CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 11596|Reply: 169

Dulu Sebar Berita Palsu Kesan Vaksin, Kini Didakwa Buat Komunikasi Jelik Terhada

  [Copy link]
Post time 6-8-2021 02:48 PM | Show all posts |Read mode
Seorang bekas penyelia kilang yang pernah didakwa atas kesalahan Ordinan Darurat kerana menyebar berita palsu kematian seorang anggota polis akibat vaksin, didakwa pula di Mahkamah Sesyen di sini kali ini atas pertuduhan komunikasi jelik terhadap Kementerian Kesihatan (KKM) berhubung kesan pengambilan vaksin.


Bagaimanapun tertuduh Muhammad Zaki Omar, 36, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya dihadapan Hakim M.M Edwin Paramjothy.




Muhammad Zaki ketika tiba di Mahkamah Sesyen di sini hari ini.




Mengikut pertuduhan, bapa lima anak itu didakwa secara sedar dan memulakan penghantaran komunikasi jelik sifatnya terhadap KKM dan kesan pengambilan vaksin dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain melalui perkhidmatan Facebook dengan menggunakan nama profil ‘Muhammad Zaki Omar’.


Hantaran itu dibuat pada 4 April 2021 pukul 8.44 malam yang kemudian dibaca pada 5 April 2021 pukul 11.30 pagi di KKM Putrajaya.


Berikutan itu pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (akta 588) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 233(3) akta sama.


Hukuman bagi seksyen itu memperuntukkan denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga setahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya Noor Dayana Mohamad menawarkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh.


Bagaimanapun tertuduh yang diwakili peguam Asiah Abd. Jalil memohon mahkamah mengenakan jaminan yang rendah dengan alasan tertuduh kini tidak lagi bekerja dan menanggung lima orang anak.


“Sebelum ini, tertuduh bekerja sebagai penyelia kilang di Singapura dengan berpendapatan RM10,000 sebulan. Selain itu, tertuduh juga sebelum ini pernah didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar, Perak berkaitan Ordinan Darurat dan pasport tertuduh juga telah diserahkan kepada mahkamah,” katanya.




Sumber: K! ONLINE

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 02:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Cuma nak tahu heols vaksin ke tak?
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 02:58 PM | Show all posts
tulah tertanya2 jugak..dia keja kat singapore kan...kerajaan spore okay ke kalau dia  tak vaksin
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 6-8-2021 02:56 PM
Cuma nak tahu heols vaksin ke tak?

X lah kot dh x bekerja kt s’pore tu. Klu x, msti majikan suruh vaksin
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Macam remi sehak pulak..
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:02 PM From the mobile phone | Show all posts
aechae replied at 6-8-2021 06:59 AM
X lah kot dh x bekerja kt s’pore tu. Klu x, msti majikan suruh vaksin

Yg Malaysia punya heols ambik ke x.. Ramai orang gini gebang je lebih, tengok2 dia pun ambik.
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia cucuk aku ada baca..pengakuan..
Tp dia ni mmg lantang gilaa
Kaw2 antibeksin
Siap selfclaim aktivis kepentingan awam
Secocok la dia laki bini
Bini doula cekebom mentang2 pernah menang kes..
Yg ni pn dia berharap lagi la kot sbb tu lantang sgt kecam keji sepital
Hujung2 bini g sepital gak..
Tapi dia ni emsem gak la ..tk brpa padan dgn bini dia tu
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Nahrom ni tak tau serik ke?
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:05 PM | Show all posts
antara yang bebal tegar kat facebook ni. penyelidik kepentingan awam katanya
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:07 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 6-8-2021 03:02 PM
Yg Malaysia punya heols ambik ke x.. Ramai orang gini gebang je lebih, tengok2 dia pun ambik.

Malu lh klu perjuangkn tp amek vaksin...
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia ni mmg penghasut antivaksin tegar
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Ini laki doula mulut lebar tu ke?
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:15 PM From the mobile phone | Show all posts
ni penyelidik kepentingan awam keja dia....
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:17 PM From the mobile phone | Show all posts
makadek replied at 6-8-2021 03:04 PM
Dia cucuk aku ada baca..pengakuan..
Tp dia ni mmg lantang gilaa
Kaw2 antibeksin

serious la zaki omar pengerusi antivaksin negara cucuk vaksin jua..malu la pengikut2 beliau dikhianati oleh pengerusi sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:18 PM From the mobile phone | Show all posts
MeghanK replied at 6-8-2021 03:17 PM
serious la zaki omar pengerusi antivaksin negara cucuk vaksin jua..malu la pengikut2 beliau dikhia ...

Ye dia cakap done cucuk lbh kurang gitula
Kotla dia ngajing ke apa ke
Kan dia kerja sinjapork sana...tk cucuk cane nk masuk .
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:19 PM From the mobile phone | Show all posts
emera replied at 6-8-2021 03:12 PM
Ini laki doula mulut lebar tu ke?

Haha yelah ...bini nampak mcm lemah lembut je tp bila berkomen bukan main hanat..benci btul dia dgn berkaitan sepital
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Rm10k gaji
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Ooo ni la cliant asiah kepam tu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Adakah ini identiti sebenar blastop??
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2021 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Adakah ini identiti sebenar blastop??
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Forum Hot Topic



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

26-1-2022 12:41 PM GMT+8 , Processed in 0.111460 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list