Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
15090
View
221
Reply

Apa mak korang pesan masa kecik2 dulu?

[Copy link]

Author: maza       Show all posts   Read mode

Post time 27-2-2008 02:36 PM | Show all posts

Reply #159 tehlaut's post

heh heh takpe beb, pengalaman.. pesan mak/nenek kena ikut slalu... kalau tak, ada je yg tak kena...

slalu aku kena camtu... ada skali dia buat dodol, dia pesan jgn bagi santan meruap, aku dok sibuk baca mag, santan meruap, dodol tak cukup minyak, aku kena leter sehari.
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 02:37 PM | Show all posts
Originally posted by LostSoul at 27-2-2008 02:36 PM
heh heh takpe beb, pengalaman.. pesan mak/nenek kena ikut slalu... kalau tak, ada je yg tak kena...

slalu aku kena camtu... ada skali dia buat dodol, dia pesan jgn bagi santan meruap, aku d ...


Isy.. santan meruap pon aku tak tau mende.....
Dah mak aku pesan orang lelaki tak yah duk dapor... gi keluar mencangkul ke buat apa yang patut.....
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 02:40 PM | Show all posts

Reply #160 NtahSapaNtah's post

ekekkeek.... mamat la wei.... tp comey.... mcm teddy bear......

time tuh adik aku ada...adik aku laki... dia gelak jek masa tuh.. skali org giler tuh capai tangan dia... aku rasa dia meraung lagi teruk dari aku kut... sbb lepas tuh ada 3, 4 pakcik dtg selamat kan kitorang.....

sampai skang kakak aku asik cakap org gila jek syok kat aku...
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 02:42 PM | Show all posts
Originally posted by tehlaut at 27-2-2008 02:40 PM
ekekkeek.... mamat la wei.... tp comey.... mcm teddy bear......

time tuh adik aku ada...adik aku laki... dia gelak jek masa tuh.. skali org giler tuh capai tangan dia... aku rasa ...


takpe takpe... kalo ko edjas sikit ayat tu.. bole cakap kat orang...
Tengok, tengok, orang syok kat aku sampai gila
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 02:55 PM | Show all posts

Reply #164 NtahSapaNtah's post

ha ah la.... betullll!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1


pandai ko nih.... ntah anak sapa ntah....
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 02:56 PM | Show all posts

Reply #164 NtahSapaNtah's post

hahahah part ejdas ayat bagi ke dia.. awek dah edjas ka bulum?

nenek aku marah sbb dodol tu takleh di edjas dah lagi.. hihihi..
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 03:16 PM | Show all posts
Originally posted by LostSoul at 27-2-2008 02:56 PM
hahahah part ejdas ayat bagi ke dia.. awek dah edjas ka bulum?

nenek aku marah sbb dodol tu takleh di edjas dah lagi.. hihihi..


Mau carik makan
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 03:41 PM | Show all posts
Originally posted by manakautau at 27-2-2008 09:30 AM


Sekadar reminder bukan menghina syg...kan hang jugak yg kata....antara kepayahan hang sebagai mod ialah utk minta jasa baik forummers to stick to thread topic....tu yg Manak cuba ingatkan han ...


iklan sat pun tak leh ek?.... ...
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 04:05 PM | Show all posts
Originally posted by cantthinkofany at 27-2-2008 03:41 PM


iklan sat pun tak leh ek?.... ...


ye laa...sensitip tul..cian kak cantt..
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 04:18 PM | Show all posts
Originally posted by indy at 27-2-2008 04:05 PM


ye laa...sensitip tul..cian kak cantt..


hari ni ramai yang sensitive indy....gua nak menyelit pun takut...bukan takut kena sembur ngan dia rang...tu dah biasa la...takut nengok the other side of the forumers yang baru terserlah....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2008 05:02 PM | Show all posts
Nie baru pesan mak ayah.....

Dulu2 mak ayah aku jugak ada amalkan pantang larang dalam memberi pesan nie..

Masa aku kecik2 kat sekolah rendah, awal2 lagi mak ayah aku bagi tau. "Kalau kau kena rembat dgn cikgu sebab malas atau salah kau atau tak dengar cikgu cakap. Ayah atau mak dapat tau aje, terus kami tambah rembatan"...


Aduhai..... kecut perut aku dibuatnya...

Nak jadikan cerita, satu hari tu aku buat bising ker atau tak dapat jawab soalan cikgu (aku lupa), lepas tu cikgu pun suruh aku berdiri atas bangku.....walmak eiiii malu giler...apa taknya, aku terlebih tinggi drpd cikgu tu...

... Dari seberang pagar sekolah yang entah berapa rantai jauhnya dari jalan raya, kebetulan pulak mak aku lalu jalan tu... Baru balik dari menoreh lah tu .. Dia boleh perasan aku kena denda pada hari tu.... aduhhhhh

Balik dari rumah tengahari tu, tak sempat nak bukak kasut, tak sempat nak buka mulut membela diri.....Apa lagi, terus hingap rembatan pertama kat kaki...

"Nie kau nie tak dengar cakap cikgu nie, Sebab tu kau kena denda. Meh sini aku tambahkan lagi" sergah mak aku..


Sebab tu aku kalau kena denda waeima apa sekalipun, mampus aku tak mengadu kat mak ayah aku.. dia orang pakat buat tindakan berganda aje ....hehehhee ......Lepas tu, mak aku nie pun satu, kaki mengadu kat ayah.....



Tu lah, berbeza dgn anak2 sekarang nie kan?...

[ Last edited by  maza at 27-2-2008 05:09 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 05:12 PM | Show all posts
bila baca thread ni
aiva terkenang emak yang berada di depan mata aiva sekarang ni
dan selama ni aiva tak sedar aiva terlalu sayangkan mak
aiva tak tahulah kalau aiva kena pindah esok sedih rasanyer
touching
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2008 06:19 PM | Show all posts

Reply #172 aiva's post

kalau mcm tu, apa kata kita mintak momod kita digest kan thread ini. agar dibuat kenangan dan pedoman pada masa depan kelak......



hehheehe


(pssstttt.....memandai lak aku nie......heheehe)
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2008 07:23 PM | Show all posts
Originally posted by tehlaut at 27-2-2008 02:16 PM
setujukkkk!!!!

mak aku pesan, jgn layan org gila... nanti dia gila kat hang susah....

serius betul wei... kecik dulu, aku rasa umur aku 7 thn kut. aku senyum kat org giler nih... skali dia  ...


aku nak ikut pesan mak ko lah.. untuk jangan layan orang gila hehe..

mak aku tak pesan pun pada aku yang neh, sebab mungkin kat kampung aku tak der orang gila..

so, sekarang, ada juga jumpa orang gila merata.. dah ada pun yang gila kat aku.. betul ler nyusahkan ajork..   so kena pakai nasihat neh..

makaseh to your mom.
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2008 12:36 AM | Show all posts
tegakkan islam

tumbangkan pemakan2 duit rakyat

belajar elok2

jadi doktor

insya allah lagi dua bulan aku jadi doktor
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 09:12 AM | Show all posts
Originally posted by manakautau at 27-2-2008 02:14 PM


Ok here we go...b4 anything Manak mintak maaf terlebih dahulu yer????

You sure as in very sure your mum said this to you??????

Is it her own personal experience, or experience org lain  ...


hi manak....my mother can advice however so she wishes hehe...and besides, who are you to question my mothers advice, whether it is subjective or not, thats your opinion versus hers and i believe...how shall I put this....something like..err, not not really your bussiness to question?

would you like to talk to my mother?
Reply

Use magic Report

VIVIDLY This user has been deleted
Post time 29-2-2008 11:06 PM | Show all posts


[ Last edited by  hemorion at 1-3-2008 01:14 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2008 03:15 PM | Show all posts
brp byk agaknya omak yg pesan camnie kat anak dia ehhh.......



PUTRAJAYA 10 Jan. '08 - Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, 56, yang diumumkan sebagai Tokoh Maal Hijrah 1429 akan sentiasa mengingati pesanan ibunya, Sharifah Rokiah Syed Abdullah supaya menyumbangkan separuh daripada pendapatannya bagi membantu golongan kurang berkemampuan.

Beliau berkata, separuh daripada pendapatan pertama ketika membantu bapanya, Syed Nor Albukhary berniaga lembu sebanyak RM1,500 ketika tahun 60-an telah diserahkan kepada ibunya yang kemudian memintanya mengagihkan wang itu kepada 15 keluarga miskin di Alor Star, Kedah.

''Saya guna pesanan ibu itu supaya separuh daripada pendapatan diberikan kepada orang kurang mampu, itulah yang telah memberikan saya keinsafan.

''Malah sampai sekarang, sumbangan kepada 15 keluarga tersebut terus diberikan, kalau yang meninggal dunia diganti dengan orang lain.

''Tuhan sudah memberikan segala nikmat, semuanya saya dah rasa, apa lagi yang kita mahu, maka nikmat itu perlu digunakan bagi faedah kepada orang ramai terutama pelajaran," katanya.

Beliau ditemui pemberita pada majlis Sambutan Maal Hijrah 1429 Peringkat Kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Majlis penyampaian anugerah tersebut disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Melalui anugerah tersebut, Syed Mokhtar yang juga Pengerusi Yayasan Albukhary menerima hadiah wang tunai sejumlah RM60,000 yang disumbangkan oleh kerajaan manakala RM20,000 lagi oleh Yayasan Ubaidi.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-3-2008 04:08 PM | Show all posts

Reply #178 BingkaUbi's post

memang maza terpaksa akur dgn soalan yg abg Bing unjurkan...

Bukan senang nak mempunyai ibu, semulia,zuhud lagi solehah... Bahkan aku takut kpd pasanganku, anak2 gadisku tidak dapat mencontohi ibu mithali; solehah, zuhud, dermawan, iklhas, sehingga memberi bekas kepada waris2ku utk menjadi anak2 atau kaum yg soleh...

Demikian juga kpd anak2 lelaki ku dan diriku...aku amat takut, setakut2nya apabila gagal menjadi insan yg soleh yg hingga menjadi memdapat rahmat dri Allah bahkan memberi rahmat kepada seluruh alam...

Terima abg Bing dgn artikel itu...
Ia mengingatkan saya.., 'perut' ibu dan baka ayah yg baik, insyallah akan melahirkan zuriat yg baik lagi berkualiti...


Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2008 10:55 AM | Show all posts
bercakap mengenai sedekah
mak aiva ada berpesan jika hendak menghulurkan bantuan
hulurkanlah pada penduduk setempat yang miskin
mak aiva ketika menjelang atau sebelum hari raya
mak akan memberi beras dan kuih raya untuk diberikan kepada ibu-ibu tunggal di sekeliling kawasan rumah
aiva pun turut menyumbang sama tapi tak laa separuh gaji
InsyaAllah jika rezeki bertambah akan mengikuti contoh Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.086151s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list