CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 11151|Reply: 81

Apakah definasi Arak dalam Islam

[Copy link]
Post time 27-4-2010 06:57 PM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by harisbee at 27-4-2010 22:07

Salam semua,
Dlm Al-Quran arak itu refer kpd Perapan Anggur..refer surah An-Nahl ayat 67 dan Al-Maidah ayat 90. Tp ada hadis mengatakan semua yg memabukkan adalah arak.
Persoalannya di sini...apakah definasi arak?
Cthnya.:
ada org buleh mabuk tapai...ada org buleh mabuk durian..dan seumpamanya..apakah itu diklasifikasikan sbg arak bg individu tersebut?
Ada pulak yg minum beer 6 tin tp x mabuk2...jadi apakah beer itu tidak diklasifikasikan sbg arak bg individu tersebut?

Harap ustad/ustazah leh menjawab persoalan ini...org biasa pun buleh jawab
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 27-4-2010 08:31 PM | Show all posts
mabuk durian? sepanjang hidup ai, dan bertemu manusia, tak pernah lagi ai dgr  durian itu memabukkan             

adakah definisasi mabuk bagi seorg individu adalah berbeda dari a dan b?
Reply

Use magic Report

Post time 27-4-2010 10:03 PM | Show all posts
minum air tapai sampai mabuk?  itu bukan air tapai, itu dah memang jadi arak!

mabuk durian tu bukan macam mabuk minum arak.  mabuk durian tu penyakit banyak makan durian..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-4-2010 10:06 PM | Show all posts
adakah definisasi mabuk bagi seorg individu adalah berbeda dari a dan b?
alyana Post at 27-4-2010 20:31


itu yg menjadi persoalan aku...:re:
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-4-2010 10:06 PM | Show all posts
minum air tapai sampai mabuk?  itu bukan air tapai, itu dah memang jadi arak!

mabuk durian tu buk ...
ibnur Post at 27-4-2010 22:03


jadi definasi arak???
Reply

Use magic Report

Post time 27-4-2010 10:24 PM | Show all posts
jadi definasi arak???
harisbee Post at 27-4-2010 22:06


arak adalah yang memabukan atau mengkhayalkan..

mabuk ada 2 maksud dalam bahasa melayu.  mabuk durian, mabuk laut, mabuk cinta tu semua mabuk bidalan.  (tau ke makna bidalan... )

yang haram ialah mabuk minum arak, mabuk hisap ganja, mabuk injek heroin, mabuk hidu gam....
Reply

Use magic Report

Post time 27-4-2010 10:39 PM | Show all posts
mabuk cinta.....pun power jugak..
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 01:01 AM | Show all posts
arak adalah yang memabukan atau mengkhayalkan..

mabuk ada 2 maksud dalam bahasa melayu.  mabu ...
ibnur Post at 27-4-2010 22:24



    jadi, istilah mabuk itu merujuk kepada bahan (ingredisi) ataupun, sifat ( aksi) ?
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 28-4-2010 02:05 AM | Show all posts
Arak adalah sejenis minuman yang memabukkan, yakni boleh menyebabkan hilang kewarasan akal.

Dalam istilah kimia, bahan yang menyebabkan mabuk adalah ethanol atau ethyl alcohol dari keluarga alkohol. Minuman yang mengandungi ethanol pada kadar peratusan tertentu (melebihi 1 - 2 %) boleh menyebabkan mabuk bila diminum dalam kuantiti tertentu.

Ethanol terhasil dari proses penapaian (fermentation), maka sebab itulah secara tradisi, arak perlu diperap terlebih dahulu untuk menghasilkan ethanol.

WAllahu a'lam
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 02:17 AM | Show all posts
ada org buleh mabuk tapai...ada org buleh mabuk durian..dan seumpamanya..apakah itu diklasifikasikan sbg arak bg individu tersebut?
Ada pulak yg minum beer 6 tin tp x mabuk2...jadi apakah beer itu tidak diklasifikasikan sbg arak bg individu tersebut?
harisbee Post at 27-4-2010 18:57


1. Mabuk tapai atau durian tu masih dalam kategori waras, cuma orang tu amat gemar saja. Secara amnya tapai dan durian tu tidak memabukkan, namun kalau seseorang tu hilang kewarasannya bila makan tapai atau durian maka sudah jadi haram baginya kerana terdapat kemudaratan di situ.

2. Minuman beer (arak) secara amnya adalah minuman yang memabukkan (mengandungi peratusan ethanol yang boleh menyebabkan hilang pertimbangan atau kewarasan akal). Maka ia adalah diharamkan minum walaupun sedikit sekalipun tidak memabukkan.

Wallahu a'lam
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 07:44 AM | Show all posts
betul ker tapai halal?
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 08:11 AM | Show all posts
hahahahah tobby tobby lawak la ko..............ko ni dari mane nihhh
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 08:21 AM | Show all posts
betul ker tapai halal?
tobby Post at 28-4-2010 07:44



ang x pernah mkn tapai ke..sedap seh..
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 10:11 AM | Show all posts
ang x pernah mkn tapai ke..sedap seh..
alladeen Post at 28-4-2010 08:21



jgn terus kita katakan satu2 benda tu halal wlpn benda tu dah jadi makanan turun temurun org melayu (contohnya tapai, air nira dan byk lg)....kena kaji percentage alkaholnya dulu, compare pulak dgn minuman shandy, sparkling grape juice dan juga halal beer.  then kaji pula fatwa tentang percentage alkohol yg dibenarkan dlm makanan/minuman. type of alcohol that is commonly extracted for the food industry is known as ethanol. byk industri makanan halal yg guna ethanol.  byk medicines yg mengandungi alkohol. begitu jg cecair pencuci tangan/mulut juga contain alcohol (diguna berleluasa ketika wabak H1N1).  

http://www.chillyoislamyo.com/yu ... drinks-sparks-beef/
"The latest fatwa by Imam Yusof Al-Qaradhawi issued in 2008 pursuant to queries on energy drinks that contain a small percentage of alcohol, states that it is permissible to consume food that contains alcohol on the condition that firstly it does not intoxicate, and secondly the alcohol content was as a result of natural fermentation."
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 10:59 AM | Show all posts
betul ker tapai halal?
tobby Post at 28-4-2010 07:44


Kalau ikutkan rantaian kimia dan proses menghasilkan tapai ni....aku sendiri anngap tapai ni arak...
apabila ada tindakbals

carboihidrat (ubi, nasi atau karbohidrat lain) + O2 (Oksigen) dan air dan ada pulak pemangkin (ragi)
maka akn wujud rantaian yg ada ol kat hujung tu..itulah yg dinamakan alkohol...
(Kalau tak salah aku lah..dah lama dah tinggal chemistry nih...)

Ada posting kat sini yg kata kandungan alkohol melebihi 2% -dia dah diconsider arak..
Jadi utk mengetahui tapi tu Arak atau tidak kena check percentage alkoholnya..

Mungkin tapi baru bukan arak...tapi kalau dah lama..dia dah jadi todi..he..he.he.
   

Macam mana pulak kalau arak dimasukkan ke dalam masakan..macam steak....mmmg tak memabukkan...
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 11:31 AM | Show all posts
so kesimpulannya, arak di haramkan kerana sifat empiriknya yg akan menyebabkan otak tak betul gittew.

jadi secara empiriknya adalah ia (base on forumer)
ethanol atau ethyl alcohol dari keluarga alkohol. Minuman yang mengandungi ethanol pada kadar peratusan tertentu (melebihi 1 - 2 %)


dan

(base on forumer)
ethanol atau ethyl alcohol dari keluarga alkohol. Minuman yang mengandungi ethanol pada kadar peratusan tertentu (melebihi 1 - 2 %)

so rules disini ethanol dan yg melebihi >1% lah qannn?

adakah ia bermaksud
1. benda2 lain yg menggunakan ethanol  dan lebih 1 atau 2% dalam makanan walaupun  bukan dalam rupa arak, juga diharamkan?
2. so adakah bermakna kalau guna ethanol kurang dari 1% maka jadi halal?
3. tapai,   mana ada contain ethanol?
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 28-4-2010 11:47 AM | Show all posts
so kesimpulannya, arak di haramkan kerana sifat empiriknya yg akan menyebabkan otak tak betul gittew ...
alyana Post at 28-4-2010 11:31

Cuba tengok proses buat tapai dan bandingkan chemical reaction yg menghasilkan famili alkohol ni....
ada nampak persamaan tak..

nanti aku try google kay..
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 12:06 PM | Show all posts
nampaknya kita dah mula bincang berkenaan kadar peratusan alkohol utk menentukan halal haram makanan/minuman spt tapai. so adakah makanan/minuman yg kurang dari 1-2% alkohol dibolehkan atau tidak?  siapa yg menetapkan peratusan ini? adakah ulama atau hadith yg menetapkan kadar peratusan ini? ada tak stated mana2 dlm Quran tentang kadar peratusan alkohol ni?
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 12:26 PM | Show all posts
nampaknya kita dah mula bincang berkenaan kadar peratusan alkohol utk menentukan halal haram makanan/minuman spt tapai. so adakah makanan/minuman yg kurang dari 1-2% alkohol dibolehkan atau tidak?  siapa yg menetapkan peratusan ini? adakah ulama atau hadith yg menetapkan kadar peratusan ini? ada tak stated mana2 dlm Quran tentang kadar peratusan alkohol ni?
tobby Post at 28-4-2010 12:06


Kita bukan nak tetapkan kadar peratusan ethanol, tetapi Arak adalah minuman yang mengandungi kadar peratusan ethanol yang boleh memabukkan.

Disebabkan ethanol itulah yang menjadi punca mudarat mabuk, maka ada 2 pendapat utama:

1. Bahan/minuman yang ada kandungan ethanol dikira tidak halal (untuk dimakan/minum)  samada arak atau bukan arak, tidak bergantung kepada peratusannya ethanol
2. Bahan/minuman yang mengandungi ethanol yang terlalu sikit (BUKAN ARAK), jika dimakan atau diminum banyak mana pun tidak akan memabukkan. Ada pendapat yang ni dibolehkan.

Yang penting, kalau mana2 makanan/minuman yang memabukkan sudah tentu tidak halal.
Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2010 12:31 PM | Show all posts
Post Last Edit by tobby at 28-4-2010 12:34
Yang penting, kalau mana2 makanan/minuman yang memabukkan sudah tentu tidak halal...
mnm77 Post at 28-4-2010 12:26


statement ni pun bahaya. sbb ada org yg minum minuman energy yg mengandung sedikit alkohol tapi tak mabuk. so definisi ini perlu diterangkan dgn lebih detail dari segi sains. tdk cukup dgn mengatakan makanan/minuman yg memabukkan or tak memabukkan sbg alasan halal/haram.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-8-2022 09:32 PM GMT+8 , Processed in 0.098237 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list