Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
25605
View
214
Reply

Rumah Orang Tua

[Copy link]

Author: kudajantan77       Show all posts   Read mode

Post time 31-5-2012 01:55 AM | Show all posts
bg aku anak yg rapat dgn family xkan senang2 hantar mak bapak kerumah org tua.xboleh nak terus tuduh anak jahat..mmg perbuatan anak tu jahat,tp kdg2 ada pkara yg tak kita rasa yg mnyebabkan anak tu dendam,hingga buat tindakan mcmtu.mak bapak xkan mgaku dia salah.

mcm keadaan aku ni..aku rasa family aku ni pelik.mksud aku mak dan bapa tiri aku.mak aku mata duitan.bapak tiri aku plak manusia bertopengkan syaitan.mak aku walau aku,akak aku,dan adik aku..anak bapak tiri aku sdiri..bgtahu mak aku,yg bapak tiri aku nak cuba rogol kita org dulu.mak aku xpercaya.malahan aku pernah kena lempang.aku kat rumah alami tekanan dan trauma akibat pkara tu hingga bila tido xble tersentuh aku,aku akn bgun tkejut dlm ketakutan,aku dulu kat rumah bukan pakai seksi2 ok.pakai baju kurung.coz bapak aku ni mmg alim..mak aku pernah nmpk sdiri aku tunjukan love bite yg ayah tiri aku buat.mak aku marah kejap je.dah tu ayah tiri aku bg duit dia terus diam.terus jadikan anak2 dia ni sbgai musuh.utk pgthuan,walau dia alim,tp ramai yg xsuka dia,jiran2,sumelah.bru2 ni ada peristiwa yg mybabkan aku,akak aku dan adik aku tpksa ungkit semula apa yg bapak tiri kita org buat dulu.mak aku boleh ckp..knp xbgtahu dia.dia xtahu.tkejut kitaorg.dia beria2 marah ayah tiri aku.tp bila dpt duit.kita org terus dijadikan musuh.mak aku bkerja bkn gaji sikit pun..duit yg ayah tiri aku bg bkn bnyk k..kdg2 50 je.hari ni mak aku benci ayah tiri aku,siap maki2 dia.hentak2 brg..esok2 dpt 50 baik.tu aku ckp kuarga aku ni pelik.

hingga kdg2 aku tpikir aku bukan anak mak aku,dan wujud ke mak mcmni dlm dunia.mak aku pernah bomohkan akak aku,supaya putuskan hbgn dgn bf dia,supaya akak aku kawin dgn kenalan dia yg kaya.walau dia tau org tu bkn baik.untuk kpntingn mak aku,mak aku sggup lagakan anak2 dia.untuk tutup kesalahan yg dia dh buat,dia snggup buat cerita,menangis.kdg2 aku rasa mak aku ni pelakon terbaik.mak aku pnh psoalkn knp kawan mak aku sdiri prnh ckp dgn kwn mak aku yg lain hati2 bila kwn dgn mak aku ni.mak aku xboleh kena tegur..dan anak ksygn dia laki2 pun xboleh aku,akak aku tegur walau kslhn dia berat mcm minum arak,bwk pmpuan blik rumah..dlm rumah mak aku ok.nak karang pnjg sgt.sbb ttekan dgn kluarga pelik ni aku kawin awal.

dan sbb tu aku pernah ckp kat suami aku.family dia dgn kuarga dia.amat akrab,rapat.mustahil untuk adik bradik b anta mak bapak kat umah org tua.walau isteri paksa.sbb kasih syg rapat yg wujud.xkn sbbkn dia anta mak bapak ke rumah org tua.tp pada diri aku ni xmustahil..mksud aku xmustahil kalo aku btol2 jahat.tp aku blh bpikir waras lg.aku mls nk derhaka.aku cuma buat xendah dgn mak ayah aku.kdg2 aku berharap nak duduk jauh2.dan aku malu sgt dgn suami aku sbb perangai mak bapak aku yg pelik.
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2012 08:22 AM | Show all posts
sedihla biar mak ayah hidup sendiri2 kat rumah org2 tua.. kalau kita pun, mesti sedih. Dah tua nie la dorang nak hidup lagi rapat ngan keluarga, sebab tak lama lagi dah xjumpa sampai bila2. Pastu kat rumah orang tua tu, bukannya selesa sangat pun, kan cam asrama.. aku memang tak sampai hati woo nak letak dorang kat sana. Biarla aku potong duit makan aku ke, duit belanja bulan2  membela dorang drpd tinggalkan dorang kat sana. Aku mesti teringat susah payah dorang nak bela aku dari kecik. Aku yakin orang2 tua tu mesti makan hati kena tinggalkan camtu.. kan ke dah jatuh anak derhaka bila mak ayah dah terasa hati. Tak cium bau syurga oiiiii.... Nau'zubillah..
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2012 08:56 AM | Show all posts
Reply 37# carold
sedihnya...sanggup dibakar bj tu naper yer?wajib solat kat surau ker?
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2012 08:22 AM | Show all posts
klu kita anto parents kita ke umh org tua..jgn marah bila anak2 korang nanti buat benda yang sama..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2019 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Pcik iols masukkan diri heols sendiri ke rumah org tua..dia bayar sendiri bulan2 guna duit pencen..anak 3 tapi memasing bz kerja..heols kata bosan duduk rumah anak2 memasing keluar subuh balik mlm..tapi bila dah duduk rumah otua dia tak tahan pulak sbb makanan tak sedap..heols tak mkn ikan air tawar..makanan pun rebus2 tawar kira makanan healthy food la utk org2 tua..heols dah biasa makan pedas berminyak lemak berkrim penuh perisa huhu..minum pun jenis minum manis je dgn kuat smoking lagi walo umur dah 70..last2 keluar balik duduk rumah sendiri sorang2..memang susah katanya nak urus diri sendiri makan semua sbb mata heols dah tak berapa nampak..tapi katanya lagi seronok duduk rumah sendiri dr duduk rumah org tua2..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2019 02:44 PM From the mobile phone | Show all posts
pumpkingirl replied at 25-3-2019 01:15 PM
Pcik iols masukkan diri heols sendiri ke rumah org tua..dia bayar sendiri bulan2 guna duit pencen..a ...


Rumah orang tua berbayar kat mana?

Family I tengah cari rumah jagaan orang tua yang berbayar...
Ada jumpa rumah orang tua swasta tapi penghuni dalam tu majoriti yang diabaikan keluarga..
Kami tak cari rumah orang tua sebegitu... Kami cari rumah orang tua yang biasa aje ada kat oversea... Berbayar, selesa,  banyak kemudahan etc.  Tidak ditinggalkan waris tapi diberikan layanan lebih selesa dan jagaan lebih sempurna.

Kalau tahu kat mana ada,  share ya..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2019 03:05 PM From the mobile phone | Show all posts
sarahmirza replied at 25-3-2019 02:44 PM
Rumah orang tua berbayar kat mana?

Family I tengah cari rumah jagaan orang tua yang berbayar ...

Rumah org tua kerajaan rasanya sbb bayarannya hanya rm900 sebulan..
I tak pernah melawat heols semasa di rumah ot tu so tak tahu keadaan sebenar mcm mana..cuma dengar cerita dari pkcik waktu melawat heols di rumahnya..
Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2019 07:58 PM From the mobile phone | Show all posts
pumpkingirl replied at 25-3-2019 03:05 PM
Rumah org tua kerajaan rasanya sbb bayarannya hanya rm900 sebulan..
I tak pernah melawat heols se ...

Okay...
I dah jumpa satu ni...
Review bagus... Melayu,  Cina ada komen...
Nnt ada masa survey tempatnya
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2019 02:35 PM | Show all posts
sarahmirza replied at 25-3-2019 02:44 PM
Rumah orang tua berbayar kat mana?

Family I tengah cari rumah jagaan orang tua yang berbayar ...

yg i tau zara aisyah care centre kat shah alam

Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2019 07:50 AM | Show all posts
sarahmirza replied at 25-3-2019 02:44 PM
Rumah orang tua berbayar kat mana?

Family I tengah cari rumah jagaan orang tua yang berbayar ...

Nada nada org yg ada duit sikit......

Utk mengelak menjaga org tua....

Outsource....






Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2019 02:54 PM | Show all posts
fire_place replied at 31-5-2012 01:55 AM
bg aku anak yg rapat dgn family xkan senang2 hantar mak bapak kerumah org tua.xboleh nak terus tuduh ...

takpe..i paham.apa yg u buat skrg da betul.
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2019 11:49 PM From the mobile phone | Show all posts
gam_gajah replied at 29-3-2019 02:35 PM
yg i tau zara aisyah care centre kat shah alam

Okay...
Nak cari yang dekat dgn kita orang...
Senang nak melawat dan  uruskan apa yang perlu...
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2019 11:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Menakautau replied at 30-3-2019 07:50 AM
Nada nada org yg ada duit sikit......

Utk mengelak menjaga org tua....

Hahaha...
Berduit tu makcik yang kita orang sedang bincangkan sepupu sepapat ttg kebajikan dia.. Makcik ni takde anak...
Dan dalam account dia ada 2juta tau...
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2019 09:22 AM | Show all posts
sarahmirza replied at 1-4-2019 11:53 PM
Hahaha...
Berduit tu makcik yang kita orang sedang bincangkan sepupu sepapat ttg kebajikan dia.. ...

wah have2 nya makcik
buat bisnes ke dulu


Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2019 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
gam_gajah replied at 2-4-2019 09:22 AM
wah have2 nya makcik
buat bisnes ke dulu

Have2 kerja hebat gitu...
U kerja mkn gaji puluh tahun kumpul duit epf boleh je sampai 2-3 juta ms umur 60 tahun
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 09:55 AM | Show all posts
Anak yang dijaga dengan penuh tanggungjawab dan kasih sayang ni takkan sanggup hantar makbapa duduk rumah orang tua... Itu pendapat ikhlas diri ini

Pagi tadi ada dengar motivasi pagi dekat radio ikim on the way ke ofis...
Ustazah tu ada cerita pasal sorang pakcik ni yg tinggal rumah warga tua yang teringin nak jumpa anak2 dia. Tp staf kat rumah tua tu taklah beriya nak cari anak2 pakcik ni sbb dekat 10 tahun duduk kat rumah tu tak ada pun anak pakcik tu dtg melawat

Tp memandangkan pakcik tu nak sgt2 jumpa dengan anaknya, kakitangan kat situ bawalah pakcik tu pegi jumpa anaknya... pegilah dorang naik rumah flat smpai tingkat berap belas tah td ustazah tu mention tak ingat dah... sampai ja depan rumah anak pakcik tu diketuk pintu dan bagi salam keluarla seorang lelaki yg merupakan menantu pakcik tu.  yang mana masa anak pakcik tu kahwin pakcik tu pun tak jadi wali...
menantu tu salamlah pakcik tu dan masuk kerumah berbual2 sampailah keluar anak perempuan pakcik tu membawa sebaldi air dan terus menyimbah pakcik tu sambil marah. Anak perempuan tu ckp yg ayah dia ni pada waktu ibu dia baru ja meninggal dan jasad masih ada kat rumah balik dengan mabuk menarik keras barang kemas ibunya dari jenazah ibunya dan keluar balik lepas dpt barng kemas tu. Dan dia 2 orang adik perempuan dijual oleh ayahnya utk membayar hutang...

sayu ja dengar cerita ustazah tu... kata ustazah memang betullah adalah salah dan dosa pakcik tu buat kat anak bini dia mcm tu. tp disebabkan mungkin dah insaf tu lah pkcik tu nak jmpa anak dia balik sbb mungkin nak minyta maaf tp anak dia abuat mcm tu kat dia... dan cucu2 pakcik tu menyaksikan mak dorang buat mcm tu kat atuk dorang. kan dah menunjukkan contoh tak baik.

rumusan ustazah tu seterusnya mcmanapun ibuayah kita itu... jgnlah layan dorang buruk mcm tu. kita tak tahu nnt mungkin pengakhiran hidup ibuayah kita tu dalam reda Allah. Jd jgnlah kita pula yg menempah dosa buat tak baik kat kedua insan yg melahirkan kita kat dunia ini...

insaf terus dengar cerita ni...
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 12:21 PM From the mobile phone | Show all posts
honey76 replied at 4-4-2019 09:55 AM
Anak yang dijaga dengan penuh tanggungjawab dan kasih sayang ni takkan sanggup hantar makbapa duduk  ...


Masa I kecik2 dulu,  bila buat sesuatu yg buat my Mak tak suka...
My mak mesti tanya...  "dapat apa? ", "kenapa?", "apa faedahnya? "
Dia nak tau SEBAB...  Mesti ada yang trigger utk kita buat begitu...

Akhirnya membesar la I dengan setiap perbuatan apa puncanya...
So kalau la I ternampak situasi mak jirus atuk air sebaldi... Mesti soalan pertama "kenapa? "
Dah tau sebabnya,  otak pun proses itulah akibatnya bila kau buat jahat kat orang itu..

Kita kena adil pada diri sendiri..
Dan dalam masa sama,  kawal perbuatan dan emosi kita..
Pengajarannya bukan menerima sepenuhnya tapi memahami akibatnya..
Jadi semoga anak itu bukan sekadar nampak "esok lusa mak dah tua aku buat mak macam tu juga " tapi "bila aku dah dewasa aku takkan buat apa yang atuk dah buat "...


Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 02:06 PM | Show all posts
i ada 2 org anak lelaki.. mertua duk bising2 suruh tambah lg sorg perempuan.. nnt tak de org nak jaga katanye.. seolah2 tanggungjawab nk jaga parent tu kat anak perempuan saja..
Yg kelakar tu confirm ke keluar sorg lg tu perempuan.. kalau dapat lelaki membiak je la kejenye sampai dapat perempuan
i berdoa je la yg terbaik.. hopefully tak menjadi beban untuk anak2 dan juga diberi kesabaran supaya tak sakitkan hati anak menantu.. so sama2 boleh duduk sebumbung
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 11:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau ditakdirkan umur akak panjang sampai tak larat nak urus diri sendiri akak akan duduk rumah orang2 tua. Tak nak susahkan keluarga, mereka ada kehidupan sendiri yang perlu diurus
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2019 09:24 AM | Show all posts
orgsepang replied at 4-4-2019 11:24 PM
Kalau ditakdirkan umur akak panjang sampai tak larat nak urus diri sendiri akak akan duduk rumah ora ...

Selamat la ada yg berpikiran mcm sy jugak.. Tp sy x pernah luah kn dekat sapa2 even husband.. Sbb sy ingat sy ni yg pelik









Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.076935s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list