CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 1579|Reply: 23

[Dunia] Mahsa Amini,Gadis di Iran Yang Mati Akibat Dipukul "Polis Moral" di Iran

[Copy link]
Post time 18-9-2022 02:50 AM | Show all posts |Read mode

Wanita Muda Iran Maut Selepas Dipukul Polis Hijab




Seorang wanita Iran berusia 22 tahun, dikenali sebagai Mahsa Amini, meninggal dunia pada hari Jumaat selepas dipukul teruk di kepala oleh polis "moral" Republik Islam itu.


Polis Republik Islam memberitahu media Iran bahawa Amini mengalami serangan jantung semasa ditahan oleh polis moral, menafikan laporan bahawa dia telah dipukul.


Iran International telah mendapatii bahawa Amini tidak sihat dan mengalami simptom yang serupa dengan gegaran otak ketika dia dibawa ke pusat tahanan Vozara, di mana polis moral membawa semua yang ditangkap merentasi ibu kota Tehran.




Menurut laporan, gadis muda itu - berasal dari Saqqez di wilayah Kurdistan - melawat saudara-maranya bersama keluarganya di Tehran apabila dia ditangkap pada petang Selasa oleh pegawai penguatkuasa hijab.


Selepas bantahan oleh abang Mahsa, yang bersamanya ketika dia ditangkap, pegawai itu berkata bahawa mereka akan membawanya ke pusat tahanan jalan Vozara untuk "kelas taklimat" dan akan dibebaskan selepas sejam.


Bapa saudaranya berkata pada hari Khamis bahawa jantung anak saudaranya tidak berfungsi dengan baik dan buah pinggangnya telah gagal, sambil menambah bahawa doktornya memberitahu keluarga bahawa mereka tidak boleh berbuat apa-apa untuknya.


Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, agensi kerajaan dan keselamatan telah meningkatkan usaha mereka untuk menekan wanita supaya mematuhi undang-undang hijab dan beberapa pusingan kempen keingkaran sivil anti-hijab telah diikuti.


Rondaan oleh 'polis moral' telah meningkat di jalanan dan video penangkapan ganas wanita dan gadis serta konfrontasi antara orang ramai dan penguatkuasa hijab.


- Terjemahan daripada sumber asal.

Sumber: https://www.iranintl.com/en/202209151297


Sumbar tambahan: https://twitter.com/search?q=mahsaamini&src=typed_query

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-9-2022 09:03 AM | Show all posts
nasib baik kita ada cina kontol kontot dan keling serta kafir sabah dan sarawak
kalau x mampos kita semua samaada jd mcm wahabi saudi/afghan/pukistan atau syiite iran
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2022 09:05 AM | Show all posts
ohh ya china dah ada social kredit
dan syiite iran juga nk implimen social kredit versi islamik
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2022 09:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Mana leh pksa org pakei tudung.. tak kose aku nak pkse org..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-9-2022 05:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Berlaku protes besar-besaran di Iran yang tercetus akibat kes ni:

https://twitter.com/hashtag/IranProtests?t=IVA9Puxu3a-19q21xLSNeA&s=09
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 05:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Buduh punya umat Islam ekstremis.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 07:35 AM | Show all posts
oo kena belasah ye sebab tak pakai tudung..kalau la buat macam tu kat Malaysia macamanalah agaknya
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 07:48 AM From the mobile phone | Show all posts
extreme iran ni makin teruk.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-9-2022 07:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Entahlah...kalau tak silap Iran memang fahaman Syiah. Dulu jabatan agama kita memang banteras Syiah.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 08:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Impian setad setajah ni. Jadik polis moral. Sapa2 xikut pahaman extreme depa kna hempuk.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 08:53 AM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 18-9-2022 09:03 AM
nasib baik kita ada cina kontol kontot dan keling serta kafir sabah dan sarawak
kalau x mampos kita  ...

Benda yang sama akak syukurkan jua sisthur. Salah satu benda yang akak syukur amat sumbangan penjajah kat kita sis. Terima kasih penjajah sebab bawa masuk kafir supaya negara kita jadi balance sis.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 08:54 AM From the mobile phone | Show all posts
Eloklah US bom je iran tu dan musnahkan je loji nukleae iran...mcm babi je puak2 iran syiah ni
Sukati la minah tu nk berhijab ke hapa
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 08:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Thunderclouds replied at 21-9-2022 08:17 AM
Impian setad setajah ni. Jadik polis moral. Sapa2 xikut pahaman extreme depa kna hempuk.


Job scope impian lobai lobainita yg seringkali gagalllll dpt kerja
Asal htr cv je kene campak dlm tong sampah sbb no commercial value sbb amik course ntah hapa2 ms kt uni
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 09:13 AM | Show all posts
gilaaaaa... kenapa extreme sgt?? yg perempuan kemain ko paksa itu ini, jantan nya ko bior je ciknek tu berterbangan
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 09:17 AM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 18-9-2022 09:03 AM
nasib baik kita ada cina kontol kontot dan keling serta kafir sabah dan sarawak
kalau x mampos kita  ...

Kan.. Kalo x da dah jadi taliban agaknya melayu berbungkus
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 09:20 AM | Show all posts
venom1 replied at 21-9-2022 07:35 AM
oo kena belasah ye sebab tak pakai tudung..kalau la buat macam tu kat Malaysia macamanalah agaknya

maka geng geng lawyer nenek ct kasimah akan memekak di socm
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-9-2022 09:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Since iran revolution malaysia ngikut.. Nasib turkey x ikut
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 09:36 AM | Show all posts
AbukRokok replied at 18-9-2022 09:03 AM
nasib baik kita ada cina kontol kontot dan keling serta kafir sabah dan sarawak
kalau x mampos kita  ...

btul tu bang abuk. bershukorlah ada kafir dlm negara. kalau tidak dah lama punah Msia ni. bershukor juga dulu chedet sekat ceramah2 tak ketahuan hala

Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 09:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Undang2 moral sana memang ketat...
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2022 09:45 AM | Show all posts
Syiah ni gila....pencabul agama
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-11-2022 10:48 PM GMT+8 , Processed in 0.123622 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list