CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 1487|Reply: 22

[Politik] Cukup-cukuplah berpolitik, sekarang masa untuk bekerja – Tengku Hassanal

  [Copy link]
Post time 28-11-2022 09:07 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 28-11-2022 09:10 PM

PEKAN: Pimpinan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) yang bergabung membentuk kerajaan negeri ini setelah tergantung apabila tiada parti memperoleh majoriti pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), Sabtu lalu diminta mengetepikan ideologi dan sentimen politik.

Pemangku Raja Pahang, Tengku Mahkota, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Ibni Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah, letakkan agenda pembangunan negeri dan kebajikan rakyat sebagai keutamaan.

“Kini bukan lagi masa untuk terus berpolitik. Cukup-cukuplah.

“Pilihan raya (PRU15) telah tamat, kerajaan negeri telah dibentuk. Sekarang, masa untuk bekerja,” titah baginda pada Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan Menteri Besar Pahang di Balairung Seri, Istana Abu Bakar di sini semalam.

Tengku Hassanal bertitah, selepas PRU15, ini merupakan kali pertama dalam sejarah, tiada parti yang mendapat majoriti untuk membentuk kerajaan negeri.

Justeru, titah Tengku Mahkota Pahang, kerajaan negeri yang dibentuk mestilah terdiri daripada, gabungan parti politik yang menang pilihan raya tersebut.

“Seri paduka ayahanda saya sudah memberi tempoh masa dan ruang kepada pimpinan parti untuk mengadakan perbincangan dan mencari titik persamaan supaya kerajaan negeri dapat dibentuk.

“Justeru, saya sudah menerima menghadap pimpinan parti, pada hari semalam bagi mendengar sendiri pendirian dan persetujuan mereka.

“Kedua-dua parti daripada BN dan PH bersedia untuk bekerjasama bagi membentuk kerajaan,” titah baginda.

Tengku Hassanal dalam pada itu mengingatkan semua pihak bahawa isu bangsa dan agama tidak patut dipolitikkan dalam sebuah negara berbilang kaum serta agama.

“Saya mahu semua wakil rakyat saya berpegang kembali dan menghayati teguh lima prinsip rukun negara. Ingat, susah payah orang dahulu membina negara dan negeri ini.

“Jangan kerana ideologi dan kepentingan politik kita gadaikan pembangunan dan kemajuan yang telah mula kita rasa.

“Sudah 65 tahun merdeka, kita seharusnya mula berlari laju, bukan lagi merangkak, mencari rentak. Jangan kerana, politik yang tidak matang, kita semua ke belakang,” titah baginda. – UTUSAN



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-11-2022 09:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Rakyat marhain ok jer, walaupun rakyat marhain bukan makan tanggung berak cangkung
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Mana mana laa tuanku.. kami marhaen ni hidup tetap diteruskan.. ade duit ke tadak duit pun nasib ajelaa
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Naper la aku tak dilahirkn sbg anak² sultan
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Heols grad course apa?


Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Herlokkk...
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:30 PM | Show all posts
kalau kerabat yg ckp
mmmm
kecam lebih2 dianggap derhaka
so lebih baik diam
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 28-11-2022 09:22 PM
Naper la aku tak dilahirkn sbg anak² sultan

Untung ler..kalau tak...u pun kena maki jugak.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-11-2022 10:11 PM From the mobile phone | Show all posts
R2D2 replied at 28-11-2022 09:30 PM
kalau kerabat yg ckp
mmmm
kecam lebih2 dianggap derhaka

Jaga2 mak dia ada dlm ni..
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Mmg laa tp ada pihak yg tersakiti tu nak wat ganer.

Pengajarannya bila kita meniaga brg yg sama jgn mencuri pelanggan org dgn cara memburuk2kan peniaga lain tu
Setiap perbuatan kita baik atau buruk akan dibalas.
Cash/debit/kredit/installment/ewallet
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 28-11-2022 09:22 PM
Naper la aku tak dilahirkn sbg anak² sultan

belum tentu nsb ko ok...sb tah camner aku ter nengok...nama cleaner warga Nepal kt mall..nama dia sultan.
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:19 PM | Show all posts
Yassss


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:23 PM From the mobile phone | Show all posts
berpolitik bercekau tak abis2 rakyat jelata cari telor kulu kilir satu malaya tak jumpa..hanat betul
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Yor la tuanku
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 10:52 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 28-11-2022 09:22 PM
Naper la aku tak dilahirkn sbg anak² sultan



kalau uols dilahirkn sbg ank sultan..agaknya skrg uol tgh bersantapan dlm yistana sambil ditemani oleh dayang2
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2022 11:47 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 28-11-2022 09:22 PM
Naper la aku tak dilahirkn sbg anak² sultan

Biar cepat ko masuk syurga
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-11-2022 02:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Betholllllll
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 04:38 PM | Show all posts
1st time patik setuju dengan tuanku.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Solokkk replied at 28-11-2022 09:09 PM
Rakyat marhain ok jer, walaupun rakyat marhain bukan makan tanggung berak cangkung

Hahahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2022 04:44 PM From the mobile phone | Show all posts
ina_na replied at 28-11-2022 10:11 PM
Jaga2 mak dia ada dlm ni..

Miahahahaha.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2023 10:16 PM GMT+8 , Processed in 0.123329 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list