Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
123Next
Return to list New
3674
View
57
Reply

[Tempatan] Macam Tudung Saji”- Peniaga Kesal Netizen Melayu Perlekeh Perisai Rotan Tradisional Melayu,memperlekehkan seni warisan bangsa mereka sendiri

[Copy link]

Author: YgBenar    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-9-2021 01:25 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 11-9-2021 01:27 PM

Tular sekeping gambar polis di negara Belanda menggunakan perisai rotan untuk mengawal rakyat mereka yang sedang cuba mencetuskan huru-hara.

Meskipun ia dibalut dengan kain pada bahagian hadapan, tekstur di belakang jelas menunjukkan ia diperbuat daripada jalinan rotan yang kemas.

Kelebihan rotan adalah lasak dan tidak mudah pecah berbanding buluh selain ia bersifat lebih ringan dan lebih praktikal untuk melakukan hayunan.

Namun demikian menerusi satu perkongsian Keris Empire yang menghasilkan dan menjual perisai rotan itu, ia mendapat kritikan daripada generasi Melayu moden.

Tidak kisah perniagaan disindir tapi kecewa budaya warisan diperlekehkan

Itu yang dibangkitkan seorang peniaga barangan senjata, Keris Empire di akaun Facebook mereka apabila ada netizen yang merendah-rendahkan sebuah alatan yang digunakan seni silat iaitu perisai rotan.

Difahamkan mereka sebelum ini telah memuat naik gambar perisai rotan tradisional di Facebook mereka sebagai usaha mempromosikannya.

Namun sambutan yang diterimanya dari segelintir netizen berbangsa melayu nyata mengecewakan.

Mengakui tidak terkesan atau terkilan dengan cacian segelintir netizen, mereka bagaimanapun kecewa memperlihatkan sikap mereka yang tidak menghargai dan memperlekehkan keunikan seni warisan tersebut

“Sejujurnya Wallahi kami tidak sedikitpun terkilan atau terkesan terhadap sindiran, cacian dan makian yang diberikan terhadap kami.

“Itu memang lumrah asam garam orang berniaga. Cuma kami berasa kasihan terhadap orang-orang Melayu yang memperlekehkan seni warisan bangsa mereka sendiri” tulisnya

Namun peniaga ini  dia mengakui tidak sedikitpun rasa terkilan dengan cacian itu oleh kerana ia merupakan ujian bagi seseorang yang berniaga.

Dia menerusi perkongsian tersebut turut memuat naik beberapa tangkap layar komen jelik yang diterimanya antaranya menyamakan perisai berkenaan dengan tudung saji.

Dia dalam masa sama turut meningatkan perjalanan mereka dan rakan seperjuangan masih jauh lagi dalam mempertahankan peninggalan seni warisan orang melayu yang semakin dilupakan

Sumber:Keris Empire
IMG_20210911_132103.jpg
IMG_20210911_131728.jpg
IMG_20210911_132203.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Maksud menghina ke samakan dgn org nepal?
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 01:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Dak Ben Alai Firm tak tau ke rupe Melayu sebenar bagaimane? Kau ingat Melayu ori rupe macam Zul Ariffin?
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 01:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Rotan tu.. Tikam pun x lepas. Sebab susun elok.. Biasa la benak2 buta sejarah ni
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 02:01 PM From the mobile phone | Show all posts
BBNU memang tak guna sesen pun... Apa nak diharapkan..
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 02:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Takde rotan akar pun berguna.

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 02:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols ada tgk program reno rumah kt hgtv....umah yg diorg deco tu kt US.. ada je benda ni dia beli buat hiasan kt dlm bilik...cantik je i tgk jadik hiasan tu.. Sebijik la bulat camni...kalo kreatif apa pun boleh jadik... Jgn singkatkan otak pikir asal bentuk camtu je kena jadik tudung saji...jgn jumud sgt...
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 02:18 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 11-9-2021 01:51 PM
Rotan tu.. Tikam pun x lepas. Sebab susun elok.. Biasa la benak2 buta sejarah ni

Kan. Buduh betul.
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
i read somewhere that dutch police use this wicker shields thousands years ago
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Kakalongmu at 11-9-2021 03:11 PM

Netizen pun agak2 la nak menghanjeng pun kaji ler dulu. Nampak sangat kurang membaca.
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 03:28 PM From the mobile phone | Show all posts
X brp faham...polis belanda ni beli perisai rotan tu dari orang melayu ke cane..lepas tu orang melayu bbnu kecam?
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 03:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Polis belanda tu beli perisai tu dari orang melayu ke cane
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:14 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 11-9-2021 02:18 PM
Kan. Buduh betul.

Hahaha...sejenis malas membaca ni..depa mesti terkejut.. Kalau tau yg cina dan jepun masa zaman silam pernah jadikan buluh dsn rotan sebagai baju perisai.. Muahahaha..
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni melayu dari negeri mana ya...tak.silap aku kalau kelantan ada baju zirah dan perisai besi
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:19 PM From the mobile phone | Show all posts
celah mana yg dimaksudkan menghina tu
lambat pula nak memahami stlh dos kedua ni
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Dak ben pa kanama tu bengap sangat ka xreti beza orang sendiri ngan orang nepal
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:27 PM From the mobile phone | Show all posts
sekngucing replied at 11-9-2021 04:18 PM
Ni melayu dari negeri mana ya...tak.silap aku kalau kelantan ada baju zirah dan perisai besi

baju zirah tu mcmana?
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:31 PM From the mobile phone | Show all posts
bottombikini replied at 11-9-2021 04:19 PM
celah mana yg dimaksudkan menghina tu
lambat pula nak memahami stlh dos kedua ni

Orang belanda yg beli perisai....melayu pula yg terhina....

Akak x brp faham disitu....
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:44 PM | Show all posts
noor2 replied at 11-9-2021 07:28 AM
X brp faham...polis belanda ni beli perisai rotan tu dari orang melayu ke cane..lepas tu orang melay ...

kan chuolss? iols pon tak paham? apa kaitan polis belanda dengan keris empire tu? pembeli dan penjual kah? tapi tengok design polis punya tu nampak lain jah dia ada pemegang kat tengah? ke syok sendiri jah claim persis indon sampai nasi goreng masterchef turki tu pon nak diclaim nasi goreng milik indonesia apooo?

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2021 04:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg hina2 tu mesti guna barang pelestik penuh toksik je kat umah kan?
Warna warni mcm2 kaler kat umah kan?

Barang rotan mahal tau tak? negara Scandinavian lain pakat duk deco umah ngn perabut rotan belaka.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list