CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 799|Reply: 16

Asrama Warga Asing: Kerajaan DAP Tak Peduli Suara Rakyat, Cuba Hapus Penempatan Melayu?

  [Copy link]
Post time 24-1-2022 05:06 PM | Show all posts |Read mode
Pertubuhan Badan Pemikir Melayu Pulau Pinang (Pemikir) membidas Kerajaan DAP negeri ini yang dilihat berkeras untuk meneruskan pembinaan tiga asrama warga asing di sekitar Teluk Kumbar di sini.


Pembinaan tiga asrama warga asing itu akan dilakukan di Bagan Teluk Kumbar, Bukit Belah Sungai Batu, serta Tingkat Teluk Kumbar.




Muhammad Farid (dua dari kanan) bersama pengerusi kariah masjid Teluk Kumbar menunjukkan salah satu kawasan yang akan digunakan untuk membina asrama warga asing di Teluk Kumbar, Pulau Pinang.




Difahamkan, pembinaannya membabitkan tanah seluas tujuh hektar yang mampu menempatkan lebih 50,000 warga asing.


Pengerusi Pemikir, Datuk Muhamad Farid Saad berkata, kerajaan negeri dilihat mementingkan desakan pemaju berbanding rakyat selepas bantahan yang dikemukakan penduduk tempatan tidak diambil peduli.




Muhammad Farid




Jelas beliau, kedegilan kerajaan DAP itu lebih ketara apabila perkara tersebut dibangkitkan Ahli Dewan Undangan Negeri Bayan Lepas yang mewakili suara kerajaan negeri dalam sidang Dewan Undangan Negeri juga tidak membawa sebarang perubahan.


“Kerajaan negeri sepatutnya melihat kesan pembinaan asrama di Batu Maung, yang mana ia bakal mengundang pelbagai masalah kepada penduduk setempat dari segi pencemaran bunyi, pergerakan bas kilang yang mengganggu laluan trafik di kawasan perumahan selain kebanjiran warga asing di kediaman orang tempatan.


“Selain itu, tidak logik mereka mahu bina asrama di perkampungan terlibat sedangkan tiada kilang di kawasan tersebut sebaliknya kawasan perindustrian di Bayan Lepas serta Batu Kawan.


“Jadi timbul pelbagai persoalan di sini termasuk siapakah pemaju yang mempengaruhi kerajaan negeri dalam membuat keputusan pembinaan tiga asrama ini,” katanya pada sidang media di Teluk Kumbar di sini, hari ini.


Mengulas lanjut Muhammad Farid turut mempersoalkan motif sebenar kerajaan negeri yang berkeras dalam pembinaan tiga asrama warga asing tersebut.




Salah satu lokasi pembinaan berhampiran kawasan projek PSR




“Manifesto kerajaan negeri adalah untuk mengurangkan kebergantungan kepada pekerja warga asing, selain mereka mencadangkan pembangunan kilang dengan teknologi robotik jadi kenapa perlu pekerja yang ramai?


“Adakah kerajaan negeri cuba menghapuskan penempatan orang Melayu di kawasan ini?


“Sehubungan itu, seluruh penduduk Teluk Kumbar bantah pembinaan tiga asrama tersebut selain kami menggesa kerajaan negeri untuk mendengar suara rakyat berbanding memberi layanan istimewa kepada pemaju,” tegas Muhammad Farid.


Media tempatan pada 12 Oktober lalu melaporkan, penduduk Teluk Kumbar di sini membantah keras cadangan membina tiga projek bangunan asrama yang bakal menempatkan hampir 50,000 pekerja asing di kawasan itu.


Mereka yang mewakili penduduk Kampung Masjid; Kampung Paya; Sungai Batu; Kampung Matahari Naik dan Taman Perda berkumpul secara aman di persimpangan jalan Tingkat Teluk Kumbar.




Sumber: MalaysiaGazette
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 06:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah mcm yisrail pulak dap ni
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Skuau at 24-1-2022 07:33 PM

letak 50k warga asing kat 1 tempat....kjaan DAP boleh kawal ke tak??? Atau semudah... kalau jadi apa.. serah jer kat polis 'bertempur' dgn warga asing ni???
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 07:35 PM | Show all posts
Skuau replied at 24-1-2022 06:55 PM
letak 50k manusia kat 1 tempat....kjaan DAP boleh kawal ke tak??? Atau semudah... kalau jadi apa.. s ...

itu la. gila 50k..

kat tempat lain, tak sampai 100 pun pening HR dengan perangai diorang. lagi2 kaki mabuk dengan bergaduh
rumah lama aku, dekat dengan asrama diorang. kawasan kedai tinggal, tapi rumah kedai atas tu asrama diorang.
dalam 500 je kut. tapi pernah masuk berita la diorang bergaduh, sorang mati kat situ dulu.
dan memang orang sekitar pun tak suka. rasa tak selamat, lagi2 jenis suka jeling perempuan. seram gila
dulu ada sorang ni, selalu tunggu depan rumah kami, tunggu adik perempuan aku balik sekolah. babi betul aku rasa nak parang je geng diorang ni. sebelum apa2 jadi kat adik aku. alhamdulillah selamat.

kami dah pindah, lega pala otak.
tapi kalau penempatan 50k.. tak terbayang pening nya
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 07:45 PM From the mobile phone | Show all posts
50rbu org tu serupe mcm buat bandar baru
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 08:45 PM | Show all posts
siapa dapat lesen buka mini market kat bawah tu masyuk la

Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 08:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Adrif replied at 24-1-2022 07:35 PM
itu la. gila 50k..

kat tempat lain, tak sampai 100 pun pening HR dengan perangai diorang.  ...

falsafah drng...apa hal kasi polis 'handle' lor...kita bayar cukai bayar gaji drng maa...semudah itu.
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 09:24 PM | Show all posts
kena ada sistem kawalan ala penjara, ok tak?
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2022 09:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Warden orang mana? Sebangsa?

Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 07:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Pagar kena tinggi dan berarus elektrik. Biar diorang berkampung je dlm tu. Jgn bagi campur rakyat. Kalau nak balik kg je bukak gate tu. Gila 50k dah macam bandar hoi.
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 08:10 AM From the mobile phone | Show all posts
kau pacak la gerai jual goreng gorengan kat situ+ air kelapa+ cendol.mesti laku keras.tak pon bukak kedai hnpone mesti laku
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 08:23 AM | Show all posts
Skuau replied at 24-1-2022 06:55 PM
letak 50k warga asing kat 1 tempat....kjaan DAP boleh kawal ke tak??? Atau semudah... kalau jadi apa ...

sib baik ada pemikir.

nak harap geng2 ketuatnan
(bersatu-pejuwang-umngok)
leka dok rebut kuasa je


Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
bangcak replied at 25-1-2022 08:23 AM
sib baik ada pemikir.

nak harap geng2 ketuatnan

canna pemerintah DAP nak kawal tu nt???
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 12:27 PM | Show all posts
Skuau replied at 24-1-2022 06:55 PM
letak 50k warga asing kat 1 tempat....kjaan DAP boleh kawal ke tak??? Atau semudah... kalau jadi apa ...

tulah pasal dia ingat senang ke nak kawal 50k.. ni campur semua ke nepal, bangla ngan indo.. semua ni dah lah jenis degil..
nnt bila ada hal salah kan polis tak dapat pantau salah kan kerajaan lambat bertindak...
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 01:59 PM | Show all posts
baguslah letak warga asing dalam satu tempat,mcm kat singapore..nanti senang nak kawal

kalau wagga asing sewa rumah PPR korang jugak yg memekak taknak dok ngn warga asing


sikit2 tuduh dap nak halau org melayu sbb nak bagi nampak dap ni jahat..mcmlah gomen dap jual tanah tu kat warga asing tu
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2022 03:51 PM | Show all posts
belah jelutong tu berlambak je buat mcm tu, siap satu bangunan jadi asrama pekerja....

nak masok pon seram, takot masok x keluar je....
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 02:27 PM | Show all posts
Skuau replied at 25-1-2022 11:14 AM
canna pemerintah DAP nak kawal tu nt???

mcm mana nak kawal?
longgokan pendatang dlm 1 asrama tu la cara nak kawal.
bukan biar je dorang bersepah2 dok berjiran dgn kita.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

20-5-2022 05:48 AM GMT+8 , Processed in 0.085087 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list