CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 2083|Reply: 14

SOP Solat Jumaat: ‘Sir’ Dah Minta Maaf

[Copy link]
Post time 20-9-2021 05:27 PM | Show all posts |Read mode
Seorang lelaki berusia 59 tahun yang menggelarkan dirinya sebagai ‘Sir’ membuat permohonan maaf secara terbuka di Masjid Ar-Raudhah, Taman Rasa Sayang, Senawang, hari ini.


Ia susulan tindakannya merakam dan memuat naik video mempersoalkan prosedur operasi standard (SOP) kemasukan jemaah untuk solat Jumaat di masjid tersebut.


Menurutnya, permohonan maafnya itu adalah kepada pihak masjid, pengurusan, ahli jawatankuasa dan ahli kariah selepas menyedari apa yang berlaku tersebut adalah hanya salah faham.




SEORANG lelaki (kanan) membuat permohonan maaf kepada seorang petugas Masjid Taman Rasa Sayang, Senawang, Adzmi Mahmud sambil disaksikan Zulkifli (dua dari kanan) di pekarangan tersebut hari ini. - FOTO/AFIFI HAFIZ MOHD NOR





“Seperti mana yang telah ditentukan, saya telah buat permohonan maaf kepada pihak masjid, tetapi atas keputusan ahli jawatankuasa masjid, mereka sebulat suara untuk buat sidang akhbar.


“Pihak masjid sudah jelaskan kepada saya bahawa SOP tersebut bukan sengaja dibuat tetapi adalah atas arahan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS),” katanya pada sidang akhbar permohonan maaf tersebut di sini hari ini.


Dalam pada itu, dia juga berharap orang ramai supaya berhenti untuk berkongsikan video tersebut yang telah dimuat naiknya menerusi akaun TikTok.


“Jika tidak, mereka juga akan dikena tindakan dan itu terpulang pada pihak masjid. Ini adalah permohonan maaf terbuka kerana kes ini adalah salah faham,” katanya.


Sementara itu, Pengerusi Masjid Kariah Taman Rasa Sayang, Zulkifli Muhamed berkata, video tersebut adalah berunsur fitnah dan jelas telah memburukkan imej masjid.


“Rakaman itu juga berunsur ugutan kerana perakam mengatakan akan menularkan video itu. Kami mengikut SOP yang ditetapkan JHEAINS yang hanya membenarkan 150 orang jemaah masuk ke dalam masjid bagi solat Jumaat,” katanya.


Sebelum ini, susulan Peralihan ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN), masjid dan surau di negeri ini dibenarkan beroperasi untuk masyarakat awam terhad kepada 150 jemaah terawal.


Menteri Besar, Datuk Seri Aminuddin Harun berkata, jumlah berkenaan termasuk pegawai dan ahli jawatan kuasa masjid serta petugas keselamatan dan sukarelawan yang telah melepasi tempoh 14 hari menerima dua dos suntikan vaksin.




Sumber: UTUSAN
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2021 06:40 PM | Show all posts
mana video isunya?

tetibe dah minta maaf
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2021 07:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Lapar viral kann..sila saman
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2021 07:08 PM From the mobile phone | Show all posts
biru ke kelabu?
alhamdulilah dah bermaafan..bideo mana..xtengok lg bideo
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2021 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian pada semua yang terlibat..jemaah stress tak boleh gi solat di masjid macam dulu & jawatankuasa masjid stress dgn perlbagai SOP & kerenah jemaah yang kurang faham keadaan semasa

Semuga kobid cepat berlalu & kita dilindungi & di dalam rahmat Allah
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 12:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Masa tengok video dia kat tiktok aritu, tak rasa pun nak hamun pentadbir masjid ni sebagaimana aku hamun pentadbir masjid putra yang tidak adil
Labih pada nak hamun dia sebab dia ni cam bongkak sangat
Marah orang panggil dia encik, suruh panggil dia sir. Macam ada wayar tercabut atau fius terbakar pun ye jugak acik ni
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 01:40 AM | Show all posts
datang la awal sejam.. tu pun tempat aku penuh gak..
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 02:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Sirrrrrrrrrr gituuuuuuu
Pangkat dari kween london maaa
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 05:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Pakcik ... dlm kubur dia nk soal nnti x panggey " sir " ke apa...
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 07:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Org soh jd mesjid x nak..lepas tu jeles dgn ajk mesjid
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 07:45 AM From the mobile phone | Show all posts
rakyat Queen E ke,boleh dpt knighted 'Sir'?
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 07:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Niat dia nk malukan org je..tanpa pikir pjgn zaman skrg kan , ikut hati yg penting viralkan lepas tu minta maaf
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 07:53 AM | Show all posts
underground replied at 21-9-2021 01:40 AM
datang la awal sejam.. tu pun tempat aku penuh gak..

dah kne jarak2...klu semua dtg awal pun tatap ramai xbleh masok


Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 09:02 AM | Show all posts
Pergi la musafir,buat la urusan kat outstation,bukan urusan diorang,sapa nak larang.Yg dapat masuk masjid tu tak semestinya dapat masuk telaga haut nabi.
Tak ada status pun diorang dengan rahmat Allah masuk syurga.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2021 10:28 AM | Show all posts
sir? patutla rupa macam caucasian
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2022 04:20 AM GMT+8 , Processed in 0.083114 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list