Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
132208
View
741
Reply

share pengalaman dlm dewan mahkamah syariah

  [Copy link]

Author: latahzan       Show all posts   Read mode

Post time 19-4-2010 04:43 PM | Show all posts
Reply 100# idhamriza


thanks...yg nak bercerai nih member hakass....sian kat dia...dpt laki kaki buli...suka menyaiko...
tgk muka dia pong naik menyampah....
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2010 01:25 PM | Show all posts
ni nk tanye skit..
sy dh cerai pada bln 5 baru ni
masa sy masih suami isteri ..hubby jarang bg nafkah anak..die plk byk wat hutang guna nama sy..
bile dh cerai.. die ade bg tp setakat yg die mampu rm100 (anak 2 org)
so nk tanye mcm ne sy nak tuntut nafkah? mcm ne proses tu?
sblm ni die ckp x pyh la naik mahkamah sbb nafkah.. die de duit die bg..
my ex-hubby ni bukan la sengkek sgt..tp x reti manage duit..pastu x nk dgr nasihat org
sibuk cari keje yg gaji banyak(suke tukar2 keje)
skrg ni keje sales tp xde gaji basic.. so mcm ne nk byr nafkah anak2??
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-5-2010 02:39 PM | Show all posts
Reply 102# poker_face???

salam...

kalo poker kat selangor, pegi mahkamah syariah terdekat & isi borang tuntutan nafkah anak2..
bawa salinan my kad , sijil cerai & sijil lahir anak2...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 11:32 PM | Show all posts
kalu masuk board ni, sure seram sejuk bace masalah org..

tp umah ni plg best..ngekek2 haku gelak

TT cite lah lg...best!

**me x ade story nk share..xkawen lg, jauh skali nk msuk syariah court
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-6-2010 04:45 PM | Show all posts
Reply 104# pr3ttytw33ty

bicara last week sebelah ptg...
cuma ada 2 kes cerai...satu cerai taklik tapi plaintif x bawa saksi so mahkamah bg tarikh lain utk bicara...
satu lg kes fasakh aka suami mengasari isteri...plaintif bawa 3 org saksi

akak tulis sikit utk panduan ...yg baik dr Allah...yg buruk dr kesilapan akak sendiri

saksi 1(sepupu plaintif)
hakim : pd tarikh 15 mei 2009 tu , plaintif bg tau kamu ke dia dipukul?
saksi 1: ya
hakim : mcmana plaintif bg tau?
saksi 1 : dia call saya
hakim : ada kamu jumpa plaintif lps dia call kamu?
saksi 1: ya
hakim : kamu jumpa hari yg sama atau hari lain?
saksi 1 : hari yg sama
hakim : di mana kamu jumpa dia?
saksi 1: di McD Tmn Seri Andalas
hakim : mcmana keadaan plaintif waktu tu?
saksi 1: muka dia bengkak & mata kiri berdarah..
hakim : muka tu besar...kat bahagian mana?
saksi 1 : kat pipi kiri
hakim : plaintif ckp x kenapa dia di pukul?
saksi 1 : tidak
hakim : mcmana dia dipukul? kena tampar ke tendang ke?
saksi 1: saya rasa ditampar
hakim: kamu rasa ke plaintif yg bagi tau kamu?
saksi 1 : plaintif bg tau saya
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2010 07:44 PM | Show all posts
Reply  pr3ttytw33ty

bicara last week sebelah ptg...
cuma ada 2 kes cerai...satu cerai taklik ta ...
latahzan Post at 7-6-2010 16:45



Uih dayus laki pukoi pompuan.....x leh terima aku....huhuhuhu....
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2010 08:00 PM | Show all posts
kurang ajar betoi lelaki yang pukul pompuan nih
kalau yang wajar ditampar tuh lain cerita la
tapi kalau sampai pipi bengkak, mata berdarah...wahhh ini sudah lebey
ni bukan pukul nak didik
ni nak membunuh

sambung la lagi latahzan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-6-2010 08:56 PM | Show all posts
saksi 2(ibu plaintif)
hakim : plaintif bg tau puan yg dia dicederakan pd tarikh 15 mei 2009?
saksi 2 : tidak.sepupu plaintif(saksi 1) yg bg tau
hakim : kenapa plaintif x bagi tau puan sendiri
saksi 2: plaintif seorg yg perahsia.dia  mmg x penah cerita masalah dia pd saya.lagipun
             plaintif x tinggal dgn kami.
hakim : apa yg saksi 1 ckp dgn puan?
saksi 2: dia minta saya dtg ke Mc Donald Tmn Seri Andalas
hakim : apa yg puan nampak di sana?
saksi 2 : saya nampak plaintif dlm keadaan resah ..kemudian saya nampak mata kiri
               plaintif berdarah & pipi kiri lebam
hakim : ada plaintif bg tau kamu siapa yg cederakan beliau?
saksi 2: plaintif kata defendan tampar dia semasa berlaku pertengkaran
hakim : penahkah plaintif dicederakan seblum ini?
saksi 2 : saya tak pasti sbb plaintif x penah becerita

saksi 3(bapa plaintif0
hakim  : apa yg berlaku pd 15 mei 2009
saksi 3 : sepupu plaintif(saksi 1) talipon saya minta dtg ke McDonald Tms Seri Andalas
hakim : Encik dtg dgn siapa?
saksi 3 : saya dtg sorang sbb saya bukan dr rumah
hakim : apa yg berlaku lps tu?
saksi 3: sampai di sana, saya lihat muka plaintif lebam & mata kiri plaintif berdarah
hakim : encik tau ke mcmana plaintif bole cedera
saksi 3 : saya rasa dia ditampar
hakim : encik rasa ke atau mmg plaintif ditampar?
saksi 3: plaintif ditampar
hakim: apa yg encik buat ?
saksi 3: saya terus bawa plaintif pegi hospital & buat lapuran polis

bicara abis kat situ..
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2010 10:42 PM | Show all posts
erk..takat tu je ke kak?

pelik la cara hakim soal balas..cm tergantung ajer..pendek2 lak tu..

senang tul jd hakim ekk
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-6-2010 10:54 PM | Show all posts
Reply 109# pr3ttytw33ty

sebelum soal jawab tu...peguam plaintif dah serahkan afidavit/keterangan bertulis setiap saksi pd mahkamah...
so , hakim just nak sahkan keterangan bertulis saksi2 tersebut...
tapi afidavit tu x dibacakan waktu tu...
cuma sebelum hakim soal balas saksi2 tu...peguam tanya setiap sorang saksi samada setuju dgn afidavit yg diserah kpd mahkamah sebelum hari bicara tu...bila saksi kata setuju aka tiada pembetulan ..barulah hakim mulakan soal balas...

sekian...yg baik dr ALLAH...yg buruk dtg dr kesilapan akak sendiri...
Reply

Use magic Report

Post time 8-6-2010 12:21 PM | Show all posts
sorry nak tanya ye...
saya salah sorang yang akan menempuhi suasana dalam mahkamah nie...tp saya akan masuk mahkamah for the first time pada 5/7/2010 nanti...
saya dah daftarkan tuntutan cerai taklik sb suami pukul saya..
setakat nie saya tak lantik mana2 peguam...
so persoalan saya sekarang..perlukah saya melantik peguam dan membawa saksi utk perbicaraan kali pertama nie...
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2010 12:18 AM | Show all posts
Reply 111# mymadu113


   
aku advise ko lantik peguam.
kalu ko tak mampu... bley ajer minta biro guaman represent ko!!
Reply

Use magic Report

Post time 11-6-2010 12:21 PM | Show all posts
thanks amazed..
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2010 03:26 PM | Show all posts
kenapa manusia jadi begini yer?
Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2010 12:52 AM | Show all posts
zaman muda dulu aku penah masuk mahkamah syariah sebab member tengah praktikal syariah ajak. kebetul ...
jerung10 Post at 12-4-2010 13:28


ades...serius tak tahan yg ni...
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2012 04:10 PM | Show all posts
percayalah, sesungguhnya di mahkamah syariah lah antara tempat yang sesuai untuk kita muhasabah diri, berdasarkan apa yg orang lain lalui..sampai yang tak tercapai dek akal
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2012 07:52 AM | Show all posts
kalau xde kes leh tak masuk sesaje nak dengar
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-1-2012 11:33 AM | Show all posts
kalau xde kes leh tak masuk sesaje nak dengar
voizze Post at 18-1-2012 07:52


kalau di klang , bole kalau dewan x penuh ....
tapi saksi untuk perbicaraan kena tunggu kat luar sampai mereka dipanggil...
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2012 11:56 AM | Show all posts
Ya Allah aku tak leh pikir macam mana perasaan mereka, iaitu isteri-isteri yg menjadi mangsa pukul, sepak terajang laki selama-lama bertahun-tahun tanpa cuba melakukan apa-apa....apa agaknya yg ada dalam pemikiran wanita-wanita tersebut, takut?
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2012 01:01 PM | Show all posts
percayalah, sesungguhnya di mahkamah syariah lah antara tempat yang sesuai untuk kita muhasabah diri ...
olaoli Post at 17-1-2012 16:10



    boleh u elaborate apa yg u cakap diatas??contoh??
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.081039s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list