CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 3178|Reply: 55

Ketawa Tak Takut Letupan, Berbondong Ambil Minyak Tanah Dari Lori Terbalik

  [Copy link]
Post time 2-9-2021 01:46 PM | Show all posts |Read mode
Tidak menghiraukan letupan yang boleh berlaku pada bila-bila masa, penduduk setempat dilihat berbondong-bondong mengambil minyak tanah yang tumpah dari lori terbalik.


Kompas.com melaporkan, sebelum kejadian yang berlaku di Desa Iti, Seram Barat, lori tangki Pertamina dengan muatan sekitar 5,000 liter minyak tanah itu dalam perjalanan untuk menyalurkan minyak ke beberapa kawasan di daerah berkenaan.




Kredit foto: Kompas




Disebabkan laluan jalan yang sempit, lori tangki tersebut terbabas dan terbalik ke luar jalan raya sehingga mengakibatkan beribu-ribu liter minyak tanah tumpah.


Seorang saksi berkata, dia melihat ramai penduduk terutamanya golongan wanita mengambil kesempatan untuk mengambil minyak tanah menggunakan tong.


Katanya, ada individu yang melarang dan memberi peringatan kepada penduduk kerana bimbang akan berlaku ledakan akibat tumpahan minyak itu.


“Penduduk tetap nekad mengambil minyak tanah yang tertumpah itu. Walaupun ada yang melarang, namun mereka hanya ketawa sahaja dengan amaran tersebut,” katanya.


Ketua Polis Seram Barat, Chris Soissa mengesahkan kejadian tersebut dan mendapatkan keterangan daripada pemandu lori tangki tersebut.




Sumber: Utusan
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 03:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Minyak tanah mungkin payah la nak meletup..kalau petrol,dah arwah semua tu.
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 03:59 PM From the mobile phone | Show all posts
wat is dat? minyak tanah?

tp kalau berkaitan mnyk gini mstila tacod meletop khenzz..blh lak dorg ni.
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 04:01 PM From the mobile phone | Show all posts
done gugel..is thinner/ turpentin ropanya
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 04:01 PM | Show all posts
minyak tanah...payah meletup...cuma mudah terbakar jer.... asalkan jangan ada sumber api...should be ok....
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 04:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Seram barat ni nama orang ke nama tempat
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 04:23 PM | Show all posts
Masih banyak daerah di Indonesia masih pakai minyak tanah (kerosene) sebagai bahan bakar untuk memasak karena distribusi gas elpiji masih terbatas dan mengakibatkan harga gas elpiji meroket di daerah yang jauh dari kota-kota besar.

Penyumbang utamanya adalah isu logistik karena keluasan negara Indonesia yang besar dan negara kepulauan. Terus harga minyak tanah termasuk murah meriah jika dibandingkan dengan gas elpiji.

Ditambah secara logistik, biaya transportasi minyak tanah jauh lebih murah jika dibanding gas elpiji per kilogramnya karena cukup pakai truk tangki biasa buat transportasi minyak tanah, kalau gas elpiji harus pakai truk tangki khusus dan volumenya kurang pula.
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Di bawah sinaran lampu minyak tanah, bulan tak timbul-timbul
Reply

Use magic Report

Post time 2-9-2021 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Cehh ak baru nak kecam...tp minyak tanah pon mudah terbakar takot ade terjatuh puntung rokok ke ape
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 02:43 AM From the mobile phone | Show all posts
edayildiz replied at 2-9-2021 03:59 PM
wat is dat? minyak tanah?

tp kalau berkaitan mnyk gini mstila tacod meletop khenzz..blh lak ...

Umor ko berapa jah minyak tanah tak tau?
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 03:27 AM From the mobile phone | Show all posts
edayildiz replied at 2-9-2021 04:01 PM
done gugel..is thinner/ turpentin ropanya

You tak.kenal.minyak.tanah? You from.generation.mana???
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 03:27 AM From the mobile phone | Show all posts
edayildiz replied at 2-9-2021 04:01 PM
done gugel..is thinner/ turpentin ropanya

Minyak tanah kerosin..bukan thinner
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 03:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Friska replied at 2-9-2021 04:23 PM
Masih banyak daerah di Indonesia masih pakai minyak tanah (kerosene) sebagai bahan bakar untuk memas ...

Disana mintak tanah ni kebanyakan nya guna utk masak ye? Friska pernah guna utk masak jugak ke dulu? Rasa masakan guna mintak gas ni dgn tong gas tu mana lagi sedap.

Klu dulu tempat saya buat kenduri gotong royong pakai kayu. Memang lebih sedap masak guna kayu dari guna tong gas. Zaman sekarang xde lagi la org guna kayu memasak.
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 04:58 AM From the mobile phone | Show all posts
tikusmontok replied at 3-9-2021 02:43 AM
Umor ko berapa jah minyak tanah tak tau?

tau dah..negeri i tinggal tu nama dia lain
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 05:00 AM From the mobile phone | Show all posts
sekngucing replied at 3-9-2021 03:27 AM
You tak.kenal.minyak.tanah? You from.generation.mana???

tau..i kenal kerosin tp xtau nama melayu mnyk tanah..lgpun ada nama lain jgk kan dlm bhs melayu..i pgil ikut negeri i mmbsr
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 07:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Minyak tanah ni tidak mudah meletop pun. Jangan je org pedajal dah
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 07:36 AM | Show all posts
kerosine kah?
Flash point die tinggi lagi dr petrol
Still unsafe sbb suhu 38c die dah vapourized, tp kalau petrol, bawah 0 pun dah vapourized.
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 07:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Minyak tanah meletup? Byk tgk filem hollywood ni.
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 08:02 AM From the mobile phone | Show all posts
edayildiz replied at 3-9-2021 04:58 AM
tau dah..negeri i tinggal tu nama dia lain

Kat kg aku panggil minyak gah/gas
Reply

Use magic Report

Post time 3-9-2021 09:07 AM From the mobile phone | Show all posts
JohnyEnglish replied at 3-9-2021 08:02 AM
Kat kg aku panggil minyak gah/gas

ye sama, panggil minyak gas jugak
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

19-1-2022 02:41 AM GMT+8 , Processed in 0.091105 second(s), 24 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list