CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 2449|Reply: 22

Alif Satar Ikut Sunnah, Seronok Mandi Hujan Dengan Anak-anak

[Copy link]
Post time 23-8-2021 05:27 PM | Show all posts |Read mode
Kredit foto: IG




Mungkin ramai ibu bapa melarang anak-anak daripada 'mandi hujan' kerana bimbang kesihatan mereka terjejas. Takut demam kata orang dulu-dulu.


Namun, berbeza dengan Alif Satar yang ceria bermain air hujan bersama anak-anaknya sebagai inisiatif untuk menghiburkan mereka.




  



Yalah, sudah lama terperap dalam rumah tanpa melihat dan berinteraksi dengan dunia luar.


Ceria sungguh melihat tiga beranak ini mengenakan baju hujan.




Kredit foto: IG




Kata penyanyi, pelakon dan pengacara itu, isterinya sudah memberi lampu hijau untuk membawa anak mereka mandi hujan.




Kredit foto: IG




Ada ke yang demam kalau kena hujan sekarang ni? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu dulu mandi hujan aje pening yakmat dan demam. Sekarang takde pulak.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 06:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Tercari-cari part sunnah tu. Mandi hujan mmg sunnah? Ke tajuk misleading.
Mandi hujan memang best tapi aku seriau kilat.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 06:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Hapo mandi hujan tp kepala tutup?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 07:09 PM | Show all posts
hujan skrg tak sama dgn hujan zaman dulu...
skrg byk bahan kimia..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 07:11 PM | Show all posts
i dulu suka mandi ujan tp takdelah pakai baju ujan ...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 07:28 PM | Show all posts
Edited by midori_katana at 24-8-2021 04:15 PM

yer2 tajuk gempak.
iols pun gigih la search ttg hadis mandi hujan

https://muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/4064-al-kafi-1563-hukum-basahkan-badan-dengan-air-hujan-ketika-hujan-turun
hadis kata sekadar basahkan sedikit bahagian badan

Antara sunnah yang jarang dilakukan dalam pengamalan masyarakat pada hari ini adalah membasahkan sedikit dari bahagian badan dengan air hujan yang turun daripada langit. Perbuatan ini tsabit daripada Nabi S.A.W berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A beliau berkata : ‘’Hujan turun dan kami pada ketika itu bersama dengan Rasulullah S.A.W. Lalu baginda S.A.W menyelak baju baginda sehinggalah hujan menimpa badan baginda. Kemudian kami bertanya : ‘’Wahai Rasulullah, mengapakah anda melakukan ini ?’’. Maka jawab baginda S.A.W:

لِأَنَّهُ حَدِيثُ عَهْدٍ بِرَبِّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Kerana ia baru sahaja datang (turun) dari Tuhannya yang Maha Tinggi.

Riwayat Muslim (898)



Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 07:52 PM | Show all posts
Ada ke sunnah mandi hujan? Iols mmg tak tahu ni, TT? Maksud sunnah,  perkara yg Nabi buat yg sahabat praktiskan, kan? Ada ke zaman sahabat mandi2 hujan?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 08:18 PM | Show all posts
lama tak mandi hujan
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 08:47 PM | Show all posts
masalah sekarang hujan sekarang kotor..campur asap dan bahan kimia merbahaya.....
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:19 PM | Show all posts
setakat mandi hujan depan halaman rumah takde hal...
kalau main hujan sampai masuk parit sungai takde yg monitor naya jah...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2021 10:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Mandi hujan ni elok uols
Kalau uols kena hujan lepastu sakit kepala ke demam2 ke tu maksudnya badan uols banyak toksin ke toksik. Kalau sihat2 je maknanya badan uols sihatla..air hujan membawa bersama penyakit keluar.
iols kadang2 mandi hujan jugak dengan anak. Biar lepas rambut sampai puas..ok je..lagi segar. Tak sakit kepala. Dulu2 ya kena hujan ckit jadi sakit kepala.
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 02:16 AM From the mobile phone | Show all posts
mmg seronok mandi hujan ni
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 07:10 AM | Show all posts
kalau nak mandi, kena kuyup, biaq rambut tu kena ayaq hujan lebat tu... bagus mandi hujan untuk budak2 ...
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 09:15 AM From the mobile phone | Show all posts
che-cikL replied at 23-8-2021 07:52 PM
Ada ke sunnah mandi hujan? Iols mmg tak tahu ni, TT? Maksud sunnah,  perkara yg Nabi buat yg sahabat ...

Iols pun tak tahu.. ada chuols hadis ni
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Seronok mandi hujan ni. Masa kecik dulu, tiap kali hujan lebat memang galaklah main hujan. Hujan rintik tak mainlah sebab memang toksik. Bila dah besar, x mandi dah sebab malu kena bersiap kat luar. Mak x bagi masuk rumah basah2.
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 10:11 AM | Show all posts
Bila hujan lebat memang seronok mandi hujan.  Tapi husband Ngah tak boleh, dia mesti sakit kepala. Masa anak kecil-kecil, selalu join mandi hujan di halaman rumah.
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 12:00 PM From the mobile phone | Show all posts
midori_katana replied at 24-8-2021 09:15 AM
Iols pun tak tahu.. ada chuols hadis ni

Tkasih... Tu lah tu smlm baca yg uols tepek tu, baru tahu. Masa iols type tu blm baca yg uols punya. Sekali dh post, baru scroll tgk post uols betul2 atas my post. Dpt ilmu baru, tq tq tq
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 12:02 PM | Show all posts
che-cikL replied at 24-8-2021 12:00 PM
Tkasih... Tu lah tu smlm baca yg uols tepek tu, baru tahu. Masa iols type tu blm baca yg uols puny ...

a'aa.. tq kat tuan tanah....
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2021 01:56 PM From the mobile phone | Show all posts
kitmal9545 replied at 23-8-2021 08:47 PM
masalah sekarang hujan sekarang kotor..campur asap dan bahan kimia merbahaya.....

Arwah iols ckp kalau nak mandi hujan jgn mandi hujan yg pertama sekali turun setelah berminggu2 atau berbulan2 x hujan. Sbb yg turun tu hujan bercampur chemical.. ataupun tunggu hujan dah turun dlm 15-30 minit..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

19-5-2022 10:27 AM GMT+8 , Processed in 0.092468 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list