CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 11020|Reply: 80

[Jenayah] Dua wanita didenda kerana maki polis bantuan di Singapura

  [Copy link]
Post time 9-9-2021 09:45 AM | Show all posts |Read mode
Edited by Xim at 9-9-2021 01:35 PM



'Talk to rich people nicely, you're a poor girl': 2 S'porean women fined for verbally abusing auxiliary police officer


Two women, aged 49 and 50, were fined S$3,000 each on Wednesday (Sep. 8) after pleading guilty to verbally abusing an auxiliary police officer.


According to court documents seen by Mothership, the two women are Koh Lee Yen and Chee Kam Fah. They are both Singaporean.

The victim is a 22-year-old Singaporean woman named Asyikah Suri Kamsari.
She was an auxiliary police officer appointed by the Director-General of Public Health, National Environmental Agency (NEA) as an authorised officer under the Environmental Public Health Act.
She was assigned to carry out enforcement duties against public health offences as determined by NEA.

Caught smoking outside designated smoking area
The incident occurred on Sep. 21, 2020.
Asyikah was carrying out enforcement duty together with her colleague when she spotted Chee and Koh smoking outside a designated smoking area near Lucky Plaza mall.
Asyikah and her colleague then approached Chee and Koh to ask for their particulars, for the purposes of issuing them with a summons for a smoking offence.



"Your salary how much, one thousand only one month I think"
While she was keying the particulars into her Electronic Handheld Terminal, Chee uttered the following words towards Asyikah, as stated in court documents:




  • "Your salary how much, one thousand only one month I think"
  • "Crazy"
  • "Talk to rich people nicely, you’re a poor girl"
  • "I tell you you careful walk fall down ah you, careful yourself, don’t bang to the car"
  • "So what, pay only what, I got money, ch***ye" (Hokkien for "vagina")



"You poor forever you know or not"
Koh also used words of a similar nature towards the Asyikah.
According to court documents, Koh said:




  • "Very crazy woman ah you"
  • "You shut up and ask for IC"
  • "You poor forever you know or not"
  • Crazy girl, better go back and hug your pillow and cry, your salary not enough for me to buy a pillow ah I tell you, stupid"
  • "Mo ga gau" ("No upbringing" in Cantonese)
  • "Shen jing bing" ("Crazy" in Mandarin)





Waved S$1,000 note at the officer
Court documents stated that Chee subsequently took out a S$1,000 note and waved it in Asyikah's face, whilst Koh told Asyikah that she should just "shut up and take the money”.
Chee and Koh’s antics were captured on Asyikah’s Body Worn Camera.
Asyikah later filed a police report at Orchard Neighbourhood Police Centre on the same day.
By using insulting words towards a public servant, in relation to the execution of her duty as a public servant, Koh and Chee has each committed an offence under s 6(1)(a) and punishable under s 6(3) of the Protection From Harassment Act (Cap 256A, 2015 Rev Ed).

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-9-2021 09:52 AM | Show all posts
dey ahso, rich people also have to talk nicely to others.

Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 09:53 AM | Show all posts
adik ni patut saman je... dah alang2 dia kaya kan....
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 09:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Kahkahkahkah puas ati acik baca tred ni
Ko maki bebakul2 fefeling atas ppl, ujong2 masuk court
Siap kena viral kes lagik
Padan muka
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 09:56 AM | Show all posts
Ada lagi orang macam ni
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:02 AM | Show all posts
Loh, saya kira cuman di sinetron
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Harus kena kecam dgn netizen Singapore
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:13 AM | Show all posts
Dh leh start implement kt cni pakai camera mcm depa tu. Skali ngn audio hah. Xleh konar2 bila jd evidence kt court. Tu br verbal attack. Kt cni penguatkuasa yg kna maki & katuk ngn payung dia pulak yg kna mintak maaf ngn si pelaku
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-9-2021 10:14 AM | Show all posts
bila rasa diri tu premium
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:19 AM From the mobile phone | Show all posts
SINGAPURA: Selepas ditangkap menyalakan rokok di luar Kawasan Dibolehkan Merokok (DSA) di Orchard, Chee Kam Fah dan Koh Lee Yen menghamburkan komen kasar terhadap seorang pegawai penguat kuasa. Mereka meminta pegawai itu "bercakap baik-baik dengan orang kaya" dan memanggil pegawai itu "perempuan gila".

Kedua-dua wanita Singapura berusia 50 tahun itu masing-masing didenda S$3,000 pada Rabu (8 Sep) selepas mengaku bersalah menganggu seorang penjawat awam.

Iklan
Mahkamah diberitahu kedua-dua rakan itu merokok di luar pusat beli-belah Lucky Plaza di Orchard Road pada pagi 21 September tahun lalu.

Cik Asyikah Suri Kamsari, seorang pegawai polis tambahan yang dikerahkan Agensi Sekitaran Kebangsaan (NEA) sebagai pegawai penguat kuasa, sedang menjalankan tugasnya bersama seorang rakan sekerja apabila beliau ternampak Chee dan Koh merokok di luar kawasan ditetapkan.

Kedua-dua pegawai itu menghampiri wanita tersebut dan meminta butiran mereka untuk mengeluarkan saman.

Ketika Cik Asyikah memasukkan butiran Chee ke dalam terminal elektronik yang dipegangnya, Chee berkata dengan marah: "Gaji kau berapa? 1,000 sahaja sebulan, aku rasa."

Dia juga berkata: "Cakap baik-baik dengan orang kaya, kau budak miskin", "Aku bilang kau, kau jalan hati-hati, kau jatuh... jangan langgar kereta" dan "Apa susah, bayar aje, aku ada duit (kata kesat)".

Koh yang kemudian menurut serta berkata: "Kau diam dan minta IC" serta "Kau selamanya miskin, kau tahu ke tidak?"

Dia juga menuduh Cik Asyikah "gadis gila" yang gajinya juga tidak cukup untuk membeli bantal untuk menangis. Dia turut menghina ibu bapa pegawai berkenaan dalam bahasa Kantonis.

Chee kemudian mengeluarkan sekeping nota S$1,000 dan melayangkan di hadapan muka pegawai itu sambil berkata beliau patut diam sahaja dan mengambil wang tersebut.

Semua tindakan mereka dirakam menerusi kamera lekap tubuh Cik Asyikah.

Pegawai Pendakwa Negara Nasri Haron meminta denda S$3,000 hingga S$4,000 bagi setiap wanita itu. Beliau memberitahu mahkamah serangan lisan "meleret dan berakhir dengan penghinaan serta menjatuhkan maruah mangsa", yang sekadar menjalankan tugasnya.

Kedua-dua wanita berkenaan, yang tidak diwakili peguam, berkata dalam mengemukakan rayuan bahawa mereka berada dalam keadaan tertekan ketika itu.

Chee berkata, melalui seorang jurubahasa, bahawa Cik Asyikah "tiba-tiba berjalan ke arah saya jadi pada ketika itu, saya tidak tidak tentu arah".

Chee menambah dia seorang ahli perniagaan dan amat tertekan akibat pandemik COVID-19.

Apabila Hakim Daerah asbendar Kaur bertanya Koh mengapa kawannya melayangkan nota S$1,000, Koh berkata mereka menyangka boleh membayar saman pada ketika itu juga. Dia mendakwa pernah ditangkap membuang puntung rokok sebelum ini dan membayar denda S$300.

Dakwanya lagi ada dua lelaki lain yang merokok di luar kawasan yang dibenarkan tetapi Cik Asyikah "melepaskan mereka begitu sahaja".

"Sebab itu saya menggunakan bahasa seperti ini. Saya juga tidak suka menggunakan bahasa begini."

Hakim memberitahu mereka bahawa isu tekanan bukannya alasan untuk mereka berkelakuan sedemikian.

Kedua-duanya boleh didenda sehingga S$5,000 atau dipenjara sehingga setahun atau kedua-duanya sekali.

- TODAY/FZ/fz
Iklan

Sila baca https://berita.mediacorp.sg/mobilem/singapura/cakap-baik-baik-dengan-orang-kaya-2-wanita-didenda-buat/4653662.html
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 9-9-2021 09:55 AM
Kahkahkahkah puas ati acik baca tred ni
Ko maki bebakul2 fefeling atas ppl, ujong2 masuk court
Sia ...

Hahahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:27 AM | Show all posts
oh my english
teruk sangat englishnya itu

bagus body cam tu
bukti kukuh
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:27 AM | Show all posts
Denda 3k dia tak heran kot. Kan dia kata dia kaya. Kalau macam tu, bagi masuk jail barang berapa bulan.
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:33 AM | Show all posts
ada video ahso ni maki polis tu ka?
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Padan muka pompuan tua sial nak mampos
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Xde ke muka babi 2 ekor ni
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-9-2021 10:52 AM | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:54 AM | Show all posts
padan muka..
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 10:56 AM | Show all posts
tengok nama pelaku dan mangsa pun kita tau kenapa polis melayu tu kena maki kan?
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2021 11:09 AM | Show all posts
gekkou replied at 9-9-2021 10:27 AM
oh my english
teruk sangat englishnya itu

mmg pegawai polis singapura yg meronda memakai body cam tak boleh berdolak dalik lagi semua bukti mmg terakam..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-10-2022 01:28 AM GMT+8 , Processed in 0.106683 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list