Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
25261
View
214
Reply

Rumah Orang Tua

[Copy link]

Author: kudajantan77       Show all posts   Read mode

Post time 12-8-2010 10:11 AM | Show all posts
Reply  carold


nk dok private kena la kayakan diri dulu...
afja Post at 12-8-2010 09:57



    yup...upah nurse private mahal
tak macam JKM..
actually kan afja penghuni situ ader dpt duit belanja sebulan rm10..
bukan semua penghuni dlm tu tua n sakit2 teruk..ader yg andartu, terencat, gelandangan, kes sumbang mahram,gadis2 liar
mereka2 yg sehat segar bugar ni..mmg setiap pagi membersihkan / cuci dorm memasing
cam nenek acik..dia dah uzur mmg tak mampu buat kerja berat
nanti ader la acik2 yg baik ati 1 dorm tolong buatkan, amik kan makanan kat dewan
diorg masih dibenarkan keluar utk ke pasar malam

tiap kali acik pergi melawat nenek
ader sorg acik ni..duduk kat 1 sudut bangunan..mengaji seorg diri..merdu suara dia dgn esak tangis
kita yg mendengar ni mmg tersentuh hati ..dia tak dulik org keliling pun
entah aper yg terbuku dlm hati dia agaknye..
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 10:17 AM | Show all posts
Reply 41# carold


next time pi lawat nenek...cuba selami ati acik tu...
ada byk yg terpendam tu kot..
kot la acik kerol boleh ubat ati dia...
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 10:17 AM | Show all posts
Reply 15# Mulan

Mulan...chaiyok
semoga aku boleh jadi tabah cam mulan gak...
InsyaAllah,adala hikmah untuk setiap dugaan kita ni kan...
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 10:29 AM | Show all posts
Reply  carold


next time pi lawat nenek...cuba selami ati acik tu...
ada byk yg terpendam tu k ...
afja Post at 12-8-2010 10:17



insyallah..
3ari sblum raya mmg akan amik nenek bawak balik umah.
either raya kat umah acik or umah mak acik

teringat kisah raya tahun lepas..acik n mak nak amik nenek   
kat pondok pengawal tu..ader sorg pakcik dah siap2 dgn beg baju
yer2 dia bercerita jap lagi anak dia nak dtg amik dia, nak beraya sama
tapi sampai sudah anak dia tak datang.. pakcik tu mintak jaga call kan no. anak dia..tpi no. tu tak berjawab
sedih kau kalau tengok muka pakcik tu...

time musim perayaan cam gini..penghuni2 ni mewah ler
ade jer jemputan berbuka dan majlis amal sana sini
dpt ler diorg duit saku..
cam tahun lepas ., isteri SJ tu sedekah kan kain pasang setiap sorg.




~~~ sori ler Pejal...dah macam thread acik lak
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-8-2010 10:45 AM | Show all posts
Reply 44# carold

takpe ... acik seswai tak kalo bayar zakat fitrah kat penghuni rumah orang tua camni ... dorang ni kira masuk asnaf miskin la kan? ...
   

ai tak konpiden bayar kat PPZ ...
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 10:57 AM | Show all posts
Siapa tau rate umah orang2 tua yang bagus2? nak prepare simpan duit...
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 11:12 AM | Show all posts
Reply  carold
takpe ... acik seswai tak kalo bayar zakat fitrah kat penghuni rumah orang tua camni ... dorang ni kira masuk asnaf miskin la kan? ...
   
ai tak konpiden bayar kat PPZ ...
kudajantan77 Post at 12-8-2010 10:45



    Penghuni2 rumah org2 tua  ni mmg akan dpt zakat bila menghadiri majils berbuka/sambutan raya nanti tapi kena
ikut giliran dan pada penghuni yg terpilih..bila sebut pasal zakat ni..ni pun ader 1 cerita tak enak yg acik tahu..kita amik sebagai pengajaran yer..yg baik kita jdikan teladan.bukan menuduh or menfitnah..tpi acik dengar dari mulut2 penghuni sendiri serta nenek acik..sesetengah pegawai ni pun bukan jujur dan amanah..kdg2 depa ni anta penghuni yg buta, bisu, terencat or org2 tua yg uzur cam nenek acik..

Bayangkan ler kalau mejlis dihadiri oleh SJ , PM, TPM, MB..bnyk gak penghuni2 ni akan dpt..mmg ler dpt..kejap jer kat atas pentas wktu bersalaman dgn para menteri tu.. lepas abis mejlis..wang zakat yg penghuni dpt tu masuk dlm poket pegawai
cam nenek acik wktu CNY ari tu..dpt pergi mejlis sambutan raya naik pentas dpt rm120..tpi hampes nangis2 cite dgn acik n mak
duit angpau dia tu pegawai amik..konon nak tolong pegangkan, kang simpan merata2 kena curi, or esok2 nak beli sabun, milo boleh mintak balik..hello..semua brang2 keperluan tu gomen dah siap2 kasi free ok..dah ader peruntukan

Kalau betol2 nak bayar zakat..pendapat peribadi acik ader baik cari umah anak2 yatim yg diusahakan secara persendirian.
mereka2 ni mmg memerlukan  serta mengharapkan sumbangan ikhlas dari dermawaan..cash tak digalakan...

Apa2 pun t/jawab Pejal nak bersedekah dah terlepas, tak kira la nak berzakat kat rumah org tua2 or anak2 yatim..sama ader org yg menerima sedekah/zakat itu mengunakan wang derma itu dgn cara yg tidak elok.Biar la diakhirat pembalasan diterima.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 02:56 PM | Show all posts
acik carold. apa sal korang hantar nenek korang masuk rumah org tua2? tak leh jaga dia di rumah ke?
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 03:44 PM | Show all posts
Reply 47# carold


yup..i pun jenis carik sendiri golongan asnaf..penah gak gi yg pusat pelindungan persendirian mcm rumah titian kasih,titiwangsa & rumah mualaf kaum india di ampang..lgpun tak susah mana pung..rasanya pegi ke pust zakat utk byr fidyah pose aje kot... ..
senang jer nak carik asnaf, lgpun byk golongan kan...
Asnaf/Golongan Penerima Zakat
Maklumat lanjut mengenai kelapan-lapan asnaf yang telah diterangkan di dalam Al-Quran sebagai berhak menerima Zakat adalah seperti berikut:

1) Fakir - Seorang yang tidak mempunyai harta mahupun mata pencarian. Ini adalah orang-orang yang sangat sengsara, yang tidak mempunyai apa-apa, untuk menampung keperluan harian

2) Miskin - Seseorang yang tidak mempunyai mata pencarian yang mencukupi untuk menampung keperluan mereka. Kewangan ini digunakan untuk keperluan asas seperti makanan, bil air lampu dan perubatan

3) Amil - Seseorang yang dilantik untuk memungut ZAKAT dan perbelanjaan yang berkaitan dengan urusan ZAKAT.

4) Muallaf -  Seseorang yang baru memeluk agama Islam. Bantuan ini diberikan kepada Saudara baru yang baru memeluk agama Islam. Elaun serta latihan bagi mereka untuk lebih mengenal erti seorang Muslim.

5) Riqab -  Seseorang yang mahu membebaskan dirinya daripada ikatan atau belenggu perhambaan.
Di Singapura, Zakat didalam kategori penerima ini dibelanjakan untuk mereka yang memerlukan bantuan meneruskan pendidikan. Asnaf ini juga menolong anak-anak dari asnaf fakir miskin dalam perbelanjaan mereka.

6) Gharimin - Seseorang yang terpaksa berhutang dan memerlukan bantuan untuk menampung keperluan asasnya.
Zakat boleh diberikan kepada seseorang yang berhutang untuk keperluan asasnya.
Bantuan untuk melunaskan hutang akan diberikan sekali sahaja untuk keperluan asas seperti bil air, lampu dan yuran penyenggaraan.

7) Fisabilillah - Mereka yang berjuang kerana Allah, demi kebaikan masyarakat.
Fisabilillah meliputi semua perkara yang baik, terutama usaha-usaha dalam membantu memperjuangkan agama Allah. Gaji pegawai dakwah bagi membantu unit strategik masjid, asatizah dan pendidikan Islam.

8) Ibnissabil - Musafir yang terkandas dalam perjalanan.
Bantuan yang diberi termasuk bantuan makanan dan tiket untuk perjalanan pulang bagi mereka yang terkandas dalam perjalanan yang dibenarkan.

- mudah jer..kt mesia actually senang jer nak carik golongan2 nih, wpun maybe tak de fakir sgt..tp golongan miskin ramaiii..& kategori fisabilillah..byr zakat kt sekolah2 tahfiz utk pendidikan islam,agar syariat islam lebih meluas..miskin plak, jiran sebelah rumah mak pak kt jb..rasanya dah layak kot..yelah laki binik tak de pendapatan tetap sgt..anak2 ramai, rumah pun rumah sewa..boleh wat byr api air kot...
apa2 pun..sepatutnya mengeluarkn zakat pd org yg palingggg rapat dgn kita dahulu....kalau ada adik bradik,sedara mara,kwn rapat, jiran tetangga..kena byr kt mereka2 ni dulu... ..
yg penting Allah maha mengetahui segala niat kita....
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 03:46 PM | Show all posts
kalau anak aku dah tak pedulikan aku lagi nanti bila aku dah tua, aku lebih rela duduk kpg sensorg kat rumah panjang..
tak nak duduk kat umah org tua..
tp aku mohon, aku dan suami sama2 tua..
kebanyakkan org tua ni takdelah nak bergantung harap ngan anak2..
sbb mereka dah ada kehidupan sendiri..
yg mereka harap,kalau ujung2 minggu tu jenguk2lah mak ayah kat kpg..
jgn dilupakan terus..
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 03:53 PM | Show all posts
Reply 50# amoilawa


    paling sedih, bila dah tua, salah sorang pasangan kita meninggal dulu..
aku selalu berangan laki binik dah tua,ada duit , nak duduk kt tanah haram..harap2 dpt mati kt sana..dan aku bdoa,bila dah tua..harap2 biarlah aku mati sama2 dgn laki aku...sehidup semati gituk...(tp laki aku doa apa..aku tak sure lah plak.. )
mcm aku ada baca kat paper baru2 nih..mak pak dia meninggal selang beberapa minit kt hospital yg sama..
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 04:05 PM | Show all posts
Reply 51# hereana


    itulah aku doa moga kami suami isteri sama2 tua..
sll ga kalau dlm keta ada pasangan tua tu jalan masih pegang tangan..
aku sll ckp kat laki aku, kita kalau dah tua mcm tu jugak ke?
laki aku senyum jer..sambil dia kata, ala..ntah2 dorang tu baru kawen...
aku merengus sambil jawap "takde kesedaran sivik betul!"
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 04:13 PM | Show all posts
acik carold. apa sal korang hantar nenek korang masuk rumah org tua2? tak leh jaga dia di rumah ke?
HangBuah Post at 12-8-2010 14:56



    bukan kami orang yang anto ler...anak angkat celaka nenek yg anto
panjang ler citer nye yeop..dah cam filem 2 darjat P. Ramlee tu ha...
lagipun what goes around comes around...
mungkin ni kifarah yg perlu nenek hadapi atas segala perbuatan kejam, zalim, kejahatan dia dulu pada mak/arwah ayah dan kami adik beradik..


wallahualam
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 04:36 PM | Show all posts
bukan kami orang yang anto ler...anak angkat celaka nenek yg anto
panjang ler citer nye y ...
carold Post at 12-8-2010 16:13




Hish bulan posa camnie tak baikk simpan marah2 kat nenek.....tak kisah lerrr camner skalik pung nenek tuh duluk....btw, ada gak la nampak baik ko yekkk sbb rajin lawat nenek kat umah org tua tuhhh...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-8-2010 04:50 PM | Show all posts
bukan kami orang yang anto ler...anak angkat celaka nenek yg anto
panjang ler citer nye y ...
carold Post at 12-8-2010 16:13


acik ... mak saya pun kena tinggal masa umo 7 tahun sebab mak dia lari ikut jantan lain yg ada kereta .. tokwan saya motong getah jer .. tapi bila tok saya dah tua skrg, mak saya tetap bela masa sakit pening .. tokwan saya pun takde berdendam bila dah tua2 nih, muda dulu mungkin la dendam .. skrg kalo sakit dorang saling ziarah ..
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 04:55 PM | Show all posts
Hish bulan posa camnie tak baikk simpan marah2 kat nenek.....tak kisah lerrr camner skalik p ...
BingkaUbi Post at 12-8-2010 16:36



    Acik tak marah ler Bing...

Acik lebih bnyk menangis kalau kenangan kisah Nenek
Kesah dia halau arwah ayah/mak dan kakak2 acik..acik wktu tu dlm peyut mak tengah malam dlm ujan lebat
waktu tu harta arwah ayah hanya basikal tua..
Kalau kami pergi melawat rumah besor nenek.., cucu2 yg dia benci ni mana dia kasi berlari dlm rumah, duduk kat sofa dia pun tak leh..bukak peti ais pun tak boleh..maklumla dolo2 kan brang2 dari s'pore jadi pilihan..nenek lak kaya raya., selalu shopping ke s'pore..nak mandi kena tunggu air pasang
Buah tangan yg arwah ayah bawak..idok ler dia pandang...
Kalau der mejlis kenduri kendara..sakan ler kami ni jadi bahan umpatan nenek
Sampai ler bila jasad arwah tebujur kaku..kami mohon kat nenek.., tengok le arwah ayah utk terakhir kali
Maaf kan salah silap arwah...nenek tak datang pun..sekali pun dia tak jejak kubur arwah ayah

Sekarang tengk la..siapa sangka org kaya bangsawan kehidupan yg nenek megahkan dulu. Tercampak hidup di rumah org2 tua
siapa sangka cucu dari menantu yg nenek hina , keji dulu ni..skrg ni la tempat nenek menumpang kasih sayang..
Mana pergi anak angkat kesyang nenek..yg nenek bangga2 kan tu...mana dia?? lepas abis semua harta kebun nenek dia gadaikan
mak acik anak tunggal..1sen pun harta mak acik tak amik

Sekarang...arggghhhhh..
Kalau tak dikenang kan arwah ayah....
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 05:15 PM | Show all posts
acik ... mak saya pun kena tinggal masa umo 7 tahun sebab mak dia lari ikut jantan lain yg ada k ...
kudajantan77 Post at 12-8-2010 16:50



    nenek acik sebelum dia duduk kat rumah org tua2 ni..merempat dia merata tempat
merata tempat tu ler kami org merata mencari..sampai akhirnye acik yg jumpa nenek
Tapi pun 10x meziarah pun nenek tetap tak kenal acik ni siapa semendang dia ingat acik ni bini nye anak angkat dia si 'tut'
padahal si 'tut' tu lepas campak nenek kat situ..tak penah nampak batang idung.

kadang2 acik kalau call mak..nangis2 tau..cakap ' org tak nak tenguk nenek agi le mak..nenek tu bukan kenal kita, asik sebut name 'tut' jer..dah tu asik tanya ' mak ko mana ! dah kaya tak heran nak jenguk aku..org tua yg dah nak mati ni..'
nanti kang bila acik ckp..mak pun tak sehat, tak leh jalan jauh..kang nenek jawap ..'mak kau kerja aper ha..dgn nada menyindir ..sampai tak leh tengok aku.'

Allah tu dah beri 5,6kali nyawa kat nenek tau...
berapa kali dah nenek tu nazak..dah dibacakan yasin, dipanggil org2 taman utk urusan..tau2 esok pagi nenek bangun segar bugar cite pun korang lum tentu caya..

Terkesan sgt ok..acik dgn perbuatan nenek terutama kat arwah ayah.w/pun wktu tu acik kecik tak kenal erti hidup.Tapi bila kita dah semakin dewasa., berkumpul dgn sedara mara...macam mana kita adik beradik dipulaukan..tersayat hati tau..
Ayah acik..dlm pada dia sakit smpai muntah darah dia tetap gigih semata2 nak anta brang keperluan nenek..tpi barang tu semua nenek buang kat  laman..dah merempat kat kolong pun masih tak sedor diri.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 07:34 PM | Show all posts
Acik tak marah ler Bing...

Acik lebih bnyk menangis kalau kenangan kisah Nenek
Kesah  ...
carold Post at 12-8-2010 03:55


mostly yg menjadi kesayangan masa kecik itulah yg mengabaikan orang tua
masa dah besarkan...
me duk nyampah ngan anak kesayangan pil, balik sini macam tourist
kelakuan dia, melawat itu ini sampai lupa nak lawat papa dia.
panas hati betul dengan dorang ni..:@
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 08:59 PM | Show all posts
nenek acik sebelum dia duduk kat rumah org tua2 ni..merempat dia merata tempat
merata tem ...
carold Post at 12-8-2010 17:15


huh tak sedar diri betul nenek tu.. kalau aku la kak, aku dah kasik racun tikus dah... biar gol cepat
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 09:18 PM | Show all posts
Reply  easternlane


amik la bibik.....
leh together2 dgn bibik....

tp pyh nk carik bibik ...
afja Post at 12-8-2010 08:09


aku tak kayoooooooooooo
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
3.817961s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list