Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
38527
View
308
Reply

Masalah Disiplin Pelajar di Sekolah dan Tindakan Yang Patut Diambil

[Copy link]

Author: dexa       Show all posts   Read mode

Post time 14-3-2008 07:29 AM | Show all posts

Reply #26 fiyass's post

fiyass.. hang ni llk or ppn?

ganas gak..... qt dulu suka rotan budak... kdg2 bawa rotan, just rotan meja... tp, qt bkn jenis emosi... qt rotan bila bdk wat silap.... n x kuat pun... tp, bl guru bsr dok sebut2 kata hy gb n guru disiplin yg leh roytan...qt x rotan dah.....

masalah guru disiplin qt hampeh.... jenis x wat keje.... qt penah ngadu ke dia pasal bdk qt curi ABM qt, dia salahkan qt sml... bayangkan

kisahnya gini... satu hari tu.. qt bg budak2 qt pinjam bateri, wayar n mentol.... qt biar meke nak bermain ngan barag2 tu.... biar meke berminat ngan sains... qt beli sendiri... harta qt..bkn harta sek... qt pesan, bila waktu balik... pulangkan.... bila depa pulangkan... kurang 1 set... esok pagi, qt ty... mana 1 set lagi... masing2 kata x tahu.. pastu ada 2 org bdk llk g toilet... kawn2 dia check bwh meja dia.... jump.... apa lg, qt mngamuklah... sbb pg td ms qt bg peluang utk pulangkan... x nak pulangkan... siap kata x tahu... tu qt marah sbb cuba menipu...

bila qt repot ke guru disiplin, dia kata qt yg salah sbb tinggal bahan ABM tu dlm klas.... bg qt, budak tu mmg perlu di ajar hargai barang org... qt ikhlas nak biar meke bermain ngan bahan2 tu... sbb meke bkn mampu nak beli sendiri... qt bg la pinjam... dgn harapan... meke belajar...

salah ker qt? bg qt... guru disiplin tu yg salah sbb x mendidik murid tu jd jujur..... sbb ms tu qt br bbrp bulan mngajar di situ.....

lps qt mgamuk tu.... qt duga mrk lg... tgl brg dlm kelas.... oklah sekarang... kdg2 qt lupa brp byk brg qt bawa.. meka jujur jer pulang pd qt.... puas hati!
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 08:34 AM | Show all posts
llk or ppn tu aper?

so far, guru disiplin kat cni ok.. sebab kalo x leh nak kawal kelas, call jer die @ pengetua, terus dia datang bg rotan yg power giler py.. tp kalo korang dtg kat sekolah aku,, mesti x dpt beza mn satu cikgu disiplin ngan cikgu biasa.. sbb semua cikgu lagi mcm guru disiplin dahh..sorang2 pgg rotan... semua budak takot.. cikgu pompuan jer diaorg x takut... evry 2 weeks boleh kata mesti ade cikgu  pompuan nanges... kalo cikgu pompuan pgg rotan, x de nyer budak nak takut..kaki ponteng jgn ckp la... seluruh form kaki ponteng...peralihan pon susah nak kawal, lagila upper form.. huhu.. tp aq mantain ngajar cam biasa.. kalo asyik duk pk pasal disiplin budak, pnp ke mana kelas ke mn...
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 09:19 AM | Show all posts

Reply #30 fiyass's post

mmg la
masalahy bdk2 qt malas.... bkn jahat... klu qt x denda... depa x buat keje sek... x baca buku... macam mn P&P qt nk bjaya... dlm kelas bbual... bila ty apa yg su ajar... x dpt.. sbb bbual.... tu sbb qt risau... mcm mn nak didik mrk...
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 04:16 PM | Show all posts

Reply #28 cubby_qt's post

keekekkee.. serkap jarang je la ... kalau tu aje yg ko tau ...
btw .. aku banyak dah merantau .. pedalaman .. bandar besar ...
sebut aje ... pena pegi .. dari perlis .. hingga la ke sabah .. satu negeri pun aku tak tinggal ..
to be honest .. aku tau ko jenis yg camana ...
hebat serba serbi bukan?
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 04:17 PM | Show all posts
ko x leh nak jadi pendidik .. kalau ko berfikir cara orang dewasa ...
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 05:27 PM | Show all posts

Reply #33 sibel's post

knp... sbb kamu ni pendidik ke sibel....

qt memang x hebat... so.. ajarlah... bukan kritik jer....:geram:
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 07:04 PM | Show all posts

Reply #34 cubby_qt's post

cikgu nak kene ajar?... sape cikgu sape murid ni?
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 07:10 PM | Show all posts

Reply #35 sibel's post

orag bijak tak akan mengaku dirinya bijak....
kerana dia tahu, banyak lg ilmu di luar sana yang perlu dipelajari.....

org bodoh tak akan mengaku dirinya bodoh....
kerana dia sangka sume ilmu telah dimilikinya, walhal, rupanya ... byk lagi ilmu di luar sana yg tidak di ketahuinya.....

**** qt x bijak... x bodoh... sedang2 gitu!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 07:38 PM | Show all posts

Reply #36 cubby_qt's post

kira err .. ngko ni rojak la ek?
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2008 10:07 PM | Show all posts

Reply #37 sibel's post

BKN ROJAK... TP, FLEKSIBEL....


AKU HANYA INSAN BIASA....
YANG TIADA APA-APA....
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 02:51 AM | Show all posts

Reply #38 cubby_qt's post

nape ko tak nak ngaku ko rojak?
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 07:19 AM | Show all posts

Reply #39 sibel's post

x paham apa hang nak maksudkan ngan 'rojak' tu... kang salah jawap... hang paham lain... otak hang tu... dah lah ter'over' kreatif.....
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 12:28 PM | Show all posts

Reply #40 cubby_qt's post

errr cikgu ... mahap le saya .. creativity ni .... untuk yg belajar luki shan aje ...
part mana laa cikgu rasa susah nak digest ape bende yg dimaksudkan dengan rojak ..
err cikgu tak pena makan rojak ke? kalau cikgu tak leh explen .. ape bende rojak tu ..
camna cikgu nak ajar anak2 murid cikgu tentang rojak? ke otak cikgu dah rojakkk sangat...
umppp ...
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 12:29 PM | Show all posts
cut the crap laa cikgu .. nak tau .. cikgu rojak ke tak rojak?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 07:17 PM | Show all posts

Reply #42 sibel's post

mmg qt x paham soalan tu... rojak dr segi apa?

bahasa rojak?
budaya rojak?
atau apa?
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2008 10:42 PM | Show all posts
Stop flaming and trolling.


Please.
Reply

Use magic Report

Post time 8-4-2008 06:42 PM | Show all posts

salah siapa?

Masalah disiplin pelajar sekolah,siapa yang bersalah?ibu bapa pelajar?guru di sekolah?
sape nak jawabbbbbb???jawab dengan fakta dan bukti,bukan emosional dan benci meluap2 yea...
Reply

Use magic Report

Post time 8-4-2008 07:03 PM | Show all posts
org yg pegang seseorg murid itu dgn pegangan paling banyak adalah ibubapa.......

ibubapa yg jenis awal2 lagi sudah menolak-nolak  kesalahan pada pihak lain sudah jelas2 melambangkan mentality mereka..........

benar, mmg banyak pihak terlibat, tetapi semua pun tahu, kuasa yg paling besar bg murid2 adalah ditangan ibubapa sendiri......

ramai ibubapa kini dayus, membiarkan anak2 jadi kurang bermoral dan melihat saja.....

dan bg ibubapa yg jelas2 perangai sendiri pun teruk, maka mereka hanya melahirkan generasi yg seperti mereka....

inilah akibat asyik selalu bercakap pasal keruntuhan moral di kalangan remaja.....

keruntuhan moral di kalangan org tua dilupakan.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-4-2008 10:35 PM | Show all posts
Rotan pelajar jalan terakhir


KUALA LUMPUR: Hukuman rotan yang dikenakan terhadap pelajar, adalah jalan terakhir selepas pihak sekolah berusaha menyelesaikan masalah mereka termasuk mengadakan sesi kaunseling bagi menangani kelompok bermasalah.

Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim, berkata pihaknya sedaya upaya mengelakkan hukuman rotan terhadap pelajar terbabit, sebaliknya menggunakan pendekatan berlembut.

Kementerian ingin memaklumkan hukuman rotan adalah jalan terakhir pihak sekolah jika pelajar terbabit masih melakukan kesalahan. Kami amat mengambil berat mengenai perkara itu dan berusaha mengambil beberapa pendekatan untuk menanganinya.


Oleh itu, kementerian akan menempatkan seorang kaunselor bagi setiap 500 pelajar bagi membantu mereka menangani pelbagai masalah,
Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2008 08:15 AM | Show all posts

Reply #259 dexa's post

pendapat awak ttg hukuman merotan oleh ibubapa atau guardian sendiri adalah lebih bagus adalah silap dan mungkin cuma pandangan yg praktikalnya mmg telah dilaksanakan oleh kebanyakan sekolah. ada baik dan buruknya kaedah ini, tp lebih rupanya lebih banyak buruk daripada baik.
ada dua kategori ibubapa yg kita dapati iaitu yang terlalu berlembut, seimbang dan yang terlalu tegas...jika tanggungjawab ini diberikan kepada mereka apa kemungkinannya:
- ibubapa lembut...merotan dengan penuh kasih sayang.. dan anak langsung tidak mendapat faedah darinya. ibarat main-main dan sambil lewa
-ibubapa sederhana..juga masih mnyebelahi anak, juga tidak sanggup untuk memberikan hukuman rotan yang sepatutnya...masih percaya dengan caranya mndisiplinkan anaknya sendiri..walhal hukuman rotan itu bukti perlanggaran disiplin yang teruk telah dilakukan oleh anaknya.
-ibubapa tegas...akan membelasah anaknya habis-habisan, akibat rasa malu atas dirinya yg gagal mendisiplinkan anak sendiri dan malu atas kesalahan anaknya maka dia tidak boleh bertindak waras, anaknya dianggap perosak nama baiknya...tambahan lg hukuman itu dilakukan di sekolah


..hanya bercakap dengan mengutarakan idea-idea lapuk yg mmg telah dilakukan oleh pihak sekolah mmg langsung tidak membantu. guru bukan setakat bijak malah mengorbankan seluruh jiwa raganya untuk mendidik dan mengasuh pelajar menjadi warga yg berguna. guru bukan setakat meneima laporan masalah perlanggaran disiplin tetapi juga menjadi polis, pegawai penyiasat, penulis laporan, kauselor, hakim ,etc....

...segala-galanya sebenarnya berbalik kepada keadaan di rumah pelajar itu sendiri. anak-anak hendaklah di ajar ttg disiplin semenjak kecil ...sebelum dia masuk ke alam persekolahan.. supaya apabila membesar dan mula masuk alam persekolahan ia boleh beradaptasi dgn keadaan sekelilingnya,  janganlah peraturan disiplin yang dilanggar di sekolah tetapi baginya adalah perkara2 yang biasa-biasa sahaja ketika berada di rumah..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
5.961560s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list