CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 983|Reply: 16

Jangan Menikah Sebab Tengok Kawan-Kawan Kita Dah Kahwin

[Copy link]
Post time 13-5-2022 02:39 PM | Show all posts |Read mode
“Kahwin bukanlah suatu perkara yang boleh dibuat main kerana anda perlu menggalas pelbagai tanggungjawab.”


Demikian antara pesanan yang diberikan seorang wanita menerusi videonya di TikTok mengenai ‘trend’ pasangan muda yang dikatakan seperti terburu-buru ingin berkahwin.


“Jangan menikah sebab tengok kawan-kawan kita dah kahwin dan jangan menikah sebab ikut trend.




Seorang wanita berkongsi pendapatnya mengenai ‘trend’ perkahwinan dalam kalangan pasangan muda.




“Pastikan keputusan untuk bernikah, berkahwin sebab kau dah sedia sepenuhnya, nak segerakan nikah boleh, tapi jangan tergesa-gesa,” katanya.


Tambah wanita tersebut, pastikan segala keperluan sebelum bernikah telah lengkap sepenuhnya dan jangan jadikan pasangan hidup itu sekadar ‘cukup syarat’.


“Asal ada sahaja, kau sebat, kahwin serkap jarang,” ujarnya.


Dalam pada itu, pesanan wanita tersebut ternyata mendapat persetujuan ramai yang rata-ratanya mempunyai pendapat sama dengannya soal perkahwinan ini.


“Betul itu, jangan terburu-buru kahwin, kalau terikut mulu ‘mak cik bawang’ memang akan main serkap jarang cari pilihan hidup, tak sampai setahun dua kahwin, dah timbul masalah, cerai,” kata seorang pengguna.


“Sekarang ini memang ramai pasangan muda kahwin, tak tahu la apa mereka fikir, memang betul cegah dari maksiat, tapi cukup ka ilmu, duit untuk hidup sebagai keluarga, tak kan masih minta duit ibu bapa tanggung,” kongsi Faizul.


“Memang ramai budak sekarang gelabah nak kahwin, baru umur 20 tahun dah kata tua, semua nak jadi mak bapa muda,” tegur Aishah.




Sumber: KOSMO! ONLINE
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2022 04:22 PM | Show all posts
Sbb yg mentah2 tu mudah trperdaya dgn apa yg d siarkn kat media psl khwin, klau yg dh matang, khwin tu sbb mmg dh sdia, bukn nak main2.
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2022 05:37 PM | Show all posts
Kadang tu makcik bawang tak tanya pun, sendiri saja yang berfikiran negatif...
Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2022 06:13 PM | Show all posts
Benarlah seperti yang dinasihatkan tu
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 10:43 AM | Show all posts
Aah ada yg jenis taknak gelaran andartu. Sanggup kawen sesapa je. Pastu dah menjanda boleh lak. Title janda lebih baik daripada andartu kot. Xpaham aku.
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 11:46 AM | Show all posts
kew tak stabil dah cepat2 nak kawen susah le. tambah2 yg x biasa hidup susah
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 06:33 PM | Show all posts
gideoncross replied at 13-5-2022 04:22 PM
Sbb yg mentah2 tu mudah trperdaya dgn apa yg d siarkn kat media psl khwin, klau yg dh matang, khwin  ...

sy sangat bersetuju
Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2022 08:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Terbiasa dgn drama kul 7 kot..muda muda dah kawin..pastu dok rumah serba lengkap double storey..
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2022 06:27 AM | Show all posts
Masih terbelenggu dgn doktrin org dulu2...pegang la banyak mana awards dan achievement pun...hujung2 kejayaan yg diukur adalah berapa awal umur kau berkahwin dan berapa ramai anak yg boleh dilahirkan..itu blm masuk kena pandai memasak, mengurus rumah, jaga anak, buat kuih, menyumbang ekonomi keluarga, jaga keluarga mertua...culture mcm ni membiakkan lagi ramai lelaki biawak
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2022 01:23 AM From the mobile phone | Show all posts
iols yg 30an pun masih takut nk kawen takut tersalah pilih. tapi bbnu baru 20 dah gelabah nk kawen..  apabenda la..
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2022 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Nk kawin awal2 pastu kna berusaha lbih nk hidup selesa dh mengeluh…pastu ngata pulak kita yg kawin lmbat dh ckup harta ni… rezeki masing2 kn, ko rezeki jodoh beranak awal, aku rezeki duit lbih xypayah lh nk jeles klu aku menayang gtuuu….
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2022 05:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Iol andartu umur 30 hanya mampu tersenyum sinis dengan gegadis bbnu
No, ko enjoy dulu dekkk
Jaga diri jangan lupa
Ramai fboys kat luar tu nak fooki jeee
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2022 05:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Jitu replied at 14-5-2022 06:33 PM
sy sangat bersetuju

Pe kabor? Dh lama sunyi.
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2022 05:31 PM From the mobile phone | Show all posts
nakkomenjugak replied at 22-5-2022 05:43 PM
Iol andartu umur 30 hanya mampu tersenyum sinis dengan gegadis bbnu
No, ko enjoy dulu dekkk
Jaga di ...

Aiol thun dpn nk msuk 32 pun blum khwin lgi, jodoh pun xde bayang (mungkin kat mna2). Doa je lah yg baik2, dh mncukupi pstu Tawakkal.
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2022 05:33 PM From the mobile phone | Show all posts
aechae replied at 16-5-2022 10:02 AM
Nk kawin awal2 pastu kna berusaha lbih nk hidup selesa dh mengeluh…pastu ngata pulak kita yg kawin  ...

Hri tu ada forumer bgithu yg knalan dia ada yg khwin awl sngt pstu bila dh jdi bini org, sheol jeles tngok kwn2 lain yg msih single dpt jln2 & beli mcm2 tnpa ada kwlan.
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2022 05:36 PM From the mobile phone | Show all posts
haifawehbe replied at 16-5-2022 01:23 AM
iols yg 30an pun masih takut nk kawen takut tersalah pilih. tapi bbnu baru 20 dah gelabah nk kawen.. ...

Skrg ni BBNU bru 22 thun tpi blum brlaki pun dh bising, ktanya tkut single. Rilek lah, iol thun dpn 32 thun pun blum ada bunyi nak khwin lgi, mmg sdia nak khwin tpi bygan tu blum ada lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2022 05:53 PM | Show all posts
jgnlah sebab org kawin kita nak kawin....kawin ni tanggungjawap besar bukan sebab siok je.
if dapat pasangan yg sekepala oklah tp if bertentangan masalah contoh kita suka travel tp pasangan tak suka

tu belum kira keluarga mertua...ipar2x...biras2x

kesimpulannya jangan ikut orang....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-7-2022 01:07 AM GMT+8 , Processed in 0.089736 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list