Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
22931
View
369
Reply

Soal Jodoh : Mak tak terima menantu askar [MERGED]

  [Copy link]

Author: eymazaki       Show all posts   Read mode

Author
Post time 30-5-2011 12:20 PM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by sourplum at 21-6-2011 12:54

salam..seharian sy menangis,bagai nk kering dh air mata..xtahu mana lg nk mengadu selain dari Dia.so,sy amik kptsn utk luahkan di sini,& hrp2 ada yg sudi brkongsi rasa..

sumenya ttg psngn hdup & kbhgiaan..

sy punya mak ayah yg kurng serasi ant mreka,ibu sy pula dh lama hdup ssh,kami adik bradik alhamdulillah brjy,semuanya usaha mak sorg...& bila smpai masa nk kawin,mak jd trlalu memilih calon menantu..mgkin krn tekanan yg dia hdpi hdup dgn ayah...

sy punya 2 org akk dan kedua2 mrka mnghdpi tekann smsa nk kawin,akk sy yg ke2 jg,pd mlm akad nikah,mak sy lgsung xambik tahu...kami menangis adk bradik..sumenye krn menantu nya x menepati ciri2 yg dia harapkn..pe ciri2 tu??solat cukup,x merokok,keje krajaan,n sdp mata memandang...simple je kn,tp dua2 abg ipar sy xmemenuhi ciri2 tu..n akk ke2 sy hidup ssh skrg,mcm2 jadi,dia dgn suami pon sllu bergaduh.mungkinkah sbb tiada restu dr mak wktu deorg kawin dulu???

n skrg giliran sy plak,sy kenal ssorg,syukur sgt,dia sntiasa pntingkn solat,x mrokok,rupa pon ok,cuma dia keje tentera..tp krajaan jg bukan?krn keje as tentera,mak sy lgsung xmahu dgr bl sy mahu brcerita ttg dia.smlm dia dtg jmpa mak,kbtln kami lalu kat area kg dia,tp mak sikit pon xpndang dia,jeling lagi ada....

Ya Allah,Dia saja yg tahu betapa hancurnya hati saya.....semalaman sy menangis kenangkn sume ni...buat pngetahuan,sy dh lama buat istikharah,dia pon mcm tu,sy doa jg,kalo kami bkn jodoh,jgn sesekali temukan kami,dlm tempoh 3bln kami kenal,baru 2x kami jmpa..

kalo blh,kami mahu brcinta brlndaskan Islam.brcinta slps kawin,mak dia dah restu,tp skrg mak sy mcmni...sy bkn org trpelajar sgt,lawa pon tidak..sy sorg cikgu,sudah ada ijazah.kata mak dia mahu sy cari cikgu jg...soal jodoh,adakah sy blh pilih2?sdgkn skrg ni,xde sorg cikgu pon yg brkenan pd sy..sy trma dia pon lps kami dh sama2 buat istikharah..bila mak sy xterima,adakah dia bkn jodoh sy sbnrnya??

dia sllu tnya apa pndngn mak sy ttg dia..sy xpenah lg katakn pd dia mak sy xsuke dia,sy cume bg alasan mak suruh kami kwn dulu...smpai bila sy harus bg alasan bgini pd dia?adakah pintu hati mak sy xkn trbuka utk terima dia smpai bila2???

..apa yg harus sy buat skrg ni....apa lg yg harus sy buat?bgmana sy nk tahu dia jodoh sy @ tidak???sy benar2 buntu..xmungkin sy belakangkn mak sy hnya krn dia..cuma sy xtahu apa lg sy nk buat utk ms skrg ni..bgmana sy nk tahu adakah dia jodoh sy atau tidak..tolonglah..tolong sgt3...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 12:40 PM | Show all posts
Saya susah tul nak baca dan faham kalau tulis pendek2 macam ni...tapi tak palah.

nak tanya dulu...tentera tu ada niat nak masuk minang tt tak?..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 01:03 PM | Show all posts
Reply 2# Anak_Nogori


    ada..dia kata kalo boleh,raya ni nak nikah...tp sy nk cite kat mak pon xbrani,sbb kali prtama bgth mak,mak terus bebel..keje askar ni pencen awalla..pastu nk mkn pe la..pstu nnt sape nk tnggung kuarga la..sy trus snyp,xckp pe2 dh ttg dia pd mak n ttg keinginn saya utk mohn restu dia...smpaila smlm dia nk jmp mak sy bila kami kbtln lalu kat area kg dia...mak sy lgsung xpndng dia...sy nk menangis wktu tu,tp sy thn smpai dh tiba kat umah 3 jam pastu,sy nangis semalaman,smpai skrg mata sy bengkk lg nape mak org lain xmcm mak sy,kalo xsuke sekalipun,x baik bukan lyn org mcmtu...sy sedih sgt3...
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 01:14 PM | Show all posts
Reply  Anak_Nogori


    ada..dia kata kalo boleh,raya ni nak nikah...tp sy nk cite kat mak pon  ...
eymazaki Post at 30-5-2011 13:03


Ish...takkan lam 3 bulan je tunang terus nak nikah...

Gini jelah lah...ini semua berkait rapat dgn masalah ibu eyma tu dari sejak perkahwinan dia tu ada macam2 masalah..so..dia tak sukalah anak2 dia ditimpa masalah yg sama..makna ibu eyma tu sayangkan eyma sebenarnya.

So..lam kes macam ni...kena selalu bercakap dgn dia dan beranikan diri..cakap kat dia...umur saya gini2...sampai kini lum ada yg suka kat saya, cuma askar ni yg berani..lagipun ini semua soal hati, soal tanggungjawap..soal jodoh ditentukan oleh Allah swt..kalau kata lah dapat pun seorang enggineer yg berduit, belum tentu dapat membahagiakan seorang isteri, banyak yg bercerai berai walaupun setahun dua berkahwin...try mukadimah macam tu dulu.

yg askar ni plak..kena pandai la mainkan peranannya mengambil hati ibu eyma tu..ialah..dah nak amik anak orang..pandai2 lah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 02:04 PM | Show all posts
Reply 4# Anak_Nogori

Anak_Nogori>saya btul2 hrgai pndpt awk tu..mmg 120% sy terima...

ttg baru kenalan n trus nk kawin,tu xjd mslh kn,dlm Islam mmg sptutnya gitu,sy trima dia brdsrkn istikharah..sbb sy sllu doa kalo dia jodoh sy,temukanlah kami,sbb sy ni nk kua umah mmg ssh,nk mntk kat mak p mana2 pon,terketar2.mmg kecut perut sbb tahu mak mmg xbg kua jmp lelaki.sbb tu bl sy brpeluang jmpa dia,sy rs tu ptnjuk istikharah sy...

act,sblm kali prtama nk jmp dl,dia nk dtg trus umah,tp sy xbagi sbb tkut mak sembur dia nth pe2...n smlm dia dh dpt jmp mak sy scra kbtln,sy xth apa pndpt dia ttg mak..

ttg nk trus terang tu,sy mmg xde kekuatan langsung..zero....sbb tu sy rs xtahu nk buat mcmmana skrg ni..sy cuma perlukn sgt ptunjuk samada dia jodoh sy atau tidak...tp xmungkin Allah nk bg ptunjuk tu trus kn...entahla..runsing sgt...

mak sy mcm ssh nk bukak ht lg..mmg btul kata awk,mslh yg mak hdpi slama ni buat dia mahu suami yg baik buat kami..tp soal jodoh mcmmn,sbb tu sy prlu tahu adkh dia jdoh sy @ sebaliknya...sbnrnya,mak sy agak memandang harta,bkn sy nk aibkan mak,tp tu la hakikatnya...

kesiankan sy... ingin sgt hdup bhgia,dr kecik smpai dh umo 25thn ni pon blum penah lalui hdup yg bhagia...hinggakn bl bhgia tu makin hmpir,xjuga dpt capai...malah pergi terrrrrrrlalu jauh...

pepun,terima kasih byk2 ats respon dr sedara...trma kasih jg sudi luangkan ms utk bc luahan sy yg entah pe2 ni....trma kasih byk2 skali lg..
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 02:12 PM | Show all posts

Pandai-pandai la suruh tentera tu amik hati mak
Bawak jalan2 naik keta kebal ke
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 02:24 PM | Show all posts
Pandai-pandai la suruh tentera tu amik hati mak
Bawak jalan2 naik keta kebal ke
houdini Post at 30-5-2011 14:12



   

tunjuk skali senapang rifel kat mak.cnfm mak trus setuju
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 02:25 PM | Show all posts
tunjuk skali senapang rifel kat mak.cnfm mak trus setuju
muntahijau Post at 30-5-2011 14:24


Senapang yang mana ?
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 02:26 PM | Show all posts
Reply  Anak_Nogori

Anak_Nogori>saya btul2 hrgai pndpt awk tu..mmg 120% sy terima...

ttg baru  ...
eymazaki Post at 30-5-2011 14:04


Memandang harta tu sebenarnya tak salah...tapi ini soal jodoh anak...biarlah anak sendiri yg tentukan...dan anak pula jangan la kecilkan hati orang tua...krn setiap perkahwinan itu sangat2 mustahak mendapatkan restu orang tua..tanpa restu...macam2 masalah akan timbul dikemudian hati.

So..beranikan diri bercakap...kena ada point la dan cakap biar berhemah..insya_allah ibu mana yg nak anak dia menderita..lambat laun dia akan faham jugak...banyak2 bersabar...
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 02:36 PM | Show all posts
Reply 6# houdini

sentap carly baca bab kereta kebal tue.....
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 03:13 PM | Show all posts
assalamualaikum..
bila beristikharah..
berdoalah agar jika benar si dia adalah jodoh yg terbaik di dunia dan di akhirat..
mohon dipermudahkan segala urusan dan dilembutkan hati si ibu..
ditetapkan hati dgn keputusan yg diambil..
namun jika tidak.. jauhkanlah smua tu dan peliharalah diri daripada kekecewaan...

jangan beristikharah sekali dua sahaja.. tp berterusanlah...
sebab kdg kala walau wajah pujaan hati tu muncu..
namun masih ada halangan, rintangan dan galangan dpd mana2 pihak..
itu juga merupakan satu petunjuk..

sesungguhnya redha ALLAH ada pada redha ibu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 03:22 PM | Show all posts
Reply 9# Anak_Nogori

p.cik>mmg mustahil sy belakangkan mak saya...sbb sy dh tahu blsnnya..akk sy dh dapat balasan tu..& sy tak mahu hdpi prkara yg sama..emm..mmg skrg,pe yg sy mmpu adalah BERSABAR n trus berdoa..btul kn p.cik?trma kasih byk2 ye...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 03:24 PM | Show all posts
Reply  houdini

sentap carly baca bab kereta kebal tue.....
carly_lah Post at 30-5-2011 14:36


t la pasal,eyma dh la tgh sedih ni
tapi xpela...sikit2 dpt jugak mengubat hati yang tgh lara ni..trma kasih semua...
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 03:26 PM | Show all posts
memula rasa simpati tp gelak bila baca komen abg dini .

senang2 suh mak je la carikan calon. byk beno yg dia tak bekenan.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 03:28 PM | Show all posts
patut dah tau cam ni...jgn tunjuk kat mak dulu...suh la secara kebetulan kekonon mak terserempak kat mana2, selamat kan dia ke apa ke..haha mcm cite prof meden tu. tp takut nanti mak pulak bekenan nak wat calon suami...melepasle kome.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 03:31 PM | Show all posts
assalamualaikum..
bila beristikharah..
berdoalah agar jika benar si dia adalah jodoh yg terbaik d ...
ana_una Post at 30-5-2011 15:13


wslm wbt...
ana_una>inilah nasihat yg sy tunggu sgt..trma kasih..insyaAllah,istikharah sy bkn sekali dua...
& ptunjuk dari Allah bukan setakat munculnya si dia dlm mimpi kn..yg sy risau,adakah dgn respon dari mak ttg dia semalam,adalah salah satu ptunjuk dari Allah ttg jodoh kami??
sy benar2 brharap Allah kuatkn ikatan jodoh kami..tp sy masih blum mndpt restu mak sy..adakah mak sy akan terus mcmni?awl2 dia dh xtrima,adakah akan trbuka n lembut hatinya utk menerima si dia...ramai je cikgu y kawin askar,mmg tu bkn alasan utk sy xdpt trma penolakan mak sy,tp sy benar2 xkuat hdapi dugaan sebegini,kecik pd pndgn org lain,tp bg saya trllu besar..sbb dr kecil smpai skrg,sy masih blum rasai hidup bahagia..

ana_una>trma kasih byk2 ats pndpt n nasihat saudari,sy benar2 hrgai..harap masih ada secebis kekuatan dlm diri utk sy truskn khdpn ni...tq again ya..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 03:33 PM | Show all posts
memula rasa simpati tp gelak bila baca komen abg dini .

senang2 suh mak je la carikan cal ...
ketupat79 Post at 30-5-2011 15:26



simpati kt sy?hehe..trma kasih sudi respon..nk mak carikn calon eh?kalo blh,bg mak..kami adk brdik xpayah kawin agaknye...
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 03:49 PM | Show all posts
penink pale akak pino yg dah sizen neh bace ayat smsses...
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2011 03:52 PM | Show all posts
ape pangkat abe tentera uols tu?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2011 03:58 PM | Show all posts
penink pale akak pino yg dah sizen neh bace ayat smsses...
philipinoe2 Post at 30-5-2011 15:49


hehe..sorile buat pino penin
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.107030s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list