Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
163392
View
615
Reply

Misteri Rumah Tua

  [Copy link]

Author: dn_vision       Show all posts   Read mode

Post time 28-6-2010 10:19 PM | Show all posts
best citer TT ni...ade lg ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-6-2010 10:24 PM | Show all posts
Post Last Edit by dn_vision at 7-7-2010 16:17

ade lagi citer dia kat umah tu...
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2010 10:27 PM | Show all posts
rumah yg mne satu, yg mengadap penjara kamunting ke?
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2010 10:54 PM | Show all posts
best2 cite la lagi....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-6-2010 11:42 PM | Show all posts
Post Last Edit by dn_vision at 6-7-2010 17:41

Reply 23# card_reader


    tak, bersebelahan hostel kem askar wataniah tu...
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 01:38 AM | Show all posts
yang ngadap penjara? ada ke banglo lama dpn tuh?
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 01:46 AM | Show all posts
kalu tgk kat google map yg tt bg tuh...aku rasa banglo tuh dkt area tesco...dulu istana larut... skang dh tak de istana tuh...dh ganti dgn tecso...nk kata dkt penjara....jauh benar la kalu tgk google map tuh...penjara dkt dgn muzium..area tuh kalau kem askar pn ada satu je...jauh sket dr penjara tp jalan yg sama...berhadapan dgn padang esplanade...

dekat area tesco tuh mmg byk banglo kerajaan yg lama...sgt byk...dulu2 depa pegawai tentera la tinggal kat situ
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 08:07 AM | Show all posts
Betul....kat situ banyak banglo lama....kuarters kerajaan kan?
Ada yang tiada berpenghuni...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-6-2010 09:43 AM | Show all posts
Post Last Edit by dn_vision at 29-6-2010 18:38

Reply 27# juliajie80


    betul tu..maaf sbb keliru sket..dah lama xgi situ..
bkn dpn pnjara taiping tu..rumah ni kt jalan temenggong, sebelah asrama kem wataniah (yg ada 4 blok bangunan tu) then rumah ni depan padang kawad..boleh nampak dr kedai ali yg sbelah masjid hanafi tu..sbelah lorong nak masuk umah tu ade lg 1 banglo lama, no. JKR 94..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-6-2010 10:56 AM | Show all posts
Post Last Edit by dn_vision at 19-12-2011 23:20

dah dpt pic umah tu..
tp gambar ni kurang jelas sket sbb diambil dr videocam..
skang ni umah tu dah jadi opis utk tentera wataniah kat situ..
dah di cat baru & dibersihkan..namun, tentera2 kat situ bgtau,
diorang ada kena kacau kat tingkat atas umah tu..sampai sekarang benda tu still x kluar dari umah tu..






Kat tingkat atas umah tu, masa malam sepupu aku pernah terpandang kat tingkap bilik dia, ada perempuan
muka mengerikan, berambut panjang dgn mata merah terjegil tengah pandang dia...
lidah pompuan tu terjelir keluar panjang...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 12:00 PM | Show all posts
sangkuriang tu apa maksudnye ek
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 12:27 PM | Show all posts
Reply 1# dn_vision


    mcm nama aku aja dan 1 lagi forummer kat sini...sebijik mcm nama dia
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 12:41 PM | Show all posts
sangkuriang ni kan kisah mitos/lagenda jawa
yg mana si anak berkasih ngan maknye sendirik
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 12:47 PM | Show all posts
Legendanya si Sangkuriang tendang perahu sampai tercampak jadi gunung. Gunung ni sekarang namanya Tangkuban Perahu, objek tourist yang popular kat Bandung
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 12:49 PM | Show all posts
Kenapa diberi nama Sangkuriang Villa? Pelik skit sebab Sankuriang tu bukanlah cerita lagenda tempatan
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 12:51 PM | Show all posts
Sebuah tulisan mengingatkan saya pada legenda sangkuriang. Legenda ini
bukan hanya sebentuk cerita, tapi juga merupakan siloka/ metafor yang
menggambarkan bagaimana masyarakat sunda wiwitan memandang dirinya
sendiri.

Sangkuriang berasal dari kata Sang Kuring/ Ingsun yang berarti aku/
sang aku. Dialah pemeran utama dalam cerita ini. Ingsun adalah
gambaran manusia sebagai individu-individu. Dalam legenda Sangkuriang,
Orang tua/ penyebab kelahiran Sangkuriang adalah Dayang Sumbi dan Si
Tumang, seekor angjing hitam berekor kuning.

Tumang berasal dari bahasa kawi yang artinya dapuran api/ tungku,
mengandung makna hawa nafsu. Sementara Dayang Sumbi terdiri dari dua
kata. Dayang adalah sebutan untuk perempuan, arti lainnya adalah
Dangiang/ danghyang, yaitu sejenis lelembut. Sementara Sumbi artinya
tajam dalam pertimbangan (sing seukeut nya nimbang), dan kalau
dipisah, kata ini berasal dari penggalan sum (sumsum=saripati)
bi(perempuan=ibu pertiwi=bumi).
Jadi, Dayang Sumbi mengandung arti harus tajam dalam menimbang, halus
dalam meraba hati dan rasa. Harus mengetahui secara teliti bahwa wujud
diri hakekatnya berasal dari saripati tanah.

Sangkuriang lahir melalui Dayang Sumbi yang menikahi Tumang setelah
sumpah yang terlanjur terucap. Dari kisah itu, siloka yang
tersampaikan adalah bahwa Ingsun terlahir ke dunia atas dua unsur,
saripati bumi dan hawa nafsu. Wujud serta kehendak. Selama hidupnya Si
Tumang selalu mengikuti Sangkuriang. Hal ini memperlihatkan bagaimana
nafsu selalu mengikuti Ingsun. Namun Ingsun melihat wujudnya yang
merupakan perwujudan Sumbi dan selalu tergerak untuk membahagiakan
wujudnya (sebagaimana manusia bekerja dan berusaha untuk selalu
memenuhi kebutu*an jasadiahnya). Sehingga Tumang terbunuh dalam upaya
pemenuhan keinginan Wujud tersebut. Dayang Sumbi sangat marah pada
tindakan Sangkuriang yang membunuh Tumang (Wujud tak menghendaki
ketiadaan nafsu dalam Ingsun), walau ditujukan untuk membahagiakannya,
tapi tindakan Sangkuriang harus dibayar dengan pembelajaran berupa
pukulan di dahi yang meninggalkan bekas permanen, disini digambarkan
bahwa Ingsun harus menempuh rasa sakit untuk mendapat pengetahuan
(mungkin ini yang disebut pengalaman).

Dalam kepercayaan Sunda, Ingsun / Sang kuring bukan sifat lahir, juga
bukan sifat batin tapi yang dilahirkan dan dibatinkan. Ingsun adalah
zat yang berasal dari Yang Maha Suci dalam wujud manusia
"sa-kuring-kuring na" (setiap individu).

Ingsun lalu mengembara hanya ditemani bekas pukulan tersebut (
berbekal pengalaman), namun walaupun perjalanan ditempuh sejauh
apapun, akhirnya ia kembali pada hakekat wujudnya. Dayang Sumbi
diceritakan tetap tampak cantik walaupun sudah berusia tua. Ini
melambangkan bagaimana manusia begitu mencintai wujudnya dan
seringkali tak berkehendak untuk meninggalkan wujudnya. Hal ini
mendorong Ingsun untuk menunggal dengan wujud.

Walau demikian kecintaan berlebihan pada wujud tidaklah dibenarkan
(ini mengingatkan saya pada legenda narcis yang jatuh cinta pada
bayangannya sendiri). Hal ini membuat Dayang Sumbi menetapkan syarat
yang sangat berat. Sekali lagi Ingsun dihadapkan pada kehendak wujud
yang seringkali tak masuk akal. Sebuah perahu harus siap untuk
dilayarkan di danau Bandung yang luas. Dalam melaksanakan keinginan
wujud tersebut, Ingsun dibantu oleh Guriang tujuh  (=Guru Hyang
Tujuh), yang maksudnya tujuh pengawal Ingsun yang diciptakan bagi
dirinya ; kekuasaan, kehendak, nafas, pendengaran, penglihatan, ucap
dan penciuman.

Namun  Dayang Sumbi menggagalkan usaha Sangkuriang dengan
membentangkan karembong dan daun kingkilaban sehingga ayam jago
menyangka hari sudah pagi.  Dalam ajaran sunda wiwitan, ada tiga unsur
dalam diri manusia yang bisa berkuasa pada perintah diri yaitu
kekuatan akal, kekuatan rasa, dan kekuatan jati Ingsun.
Bila ketiga unsur tersebut dapat dikuasai untuk menemukan hakekat
diri, maka walaupun tak dapat bersatu dengan jasad namun Ingsun tetap
dapat mengarungi danau kehidupan . Namun bila ketiga unsur itu justru
menguasai Ingsun, maka amarahlah yang tercipta hingga akhirnya perahu
tak dapat dikendarai karena terbalik oleh tendangan Sangkuriang.

Mungkin itu cuma dugaan, tapi semua orang memang hanya menduga-duga...kan?

Caaaag ah...
(nembe 'cenah')




******************************************************
Milis Filsafat
Posting     : filsafat@yahoogroups.com
Arsip milis : http://groups.yahoo.com/group/filsafat/
Website     : http://filsafatkita.f2g.net/
Berhenti    : [EMAIL PROTECTED]
******************************************************
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-6-2010 01:09 PM | Show all posts
Kenapa diberi nama Sangkuriang Villa? Pelik skit sebab Sankuriang tu bukanlah cerita lagenda tempata ...
bronches Post at 29-6-2010 12:49



    tu la aku tanya gak makcik aku ni,dia ckp org dulu2 yg letak nama tu utk umah ni..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-6-2010 01:10 PM | Show all posts
Post Last Edit by dn_vision at 12-7-2010 23:15
Sebuah tulisan mengingatkan saya pada legenda sangkuriang. Legenda ini
bukan hanya sebentuk cerita, ...
seeri_7843 Post at 29-6-2010 12:51



    Thanx seeri_7843 for information..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-6-2010 01:13 PM | Show all posts
Betul....kat situ banyak banglo lama....kuarters kerajaan kan?
Ada yang tiada berpenghuni...
aikee04 Post at 29-6-2010 08:07



    betul tu..area situ byk kuarters kerajaan..tp kebanyakannye dh kosong xde org duduk..
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2010 02:05 PM | Show all posts
owh...yg tu ke, penah jugak tido kat situ semalam....gerun la jugak
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.083431s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list