CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 5397|Reply: 15

LABU

[Copy link]
Post time 13-2-2009 01:32 AM | Show all posts |Read mode
salam..
kat rumah tala ada pokok labu ... dah lama dah dia idup..tp masalahnya sampai skrg dia tak berbuah... bunga dah byk kali mekar... tp buahnya sampai skrg takda...ada org kata ada petua nak kasi dia berbuah... ada tak sesapa tau petua nak suruh dia berbuah???
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-2-2009 12:15 PM | Show all posts

Reply #1 syakuntala's post

Labu jantan kut ... tu pasal tak berbuah rasa aku ler. Sebab pokok-pokok lain yang asik berbunga saja biasanya kita tebang kerana dianggap pokok tersebut jantan.
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2009 03:22 PM | Show all posts

Reply #1 syakuntala's post

Ugut pokok tu kalau tak nak berbuah, aku kasi makan kat lembu jantan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-2-2009 06:58 PM | Show all posts
labu pun cam pokok betik gak ke... ada jantan betina... ingatkan pokok betik je cam tu....kalu jantan baik tebas je laa..
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2009 08:44 PM | Show all posts

Reply #4 syakuntala's post

cube cek sini: http://www.mobot.org/gardeninghe ... ssid=2&slddtl=1

tp buat masak lemak pucuk labu pon sodap gak...

[ Last edited by  mizahanan at 13-2-2009 08:49 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-2-2009 11:12 PM | Show all posts
oooo... cam tu.... rupanya,,,...
mak tala baru ckp td.. dia kata ada yg berbuah... tp kecik je... tak sempat besar dah mati.... cam terbantut....

labu buat sira sedap... yg masak ngan gula melaka tu...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2009 11:18 AM | Show all posts
ni petua mak saya..amik bunga jantan n sapukan debunga dia kat atas bunga betina(yg ada buah labu kecik kat bawah bunga dia)...pastu bunga tu akan jatuh n buah kecik tu akan menjadi buah labu yg besar....insaAllah menjadi.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2009 11:49 AM | Show all posts
Originally posted by fatinnajwa at 26-2-2009 11:18
ni petua mak saya..amik bunga jantan n sapukan debunga dia kat atas bunga betina(yg ada buah labu kecik kat bawah bunga dia)...pastu bunga tu akan jatuh n buah kecik tu akan menjadi buah labu yg  ...


tq fatin atas info...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-8-2009 04:30 PM | Show all posts
ini la hasil daripada pokok labu putih evy/kundur yg evy tanam.sebenarnya dah banyak kali evy petik masak sup dan buat manisan...yg buah lain bagi kat jiran evy...oh ya yg pumkin tu bukan evy tanam tapi beli.. sekarang ni cuba tanam labu kuning pula,dlu da pernah tnm tapi takde buah...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2009 04:45 PM | Show all posts
rajin nyer evy tanam.. oja kalo ikutkan hati serba mak nenek oja nak tanam.. tapi umah teres tanah terhad.. tu pun penuh gak oja tanam.. sampai naik semak pulak... ritu ada gak tabur biji pumpkin kat pangkal pisang.. elok jer naik tetiba kiok.. tak tahu kenapa...
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2009 06:01 PM | Show all posts
rajin nyer evy tanam.. oja kalo ikutkan hati serba mak nenek oja nak tanam.. tapi umah teres tanah terhad.. tu pun penuh gak oja tanam.. sampai naik semak pulak... ritu ada gak tabur biji pumpkin kat  ...
seroja1 Post at 13-8-2009 04:45 PM
seroja,klu ada hasil tu rajin la evy menunggu.....harap2 pokok pumpkin evy kali ni ada buah....seroja mungkin pokok labu awak tu kena makan ulat/kumbang...daun2 labu evy selalunya dipenuhi oleh kumbang,klu dibiarkn terus pokok tu tak sihat....
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2009 09:47 PM | Show all posts
Post Last Edit by shiina at 13-8-2009 21:48

9# evy8

Wow...menjadi betul buah labu kundur evy..boleh makan macam tu saja atau kena masak kalau nak makan?...tanam dari biji dia ye?...
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2009 10:46 PM | Show all posts
Post Last Edit by shiina at 13-8-2009 21:48

9# evy8

Wow...menjadi betul buah labu kundur evy..boleh makan macam tu saja atau kena masak kalau nak makan?...tanam dari biji dia ye?...
shiina Post at 13-8-2009 09:47 PM
ya shiina..buah kundur ni semuanya ada lebih sepuluh biji..yg lain2 tu bagi2 kat jiran2.....selalunya evy masak sup+daging ayam atau masak manisan..klu nak masak manisan..parut buah kundur yg telah dibuang kulit,lepas tu masak dgn air hingga mendidih..masak dgn longan kering+gula batu/tebu....emmm..sedapnya..
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2009 10:48 PM | Show all posts
13# evy8

Yang manisan tu macam sedap ye?...mesti macam rasa air mata kucing...my favourite...sedaaaap...nyaman......
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2009 11:31 PM | Show all posts
13# evy8

Yang manisan tu macam sedap ye?...mesti macam rasa air mata kucing...my favourite...sedaaaap...nyaman......
shiina Post at 13-8-2009 10:48 PM
yaaa.....shiina cuba la..klu takde buah kundur sndri,beli dan eksperimen......
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2009 10:09 AM | Show all posts
Nantilah...Insya Allah......
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

30-11-2022 09:06 PM GMT+8 , Processed in 0.117177 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list