CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6863|Reply: 132

[Tempatan] Ditegur PM: Syed Mokhtar bersetuju lepaskan monopoli beras negara

  [Copy link]
Post time 5-12-2022 05:16 PM | Show all posts |Read mode
Edited by JoyahMengayah at 5-12-2022 09:27 PM

PUTRAJAYA: Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary bersetuju untuk memperuntukan sebanyak RM10 juta pada bulan ini kepada para pesawah padi miskin.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ia dicapai selepas beliau berbincang dan menegur Syed Mokhtar agar mengurangkan tindakan memonopoli beras dalam negara.

Tegas Anwar, kerajaan tidak akan membenarkan berlaku pembolotan harta oleh tokoh-tokoh politik terhadap golongan pesawah padi.

“Jadi beliau (Syed Mokhtar) tentunya mempunyai tanggungan untuk membayar balik tetapi saya ingin memberi jaminan kerajaan di bawah pimpinan saya tidak lagi akan mengizinkan cara pembolotan kekayaan oleh tokoh-tokoh politik dengan begitu mudah, 'menghisap darah' pesawah padi yang miskin.

“… Dan sekarang umpamanya kita tidak boleh bebankan Syed Mokhtar seorang sehingga kita dapat teliti keuntungan dan sama ada pulangan itu berpatutan.

“Tetapi saya telah gesa beliau untuk buat sesuatu segera. Maka, beliau peruntukan pada bulan ini sebanyak RM10 juta kepada petani dan pesawah padi dan mulai tahun depan RM50 juta daripada Bernas,” katanya dalam sidang media di sini pada Isnin.

Jelas Anwar lagi, import beras perlu dilakukan secara adil memandangkan kebenaran itu diberikan kepada Bernas dan bukan kepada Syed Mokhtar.

Dalam pada itu, Anwar memberi jaminan dasar dirangka pentadbiran terdahulu serta Rang Undang-undang (RUU) yang masih di peringkat perbahasan ketika Parlimen dibubarkan, akan diteruskan jika ia baik dan tidak bermasalah.

Ia termasuk RUU berkaitan Dasar Generasi Penamat (GEG) yang dibawa Kementerian Kesihatan (KKM) dan RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 yang dibentangkan Menteri Kesihatan ketika itu, Khairy Jamaluddin. “Yang baik, perjanjian baik, kontrak yang baik, tidak ada masalah, kita akan ikut.

“Jika jelas umpamanya tender tu berbilion (ringgit) tidak ikut perolehan atau projek yang diluluskan berbilion, ratus bilion tidak ikut tender, tidak ikut proses, tentu kita harus teliti semula.

"Ini bukan wang saya, ini wang rakyat,” ujarnya lagi.

https://www.astroawani.com/berita-malaysia/monopoli-beras-syed-mokhtar-peruntuk-rm10-juta-kepada-pesawah-padi-pm-anwar-395221

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2022 05:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:26 PM From the mobile phone | Show all posts
syed bukhari ni sama je mcm tauke cina. lepas dia dpt apa2 bisnes, xlama mesti naik harga. dapat pos, harga pos naik, dapat gula, gula naik. dpt beras, beras naik
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:27 PM From the mobile phone | Show all posts
nikaido replied at 5-12-2022 05:26 PM
syed bukhari ni sama je mcm tauke cina. lepas dia dpt apa2 bisnes, xlama mesti naik harga. dapat pos ...

Dapat BN, barang naik
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Abisler bam syed ngadu ngan chedet....

Kahkahkahkahkahkah
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Asal brave tak leh masuk dr pagi
Ade tak web yg tkde iklan nk masuk sini
Yal betul la
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Ish ish tamak nye dek.. kroni sape ni?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Jgn kena pegang telo ngan toke2 sepet pulak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2022 05:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada org kata kroni2 atok..atok xpilih bulu tapi atok pilih hidung tgk la hidung2 kroni2 atok semua sepesen ja
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa kata jutawan gula pulakkk????
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 05:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Kroni saka atokcow ijau mumia fosil ron97tahun tersenyum sinis

Tan Sri Tatparanandam Ananda Krishnan


Tan Sri Dato' Seri Vincent Tan Chee Yioun


Tan Sri Robert Kuok Hock Nien


Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 06:20 PM From the mobile phone | Show all posts
kakikuDibibirmu replied at 5-12-2022 05:59 PM
Kroni saka atokcow ijau mumia fosil ron97tahun tersenyum sinis : ...

Seingat aku ini antara punca pecah belah Tun M dgn Anwar dulu
Anwar nak pecah kan monopoli/kroni
Mmg semua geng Atok pun termasuk YTL
PM2 yg lain plk bagi menantu msg2 benefit yg besar
Kita tengok lah Anwar mcm mana plk
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Aiii takkan le bohari je, sepet bila lagi?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:25 PM From the mobile phone | Show all posts
cashewnut replied at 5-12-2022 07:18 PM
Aiii takkan le bohari je, sepet bila lagi?

Syarikat judi tu bukan sepet ke?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:33 PM From the mobile phone | Show all posts
cashewnut replied at 5-12-2022 07:18 PM
Aiii takkan le bohari je, sepet bila lagi?

Semua nak buat sekali?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku bukan nak sokong geng sepet tp mmg btul la,masa robert kuok jadi raja gula ada ladang tebu kt perlis dulu tak penah naik harga,skali tu bila syed ni pegang terus naik.also dulu perlis antara negeri terkaya kt malaysia ni antara salah satunye sbb ladang tebu tu la.skrang ni pe jadi wallahualam
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2022 07:47 PM | Show all posts

Credit:youtube


Goshhh

Langkah pertama yg didukung rakyat pak nuart
Syabasss



Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:53 PM From the mobile phone | Show all posts
nikaido replied at 5-12-2022 05:26 PM
syed bukhari ni sama je mcm tauke cina. lepas dia dpt apa2 bisnes, xlama mesti naik harga. dapat pos ...

iols mcm ada terbaca kisah dia dedulu dpt gaji pertama mak dia mintak hampir semua gaji dia utk bg derma kt org2 miskin... Tp tu lah iman x dpt diwarisi... Bila dah senang jadi lain plk...
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Anwar ikut telunjuk DAP.... Pecahkan monopoly beras Syed Mokhtar untuk dipindahkan kepada kartel Cina.....
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2022 07:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Eloklah tu. Semua benda nak bagi kroni monopoli. Jangan lepas ni masih amalkan konsep sama tapi tukar tauke je. Harga beras semua mahal nak mampos berbanding negara jiran. Singapura yang matawang lagi besar pun boleh jual basmathi gred biasa2 lagi murah.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2023 07:00 AM GMT+8 , Processed in 0.107372 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list