Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
36229
View
84
Reply

ilmu hitam yang berbeza dari setiap suku kaum

[Copy link]

Author: Lady_Ervana       Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-7-2010 12:31 PM | Show all posts |Read mode
Hai semua marila kita berkongsi pengalaman pasal ilmu sihir yang ada pada setiap suku kaum,

setahu saya, org bajau tuaran hebat dalam semaii dan lontong- semaii tu macam santau juga, bley dihantar melalui angin,makanan dan etc, lontong pulak diperbuat daripada air mayat, di mana sesiapa yg termakan perutnya pasti akan buncit dan tidak ada penawarnya....
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2010 07:04 AM | Show all posts
bahaya jgk ni tau....
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2010 02:26 PM | Show all posts
Reply 1# Lady_Ervana


    bahayanya sampai tiada penawar
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-7-2010 09:10 AM | Show all posts
hehe..so berhati2 , jaga tingkah laku kalau masuk deaerah org...
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2010 06:07 PM | Show all posts
ilmu kasi hilang sm pindah "barang" d bawah p dahi pun ada...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-8-2010 08:46 AM | Show all posts
bahayanya sampai tiada penawar


itulah yg my grandma bgtau.. sbb adik my grandma kena sihir lontong.... x bley ubat ...ksian kan.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-8-2010 08:47 AM | Show all posts
ilmu kasi hilang sm pindah "barang" d bawah p dahi pun ada...

yg ni akan terjadi apabila... org tu perna buat jahat atau sakitkan hati sesorang, demi membalas dendam...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-8-2010 08:49 AM | Show all posts
bahaya jgk ni tau....

mmg bahaya... tt perna dgr crita, time kwn tt nak g tgk org khawin kat mengkabong suku kaum dusun mengkabong..org2 tua pandang kwn tt semacam jer.... ntah nape.. pas tu nak bg kwn tt minum , tp kwn tt x minum dia dah bawa air sendiri..sbb byk org nasihatkan kwn tt tu bawa air sendiri.. takut plak kan kena jampi ke ...nanti..hehe
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2010 09:28 AM | Show all posts
yg sy tau la.....ilmu hitam ni bnyak diamalkan oleh orang-orang murut.....sebelah tenom......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2010 12:47 PM | Show all posts
yg sy tau la.....ilmu hitam ni bnyak diamalkan oleh orang-orang murut.....sebelah tenom......


perna dgr crita dr kwn saya...time durang buat tinjauan d tenom ka keningau..durang ada masuk satu rumah panajang murut... lepas tue semua lantai tempat duduk kena kasi basah guna air.. so mcm mana mau ddk kan...tp terpaksa juga duduk sbb mau menghormati adat dan org2 d rumah panjang tu....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2010 12:50 PM | Show all posts
dulu pak cik saya pun perna ckp ... time dia ada urusan bisnes d kudat ka, diorang masuk satu perkampungan.. pastue bukan main baik lg ketua kg diorang sampai buat party.... sampai malam diorang tidur... ada perempuan mau kacau diorang.... moteeepppp... nak kena tangkap bahasa ka?... pastue pccik aku cepat2... bawa semua brg2..sama kwn2 dia ... p land cruiser durang ... balik kk... keke... sbb org kg d sana ada plan jahat mau kc kena diorang..hehe....
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2010 02:55 PM | Show all posts
Hai semua marila kita berkongsi pengalaman pasal ilmu sihir yang ada pada setiap suku kaum,

setah ...
Lady_Ervana Post at 8-7-2010 12:31


lontong sebenarnya dr nabawan/pensiangan tp yg terkenal pula di tenom sebab byk org terkena di daerah ini. sebenarnya racun ini ada ubatnya cuma terlalu sukar tuk dijumpai. org2 tua dahulu ada yg tau ubat ni  
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2010 02:57 PM | Show all posts
yg sy tau la.....ilmu hitam ni bnyak diamalkan oleh orang-orang murut.....sebelah tenom......
yarid Post at 10-8-2010 09:28



    benar kew ni

    saya asal di tenom tp nda pulak perasan og2 murut ni byk ilmu. klu dulu2 mungkin juga  
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2010 03:02 PM | Show all posts
perna dgr crita dr kwn saya...time durang buat tinjauan d tenom ka keningau..durang ada masuk sa ...
Lady_Ervana Post at 10-8-2010 12:47



    hehehehe...  


tenom mana ada rumah panjang. klu sebelah area tomani mungkin juga lah. tp seumur idup sia ni nda penah pula jumpa rumah panjang.

setau sia klu lantai kena siram air tu sebelah nabawan/pensiangan tp itu waktu dulu2 la.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2010 03:03 PM | Show all posts
ilmu kasi hilang sm pindah "barang" d bawah p dahi pun ada...
skarebels360 Post at 6-8-2010 18:07


ini pemes d beaufort....
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 09:00 AM | Show all posts
benar kew ni

    saya asal di tenom tp nda pulak perasan og2 murut ni byk ilmu. klu  ...
devilito Post at 11-8-2010 14:57


yup....tp mgkin ini dulu-dulu pnya crita la........mcm si antoros, antanom dll.....skrg klau ada pn nda bnyk lg yg amalkan......tu pn mungkin yg tua2 ja yg ada......
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2010 09:01 AM | Show all posts
hehehehe...  


tenom mana ada rumah panjang. klu sebelah area tomani mungkin juga  ...
devilito Post at 11-8-2010 15:02


masih ada lg skrg ni....jadi hati2 bila kena mcm tu......klau tempat yg kering, jgn la pigi sna......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-8-2010 01:38 PM | Show all posts
lontong sebenarnya dr nabawan/pensiangan tp yg terkenal pula di tenom sebab byk org terkena di daerah ini. sebenarnya racun ini ada ubatnya cuma terlalu sukar tuk dijumpai. org2 tua dahulu ada yg tau ubat ni  


Tp Menurut org bajau.. kwn2 saya byk org bajau.... lontong ni sebenarnya kena ambik dr air mayat... betul ka?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-8-2010 01:39 PM | Show all posts
Post Last Edit by Lady_Ervana at 12-8-2010 13:40
tenom mana ada rumah panjang. klu sebelah area tomani mungkin juga lah. tp seumur idup sia ni nda penah pula jumpa rumah panjang.


masih ada lg la daling..tapi inda tau  antara tenom atau keningau lupa..hehe....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-8-2010 01:39 PM | Show all posts
ini pemes d beaufort....


org bisaya mmg arif nie....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.086758s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list