Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
48385
View
277
Reply

REZEKI murah, bila somi pemurah

[Copy link]

Author: my-alja       Show all posts   Read mode

Post time 11-8-2012 10:09 AM | Show all posts
aku teringat masa aku dalam keta sambil layan radio...  dr fadzilah kamsah penah cakap : bila suami kedekut dengan isteri dan anak, Allah akan kedekut rezeki dengan dia...
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2012 10:16 AM | Show all posts
noell posted on 15-10-2011 11:49 PM
Post Last Edit by noell at 15-10-2011 23:50

meh nak crita pasai jiran aku...nih bukan mengata tau ...

aku penah dengar gak kisah camni...  lebih kurang la...  hubby dia gila menyimpan...  duit berkepuk2 dalam bank...  tapi anak bini kena catu duit...  tanak kasik mak bapak adek bradek...  tanak menderma...  duit simpanan tu takleh usik atas alasan nanti dah tua nak makan apa...

bagi aku, lagik ko berkira, lagik Allah berkira...  boleh menyimpan untuk masa tua...  tapi jangan sampai menyeksa diri dan keluarga...
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2012 12:31 PM | Show all posts
eyansss posted on 11-8-2012 10:08 AM
aku setuju ngan ko cakap...  there is a very thin line between kedekut dengan cermat...  kedekut d ...

Terbaik laa yan.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2012 05:24 AM | Show all posts
madeinborneo posted on 11-8-2012 12:31 PM
Terbaik laa yan.

gigih aku tempuh segalanya untuk dapat ilmu ni....  

weih, mana ko...  sudah balik ka blom? bila mau jumpa ni...
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2012 09:10 AM | Show all posts
eyansss posted on 11-8-2012 10:08 AM
aku setuju ngan ko cakap...  there is a very thin line between kedekut dengan cermat...  kedekut d ...

letak gaji? xleh... aku xnk dia tau gaji aku yg sememangnya banyak. ahaha...

tp tiap tahon ada cuti. raya aku bg wang raya. aku dpt bonus pon aku bg dia bonus. kedekut jugak? hehe
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2012 03:31 PM | Show all posts
aku tak tau nak kata setuju ker tak.. hb kalu ada duit mmg tak kedekut ngan anak bini tapi aku perasan rezeki dia sekat2.. mebi ada something yg tak beres.. bukan kata aku baik dr hb

rezeki aku.. alhamdulillah.. walaupun dok tulun hb tiap bln cukup jek duit.. kadang tu tetiba dpt duit itu ni bleh wat soping. yg penting tiap kali gaji duit mak abah dah put aside
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2012 09:18 PM | Show all posts
yowa2 posted on 13-8-2012 09:10 AM
letak gaji? xleh... aku xnk dia tau gaji aku yg sememangnya banyak. ahaha...

tp tiap tahon ada  ...

sebab tu aku cakap, ko kena tanya dia apa definisi kedekut bagi dia... then ko kasiktau definisi kedekut bagi ko plak...  then temukan titik kesamaan dalam kedua2 definisi tersebut...

kalo ko tanak isteri ko tau gaji ko banyak mana, then letak la amount yang ko nak dia tau...  mudah, kan...

~tapi ingat, niat menyorok kadang2 akan membawa ke arah perbuatan menipu sunat (read : membohong)...  tak pepasal dah dapat dosa free tipu bini
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2012 09:38 PM | Show all posts
yowa2 posted on 12-8-2012 07:10 PM
letak gaji? xleh... aku xnk dia tau gaji aku yg sememangnya banyak. ahaha...

tp tiap tahon ada  ...

kalau u bagi lengkap segala gala nya kat bini u patutnya
tidak jadi apa apa masalah pun, me pun tak tau gaji laki me berapa
sejak menjak dia tidak bekerja lagi ni
tapi me tau dia berduit, cuma me malas nak tau berapa duit dia ada.


bila me ada segala mala, kedekut ke berjimat ke tak timbul jadi masalah
sebab cita pasal duit tak pernah jadi cerita antara kami berdua.


Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2012 12:41 AM | Show all posts
Beli toys seminggu 4,5 kali tu pemurah ke perabih duit?
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2012 01:43 AM | Show all posts
Suami bagi nafkah hanyalah sekadar mengikut kemampuan
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2012 12:40 AM | Show all posts
kalo diri sendiri nk mkn pon takde duit mcm mne nk bg kt mak dan ayah kita..??erm,ade yg kdg2 duit msyukkk..tpi kejap je abis...nk bg kt mak ayah pon dh tak cukup..kalo kes mcm ni.nk buat mcm mne yea..??forumer advise please...
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2012 12:57 AM | Show all posts
Can MANAK summarize thread ini????

Selagi para isteri ITU masih perlu untuk keluar bekerja...menunjukkan rezeki tak murah....hence kena kerja untuk menambah....Dan sekaligus menunjukkan suami mereka tak pemurah.....


Ok MOD dah boleh katup tred nee.....

Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2012 08:51 AM | Show all posts
setuju sbb perkara ni berlaku dlm keluarga sy. ayah sy dulu (dulu la...now dh ok) mmg amatla berkira dlm bab kewangan. mak surirumah. bulan2 x kasi pun duit lebih utk mak beli apa2 ke yg dia suka.dia cuma akan bg duit harian yg mn cuma cukup untuk beli ikan ayam sayur shj (dulu sekitar rm10 je, sbb brg lauk murah lg).mmg ms tu mak xde simpan duit pun dlm beg duit dia. kalau pergi pasar mak teringin nk mkn kuih pn, dia x kasi beli.dia ckp mbazir, balik rumah nanti buat sendiri kuih tu. mak mmg sedih sgt la ms tu. kalau tersalah tutup pintu kereta kuat sikit pn mmg kene marah.penah satu hari tgh jalan2 kat bandar, sandal mak putus tali & mak minta ayah belikan sandal baru.pastu ayah ckp, lain kali jgn beli lg jenis sandal yg bertali tu.pakai selipar mcm dia punya tahan lama xde putus2 tali.ade ke mak yg perempuan tu disuruh pakai selipar lelaki yg lebar tu semata2 nk save bajet?mmg berkira gila la ayah aku ms tu.ms kecik x merasa la mkn2 benda yg mewah mcm coklat cadbury ke...biskut chipsmore pun dia x bg beli.dia akan beli biskut tawar, biskut timbang yg murah2 je.kfc jgn ckp la mmg dia x penah beli pun. yg bestnya, seumur hidup aku first time makan kfc ms tingkatan 1.itupun aku beli sendiri dgn kwn sbb ms tu aku duduk jauh sekolah asrama penuh.teramat berjimat smpaikan rumah kami kipas cuma buat phiasan.kipas mmg antara benda yg dilarang dipasang di dalam rumah.jd dr kecik aku mmg dh terbiasa hidup dlm kepanasan.duduk dlm rumah berpeluh2 kena kipas sendiri pakai buku sampaikan aku rs aku lebih suka duduk asrama berbanding rumah. banyak lg la...tp itu je la yg aku boleh cerita kekedekutannya tu.dulu mmg aku geram kat ayah, tp now bila dh besar aku x salahkan dia. malah, aku jd kesian kat dia sbb dia jd mcm tu sbb didikan atuk nenek aku.atuk nenek aku mmg berkira smpaikan dia xkan beli ikan selain ikan selayang.dia xkan beli ikan mahal.

tp walaupun dia berjimat & suka mgumpul duit,tp rezeki mcm mudah ditarik keluar. ade je perkara2 yg myebabkan duit tu ditarik keluar.
dah tua2 ni mak aku selalu nasihatkan dia muhasabah balik diri sbb apa walaupun dia berjimat, tp duit sentiasa mcm x cukup.duit selalu abis kt adik aku, kereta rosakla, kena tipu MLM la.mcm2 lg la...(dulu muda x boleh org nasihat, dh tua ni anak2 dh besar pandai membantah dia dh berubah la)

& sekarang alhamdulillah berkat doa, kesabaran mak aku nasihatkan dia dah berusaha untuk ubah pengainya untuk tidak berkira.kalau dulu makan kedai x boleh order air manis (air sejuk shj okay).sekarang adik2 aku yg masih kecil xrs lg apa yg abang kakak dia penah rs dulu.ayah aku x berkira lg.adik2 aku bebas untuk ambik apa sahaja yg diorang nk makan.x mcm aku dulu selalu menangis sendiri sbb xpernah dpt apa yg aku nk.tgk kwn2 asrama mkn makanan sedap2, aku cuma tgk dr jauh je.kalau diorang offer br aku ambik sikit. skrg rs masalah kewangan dlm famili x timbul.anak2 pn dh besar dh bekerja cari duit sendiri tidak susahkan ayah lg.tinggal yg kecil2 je

aku cerita bukan untuk buka pekung, cuma utk pengajaran supaya kita jgn jadi org yg terlalu berkira.aku pun jadikan ayah aku sbb pgajaran supaya aku x jadi seorang yg berkira.mmg kalau kawan ade masalah kewangan mudah je aku hulurkan sedangkan aku pun dlm kesempitan.niat aku mungkin mereka lebih perlukan dr aku perlukan. Tuhan akan berikan kembali berganda2...
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2012 10:32 AM | Show all posts
my-alja ni memang tak ada dah ke. tak pernah nampak dah. ke tuko nick. suke bc komen dia
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2012 12:00 PM | Show all posts
lepapilon posted on 29-11-2012 10:32 AM
my-alja ni memang tak ada dah ke. tak pernah nampak dah. ke tuko nick. suke bc komen dia

MN kot skrg

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2012 12:16 PM | Show all posts
aku ada terdengar ceramah, Allah bagi rezeki mengikut tanggungjawab yang kita jalankan.contoh ibu tunggal kalaupun cuma jual nasi lemak masih mampu sara anak-anak yang bersusun paku tu.tapi bekas laki yang tak guna abai tanggungjawab bagi anak-anak nafkah kalaupun kahwin perempuan kaya mana pun dia akan rasa apa yang dia ada tidak mencukupi.

sebab tu jangan rasa apa yang kita ada milik kita semata.lagi banyak kita jalankan tanggungjawab, insyaallah Allah lapangkan lagi pintu rezeki.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2012 04:09 PM | Show all posts
yowa2 posted on 7-8-2012 04:10 PM
... salam & good day.

Ada garisan pemisah tak, antara kedekut dengan cermat.

Aku tak belanja bebudak opis makan, sebab aku takkan lebihkan mereka dari famili aku. Kalau ada aku belanja, akan aku belanja yang sama, atau lebih pada familiku jua. selari dengan agama. ceeeewah.
wah..dasat nyee....
sampai cam tu sekali ker..

aku percaya..tak rugi sedekah kat org..belanja org makan,(kate doc padilah kamsah)
rezeki makin muraahh...eben bayo zakat..rezeki melimpah2 weh..
Aku bese berbajet...dan berniat...kalo aku rase bajet ok2 tak memaksa sgt, aku tak la rigid mana,
dan kalo aku dah berniat nak belanja, kes aku dpt bonus lebey ke, dpt insentip lebey ke,
aku belanja je bebudak opis mkn. sama jgk ngan laki hakuu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2012 10:56 PM | Show all posts
silica_SiO2 posted on 29-11-2012 02:09 AM
wah..dasat nyee....
sampai cam tu sekali ker..

me pun setuju, me rasa me ada kehidupan mudah sebab me tidak
berkira dengan orang dan me suka belanja orang makan....

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2012 07:26 AM | Show all posts
faraway1 posted on 29-11-2012 10:56 PM
me pun setuju, me rasa me ada kehidupan mudah sebab me tidak
berkira dengan orang dan me suka bel ...

Bagus FAR...sikap berkongsi harta dunia nee........setiap dari rezeki yang TUHAN beri kat kita Ada bahagian orang lain didalamnya..........


Bila pulak hang nak kongsi suami hang ITU dgn insan lain?????

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2012 10:07 AM | Show all posts
MANAK????? posted on 29-11-2012 05:26 PM
Bagus FAR...sikap berkongsi harta dunia nee........setiap dari rezeki yang TUHAN beri kat kita Ada ...

hahahahahhaha dah meninggal lagi

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.082845s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list