CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 2983|Reply: 56

[Dunia] Taufan Rai, 23 maut di Filipina. Malaysia rasa tempias.

  [Copy link]
Post time 19-12-2021 02:47 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by sharlenetexas at 20-12-2021 05:20 PM

Oleh AFP



Manila: Sekurang-kurangnya 23 orang terbunuh dalam bencana taufan terkuat yang melanda Filipina tahun ini.

Lebih 300,000 penduduk meninggalkan rumah dan pusat peranginan pantai selepas Taufan Rai membadai selatan dan tengah wilayah kepulauan itu.

Jurucakap agensi bencana kebangsaan, Mark Timbal berkata, lebih 18,000 tentera, polis, pengawal pantai dan ahli bomba dikerahkan dalam misi mencari dan menyelamat di wilayah terjejas.

Sementara itu, Gabenor Arlene Bag-ao dalam hantaran Facebook berkata, pulau Dinagat menjadi padang jarak padang terkukur selepas banyak kediaman, bot serta ladang musnah dilanda taufan itu.

"Dinding dan bumbung diterbangkan macam kertas.

"Bekalan makanan dan air kita semakin berkurangan.

"Elektrik dan telekomunikasi juga terputus," katanya.

Ketua Persatuan Bulan Sabit dan Persekutuan Palang Merah Antarabangsa di Filipina, Alberto Bocanegra menyatakan kebimbangan gangguan kuasa elektrik akan menjejaskan bekalan air yang akan meningkatkan isu kebersihan dan penyakit.

Pusat ramalan cuaca negara berkata, taufan dengan kelajuan angin 195 kilometer itu muncul dari Laut China Selatan, pada Sabtu, sebelum menuju ke Vietnam.

Khamis lalu, Taufan Rai yang terkuat pernah berlaku dalam sedekad ini menghentam pusat pelancongan terkenal di pulau Siargao yang memiliki 100,000 populasi.

Filipina antara negara paling terjejas akibat perubahan iklim apabila dihentam kira-kira 20 ribut dan taufan setiap tahun.

Disiarkan pada: December 18, 2021 @ 3:31pm

https://www.hmetro.com.my/amp/gl ... 23-maut-di-filipina



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 08:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Tgk gambar HK rasa gak tempias.





This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 02:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Taufan Rai atau nama lain Odette.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 02:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sharlenetexas at 19-12-2021 02:56 AM





This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 02:55 AM | Show all posts

Dah Deviate From Projection

sharlenetexas replied at 19-12-2021 02:48 AM
Taufan Rai atau nama lain Odette.

Depe kata nak naik ateh camni:



Tapi ce tengok ni:


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 02:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sharlenetexas at 19-12-2021 02:59 AM
tumpanglalu74 replied at 19-12-2021 02:55 AM
Depe kata nak naik ateh camni:




Doaku semoga taufan ini melemah di tengah lautan.



Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 03:00 AM | Show all posts

Dari Jabatan Meteorologi

Edited by tumpanglalu74 at 19-12-2021 03:04 AM
sharlenetexas replied at 19-12-2021 02:57 AM
Doaku semoga taufan ini melemah di tengah lautan.



Aku boley imejin Klaus Schwab tengah pegang joystick HAARP.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 03:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Filipina baru lps kena badai dgn taufan rai ni…
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 03:07 AM | Show all posts

Agaknye

acik79 replied at 19-12-2021 03:03 AM
Filipina baru lps kena badai dgn taufan rai ni…

Habeh berdoa orang Vietnam tu sume, tu pasai Allah alih ke kita.  Ngehhh...

Start le doa kome.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 03:19 AM From the mobile phone | Show all posts


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 03:19 AM From the mobile phone | Show all posts


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 03:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Ikutkan ramalan Rabu akan datang baru taufan ni lemah/mati.

Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 03:25 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 19-12-2021 03:24 AM
Ikutkan ramalan Rabu akan datang baru taufan ni lemah/mati.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 04:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sharlenetexas at 19-12-2021 04:25 AM

Kesan typhoon rai kat Vietnam.

https://ampe.vnexpress.net/news/ ... on-rai-4404973.html

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 04:34 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 19-12-2021 02:48 AM
Taufan Rai atau nama lain Odette.

Kategori super typhoon.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 04:40 AM From the mobile phone | Show all posts


  


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 19-12-2021 04:47 AM From the mobile phone | Show all posts


  


Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 04:56 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 19-12-2021 04:34 AM
Kategori super typhoon.


Category 5.

Buatan manusia je sume ney.  Usah kata aku syirik pulak.  Memang boleh buat.  Negare mana pehak mana kita tak tau.  

Sesape rajin boley pegi zoom cari origin dia.  Biasenye ateh darat & bukan di laut titik mula fake storm ney sume, 'cooked' by several manmade structures.  1 atau 2 buah je tak cukop.  7 gitu kot sebab nak hasilkan penggelojakan udare.  Macam depe boley tiup la angin tu.  Hembus2 pehtu dia sampe ke laut.
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 09:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Oh angin bayu...tolong sampaikan hasratku kepada tuhanmu agar taufan ini pergi ke negara lain.....hehehehe

@-@ semoga kita semua di bawah perlindungan allah yg maha kuasa...
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 10:06 AM | Show all posts

Syukor Dah Tak Jadi Ke Bawah



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2021 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 19-12-2021 04:56 AM
Category 5.

Buatan manusia je sume ney.  Usah kata aku syirik pulak.  Memang boleh buat.  Negare  ...

Kalau sebut weather manipulation ni ker, chemtrails, solar, nanti orang kata konspirasi.
Jadi biar jer lah terjadi banjir ker, tsunami,  hutan terbakar ker......
Yang penting semua kena.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

6-7-2022 12:24 AM GMT+8 , Processed in 0.132516 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list