CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 549|Reply: 13

Jerantut Tiada Telur

[Copy link]
Post time 23-9-2022 10:32 AM | Show all posts |Read mode
Kehabisan bekalan telur di beberapa pasar raya di Jerantut sejak minggu lalu menimbulkan kerunsingan golongan peniaga terutama mereka yang terlibat dengan perniagaan pastri.


Bercakap kepada Utusan Malaysia, seorang pengusaha kek pelangi, Farah Adila Jaafar, 33, berkata, ketiadaan telur menyebabkan dia terpaksa mengehadkan tempahan diterimanya.


“Kalau tidak ada telur macam mana hendak buat kek? Itu memang bahan utama untuk saya menghasilkan makanan ini,” katanya semalam.




Tinjauan Utusan Malaysia di beberapa pasar raya di Jerantut, Pahang mendapati bahagian telur kosong membabitkan semua jenis gred bahan mentah tersebut. - UTUSAN/NORHAFIZAN ZULKIFLI





Dia juga perlu sentiasa berwaspada jika mendapat tahu ada pasar raya ataupun kedai yang menerima bekalan telur.


“Kena sentiasa bertanya kepada rakan-rakan untuk mengetahui pasar raya atau kedai runcit mana yang ada bekalan telur. Kalau dapat tahu, kena segera pergi ke sana. Kalau tidak, memang tak sempat hendak mendapatkan stok telur,” katanya.


Tambahnya, sebelum ini pun berlaku kekurangan telur, namun bekalannya masih boleh diperolehi di beberapa pasar raya dan kedai runcit di sini.


“Sebelum ini jika tiada di satu pasar raya, saya akan pergi ke pasar raya atau kedai runcit lain dan biasanya memang akan dapat juga bekalan telur. Tapi kali ini memang agak sukar dan habis,” katanya.


Pengusaha kedai runcit, Noorsuhada Suhaimi, 23, pula berkata, kedai runcitnya hanya menerima bekalan telur sebanyak 50 sarang sahaja yang mana ia tidak mencukupi untuk menampung permintaan pelanggan.


Tambahnya, pembekal akan menghantar telur di kedai runcitnya di Kuala Tahan di sini dua minggu sekali dan ia habis terjual hanya dalam masa sehari.


“Ramai pelanggan terutama dalam kalangan peniaga kedai makan yang biasanya membeli banyak telur untuk perniagaan mereka. Kadang-kadang tidak sempat untuk orang lain.


“Tapi ada ketika saya kasihan dengan penduduk setempat, saya akan simpan sedikit untuk mereka dan tidak menjualnya sepenuhnya kepada peniaga,” katanya.


Utusan Malaysia difahamkan krisis telur turut berlaku di daerah Temerloh, yang mana seorang pengusaha kek di situ terpaksa menangguh seketika tempahan diterima kerana kesukaran memperoleh bekalan tersebut.


Pengusahanya, Aiedhah Nurfajrina Abdul Latif, 36, berkata, dia dimaklumkan oleh kedai yang biasanya dia membeli telur bahawa bekalan itu kehabisan stok.


“Saya risau kalau masalah ketiadaan telur ini berulang. Harap masalah ini tidak berlarutan lama,” katanya.




Sumber: UTUSAN
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-9-2022 10:38 AM | Show all posts
jerantut kerandut
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 10:49 AM From the mobile phone | Show all posts
La...aku igt depa ckp pasai YB dia td...
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 10:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Tempat aku pun dh 2 mgu xde telur..bkn xde lgsg..tp mcm bercatu je..sampai terhad xmcm biasa.
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 11:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Kasihan la bagi yang berpendapatan rendah yang jadikan telur ayam sebagai sumber protin utama.
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 11:10 AM | Show all posts
ayam senggugut?
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 12:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Telo pn mahal gile klo ade
13. 50 gred f i rase kcik gile
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Tajuk kauuu.. Mengundang. [em:10:]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-9-2022 12:36 PM | Show all posts
Harga nak naik ke macam mana
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Pekan masih ada telor??
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 02:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Telur-telur tu, telur-telur tu, telur-telur tu, dadar dah







Telur kucing



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Belibis replied at 23-9-2022 12:45 PM
Pekan masih ada telor??

roti najib, roti kosong tak ada telur




Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 02:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Tempat aku pon takde adoi
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2022 02:51 PM | Show all posts
kakikuDibibirmu replied at 23-9-2022 02:27 PM
Telur-telur tu, telur-telur tu, telur-telur tu, dadar dah  ...

heiii!




Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

1-12-2022 10:03 PM GMT+8 , Processed in 0.202600 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list