Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
15079
View
221
Reply

Apa mak korang pesan masa kecik2 dulu?

[Copy link]

Author: maza       Show all posts   Read mode

Post time 26-2-2008 09:12 AM | Show all posts
masa belajar kat sekolah...
mak pesan : kalau tak belajar rajin, nanti mak kawin kan....
masa tu...menangis....takut sangat....

masa dah remaja ...
mak kata 1. tak ada istilah kawan rapat dengan orang lelaki .... sebab mesti dia nak sesuatu/suka kat kita......
selalu menidakkan statement mak aku...
2. jaga tooot... kalau org nak pegang jgn bagi...pukul dia kuat2.
pernah terjadi sekali, bf raba....saya pukul dia kuat2.....
3. jgn cari bf org N9, sebab mereka malas keje.
akhirnya kawin jugak dgn org N9. alhamdullilah tak malas, malah jadi menantu kesayangan pulak.
4. keje....pulak...jangan demand gaji banyak2...nanti org dengki.
yang nie, aku slalu menindakkannya...

Dah kawin.
1. jangan selalu balik kampung.... banyak habis masa dgn suami.
yang nie...masa mula2 kawin je, lepas tu...selalu suruh balik kampung.... rindu agak nya... lagi2 abah... ada je alasan dia... buah rambutan ada kat kampung la... kucing akak dah besar la... ada kenduri la... macam2 la alasan...


pesanan yang slalu mak & abah pesan:
1. abah selalu kata : akak jgn gabra.... kalau periksa tu..tenang je..
2. mak : jangan tinggal sembahyg.... jangan lupa doakan mak & abah.
3. mak : jangan manja sangat dgn mak...nanti kalau mak tak ada...akak susah..
4. abah : jangan kedekut dgn suami... hidup suami isteri kena tolong menolong.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 09:14 AM | Show all posts
byk sgt yg mak aku pesan... sampai aku tak igt apa yg dia pesan... tp kerana pesanan dia tu aku jadi org yg berguna....
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 09:18 AM | Show all posts
Originally posted by qurnia at 25-2-2008 08:00 PM
belajar rajin2...takpayah pandai masak pun takpa...
esok kerja gaji besar seme boleh upah orang.....


wah... itu mcm ka?... mak aku pulak cakap walau camner pun aku score time belajar pun, kena pandai masak... org lg respek kalau kerja besar dan pandai buat kerja umah... ini antara pesanan2 mak aku lah....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-2-2008 09:52 AM | Show all posts
Originally posted by badreena at 26-2-2008 09:02 AM
lg satu..mak bad pesan mcm ni...masa sekolah..sekolah..jgn nak bercinta2...jgn nak ngurat2...sampai ler cek dh umur 20++ baru la cek terigt kawan2 sekolah yg offer jd bf....tp dh terlmbt..dia dh  ...


aduhhh  Bad

Sungguh maha dalam maksud mu........
Tak pe, tak pe.....abgkan ada.......

hehehee ...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 12:39 PM | Show all posts
pesan emak ekk....


1) jgn berchenta time sekolah....mean jgn berchenta time belajar lah....

tp aku ada jugak langgar sesikit ajek...
time sekolah menengah....tingkatan 2 kot   men surat2 lah... pastu terkantoi dgn mak...  mak marah x henggat.... pastu aku benti lah....

pastu.... msk kolej....awal2 thn.... ada la men surat2 lg... thn 1996 gitu lah....kejab ajek... tetiba lost contact....

pastu... msk U pun... ada la men surat2 lg (pattern lama tul aku nih.... men surat bagai lagi ) dgn org yg sama kat kolej.... pun sekijab ajek.... lost contact balik....

time kolej/u ni... x terkantoi... sbb dok jauh
but at the end.... x kemana pun. sbb langgar perintah mak aku....
(la nih.....aku andartua la. sbb x berchenta betul2 time belajar )


2) jgn amik laki org....

nih... mak aku pesan time mak sedara aku.... kawin jd binik no. 2.... kecoh sat dlm keluarga aku... nenek aku marah giler. so mak aku pesan la kat anak pompuan dia sama....jgn amik laki org. kalu boleh elakkan....
(melepas la aku nk wat rampasan kuasa.... kat laki org nih... )


3) kalu nk bertunang.... bertunang elok2... (ni mak aku pesan time dia tgh sakit tenat   sedeyyyyyyyyyyy aku. uwaaaaaaaaaaaaa)

maknanya..... mak aku suwuh pilih la org yg betul tuk jd laki aku....
(sampai la nih....aku andartua. aku x tau nk pilih sapa. eben aku mmg tadek calon )


4) jaga adik aku baik2.....nasihat dia ke apa lah...(termasuk family la nih agaknya)

sudahnya.... sumer menda mslh....tala kan aku....
eben adik aku dh kawin.... aku nampaknya terpaksa la amik tau jugak hal ehwal semasa adik aku nih...


5) apa lg ekk......... nanti aku pk lah...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 12:44 PM | Show all posts
Mak I pesan, kalau nak makan, jangan lupa baca Bismillah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 01:15 PM | Show all posts
Originally posted by qurnia at 25-2-2008 08:00 PM
belajar rajin2...takpayah pandai masak pun takpa...
esok kerja gaji besar seme boleh upah orang.....





Mak gue tak pernah pesan tak payah masak sebab dia tahu gue memang malas nak masak.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 01:17 PM | Show all posts
Mak gue tak pernah pesan jangan bercinta masa sekolah, agaknya sebab dia tahu gue rimas nak berjiwang2 ni.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 01:37 PM | Show all posts
banyak sangat menda mak aku berpesan dari dulu2....sampai aku pun dah lupa la.

cuma satu la yg aku ingat sangat sampai sekarang ni pesan dia yg satu ni.....'korang jangan la bergaduh atau berpecah adik beradik...mak cukup sedih kalau tengok anak2 mak bergaduh'

yg lain2 tu pesan masa aku bebudak dulu memang masuk telinga kanan keluar telinga kiri....nama pun budakkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 02:51 PM | Show all posts
Sudah tu Manak hari dah larut, esok boleh sambung ulangkaji pelajaran kamu itu lagi..

Dah mengantuk kan?

Dah solat Isyak tadi kan?

Jangan lupa cuci kaki....

Patut gosok gigi dulu, baru minum milo.

Ah, pergi kumur-kumur..

Dah minum tinggal aja cawannya disitu ,nanti mak kemaskan.

Nanti besok, pagi2 mak kejutkan kau..

Kau jgn liat, karang mak percikkan kamu dgn air baru kamu tahu....

Ah, salam mak...dan pergi tidur....
(kenapa tangan mak aku sejuk?)

Nanti mak kejutkan....
(Lampu colok masih bernyala......emakku masih teruskan dgn jahitannya....aku pula lena dgn bau bantal,bau cadar serta bau tangan emakku dgn urat2 kecilnya yg aku cium sebelum masuk tidur)

5 min yg mengajar aku erti 3perkara dalam hidup......IKHSAN, Kasih sayang serta TUHAN............:cry: :cry: :cry: :cry:
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 03:47 PM | Show all posts
erm.. mak aku pesan jangan buat aniaya dengan orang... nanti nak mati susah....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-2-2008 03:56 PM | Show all posts

Reply #50 manakautau's post

aduhai manak.....

Kisah kau ini telah berjaya mengimbaukan masa silamku....

Ketika di kampung yang tidak ada sebarang kemudahan asas seperti paip air. Jauh sekali kemudahan elektrik, hanya pelita dan sekali sekala berlampukan lampu 'pam gasoline'....

sebaik senja menyingsing, sebaik lembayung merah mulai melimpahkan cahaya, sebaik suasana semakin gelap, kami adik beradik sudah bersiap sedia; bersikat rambut, membersihkan diri di tepi kali. Adakalanya kami mandi di ban. Itu pun bila taliair itu dipenuhi air kerana musim menyemai padi. Selepas itu masing-masing akan berkumpul di dalam rumah.

Di tanah, emak terbongkok-bongkok menutup reban ayam. Di dalam rumah aku dan adik-adik menjalankan tugas masing-masing; menutup dedaun tingkap, dan memasagn pelita malap.

Sebaik segalanya selesai, kami tunggu pula emak sediakan hidangan malam. Emak pula akan sibuk di dapur untuk memanaskan lauk di siang hari ataupun menumbuk lada atau menumis ikan bilis sebagai santapan makan malam kami. Segala2nya ala kadar. Segala2nya fresh...

Setelah solat maghrib, kami akan mengaji terlebih dahulu mengadap pelita dgn nyalaan kuning itu. Sesekali emak akan menjengah utk mengajar kami membaca muqaddam sambil dia menghidangkan makanan malam. Kadang-kadang ayah akan mengajar kami mengaji. Itupun kalau dia tidak kepenatan setelah sepanjang hari membanting tulang, mencari rezeki utk kami sekeluarga..

Ah! kenangan itu terimbau kembali... terasa dingin, terasa ia perlahan-lahan berlalu pergi dari memori ini. Malah ia semakin pantas berlari meninggalkan ku di kota metropolitan ini. Memori itu semakin laju pergi dek kemodenan hari ini.....

Ah! aku bernostalgia lagi....

Emak....
Terima kasih emak....

Terlalu banyak pelajaran yang kau tumpahkan ke atasku.....segala2nya demi masa depanku....
Kau tumpahkan kata-kata azimat, kau hambat kami, kau belai kami dengan jejari kurusmu,
Mulut mu sentiasa berpesan; "Jadilah orang berguna!"
Kau membakar diri, kau menyeksa diri, hanya untuk melihatku selamat dan bahagia...

Pelajaran dan didikan yang kau berikan tiada tandingannya.....bahkan jauh bernilai daripada nilai harta benda di dunia....

Terima kasih emak.....
terima kasih

terima kasih di atas segala-galanya......

sob, sob, sob....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:18 PM | Show all posts
Originally posted by maza at 26-2-2008 03:56 PM
aduhai manak.....

Kisah kau ini telah berjaya mengimbaukan masa silamku....

Ketika di kampung yang tidak ada sebarang kemudahan asas seperti paip air. Jauh sekali kemudahan elektrik, hanya  ...


Bila Maza menulis aku rasa seperti menonton filem melayu sebenarnya
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:23 PM | Show all posts

Reply #53 aiva's post

aha.. dah lama tak baca perkataan "dedaun tingkap".. teringat stail rumah lama.. tingkap kayu disapu varnis... mmmm..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:30 PM | Show all posts
Originally posted by LostSoul at 26-2-2008 04:23 PM
aha.. dah lama tak baca perkataan "dedaun tingkap".. teringat stail rumah lama.. tingkap kayu disapu varnis... mmmm..


Apa mak korang pesan masa kecik2 dulu?  tuanrumah tanya tu......

[ Last edited by  manakautau at 26-2-2008 04:31 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:34 PM | Show all posts
Originally posted by maza at 25-2-2008 10:36
Apa pesan org tua korang masa kecik2 dulu

Mak & Ayah aku pesan....
"belajar sungguh2 sampai masuk unibersiti!!! Jangan sampai jadi org yg tau buat "titi" jerk...." (Titi = jadi kuli yg hanya...

...masa kecik2...mak aku pesan kat aku...

...jangan main sembunyi2 waktu malam hari...nanti kena sembunyi ngan hantu taytek...

...jangan main seruling dalam rumah...nanti ular masuk rumah...

...jangan menyanyi di dapur...nanti dapat laki tua...

...jangan makan depan pintu...nanti tak de orang masuk minang...

...jangan bikin dia marah...kalau dia ketuk kepala aku ngan senduk aku bley bertukar jadi beruk...

...jangan beralih2 tempat waktu makan...nanti dapat banyak laki...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-2-2008 04:34 PM | Show all posts

Reply #53 aiva's post

aduhai aviva....

Orgnya pun dah tua.... ala2 sekolah rendah melayu dolu2....Dah nak cecah 80 tahun hehehehe

kiranya klasikal lah tu.....heheheh

glup!!!!

[ Last edited by  maza at 26-2-2008 04:35 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:35 PM | Show all posts

Reply #55 manakautau's post

err dah jawab awal2... bukan mak.. nenek..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:40 PM | Show all posts
Originally posted by blackmore at 26-2-2008 04:34 PM

...masa kecik2...mak aku pesan kat aku...

...jangan main sembunyi2 waktu malam hari...nanti kena sembunyi ngan hantu taytek...

...jangan main seruling dalam rumah...nanti ular masuk rumah ...


And to think dat you did all of the above(hang nyer degil dulu), and nothing as described to be the repercussions did really happened eventually, right??????
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2008 04:44 PM | Show all posts
Originally posted by LostSoul at 26-2-2008 04:35 PM
err dah jawab awal2... bukan mak.. nenek..


Tak leh pakai...sebab kalau composition dah kira out of topic.....mustahil takder communication langsung ngan omak hang.......takper leh try ingat pelan pelan....

Boleh maknenek......????. Dah lamo pun tak dongar istilah ni eh ????



Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.088852s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list