CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 1100|Reply: 16

Guna Rekod Pergigian Kenal Pasti Identiti 3 Lagi Jenazah Penuntut USAS

[Copy link]
Post time 13-5-2022 06:03 PM | Show all posts |Read mode
Rekod pergigian digunakan untuk pengecaman identiti tiga lagi jenazah penuntut Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) yang rentung dalam kemalangan di Kilometer 245.2 Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), arah utara awal pagi Khamis.


Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Asisten Komisioner Omar Bakhtiar Yaacob berkata, rekod pergigian digunakan berikutan keadaan jenazah yang sukar dikenal pasti.




Dalam kejadian awal pagi Khamis, lima pelajar USAS itu maut selepas terlibat dalam kejadian kebakaran kereta dan treler di Kilometer 245.2 PLUS. - Gambar/ Bernama





"Buat masa sekarang, pihak hospital cuba menggunakan rekod pergigian untuk membuat perbandingan dengan gigi mayat.


“Sekiranya terdapat persamaan, maka identiti mereka boleh dikenal pasti," katanya di sini, hari ini.


Beliau berkata, proses bedah siasat mayat ketiga-tiga mangsa telah selesai dan hanya menunggu pengesahan rekod pergigian sebelum jenazah dibawa pulang oleh waris untuk urusan pengebumian.


Bagaimanapun kata beliau, sekiranya kaedah pengecaman melalui rekod pergigian tidak berjaya, ujian asid deoksiribonukleik (DNA) perlu dilakukan, yang memerlukan lebih masa.


"Oleh itu, waris setiap keluarga telah memberikan sampel untuk ujian DNA yang akan dihantar ke Jabatan Kimia di Cheras untuk dianalisis,” katanya.


Dalam kejadian awal pagi Khamis, lima pelajar USAS itu maut selepas terlibat dalam kejadian kebakaran kereta dan treler di Kilometer 245.2 PLUS.


Mangsa yang terlibat ialah Muhammad Nasrun Aidol Munir Akbar, 22; Ahmad Naim Najmi Ahmad Hafizan, 21; Iqbal Hasnun Halimi, 23; Muhammad Nabil Haikal Muhammad Fariz, 19, dan Ahmad Akmal Ahmad Mokhlis, 20.




Sumber: AWANI
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Allahuakbar. Semoga dipermudahkan urusan
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 01:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Salam takziahhhg
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 07:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Ntah bila kita nk start bank dna nih
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 07:36 PM From the mobile phone | Show all posts
pada akhirnya... 'dunia' hnya melihat perkara ini...hanyalah...'kemalangan yg meragut nyawa'...semata.Sayang sekali 'tidak diperuntukkan undang2 sbg membunuh tanpa niat andai ia berpunca drp sikap manusia'...'Geram'.
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 10:34 PM From the mobile phone | Show all posts
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 12:29 AM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 14-5-2022 10:34 PM
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?

Zaman sekolah menengah punya record kot, kan tetiap tahun ada klinik datang sekolah check gigi student2 for free
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 12:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah dah dapat dikenalpasti dan dah selamat dikebumikan pagi tadi. Semoga ditempatkan di kalangan hamba2 yg beriman..
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 01:43 AM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 14-5-2022 10:34 PM
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?

klinik gigi nak menolong. bukan nak jaja gigi patient sembarangan lah
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 03:12 AM From the mobile phone | Show all posts
إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ، وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُوْنَ، اللهم اكْتُبْهُ عِنْدَكَ فِي المُحْسِنِيْنَ، وَاجْعَلْ كِتَابَه فِي عِلِّيِّيْنَ، وَاخْلُفْهُ فِي أَهْلِهِ فِي الغَابِرِيْنَ، وَلاَتَحْرِمنَا أَجْرَهُ وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهُ

Innalillahi wa inna ilaihi raaji’un, wa inna ilaa rabbina lamunqalibuun, allahummaktubhu ‘indaka fiil muhsinin, waj’al kitaabahu fii ‘illiyyiin, wakhlufhu fii ahlihi fil ghaabirin, wa laa tahrimnaa ajrohu walaa taftinnaa ba’dahu.

Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya lah kami kembali. Dan sesungguhnya kepada tuhan kamilah kami kembali. Ya Allah, tuliskanlah ia di sisi-Mu termasuk golongan orang-orang yang baik. Jadikanlah catatannya di ‘illiyyin. Gantilah ia di keluarganya dari orang-orang yang menginggalkan. Janganlah engkau haramkan bagi kami pahalanya dan janganlah Engkau beri fitnah kepada kami sesudahnya.

Salam Takziah
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 03:38 AM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 14-5-2022 10:34 PM
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?

Kalau ada kes kematian melibatkan mayat susah nak cam memang klinik gigi akan diminta tampil memberikan maklumat sekiranya ada. Misalnya masa kes MH17 dulu, Persatuan Pergigian Malaysia memang meminta ahli2 membantu jika ada rekod pergigian mangsa.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:11 AM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 14-5-2022 10:34 PM
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?

'customer' doktor dipanggil patient dik. Klinik Gigi bukan jaja rekod patient gitu2 saja. Nak dapatkan rekod patient Dari mana2 klinik atau hospital pun mesti ada procedure dia.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:21 AM From the mobile phone | Show all posts
sedih lak bila baca psl ni.
klu dh sampai nak kecam guna dna gigi,
tp baru td ad nampak video mak driver, dia cakap masa nak buat pengecaman mayat, memula ingat dan terbayang akan tengok arang jer. tapi alhamdulillah, jenazah masih utuh, hanya terbaring mengiring kekiri. dan keadaan kaki dan peha masih elok. cuma kaki patah dan tengorak pecah. semasa mandikn pun ada darah mengalir.
jenazah sorang lagi, mak dia ckp wajah dia mcm hidup.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 08:52 AM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 14-5-2022 10:34 PM
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?

Lahh dh kalau jadi kes polis, polis boleh je mintak klinik gigi utk sediakan rekod Pergigian tu. Rahsia apa lgi kalau dh jadi kes polis dek??
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 09:50 AM From the mobile phone | Show all posts
angelofish replied at 14-5-2022 10:34 PM
mana datang record pergigian tu? klinik gigi memang tak reti simpan rahsia custemer ke?

What do u mean klinik gg tak reti jaga rahsia customer? Mmg mcm tu la caranya wei..dedulu kes plane crash nak identify body mmg guna rekod pergigian..trace balik satu2 kat mana last mangsa2 ni ada pegi cek gg
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 09:51 AM From the mobile phone | Show all posts
dodolgemok replied at 15-5-2022 08:52 AM
Lahh dh kalau jadi kes polis, polis boleh je mintak klinik gigi utk sediakan rekod Pergigian tu. R ...

Aku saspek dia tu bbnu..csi pun tak penah tengok agaknya
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 11:31 AM | Show all posts
SOP nya macam tu untuk kemalangan jenis macam tu kan kenalah ikut mujur semua dah dipermudahkan
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-6-2022 06:34 AM GMT+8 , Processed in 0.091160 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list