Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
36286
View
84
Reply

ilmu hitam yang berbeza dari setiap suku kaum

[Copy link]

Author: Lady_Ervana       Show all posts   Read mode

Post time 31-8-2010 01:21 AM | Show all posts
knapa derang kasi basah tu lantai....mmg mo carik pasal atau mo menguji
cahaya485 Post at 25-8-2010 22:46



   mau menguji ba itu kali....kalau kau ndk duduk dia bilang kau tambirang mantang2 kau urang bandar... kaliklah... duduk saja bah nanti durang kasi lap jgk itu ....
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2010 08:30 AM | Show all posts
mau menguji ba itu kali....kalau kau ndk duduk dia bilang kau tambirang mantang2 kau urang  ...
zi_nan Post at 31-8-2010 01:21 AM



oohhh gitu lak rupanya......menakutkan tol lah...mcm klo salah skit jak terus kena  guna2




hai nan
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2010 08:21 PM | Show all posts
Lontong selalunya area pedalaman bawah, femes kat sana. Ada dua jenis lontong ni satu di perbuat drpd air mayat n satu lagi dr racun tumbuh-tumbuhan serta dijampi dgn ritual khusus. Lontong dr air mayat selalunya dicampukn dgn makanan atau air. Atau kadang2 mereka masukkan ke dlm mknn/bahan mentah (sejuk) seperti nenas, timun dll. Ia diperlukan hanya sedikit tetapi kesannya amat memeritkan. Kesannya adalah perut buncit n selalu sahaja minum air serta tak de selara makan. Lontong dr tumbuh-tumbuhan pula berbeza sedikit di mn kesannya mengeringkan paru-paru jika termakan dan menjadi kurus kering seperti terkena penyakit TB. Bagi kepercayaan kaum dusun Ranau, Susah diubat kerana racun tersebut meresap dlm daging terutamanya paru-paru dan usus. penawar ubat lontong ini adalah "kinodau" iaitu tengkorak manusia yng dipuja oleh kaum dusun zaman lampau. caranya kikis tengkorak tersebut n campurkn air lalu di minum. tetapi tak tahu kesahihannya.

Tanda-tanda sakit akibat Lontong

Jika termakan lontong ini, esoknya kesan dh mula terasa di mn sakit yg amat dekat perut. sakit gestrik atau appendik masih boleh ditahan sakitnya berbanding dgn terkena lontong ni. Time baring di situlah ia menyerang. kekadang terdapat ketulan dlm perut jika perut itu ditekan. time ini dah mula masuk separa kritikal di samping perut akan membuncit (lontong mayat). bagi lontong tumbuh2an, badan menyusut secara mendadak, jika pergi ke hospital doktor akan suspek kena TB. Selalunya lontong hanya mengambil masa 3 hingga 6 minggu lepas tu.... emmmm

Bagi yang Islam boleh kurangkan sakit tu dengan mengamalkan beberapa amalan/bacaan. Baca yassin (ustaz yang warak/alim) dan bg minum kepadanya setiap hari. Baca 3Qul setiap hari dan solat hajat n tahajud minta pertolongan kepada Allah supaya kurangkan penderitaan tersebut. Namun amalan ini kurang berkesan kepada pesakit kritikal. dan terakir tawakal jalah....
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2010 08:27 PM | Show all posts
Reply 10# Lady_Ervana

perna dgr crita dr kwn saya...time durang buat tinjauan d tenom ka keningau..durang ada masuk satu rumah panajang murut... lepas tue semua lantai tempat duduk kena kasi basah guna air.. so mcm mana mau ddk kan...tp terpaksa juga duduk sbb mau menghormati adat dan org2 d rumah panjang tu....


Time bila ni? sbb tak de pula rumah panjang murut zaman moden skrng ni. Setahu saya mereka dh tinggal seperti kebanyakan orang. Rumah sendiri2 la... Rasanya cerita tu saya dh dgr time kecik2 dulu. skrg dh takde...
Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2010 04:26 PM | Show all posts
Reply  Lady_Ervana



Time bila ni? sbb tak de pula rumah panjang murut zaman moden skrng ni. S ...
ultrakasino Post at 3-9-2010 20:27


hahahaha...... tu la pasal. sia yg asal dr tenom pun nda tau pasal rumah panjang ni  
Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2010 05:41 PM | Show all posts
Reply 45# devilito
hai devilito... lama tak online hehe
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2010 02:48 PM | Show all posts
Lontong selalunya area pedalaman bawah, femes kat sana. Ada dua jenis lontong ni satu di perbuat drp ...
ultrakasino Post at 3-9-2010 08:21 PM



   


tengs for da info....bahaya tol org yg guna lontong ni rupanya...org yg berhajat mmg niat nak 'lenyapkan' mangsa gamaknya...
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2010 03:01 PM | Show all posts
Reply 47# cahaya485

Lenyapkan tanpa disedari... menyeramkan but don't worry la. Tapikn don't try try la... hehe
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2010 04:01 PM | Show all posts
lontong ni boleh di ubat juga kalau jumpa dengan orang yang tau mengubat lontong ni.dulu arwah datuk saya pernah mungubat orang yang kena lontong ni dari daerah lain datang sini pitas.waktu tu saya form 2 lagi masa tu.masa tu atuk saya gunakan kaedah memberi minum air yang dijampi kepada orang yang terkena lontong tu.15-30 minit kemudian orang itu akan muntah.d situ saya nampak macam2 benda yang keluar ada gunting,paku, tali ,jarum,kaca dan banyak lagi.lepas tu orang tersebut akan dimasukkan kedalam buaian.orang itu dibuai sampai habis makanan yang ada di dalam perut dimuntahkan semua..
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2010 04:03 PM | Show all posts
kaedah perubatan ini memerlukan masa selama 7 hari.sebab kena mandikan dia pagi,petang dan malam.
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2010 04:09 PM | Show all posts
kalau ada sesiapa yang kena ilmu lontong ni mesti berubat cepat2 kalau tidak......susah nak ubat.sebab kebanyakan bomoh atau bobolian yang di upah seseorang akan gunakan cara ramuan akar2 kayu dan bunga dan jin untuk mengenakan orang yng di tuju...
Reply

Use magic Report

Post time 24-10-2010 04:12 PM | Show all posts
so..kalau ada sesiapa yang nak tanya pasal ilmu lontong ni saya cuba jawab la...semampu yang saya tahu.yang saya tak tahu saya masuk poket dulu sebab nak tanya sifu2 Otai ...he..he
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2010 09:31 PM | Show all posts
Bf sy org Sabah, dia selalu gak citer pasal ilmu hitam nie..
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2010 10:18 AM | Show all posts
Reply  devilito
hai devilito... lama tak online hehe
ultrakasino Post at 17-9-2010 17:41


busy bah.....  baru bulan lepas senang ckit....
Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2010 04:50 PM | Show all posts
ada,,sesiapa lagi yang mau berkongsi...silakan...he.he.
Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2010 06:09 AM | Show all posts
Saya orang Sungai...saya rasa kaum sungai yg pling kuat ilmu2nya sbb ramai yg pagan. Nah, kalau kamu terpigi tempat2 mcm Pitas, Kinabatangan dan Sugut tu kalau boleh, jgnla kasi marah penduduk kampung di sana. Tempat lain mcm Sapagaya, Segama dan Silabukan di Lahad Datu pun bahaya jugak tapi sebab ramai yang sudah menganut agama Islam jadi ilmunya jadi kurang sikit.

ps:  (saya orang sugut)
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2010 07:39 PM | Show all posts
Reply 8# Lady_Ervana


    mau buat pembetulan ya...dkt mengkabong majoriti suku kaum dkt sana adalah suku kaum bajau (sama) beragama Islam...dan x suma org2 yg tinggal dkt tuaran pandai buat2 ilmu hitam tu...
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2012 12:32 AM | Show all posts
dulu pernah sy kana tu tiup2 dr org sandakan.. kasi lupa family sy (mama, bapak n adik) cuma kasi ingt dia saturang ja.. nasip family sapat sadar kejadian tu.. bawa sia pergi berubat... dia rupaya bnyk suda bininya 3 ka bgitu.. tp semua dia mao tumpang sanang sija... alhamdulillah sy sihat skrg.. cuma baru mula2 sedar mcm urang bingung tu
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2012 08:44 PM | Show all posts
Reply 58# manismanja85


  klu gitu, macam mana mau kasi bagus tu?
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2012 12:43 PM | Show all posts
Reply 59# zi_nan


   mama sy bawa pigi tmpt berubat mcm tu darul syifa... tp diri sendiri pun mao kuat jua lawan tu..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.087987s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list