Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
11876
View
127
Reply

Adakah Hukuman Yang Dikenakan Pada Pelajar Bermasalah Terlalu Keras

[Copy link]

Author: dexa       Show all posts   Read mode

Post time 29-7-2007 10:14 PM | Show all posts
aku rasa hukuman tu terlalu keras, kita kena layan budak2 macam orang dewasa...Misalnya
yang buang pad kat dalam lubang jamban tu didakwa di mahkamah atas tuduhan merosakkan
harta benda awam yg boleh membawa hukuman penjara 1 tahun atau denda RM2000 atau
kedua duanya sekali...

Jadi biar polis yg ajar diorang sebab semua orang atas 16 tahun mesti dilayan macam orang
dewasa...aper perasaan kalian kalau didenda ketuk ketampi pada usia 35 tahun kerana
melanggar lampu merah...

Surat amaran boleh dikenakan kpd ibubapa dan pelajar tersebut....pelajar tersebut boleh
disaran bercuti selama 2 minggu....didenda wang RM40...kita layan macam orang dewasa...
Pastu kena marah tu lagi sakit dari kena pukul tau...Ingat sampai mati bila kena marah....

Kes2 buli, curi dan berat2 tu barulah dikenakan rotan atau perlu diserahkan kpd polis....

Kes budak2 taknak belajar, x buat kerja rumah, ponteng...gasak dialah...nanti dah besar
biarlah dia jadi kerani....

AKu lebih rasa kepada Kebebasan dan hak asasi mutlak dan minimum selaras dgn Perlembagaan
dan standard minimum United Nations.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-7-2007 11:40 PM | Show all posts
budak2 skang manja sgt.. mak pak pun byk yg mcm bagus..salu tuduh cikgu2 ni bodoh pelbagai..
tak tau ke anak die yg mcm haram jadah tu berpunca dari perangai mak pak sendiri jugak..sikit2 nak salahkan cikgu..padahal diri sendiri tak pandai jaga anak sendiri.. kalau anak tu pangai haram..dah sah2 mak pak pangai haram bagai.. kot2 hari2 bagi anak makan duit haram..
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 12:13 AM | Show all posts
Originally posted by dexa at 29-7-2007 02:39 AM
Cekik guru: pelajar dibuang sekolah

KOTA TINGGI 28 Julai _ Pelajar tingkatan lima yang didakwa mencekik dan hampir menolak jatuh gurunya dari tingkat dua bangunan sekolah dikenakan tindakan di ...


AKu rasa, kalau budak tu tak KURANG AJAR.. cikgu takkan naik angin lah...

Elok dia kena buang sekolah - species camni klu masih bersekolah pun, bukannya belajar, cuma buat menyusahkan pihak sekolah jer nak kawal dia etc etc.. Baikla samdol ni dok rumah tolong mak jaga adik lagi baik... kan?  At least mak pak dia tau camna keadaan anak dia nih.  I dont think kalau dia menduduki SPM pun results dia akan beza sangat samada dia sekolah atau tak.  Buang karan, buang duit, membazir space and kemudahan sekolah jer.

Pakcik Nordin.. I dont think your son is NAKAL.. Tapi SAMSENG.  Sekian terima kasih..  

*Aku - tengah merangka2 idea macamana nak 'basuh' bebudak lelaki tusyen form5 supaya lebih rajin belajar.. SPM dah dekat nih..  Aku nak derang nampak 'kesusahan' yang mungkin bakal derang harungi kalau derang tak nak berubah daripada sekarang...
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 01:39 AM | Show all posts

Reply #103 nenekglamer's post

i baca posting u....dan i cuba memahami isi dan luahan serta cacian u pada subject.i kurang arif dari segi pekerjaan u...cuma kefahaman i...u mungkin seseorang yang bergelar pendidik jua kerana u ada berkata u tengah merangka idea bagaimana nak membasuh otak budak tuisyen u.

Kalau u memahami peranan seorang pendidik...tahu dan arif tentang falsafah pendidikan negara,misi dan visinya....i rasa kata-kata dalam posting u tu...tidak menggambarkan u seorang pendidik.terlalu emosi. dan keterlaluan.pernah nengok citer Sydney Poiter (To Sir Wif Love)??? Cerita tu menarik untuk ditonton oleh guru-guru dan para pendidik kita.

[ Last edited by  Bugger at 30-7-2007 01:41 AM ]
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-7-2007 05:59 AM | Show all posts
Cari pendekatan terbaik tangani disiplin pelajar

BELUM pun reda masalah yang dialami oleh Cikgu Wee Yim Pien di Sekolah Menengah Bawang Assan, Sibu, Sarawak selepas dikatakan mendera
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 10:37 AM | Show all posts
Itu masalah disliplin pelajar2 dan kununnya ibubapa memanjakan anak2 mereka.

Yg ni masalah guru2 berpolitik dan berniaga plak.

Gejala guru terlampau aktif berpolitik semakin membimbangkanSAYA sedih dengan gejala segelintir guru yang aktif berpolitik secara keterlaluan sehingga menjejaskan matlamat sebenar karier mereka sebagai warga pendidik.
Apatah lagi jika mereka menyandang jawatan seperti setiausaha, bendahari, ketua Pemuda dan ketua penerangan UMNO sama ada di peringkat cawangan mahupun bahagian. Begitu juga mereka yang terlibat dengan parti Pas.
Disebabkan kesibukan aktiviti berpolitik, mereka akan kerap tiada di sekolah kerana menghadiri mesyuarat dan persidangan, menyambut ketibaan pemimpin selain melakukan tugas politik secara tidak langsung dan sembunyi-sembunyi pada waktu bertugas.
Kemelut politik bahagian melibatkan kalangan guru berkenaan kerap terbawa-bawa ke sekolah sehingga merimaskan guru lain yang tidak berpolitik.
Kelompok tersebut yang aktif berpolitik secara keterlaluan juga menyebabkan pengetua dan guru besar kekok
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:03 AM | Show all posts
Laporan Khas: Kuasa guru dikembalikanOleh Azrul Affandi Sobry

Kementerian mahu rombak garis panduan, mudahkan tangani disiplin pelajar




KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran mengkaji kemungkinan mengembalikan kuasa guru dalam mendisiplinkan pelajar, termasuk merotan di khalayak ramai, bagi memastikan pendidik dapat menjalankan tanggungjawab itu dengan lebih tegas dan berkesan.

Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata garis panduan sedia ada perlu dikaji semula supaya masalah sosial di kalangan pelajar dapat dikawal dengan kaedah pendisiplinan yang tidak terlalu terikat dengan pelbagai peraturan.

Kita perlu lihat sama ada membenarkan tindakan yang tidak keterlaluan oleh guru dalam proses mendidik pelajar. Ini perlu kerana kadang kala guru sebagai manusia bertindak sedikit keras apabila berdepan dengan pelanggaran peraturan yang berlaku di depan mata,
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:05 AM | Show all posts
An pulak macammana? jika cikgu rotan anak An
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:10 AM | Show all posts
Originally posted by Anak_Nogori at 30-7-2007 10:37 AM
Saya tertarik dengan ketegasan sekolah Cina yang tidak membenarkan guru mereka melencong kepada aktiviti politik.


agak agaknya, zaman era pra kemerdekaan dulu sapa yang antara orang bergiat dengan politik ni? salah satunya adalah golongan guru. sepanjang pengetahuan saya, walau mereka pegang jawatan dalam politik tak kiralah pembangkang ke kerajaan ke bukan semudah itu utk mereka keluar dari sekolah meninggalkan sekolah begitu sahaja melainkan atas urusan rasmi yang biasanya dikeluarkan surat oleh PPD. kalau depa keluar pun mungkin atas cuti rehat yang dibenarkan sahaja.

pasal quote mengenai ketegasan SJKC, mungkin takat politik jer, bab bisnes cikgu depa lagi hebat. buka tuisyen sampaikan tuisyen sekolah sendiri tak nak tambah lagi kalau tuisyen free.(pengalaman rakan setugas)
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:12 AM | Show all posts

Reply #108 stretcher's post

AN bukan penentang mendisliplinkan murid2..tapi kalau terbukti anak salah..dan merotan itu salah satu garispanduan yg telah ditetapkan....no hal..kat sekolah dia kena rotan, kat rumah AN tambah lagik.
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:17 AM | Show all posts

Reply #109 CharlieDale's post

Bukan agak2, tapi hakikat memang guru2 antara pengiat politik, tapi bukan pengiat meniaga.

Cuma bezanya..dulu2 guru2 yg bergiat dalam politik/meniaga ini dapat mengasingkan antara politik ngan profession perguruannya..guru2 sekarang tidak dapat bezakan sehingga menjejaskan pembelajaran anak2 yg nak bersekolah.

Utk pengetahuan ko..AN pernah minta supaya anak sulong AN dipindahkan sekolah, krn guru2 ditempat sekolah lamanya tidak masuk kelas krn terlalu berpolitik  sampai dlm kelas dan ada guru2 yg asik berniaga..alhamdullilah..disekolah barunya semua itu tidak berlaku.
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:31 AM | Show all posts
Aku cadangkan, setiap awal persekolahan ibu bapa akan diwajibkan sain satu borang untuk memberi kuasa kpd guru besar & guru-guru untuk menghukum dan mendidik anak-anak murid mereka dengan batas-batas tertentu.

So, ibu-bapa yang inginkan pengawasan lebih guru keatas anak mereka boleh la sain. Kalau ibu-bapa yang jenis taleh nak jentik sikit anak emas mereka, tak payahlah sain. Guru-guru ni pun boleh la buat tak kisah kat student-student camni. Nak belajar ke, nak ponteng ke, nak bising ke, nak merokok ke, nak pegi mampus ke, dll. Kalau kes yang terlalu berat cam mencekik ke, merogol ke, report polis je.
Reply

Use magic Report

Post time 30-7-2007 11:34 AM | Show all posts
aku setuju dia kena buang sekolah..
budak2 skang pandai spin citer...
alih2 nampak cikgu yg salah....

penah member aku pukul budak pasal ganggu budak perempuan...
kena ler sadas...
tapi alih2 dia suruh kawan dia pukul dia balik sampai lebam...
balik bagitau mak bapak dia...
cikgu pukul dia sampai lebam....

apa lagi mengamok sakan ler ayah dia kat sekolah....'
tapi bila disiasat...kebenaran terserlah....
last sekali ayah dia dtg minta maaf..
member aku cakap sepatah jer...
kalau pakcik tak nak anak pakcik dipukul..pakcik balik umah wat sekolah belakang umah pakcik....

hehe..
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2007 10:45 PM | Show all posts
Originally posted by Anak_Nogori at 30-7-2007 11:17 AM
Utk pengetahuan ko..AN pernah minta supaya anak sulong AN dipindahkan sekolah, krn guru2 ditempat sekolah lamanya tidak masuk kelas krn terlalu berpolitik  sampai dlm kelas dan ada guru2 yg asik berniaga..alhamdullilah..disekolah barunya semua itu tidak berlaku

kenapa tak pindahkan jer ke sekolah SJK (C)? sana mesti depa tak politik punya   baru best! setakat alasan jauh tu apa sangat. agaknyala, tak masuk kelas sebab politik ke atau atas arahan jabatan/PPD? bukan senang nak keluar macam tu beb? ingat keluar sekolah tak masuk ngajar boleh buat sesuka hati ke? malah setakat ni aku tgk yang kena keluar sebab pilihan raya ni cuma guru yang diarahkan utk berkhidmat sebagai penjaga di pusat mengundi. dalam minggu lepas depa kena taklimat. lagipun kalau guru tak masuk kelas sebab dipanggil atas arahan jabatan/PPD akan ada cikgu ganti/relief. sedangkan ada member aku yang keluar sebab jadi pengadil bola atas arahan PPD pun boleh dihalang oleh GB atas alasan tertentu takkan bab politik tak boleh.

kalau anda yakin perkara tersebut terjadi kenapa tak maklumkan kepada pentadbiran sekolah? apa guna PIBG sekolah lama ko? ke main serkap jarang. kalau ko jumpa dengan pentadbiran dan guna saluran betul / PIBG (tu pun kalau PIBG ko memang aktif, atau dengan ko sekali tak aktif dengan PIBG) sure masalah tu tak berlaku.

dalam kelas cikgu berniaga? ada, aku tak nafikan. tapi setakat yang aku jumpa depa jual majalah pendidikan, atau kalau sekolah aku dulu semua barangan adalah melalui koperasi (mean budak koperasi yang jual). dan aku juga tak nafikan kalau aktiviti bisnes ni berlaku di bilik guru dan kantin. tapi tak da la sampai tak masuk ngajar. dan kerja mereka pun sentiasa siap. even ada beberapa kali dapat notis event bidan terjun (macam pertandingan kebun/tanaman anjuran kementerian pertanian kalau tak salah) hari ni dapat arahan, esok buat, lusa pengadilan. aku pun tak sokong kalau buat aktiviti lain sampai tak masuk kelas, tak mengajar dan kerja tak siap. sebab bukan ia membabitkan dengan murid sahaja tapi membabitkan rakan setugas (kena relief dia lagi dan macam-macam ) tapi kalau semua dah terlaksana, takkan depa tak boleh buat sesuatu yang berfaedah? aku pasti kes tersebut adalah terpencil (macam kes ko la kat sekolah lama ada tapi sekolah baru tak da). kalau ko bijak guna saluran yang betul dan punyai hubungan yang baik dengan cikgu di sekolah lama anak ko. sure masalah boleh diperbetulkan. masalah apa yang tak boleh diselesaikan kerana Allah tetap sediakan penyelesaian bagi setiap masalah yang diberikan. cuma kita ni jer sebagai manusia yang perlu berfikir macam mana nak selesaikan masalah tu.  ( semua penyakit itu ada ubatnya melainkan mati ) sebab kalau betul berlaku, ko cuma selamatkan anak ko jer sedangkan ko biarkan anak orang lain terus dalam suasana begitu. apa pun bagsusla kalau ko dah jumpa sekolah yang berkenan di hati. harap ko pun dapat aktifkan diri dengan sekolah baru anak sulung ko tu.

takkan kat sekolah je? tempat kerja ko tak da ker yang jenis bisnes? aku rasa kat memana pun akan ada situasi serupa. aku pasti, ia tetap wujud sejak dari sekolah dibuka. (aku masa zaman persekolahan pun bisnes juga dalam kelas...)

[ Last edited by  CharlieDale at 2-9-2007 10:55 PM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2007 11:03 PM | Show all posts
Originally posted by Anak_Nogori at 30-7-2007 11:17 AM
Bukan agak2, tapi hakikat memang guru2 antara pengiat politik, tapi bukan pengiat meniaga.

Cuma bezanya..dulu2 guru2 yg bergiat dalam politik/meniaga ini dapat mengasingkan antara politik ngan ...


macam mana ayat ko ni...kejap bukan penggiat peniaga lepas tu kata pula guru dulu dulu bergiat dalam meniaga... takkan cakap korner baring kot?

dan pengalaman aku sebagai guru ganti di sebuah sekolah agama menengah, di mana politik memang terserlah serta berkumpulan. ada yang pro BN ada yang pro pembangkang tapi kelas tetap masuk, mengajar tetap mengajar, aktiviti tetap dilaksana. saya rasa dulu dan kini guru tetap sama selagi dalam diri mereka tetap mempunyai niat yang betul dan memegang amanah yang diberi.
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2007 11:12 PM | Show all posts
aku pun sokong buang aja pelajar bermasalah ni. dah dapat sekolah free pun banyak songeh. suruh bapak diorang hantar sekolah private lah. nak isap rokok ke ganja ke nak pukul cikgu ke tak ada sesiapa nak tahu
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2007 09:02 PM | Show all posts

Reply #25 Anfield08's post

tak boleh hukuman fizikal....saya kurang setuju lah, keras sangat.
Reply

Use magic Report

Post time 19-12-2007 08:36 PM | Show all posts
Boleh hukuman fizikal..tp yg sikit2 dah la..ni nk dera jalan itik keliling skolah,rotan pakai rotan besar2......hilang kredibiliti seorang guru...bg aku psikologi is the best way utk bentuk bdk2 dan anak2 kecil ni...jgn ajar dioarang dendam n violence...wat per respect(takut) kt cikgu coz dia slalu rotan...Cikgu sepatutnya direspect coz nilai2 baik dia....byk cikgu skrg atitude prob... cikgu aku dulu sudahla sbg cth...dia blh challenge bdk2 lawan chess n bowling ngn dia..pastu bila menang..dia bangga gilaa2 n sebut tiap2 kali class...wtf attp...n cikgu skolah aku pnah pgl aku GANGSTER coz aku maki sorang junior Lelaki(Kerek+kampung gile) Yg memukul adik PerempuanKu..bdk tu nk ngorat adik aku tp x dpt...so cikgu x siasat pun tp da wat kputusan...aku sbg pengawas mmg hilang terus respect kt SEMUA Cikgu kt skolah tu.... no offence tp skrg ni cikgu ialah second class job...kwn aku ex mat rempit x dpt smbung blaja pastu apply jd cikgu..Dapat!...mana x lingkup bdk2 ni.....aku rasa cikgu aku lu mmg lowclass punya cikgu!:@ :@ :@
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 11:46 PM | Show all posts
It's a sad affair for the academic world.

Those who are bad, those who are good, get lumped together.
And so it is. Let's generalise everyone.


I guess the best way to satisfy all this needs, wants and expectatiion would be, to hire only those who have been out in the real world. With significant achievement professionally, with pure interest (maybe devise a very accurate test, if that would be possible). Or maybe only someone whose already multimillionaire... or have spanking professional jobs... lawyer, engineers, etc...

And convert them all to teachers. So all this criterion would be satisfied. And no funky degree either...

So, chicken or eggs? The society comes from teachers? Teachers come from society?

All this romanticism of the yesteryear teachers? What would be of them if we can fetch one from the past and put them in the 21'st century classroom?

What would they become? Would you people think?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 11:53 PM | Show all posts
It's a much maligned profession. Today.

You hurl abuse and you expect people to stay holy and such.

Well?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.084890s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list