lebih sinonim dalam masyarakat Kadazan Dusun. Malah, ia adalah istilah yang jarang digunakan dalam masyarakat di Sabah.
Dari situ, saya cuba memperkenalkan menerusi Tombiruo: Penunggu Rimba. Namun, dalam penyampaian itu, saya memperkenalkan Tombiruo bukanlah sekadar hantu semata-mata, ia lebih kepada hero.
Senang cerita, Tombiruo adalah semangat dan roh yang tidak berbentuk tetapi bersifat. Sifatnya menakutkan dan muncul dalam pelbagai gambaran, katanya.
Novel Tombiruo: Penunggu Rimba diterbitkan  menerusi syarikat penerbitan Alaf 21 di bawah Grup Buku Karangkraf sejak 1998.
Sehingga hari ini, penjualan novel ini masih berterusan malah turut muncul sebagai karya Top 10 di kebanyakan toko buku.

.
Lebih segar
Tambah Ramlee, Tombiruo: Penunggu Rimba turut menampilkan naskhah yang lebih segar dan berbeza sesuai untuk tontonan semua masyarakat.
Filem ini mengandungi semua rencah termasuklah daripada sisi politik, keluarga, cinta dan aksi.
Ia mengisahkan perjuangan lelaki bukan berwajah manusia mempertahankan jajahannya di hutan.
Apa yang penting, cerita ini mempunyai mesej yang kuat untuk diketengahkan.
Saya mahu mengajak penonton sama-sama berfikir apakah tindakan yang seharusnya dilakukan, katanya.
Pada masa sama, anak kelahiran Sabah ini turut terlibat sepenuhnya dalam proses penghasilan skrip dan pemilihan pelakon.
Filem itu memaparkan kisah lelaki bernama Ejim yang digelar Tombiruo dalam kalangan penduduk setempat kerana dianggap sebagai penunggu hutan.
Lelaki yang sentiasa bertopeng itu disisihkan penduduk kerana tidak memiliki wajah manusia.
Bagaimanapun, kehidupan yang dijalani Tombiruo kemudian berubah apabila dia mahu membalas dendam atas insiden tragis yang berlaku ke atasnya, katanya.
Lebih istimewa, Tombiruo: Penunggu Rimba menyaksikan gabungan empat syarikat iaitu Astro Shaw, Ideate Media, Grup Buku Karangkraf dan Layar Sunan berkolaborasi buat kali pertama selaku penerbit.
Bahkan, filem itu juga menampilkan barisan pelakon yang cukup hebat seperti Zul Ariffin, Farid Kamil, Nabila Huda, Faizal Hussein dan Farah Ahmad.

Reply

Use magic Report

Post time 25-9-2017 05:52 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 18-9-2017 08:55 PM
SELEPAS sekian lama menanti, penulis thriller nombor satu, Ramlee Awang Murshid mengakui berdebar me ...

One of the collection item RAM fans shoul have..
Saya dah memiliki nya...buat koleksi dan pelaburan hehee

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-10-2017 12:04 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2017 01:18 PM | Show all posts
Official Poster





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2017 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
tak sabar nak tengok
Reply

Use magic Report

Post time 9-10-2017 11:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Saya baru je beli novel Tombiruo second hand semalam. RM 5 je. What a bargain!
1507562361981-1976679295.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 10:04 AM | Show all posts
Tak sabar nak tengok Tombiruo Penunggu Rimba ni
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2017 05:08 PM | Show all posts
dah beli tiket nak tengok esok. malam ni repeat baca novel amek mood

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2017 12:09 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 15-10-2017 06:08 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2017 11:43 AM | Show all posts
dah tengok Tombiruo ... i like it ... very much
i like the fight .. and less dialog ...
question question ... hehehehe ...
so boleh la proceed with part 2 ...



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2017 10:55 AM | Show all posts
Dah tengok movie ni... best

suke dgn fight scene...

thubs up RAM!!!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2017 10:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah tengok tombiruo ni minggu lepas..
Agak menarik juga jalan ceritanya disamping barisan pelakon yang mantap.Banyak scene aksi yang menjadi kekuatan filem ni.
Tahniah kepada semua team TOMBIRUO

Berharap sangat ada "Tombiruo II"..dan tambah lagi seorang pelakon beto khusairy bagi watak yang bersesuaian dengan jalan cerita.Pada pendapat saya aura Beto ni boleh menambah ummph dalam filem ni..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2017 05:35 AM | Show all posts
Aunty sorang je ke dah tengok mandatori? Aunty sukaaaa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-8-2018 02:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy ad jual novel ram Anugerah Pertama hrga rm 250 sebuah. Boleh wassup 0166589961
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 02:12 PM | Show all posts
ȥӥ륪 ҆h (Tonbiruo! Mitsurin Ha Densetsu)



Showtime :  29 March 2019

Cinema :  Tokyo Human Trust Cinema Shibuya.











Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2019 04:17 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2019 09:50 AM | Show all posts
Tombiruo Vs Predators



Artwork : Wiyaz Mihaz






Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.100727s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list