CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: dongor

LAGI ARTIS KENA TANGKAP KES DADAH........

  [Copy link]
Post time 9-11-2010 08:14 AM | Show all posts
Tiga Anak Warisi Bakat

Oleh Elrafaei Sapi
ahmadelrafaei@hmetro.com.my

Rap
PEPATAH bapa borek, anak rintik sesuai menggambarkan perjalanan seni keluarga pelakon Mohd Hashim Abd Rahman bersama Hazimah Haroon.

Bagi Mohd Hashim, karier sebagai pelakon bermula pada pertengahan 1980-an apabila terbabit dengan produksi Solid Gold Publishers Sdn Bhd. Menariknya, dia terlebih dahulu diberi tawaran berlakon filem sebelum aktif membintangi drama selepas itu.

Filem Sayang Ibu arahan Omar Rojik bersama NT Wong lakonan utama Noraniza Idris dan Tamam Idris yang ditayangkan pada 1989 menjadi titik-tolak pada perkembangan karier lakonannya.

Menerusi filem yang sama, anak keduanya, Syaireen turut berlakon sebagai Tiara (Noraniza) ketika kanak-kanak. Pada usia 60 tahun kini, dia masih berminat berlakon dan mendapat pelbagai tawaran drama.

Katanya, dia sudah terbabit dalam lebih 100 drama dan terbaru membintangi drama bersiri popular, Gerak Khas. Meskipun aktif berlakon pada usia emas, dia masih meluangkan masa bersama keluarga.

Mungkin tidak ramai yang mengetahui, dia juga bekas pemain bola sepak pasukan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada 1979 dan kemudian aktif menjadi Setiausaha Agung Persatuan Seniman Malaysia selama sembilan tahun sejak 1991.

Mengimbas kenangan lalu, bakat lakon tiga anaknya termasuk Syaiful Annuar dan Syaifuddin (Buzen) sebenarnya bermula sejak zaman kanak-kanak.

Kata Mohd Hashim, selepas Syaireen mula berlakon filem, giliran Buzen pula muncul dengan drama pertama, Pekak Sekampung arahan Raja Ismail Raja Saat pada 1986. Ketika itu usia Buzen baru mencecah lima tahun.

“Berbanding Syaireen dan Buzen, abang mereka Syaiful lewat menceburi bidang lakonan. Syaiful mulanya terbabit dengan iklan TV pada usia lapan tahun.

“Namun, selepas itu dia banyak tertumpu pada pelajaran hingga melanjutkan pengajian dalam Diploma Pengurusan Hartanah di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor.

“Selepas tamat belajar, dia bekerja sebagai pramugara Penerbangan Malaysia (MAS) dan menerima tawaran berlakon drama Bunga Raya bersama Astro pada 1995. Untuk drama itu, Syaiful turut bergandingan bersama Buzen dan A Aida.

“Dalam menimba pengalaman lakon, akhirnya tiga beradik ini dipertemukan menerusi drama bersiri, Bas Mini 52. Drama ini melonjak populariti dalam kalangan penonton kerana ketika itu pengangkutan bas mini adalah pengangkutan awam popular di ibu kota.

“Sebagai bapa, saya memberi mereka galakan apabila menunjukkan minat berlakon. Saya tidak paksa berlakon tetapi sejak kecil mereka sendiri mempunyai keinginan berlakon.

“Cuma beberapa kali saya temankan mereka di lokasi penggambaran dan kemudian mereka boleh berdikari.

“Namun, antara mereka tiga beradik, Buzen paling menyerlah sebagai pelakon berbanding Syaiful yang lebih menumpukan perhatian pada pelajaran. Zaman dulu, tidak ramai pelakon kanak-kanak dan peluang mereka untuk berlakon sebenarnya banyak,” katanya.

Syaiful, 35, mengakui kehidupan kini banyak berubah selepas mendirikan rumah tangga bersama Norhazrin Hashim pada 2002 dan dikurniakan dua cahaya mata iaitu Syaizreen Erina, 6, dan Syaizreen Eluna, 3 bulan. Mengenai lakonan, dia hanya menerima tawaran apabila mempunyai masa terluang.

Selepas menimba pengalaman kerja sebagai pramugara selama enam bulan dia kini sibuk menguruskan perniagaan perunding perkahwinan di bawah syarikat sendiri, Erin N Erinas Sequins yang ditubuhkan sejak enam tahun lalu.

Katanya, dia sudah lama tidak muncul dengan lakonan baru selepas drama Nur 2 yang ditayangkan di Astro, dua tahun lalu. Buat masa ini, dia lebih gemar menguruskan perniagaan sendiri tetapi tidak menolak untuk berlakon jika mempunyai tawaran sesuai.

“Saya masih berminat berlakon jika ada masa terluang. Selalunya jika ada rakan yang minta saya untuk berlakon, saya tidak mempunyai masalah. Namun, fokus saya ketika ini tertumpu pada perniagaan sendiri.

“Selain menguruskan tempahan majlis perkahwinan, saya juga menyediakan khidmat sewa van. Sejak enam tahun menguruskan perniagaan ini yang sama usia dengan anak sulung, Erina, saya selesa dengan kerja sekarang,” katanya.

Syaireen, 31, pula yang pernah membawa watak mencabar menerusi filem Sayang Ibu kerana memerlukannya menyanyi, berhasrat melupakan lakonan buat sementara waktu.

Katanya, dia lebih berminat bekerja di belakang tabir dan bercita-cita menjadi produser berjaya.

Meskipun mula berlakon pada usia muda, dia tetap gembira dengan pengalaman yang ditimba. Menariknya, atas kemunculan menerusi filem pertamanya itu, dia turut dicalonkan antara Top 5 untuk kategori Pelakon Kanak-Kanak Terbaik pada Festival Filem Malaysia pada 1990.

“Ketika Syaiful berlakon drama Nur, saya juga terbabit sama tetapi hanya untuk musim pertama drama berkenaan. Berbanding lakonan, saya sebenarnya lebih berminat pada kerja belakang tabir dan mahu menubuhkan produksi sendiri.

“Memandangkan keluarga saya sendiri berkecimpung dalam lakonan sebelum ini, saya berharap dengan adanya produksi ini dapat membantu jana pendapatan untuk keluarga. Apabila sudah berkahwin dan mempunyai anak, saya fikir susah untuk berlakon.

“Buat masa ini, saya mahu memberi lebih perhatian kepada keluarga khusus anak. Mungkin apabila mempunyai produksi sendiri nanti, saya boleh bawa anak ke tempat kerja sekali dan ia memudahkan bekerja sambil menjenguk anak,” katanya.

Selepas mendirikan rumah tangga bersama Azrin Shaari pada 2003, dia banyak menumpukan perhatian pada tanggungjawab sebagai isteri. Di samping itu, dia turut menemani suami yang masih belajar di Universiti Industri Selangor (Unisel), Batang Berjuntai Selangor dalam bidang Perakaunan dan Perniagaan

Mengukuhkan hubungan kekeluargaan, Syaireen bersama suami dan dua anak mereka, Danish Haikal, 5, Daniea Hamani, empat bulan, kerap berulang-alik ke Kuala Lumpur bertemu ibu bapanya.

Baru-baru ini, dia bersama Syaiful berkesempatan mengadakan majlis cukur jambul untuk Daniea dan Syaizreen Eluna. Majlis yang bertemakan warna merah jambu dan putih itu dimeriahkan dengan acara marhaban dari kumpulan Kawan yang turut dianggotai Hazimah.

Memberi keberkatan, acara doa selamat diadakan selepas solat Zohor dan disambung dengan marhaban daripada kumpulan Al-Jannah. Majlis yang bermula jam 11 pagi hingga lewat petang dihadiri 800 tetamu.

Kata Hashim, dia bersyukur kerana majlis berjalan lancar walaupun ramai tetamu hadir. Menariknya, sajian istimewa seperti laksa, rojak, cucur udang dan kuih muih disediakan katering milik mereka sendiri, Erin N Erinas Sequins.

“Majlis sebegini dianggap penting dalam merapatkan hubungan kekeluargaan antara ibu bapa, anak, menantu dan cucu. Hampir 50 anggota keluarga kami bertemu dalam majlis ini. Malah, kami juga mengajak rakan dan kenalan lain hadir memeriahkan majlis.

“Berbanding majlis orang lain, kami mempunyai kemudahan kerana mempunyai katering sendiri. Kami berharap ikatan keluarga terus kukuh dan tradisi cucur jambul diteruskan masyarakat Melayu pada masa akan datang,” katanya.

>Profil

NAMA: Hashim Abdul Rahman

TARIKH LAHIR: 20 Mei 1948

ASAL: Kampung Baru, Kuala Lumpur

PENGALAMAN: Bekas Pemain bola sepak Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur (1979), Setiausaha Agung Persatuan Seniman Malaysia (1991-2000).

FILEM: Lebih 10 filem seperti Sayang Ibu, Ragam Pemandu, Simfoni Kasih dan Sembilu.

DRAMA: Lebih 100 drama televisyen seperti Bicara Awan Dan Tebing, Anak, Sembilu Kasih dan Gerak Khas.

ISTERI: Hazimah Haroon (Kak Jem)

TARIKH LAHIR: 18.5.1954

ASAL: Kampung Baru, Kuala Lumpur

ANAK: Syaiful Annuar, 35, Syaifuddin (Buzen), 28, dan Syaireen, 30.

CUCU: Syaizreen Erina, 6, Syaizreen Eluna, 3, Danish Haikal, 5, dan Daniea Hamani, 2 bulan.


/- artikel tahun 2009
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 08:33 AM | Show all posts
erm..da taw ke jawapannya?huhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 08:47 AM | Show all posts
yuhuuuu.... dah tau ke saperrrrr??? haku gigih menunggu nihhh...
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 09:51 AM | Show all posts
aku btl2 bminat nak tau "mari kita lihat sapa yg kena.."..tp..tp... finalis2 di atas,sorg pun aku x kenal...akukah yang kuno..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 10:12 AM | Show all posts
Tiga Anak Warisi Bakat

Oleh Elrafaei Sapi


Rap
PEPATAH bapa borek, anak rintik sesuai mengga ...
Syd Post at 9-11-2010 08:14



    sape ada bace dlm pancaindera (kalo xsilap) baru nih..ada gossip pasal ashraf muslim dgn linda hasyim...ada lak wartawan ckp si linda ni adik buzen..i da confuse...wartawan ni pakai hentam kromo je ke
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 10:34 AM | Show all posts
Selain watak utama beberapa drama, dia juga sering tampil sebagai pelakon pembantu di sebuah syarikat perfileman terkemuka.


Rizal nih x penah pegang watak utama..... tp ank sedara ucup aslam..... mayb shamsul yg p amik dia kt IPD    (probability ... 50%)

Bront ..... penah ada kump muzik???? I pon x sure..... Tp slalu watak utama n extra..... da ada tunang kew????? baru nk offer jd aweks dier   (80% probability)


or xy...????? mamat nih penah gak belakun drama wtak penting..... slalu gak jd extra dlm FILM-FILM (Slang David Teoh)
Tunang tu x sure..... dolu2 penah ada gosip ngan artis gak..... (probability ... 70%)

so conclusion nyer.... "tunggu jew kuar true story.... info dr  warsawan nie bkn bleh caya sgt"
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 10:38 AM | Show all posts
rasanya XY. memang bukan sam sbb sam belum bertunang. Xkan baru naik nak bertunang kan.
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 10:44 AM | Show all posts
XY zakari mmg ada kumpulan muzik dulu..kalau tak silap kan..sekali dgn ery putra..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 11:25 AM | Show all posts
11 page...belum ader jawapan................aku masih menunggu.......
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 11:30 AM | Show all posts
11 page...belum ader jawapan................aku masih menunggu.......
SayangAnakku Post at 9-11-2010 11:25


haku pung... rasa2 klu dah banyak dalam paper arini..
haku mnunggu je sbb x kenal lah retis2 suam2 kuku ni..
xy?camne nak nyebutnya? x-y atau zi?
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 11:43 AM | Show all posts
itu la,buka thread ni trus klik page 11...
ingatkan da tau sape,excited je nk tau...
skali blum terjwb daaa...
cepat2...
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 11:47 AM | Show all posts
gigih bace dr pg 1
tp x der jwpn lagik
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 12:27 PM | Show all posts
siape yerk???
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 12:34 PM | Show all posts
igt kn dh ader jwpan... btw, sumer nama2 tu aku x kenal... huhu...
mebbi sesaper leh tolong tepek gambar...??
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 12:49 PM | Show all posts
x tau lagi ke sapa retis tu
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 01:05 PM | Show all posts
byk tol speku.........
bront ker danny ke zul ker......
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 01:05 PM | Show all posts
Reply 275# isra


   oitttt lambat nyaaaaaa... aku tak saboooo dah ni haaaa
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 01:15 PM | Show all posts
Reply  tosei


    Aku harap camtu gak..aku minat giler kat  Bront ni..harap-harap jgn lah..!
Tura_04 Post at 8-11-2010 15:04
mmg bukan bront sbb die dah bgitau kat post # 141 tuh..
cube selak...
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 01:33 PM | Show all posts
masih xde jwpn lagi erk..tgu lagi la~~
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2010 01:34 PM | Show all posts
Dapat dah : Mohd Kasran bin Gambus, usia 30.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-11-2021 01:17 PM GMT+8 , Processed in 0.080106 second(s), 18 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list