CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 2378|Reply: 7

Jamak maghrib dan isyak atas alasan selain musafir

[Copy link]
Post time 23-6-2010 02:32 PM | Show all posts |Read mode
Salam ustaz ustazah di sini...
Aku nak tanya soalan ttg jamak. Soalan aku: Boleh ker saya menjamak maghrib dan Isyak di masjid berjemaah dgn alasan waktu Maghrib dan Isyak yg lambat semasa musim panas di luar negara. Cthnya: Maghrib jam 10 malam..Isyak jam 11 45 malam....kalu ada hadis lagi baik..mazhab mana2 pun can do
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 23-6-2010 03:47 PM | Show all posts
saya bukan ust @ustz,,,, tapi bila sebut pasal jamak... ia more tu jarak...
betul tak??
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2010 04:45 PM | Show all posts
kenapa x cek tread yang lepas....belambak cite pasal jamak...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-6-2010 06:30 PM | Show all posts
topik lain semua related dgn jarak....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-6-2010 06:32 PM | Show all posts
let say ko ada exam dr jam  3 ptg hingga 5 30 ptg....kalu winter asar 3 lebih maghrib 5 lebih...

so apa yg ko nak lakukan dgn asar? haruskah keluar exam pi solat???
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2010 03:40 PM | Show all posts
hari tu tgok Halaqah...
klau x silap la..di bolehkan jamak even bukan musafir
tp kna betul reasonable la.
e.g kerja sbgai doc bedah..yg mn klau dia tggalkn pesakit msa pmbedahan tu akan beri efek -ve pd pesakit tu.
aku pun nak kepastian hal ni
wallahua'lam.
sori kot la aku silap dengor @ tersilap info
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2010 09:26 PM | Show all posts
let say ko ada exam dr jam  3 ptg hingga 5 30 ptg....kalu winter asar 3 lebih maghrib 5 lebih...

...
harisbee Post at 23-6-2010 18:32


boleh jamak zuhur dengan asar.
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2010 10:13 PM | Show all posts
dah banyak dibincangkan
bukan semata2 jarak je...

kalau tak silap
bole jamak tapi jgn qasar

insya Allah..Allah lebih mengetahui
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-8-2022 09:52 PM GMT+8 , Processed in 0.889886 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list