Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123
Return to list New
6708
View
51
Reply

Guru Data

[Copy link]

Author: tuahayam       Show all posts   Read mode

Post time 20-1-2008 08:23 PM | Show all posts
Originally posted by tuahayam at 20-1-2008 07:27 PM


Guru data bertanggungjawab membantu pihak pengurusan dalam urusan data-data sekolah. Antara sistem yang perlu dihandle

1.Emis.. data maklumat guru dan infrastruktur sekolah
2.SSDM .. data maklumat displin... data mengenai kesalahan salah laku murid
3.Sisteks.. data buku-buku teks di sekolah
4.SSDM. data maklumat murid secara terperinci.. yg ni antara paling letih... sbb kena key in begitu byk mende...
5.sistem peperiksaan(di trg pakai sistem E-Pantau).. data-data maklumat peperiksaan..

tu antara sistem aplikasi yang dipakai disekolah yg akan dihandle oleh guru data...

lepas tu ada data-data lain juga perlu dihandle.. seperti data-data kokurikulum.. data-data yg diperlukan oleh pihak jabatan..

mmg byk data yg nak kena handle.. semua data-data di sekolah.. kira kalu pihak jabatan hendak apa-apa maklumat.  guru data akan bertanggungjawab memberikan data tersebut...



rasanya yang saya boldkan tu bukan SSDM tapi BMM @ Borang Maklumat Murid. yang ni memang detail tapi sepatutnya SMM terus guna yang ni la tapi rasa macam buat dua kerja. satu SMM satu BMM.

Macam data Koku, benda tu dalam SMM dengan erti kata lain dalam SMM ada lagi 4 cabang yang perlu dilengkapkan iaitu maklumat penjaga, Bantuan, Koku dan pencapaian peperiksaan.

QUOTE:
Reply  #37 CharlieDale  post



kalu camtu best la gak.. sbb ada pembantu.. tak pening kepala.. arap2 sekolah aku camtu kan best.. haha


hehehe, jangan ada pembantu tapi mengarah jer dah le... yang membantu pun jadual maksima. sistem mebantu ni ada juga kelebihannya, antaranya, andai kata guru data tu keluar sekolah kerana kursus ke, apa ke, ada lagi sorang cikgu yang tahu dan boleh berikan maklumat yang diperlukan oleh pihak pentadbiran terutama GPK HEM. dan rasanya disetiap sekolah mungkin akan wujud satu bilik khas utk data sahaja dengan dilengkapi satu PC dan 1 laptop (tapi ikut pentadbiran sekolah la kot)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-1-2008 03:18 PM | Show all posts

Reply #41 CharlieDale's post

silap..
BMM.. hehe

mmg mende ni leceh.. dan bile diedarkan borang BMM ni suruh isi.. kekadang parent isi cincai je.. ada mende yg tinggal.. tu lagi letih nak kena tanya lak satu-satu..

ada perkeliling ke utk kewujudan bilik khas ini.? sbb PK1 aritu ada gak bgtau guru data patut ada bilik khas..
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2008 08:20 PM | Show all posts

Reply #42 tuahayam's post

ok la tu kalau parent cincai kita pun cincai. yang jadi masalah kalau parent pun biar blank terutama kat maklumat penting. contoh pendapatan, konon nak bagi rahsia la. takut kena cukai gamaknya. tapi kalau jenis camnie 2 3 kali reject hasilnya sama, cukup masa nak hantar, aku tibai pendapatan maksima.

pasal bilik khas, aku tak pasti ada ke tak dalam pekeliling. tapi memang dah cadang cadang la nak bagi bilik. last-last plan akhir, kami dok kat bilik penyelaras komputer...muakakaka. payah sangat nak berebut la apa la....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2008 05:33 PM | Show all posts
tadi baru terima surat perlantikan dari kementerian .. perlantikan sebagai guru data sekolah...

dan pk1 dah suruh letak jawatan sebagai s/u ko thn dpn.. sayang la plak jawatan tu.. aritu baru ingat nak letak jawatan sebagai guru data n nak kekalkan awatan s/u ko..

ni kean fikir balik la plak lepas dpt surat lantikan ni..
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2008 11:44 PM | Show all posts
Kalau dah dapat surat perlantikan tu, boleh tolak lagi ke? Pengetua hantar nama saya tanpa tanya kat saya dulu. Guru Emis asal dah tolak so pengetua terus hantar nama saya tanpa tanya saya. Letih la buat keja data. saya lebih suka masuk kelas seperti dulu. banyak waktu pun tak pa
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2008 11:34 AM | Show all posts
aku bekas guru data..
hehehe
selalunya kerja aku beres n tak da pun kuar apa2 ralat..

tapi kalu penolong kanan gi meeting
adaaaaaaaaaaaaaaaa aje ralat yang kuar!

hehehehhe
sabotaj betui!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-6-2008 06:29 PM | Show all posts
baru je sudah kursus tenaga pengajar emis selama 5 ari.. penat rasa duk mengadap komputer selama 5 ari ni..

baru tahu.. ada juga sesetengah sekolah dgr je jawatan guru data.. terus cikgu data tu diberi segala tugas mengawal segala sistem yg ada di sekolah.. sampai terus takde masa..

tp majoriti juga sekolah lum dpt memberikan 12 waktu mengajar kepada guru-guru data.. kerana kekangan guru. sbb guru data terletak dalam norma guru.. permintaan utk diberikan jawatan khas seperti guru media yg dikira luar norma masih belum diluluskan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2008 08:11 PM | Show all posts

Reply #42 tuahayam's post

Nak tanya sistem BMM ni masih ada lagi ke kat tempat cikgu, sebab tempat saya tahun ni, ppd hanya mintak SMM...

Di sekolah saya pun ada pembantu pada guru data... Sebelum ni saya yg handle data SMM tapi tahun ni bila dapat tahu kawan saya dilantik sebagai guru data dan hanya mengajar 12 waktu sahaja itupun ajar muzik, saya terus jumpa PKHEM mintak resign...Itupun cikgu data tu senyap-senyap je tak bg tau sapa2.. Saya dapat tau pun daripada cikgu sekolah lain...Masa tu saya rasa sedih sangat ialah kita ada 30 waktu seminggu nak buat satu data murid yang seramai dua ribu lebih, dua sesi pulak..Last-lat PK HEM suruh bantu cikgu data tu kutip data untuk sesei petang aje... ringan sikit kerja...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-6-2008 09:03 PM | Show all posts

Reply #48 soralia's post

yang ni ramai pentadbir salah.. kenapa dihempaskan data smm/bmm kepada seorang gur sahaja.. sbb sebenarnya skrg.. guru data akan mengumpulkan data-data untuk diproses dan dihantar ke PPD dan bukan tugas seorg guru data utk key-in semua data smm/bmm

tugas isi data tu tugas guru kelas sebenarnya... guru kelas kena isi data-data sbb guru kelas lebih maklum mengenai anak murid mereka.. dan guru data akan bertanggungjawab menjadi pusat pungutan data sebelum dihantar..

guru data juga bukan duduk sahaja tunggu cikgu lain antar.. kena bantu sama jika guru lain ada masalah.. senang kata kena sama bantu membantu..

yang ni ditekankan dalam setiap kursus yg saya hadir, tugas utama guru data adalah mengemaskini DATA EMIS... dan juga bertindak sebagai pembantu guru lain dalam mengemaskini data lain seperti data peperiksaan, data murid, data buku teks, data displin dan sebagainya..

banyak sekolah yg silap .. bile berkaitan data sahaja terus diberikan kepada guru data.. tak kira data apa... atas alasan sbb diorg dah 12 waktu mengajar.. ni yg silap.. sbb pihak pentadbir tak baca betul-betul perkeliling..

biasa BMM mmg awal tahun je antar.. yg biasa kena update smm..
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2008 09:33 PM | Show all posts
tahun lepas, aku pegang dua jawatan guru data dan penyelaras ict. tahun dua-dua aku teima surat perlantikan guru data dan guru bestari. but jpn suruh aku pilih satu jawatan aje. dua-dua aku sayang coz geng2 guru data kat negeri aku ni gila2 mcm aku jugak. so aku rasa happy bila dapat jumpa dia orang. guru bestari best jugak coz banyak kursus ict yang adapat aku ikuti. tapi last2 aku pilih guru data aje dan jawatan gureu bestari tu aku bagi kat orang lain. tapi yang buat kerja aku jugak...
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2008 09:36 PM | Show all posts

Reply #49 tuahayam's post

pentadbir sekolah aku faham tugas sebenar guru data ni, tapi yang jadi masalahnya guru yang buat data smm,ssdm dan apa2 data lagi yang tak faham. ada ke dia orang cakap itu bukan tugas dia orang. sepatutnya aku yang kena buat semua.macamana aku nak buat semua kalau jadual waktu aku pun sama banyak dengan diaorang..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-6-2008 09:39 PM | Show all posts

Reply #51 lizawpl's post

sbb tu masa aku kursus baru ni.. pegawai PPD sendiri suarakan masalah tersebut kepada pihak kementerian.. dan diorg pun sedar masalah ni.. tp setakat ni takleh buat apa-apa lagi sbb mmg kekurangan guru.. takleh bagi 12 waktu.. maybe thn depan baru leh kot..

sbb tu aku kata.. mentang-mentang dilantik jadi guru data. terus dihempaskan semau data yg ada disek.. tu tak kira jawatan lain lagi..

tp di sek aku nasib baik gak.. aku pakai konfromi.. so walaupun mmg aku leh je dpt 12 waktu.. tp aku mintak ngajar lebih.. dan tugas-tugas data dibahagikan juga kepada guru lain mengikut perkeliling.. bukan dihempaskan kepada aku sorang. dan pihak pentadbir serta guru mmg faham..

apatah lagi aku memegang pelbagai tugas penting di sek skrg.. mmg tak sempat nak handle semua data

[ Last edited by  tuahayam at 22-6-2008 09:41 PM ]
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.073720s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list