CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 14361|Reply: 238

Anggota Tentera Dipecat Kerana Enggan Vaksin, TDM Jawab Tuduhan Liar

  [Copy link]
Post time 23-8-2021 09:24 PM | Show all posts |Read mode







Seorang anggota tentera berpangkat sarjan yang enggan mengambil suntikan vaksin Covid-19, dipecat selepas 19 tahun berkhidmat.
Wan Ramly Wan Seman, 39, dari Batalion ke-24 Rejimen Askar Melayu Diraja yang berpangkalan di Kem Rasah, Negeri Sembilan, bakal kehilangan pencen yang layak diperolehnya dalam tempoh 16 bulan lagi.

Beliau menerima arahan pemberhentian perkhidmatan yang dikeluarkan Kementerian Pertahanan berkuat kuasa 26 Ogos ini.



Foto : FMT





Selepas tular kisah itu, Tentera Darat Malaysia (TDM) menerusi satu kenyataan media menegaskan setiap anggota diwajibkan mengambil vaksin.


Ianya bagi mengekang penularan yang mungkin akan berlaku dalam kalangan anggota TDM, boleh menjangkiti keluarga dan masyarakat keseluruhannya.
"Tindakan seseorang anggota tentera yang ingkar atau enggan untuk menerima vaksin, boleh menyebabkan mereka dikenakan tindakan tatatertib kerana ingkar perintah atau melanggar perintah tetap."


Pengambilan vaksin dalam kalangan anggota TDM diwajibkan atas dasar mereka hidup secara berkelompok. Selain itu, peranan dan tanggungjawab TDM kini sebagai petugas barisan hadapan dalam melaksanakan penugasan mahupun latihan, turut berdepan dengan kebolehjangkitan COVID-19, menurut laporan Portal Awani.





Foto : Sinar Harian





Tindakan itu diambil selepas bapa kepada tiga anak itu menolak pemberian vaksin pada 7 Julai lalu ketika diarahkan berbuat demikian.
Beliau sepatutnya dijadualkan tamat perkhidmatan pada 21 Januari 2023, bagaimanapun selepas tindakan yang akan dikenakan, Wan Ramly berkemungkinan kehilangan pencen yang layak diperolehnya.- CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Uishhhh....mcm kejam je......
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Ya Allah...xboleh wat gitu, dia dh bkhidmat lama...smoga kamu dlindungi Allah, hnya Allah Y Maha Berkuasa...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
i baca kat telegram smlm..org dlm group tu cite..tp katanya xleh bgtau detail..tp i dok knl pun org tu..i baca jer
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:38 PM From the mobile phone | Show all posts
bagi cuti dulu takleh ke..unpaid leave 3 bulan ke
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesalahan dia ialah engkar. Diorang kan sain mati.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah la kedai gunting rambut pun diskriminasi kena ada sijil 2 dos ...anak aku rambut dah mcm sarang tebuan tapi dia umur 17 ..mana dipanggil lagi cucuk...


Bapaknya nk gunting dia xmo..yela lawa kedai gunting yg gunting lagi
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:54 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 23-8-2021 09:46 PM
Dah la kedai gunting rambut pun diskriminasi kena ada sijil 2 dos ...anak aku rambut dah mcm sarang  ...

Cari org dtg gunting kat rumah noor..iol hari tu pun laki iol panggil org dtg rmh gunting rambut..
Benda tak susah asal pandai makan pandai simpan hihihi
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Somi sy pn tntera gak, dh lngkap 2dos sbln lpas tp kesannye masih trase sakit dada, brdebar2, sakit kpla, mdh penat mmg xslesa lh, sy senyap je sbb sblum nih sy ckp tu kesan beksin dia xcaye marah plk kt sy... Lantak dia lh
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:56 PM | Show all posts
Feel sad for him
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Decaffeinated replied at 23-8-2021 09:39 PM
Kesalahan dia ialah engkar. Diorang kan sain mati.

Kita tak boleh ada anggota yg jenis mcm ni. Boleh kalah perang. Kecuali mmg ada kebenaran atau alasan bertulis dari pegawai perubatan. Perkara mudah kenapa nak susahkan. Kalau org lain boleh kenapa dia tidak. Simple instruction. Just follow orders.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Saje nak bagi pening kepale piyem baru..  Kan?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 09:58 PM From the mobile phone | Show all posts
"Pengambilan vaksin dalam kalangan anggota TDM diwajibkan atas dasar mereka hidup secara berkelompok. Selain itu, peranan dan tanggungjawab TDM kini sebagai petugas barisan hadapan dalam melaksanakan penugasan mahupun latihan, turut berdepan dengan kebolehjangkitan COVID-19"

Alasan yg diorg bagi ni ada betulnya, ...tp nktau jgk sarjan ni ada alasan munasabah ke utk tolak vaksin tu...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:03 PM From the mobile phone | Show all posts
jahcomel replied at 23-8-2021 09:55 PM
Somi sy pn tntera gak, dh lngkap 2dos sbln lpas tp kesannye masih trase sakit dada, brdebar2, sakit  ...

Asben Jah merokok tak
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Sarjan ni kena ada alasan munasabah lah. Kalau tamatkan khidmat tu dah kejam. Apatah lagi tak dapat pencen. Jahat gila sistem. Angkara vaksin covid yang baru setahun dua ni.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
iqbalriad replied at 23-8-2021 09:57 PM
Kita tak boleh ada anggota yg jenis mcm ni. Boleh kalah perang. Kecuali mmg ada kebenaran atau ala ...

Pelik juga dorang ni kan dah di brain wash kalau suruh tembak dia tembak. Boleh pulak yang ni sempat tanya why?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:11 PM | Show all posts
Dia kena pecat pasal engkar arahan. Dalam tentera mana boleh engkar arahan. Nak pulak anggota bawahan.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:19 PM From the mobile phone | Show all posts
askar dan guru dah dipaksa..kenapa staf2 KKM yg xmo vaksin boleh dibiar pulak ek?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:20 PM | Show all posts
pentaksub vaksin konfem kepuasan bila baca berita ni

"padam muka antivaksin tu" kata mereka dengan nada psycho
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Tentera kena ikut arahan.... antara hidup dan mati ni..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-7-2022 10:16 AM GMT+8 , Processed in 0.091331 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list