Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
14860
View
137
Reply

Lana Nodin Pertikai, Petugas Pengurusan Jenazah Covid-19 Jawab

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 27-7-2021 05:14 PM | Show all posts |Read mode
“Tidak ada keperluan memakai peralatan perlindungan diri (PPE) sekiranya tidak akan menyentuh jenazah pesakit Covid-19”.


Itu penjelasan yang dikongsikan oleh seorang petugas pengurusan jenazah Covid-19 dikenali sebagai Mat Yoe di laman Facebooknya berhubung tular video seorang lelaki memasuki kontena jenazah Covid-19 tanpa memakai PPE.


Mat Yoe berkata, sepatutnya lelaki tersebut perlu memakai apron seperti petugas lain yang dirakam di dalam video berkenaan kerana individu itu keluar masuk dari kontena mengandungi mayat pesakit Covid-19.




Kredit foto: IG




“Di dalam video itu yang memakai baju biru ramai-ramai, itu juga bukan PPE penuh. Baju biru adalah baju hospital, mereka cuma pakai apron, pelitup muka dan penutup kepala. Separa sahaja.


“PPE penuh ini bermaksud pakaian lengkap dari kepala sampai ke kasut. Serba-serbi dua lapis,penutup kepala, penutup muka dan hidung, pelindung muka, ‘jumpsuit’, sarung tangan dua lapis, pelindung kaki dan apron. Itu baru PPE penuh,” katanya.




  



Katanya, risiko jangkitan adalah rendah kerana jenazah pesakit Covid-19 telah dibalut dengan plastik sebelum dimasukkan ke dalam beg mayat.


“Akan tetapi mendedahkan diri kepada risiko jangkitan adalah salah di sisi undang-undang. Sebab itu semua anggota diwajibkan mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” jelasnya.








Dalam pada itu, Mat Yoe turut meluahkan kekesalan terhadap dakwaan yang mengatakan wabak Covid-19 adalah rekaan semata-mata.


“Baca komen, ada yang kata Covid-19 tipu-tipu. Rekaan kata mereka. Hari ini 17,000 kes. Aku malas nak doa buruk-buruk, cuma nanti kalau keluarga kena Covid-19, kau rasalah,” katanya.


Semalam, video tersebut tular di laman sosial dan menjadi bualan ramai selepas pelakon Lana Nodin mempersoalkan video tersebut selain dengan lantang mengktirik Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah. -CARI


Sumber: Kosmo
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 05:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Deni boleh duduk satu rumah dengan ritrud
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Pompuan muka alter ni, n
Cita2 nak jd wakil rakyat ke, semua dikondemnya
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 06:06 PM From the mobile phone | Show all posts
pergi la negara laki ko nanti.
try kondem deme guna eng haukk ko tu
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 06:21 PM From the mobile phone | Show all posts
tak membawa kebaikkan baik diam....
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Lakinya duduk sini jd biawak ke?
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 06:42 PM From the mobile phone | Show all posts
xboleh ke duduk diam2 sebarkan aura positif. ni jd artis nak buat perangai hanat je memanjang
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 06:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Hmm x mmbantunlgsg komen
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 06:47 PM | Show all posts
pandai kondem je pompuan bimbo ni die gaduh ngan mike kan
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
I separa stuju je ngan die....xdela stuju sgt & xdela kecam sgt...mmg hak die nak suarakan pendapat die...biar jelah. Geram sbb org atasan ni patutnye lebih tegas...jgn tekan marhein je...tp ngan kekawan ok je
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
I separa stuju je ngan die....xdela stuju sgt & xdela kecam sgt...mmg hak die nak suarakan pendapat die...biar jelah. Geram sbb org atasan ni patutnye lebih tegas...jgn tekan marhein je...tp ngan kekawan ok je
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:14 PM | Show all posts
asyik kondemm aje.. uruslah jenazah tu..
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh tak aku nak cadang Lana atau Rita ganti DG untuk handle kes covid di Malaysia ni? Nak tengok juga tahap kebijaksanaan dorang.
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Bnyk masa acik lana komen setiap isu free sgt2 kah? So lakinya gi lah register jadi volunteer utk pengurusan jenazah pula.
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Pompuan tetek dekat bahu ni boleh diam tak? Pergi je la jaga laki bewok ko tu. Ni sibuk sangat dengan KKM dan petugas2. Ko pilih klinik buat hidung pun gagal. Sampai harini hidung ko tu huduh tak jadi. dah macam jenglot.
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Anak2 dia tak ikut muka bapak kan..muka melayu je..
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 07:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Haah kan.. laki dia keja apa.. dapat pencen pesara atlet olimpik ker..
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 08:03 PM From the mobile phone | Show all posts
imransulaiman replied at 27-7-2021 07:37 PM
Boleh tak aku nak cadang Lana atau Rita ganti DG untuk handle kes covid di Malaysia ni? Nak tengok j ...

Haha punah malaysia ritrud ganti DG. Habis dia pulangkan balik semua vaksin dan stop program vaksinasi negara. Haruuuu
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 08:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Pekat betul bodoh dia ni... kan mayat tu dah berbungkus kemudian sanitize lg sebelum disolatkan kalau islam la..
Reply

Use magic Report

Post time 27-7-2021 08:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Hidung anak2 dia menceritakan kebenaran
Untuk tak OT, I ols tak sokong acik lana.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list