Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
17481
View
97
Reply

Kenapa Lelaki Berpoligami?

[Copy link]

Author: Jejaka#Macho       Show all posts   Read mode

Author
Post time 29-12-2008 12:38 PM | Show all posts |Read mode
2 hari lepas saya ada pergi dengar satu ceramah agama. dan berkebetulan pada masa tu ialah tentang munakahat dan tajuknya ialah Poligami.

banyak gak isu-isu yang telah dikupas oleh ustaz tersebut, tapi ustaz tu lebih tekankan kenapa lelaki mesti or tidak perlu berpoligami.

ada kategori gak poligami ni, ada hukumnya WAJIB, ada hukumnya HARUS, dan ada sesetengah keadaan boleh menjadikan HARAM berpoligami.

antara keperluan utama lelaki perlu berpoligami ialah :

1) zuriat
2) membantu golongan armalah - ibu tunggal

dan antara aspek-aspek negatif dalam poligami ialah :

1) mengabaikan isteri tua
2) tidak berlaku adil
3) berkahwin kerana seks semata-mata (nak try barang baru)

dan juga, lelaki yang ingin berpoligami digalakkan berkahwin dengan janda-janda or ibu-ibu tunggal berbanding dengan anak dara.

so, apa pendapat korang?
Multiple Polls: ( Max 4 choices ), Total 89 Users voted
Your User group have no permission to vote
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 01:35 PM | Show all posts
setuju...

kalau ikut "contoh", sepatutnya org bujang kahwin janda dulu, lepas tu baru anak dara.

saya cadangkan kementerian hal ehwal wanita tubuhkan Department Ibu Tunggal, khusus untuk jodohkan mereka dgn org bujang.
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 02:55 PM | Show all posts
salam,

cuba kita fikirkan...
suami itu akan mcari popuan lain kalu istri yg sedia ada x mjalankan
tugas dgn btul..
ini pun bdasarkan kajian yg tlah dilakukan..
tetapi,mmg susah utk kita org pompuan trima knyataan hidup bermadu,,
tapi ini hukum syarak yg kita x boleh nak tolak/bangkang..
adalah brpahala bsr seseorg wanita itu mbenarkan suaminya mnikah lain dgn alasan utk mengelakkan zina..

mngikut hukum sbenarnya,poligami digalakkan bg suami yg mmpu dari segi harta n kasih sayang..
dan ia sgt digalakkan bg mmbantu ibu2 tunggal / janda2 yg kematian/ditringgal suami
ini semua hukum-Nya yg kita x boleh bantah..
tapi hati mana yg x terguris sedikit pun kalu hidup bmadu...

apa yg penting,skiranya telah/sedang bmadu..
jlnkan tggungjawab sbg istri n suami dgn baik..
jgn blaku zalim n tidak adil..

allah itu maha menentukan sgalanya...
bdoalah wahai si istri agar suami blaku adil...

kebanyakan suami masa kini ingin bkahwin lg atas alasan 'nafsu'
tetapi sggupkah si istri melihat suami  bzina dgn pompuan lain?
mintak selisih malaikat 44...

saya menaip ni juga skadar utk mengajukan pdapat..
dan sbg nasihat ke atas diri saya sndiri yg blum brumah tangga

(alamak,ni bod tanya laki ke tanya wanita...hantam sajalah..)

[ Last edited by  sawi_bayam at 29-12-2008 02:58 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 03:03 PM | Show all posts

Reply #3 sawi_bayam's post

betul lah tu....ada banyak sebab2 dibolehkan seorg lelaki mengamalkan poligami.
yg penting mampu dari segi zahir-batin serta adil dan bertanggungjawab.
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 03:04 PM | Show all posts
Originally posted by amikie at 29-12-2008 03:03 PM
betul lah tu....ada banyak sebab2 dibolehkan seorg lelaki mengamalkan poligami.
yg penting mampu dari segi zahir-batin serta adil dan bertanggungjawab.


yup...dats true
abih,hang ada hati ka nak pasang 2,3,4?
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 06:41 PM | Show all posts

Balas #1 Jejaka#Macho\ catat

yang tuan tanah duk sibuk tanya pasal poligami ni...diri sendiri dah kawin ker belum???
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 06:41 PM | Show all posts
asalkan bleh berlaku adil dan berkemampuan, takde masalah kalo nak poligami..
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2008 08:10 PM | Show all posts
aku dah vote.. ZURIAT
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 01:45 AM | Show all posts
slalu tgk org laki kawen lain sbb no 2 tu

nak anak

kalo jenis camni.....insyaAllah, bini no 1 marah kejap jek.....sbb niat hubby tu baik....

kalo sebab no 1 ngan 3 kat poll tu.....itu smpai ada kes cerai berai tuh
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 08:43 AM | Show all posts
ada ker kat sini yg sudah bermadu dan sanggup bermadu..
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 10:55 AM | Show all posts
sebab mampu lar
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 10:56 AM | Show all posts

Reply #6 TanSriJess's post

tansri lak bila nk tmbh cwgn
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:03 AM | Show all posts

Reply #12 audioslavefan's post

har har har har

takde org ndak...camana nak tambah
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:08 AM | Show all posts
Kelainan diantara 2 kemaluan wanita yg berbeza mmg xdapat dinafikan merupakan tarikan yg kuat terhadap lelaki...
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:09 AM | Show all posts
dari itu lelaki yg lemah akan grab sebanyak mane kemaluan wanita yg dia leh amik...
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:11 AM | Show all posts
Namun begitu berpoligami adalah lebih baik drp berskandal dan berzina...
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:14 AM | Show all posts

Reply #15 paracetamols's post

post ni aku tak paham
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:16 AM | Show all posts
ada yg mampu nak poligami...xsalah
tapi ada yg xmampu nk juge poligami...
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:28 AM | Show all posts
Originally posted by paracetamols at 31-12-2008 11:11 AM
Namun begitu berpoligami adalah lebih baik drp berskandal dan berzina...


kdg2 tu kena akui la...bg sesetengah org, yg haram tu lebih memberi nikmat berbanding dgn yg halal..
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2008 11:32 AM | Show all posts

Reply #19 TanSriJess's post

tansri paham tak post #15 tu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.141016s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list