CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 1175|Reply: 7

Kecoh Fenomena Langit Terbelah, Petanda Musibah Bakal Tiba

[Copy link]
Post time 9-8-2021 10:16 AM | Show all posts |Read mode
JAKARTA -Satu fenomena mirip langit terbelah di Pacitan, Jawa Timur menjadi tular di media sosial baru-baru ini, lapor laman Suara.com kelmarin.


Ketua Bidang Mitigasi Gempa Bumi dan Tsunami Badan Metereologi dan Geofizik (BMKG), Daryono berkata terdapat dua kemungkinan yang menyebabkan fenomena itu berlaku.


“Terdapat awan unik berbentuk lurus di Pacitan dalam sebuah video YouTube dan terdapat dua sebab yang memunungkinkan perkara itu terjadi,” katanya.


Kredit foto: Youtube




Pertama, ia merupakan fenomena awan gulung dan pernah berlaku di beberapa kawasan.


Awan gulung berlaku apabila ada pertemuan antara udara dan kelembapan wap air yang berbeza dan dipengaruhi oleh tiupan angin yang terbentuk di bahagian garisan hadapan jisim udara dengan kandungan wap air yang berbeza.


Kemungkinan kedua pula ialah apabila awan itu terbentuk akibat jet udara yang kebiasaannya mempunyai diameter yang kecil dan garisan awan menjadi lebih jelas berbanding warna langit .


Ia lazimnya berlaku untuk tempoh yang singkat dan hilang dalam tempoh satu minit serta mempunyai bentuk seperti awan sirus.


“Yang pasti, awan itu merupakan satu fenomena biasa dan bukannya petanda akan terjadi musibah seperti bencana besar,” jelasnya. -CARI


Sumber: Kosmo
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:19 AM | Show all posts
Indon. Ok next.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Gambaq awan jahh kot.. kalau amik gambaq awan, bubuh kat bod hobi bawah fotografi ke mana tah, dpt juga tacang...
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Wah terpilih sangat. Semua pik2 jadi kat negara Friska je nampaknya.

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:27 AM | Show all posts
hari tu matahari terbit dari utara kat Indonesia. tak jugak kiamat2
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:38 AM From the mobile phone | Show all posts
domestobot: hari tu matahari terbit dari utara kat Indonesia. tak jugak kiamat2

Sesuatu akan berlaku tahun ni
Alam dah mula berkomunikasi antara satu sama lain
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Aishhhh mcm2 leluhur ni
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2021 10:53 AM From the mobile phone | Show all posts
sangat cantik!
kita pernah ke ada fenomena awan macam ni?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

18-5-2022 01:36 AM GMT+8 , Processed in 3.683519 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list