Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
5358
View
82
Reply

[Tempatan] No. 34 Cina, Islam dicabar lagi, bukan Islam berseluar pendek masuk ke surau nak cek sound system sebab katanya azan kuat sangat

[Copy link]

Author: Makcik.Kiah       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-6-2021 09:35 AM | Show all posts |Read mode
Edited by Makcik.Kiah at 20-6-2021 07:02 PM

Dakwaan azan Subuh ganggu tidur, ADUN buat laporan polis
Sinar Harian Jun 20, 2021 08:22 MYT



SUNGAI BULOH: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jeram, Mohd Shaid Rosli membuat laporan polis berhubung laungan azan Subuh yang didakwa mengganggu waktu tidur penduduk bukan Islam di sebuah perumahan di Puncak Alam di sini.

Mohd Shaid berkata, pihaknya menerima panggilan daripada pengerusi surau perumahan berkenaan pada Sabtu berkenaan tindakan seorang ahli jawatankuasa perumahan itu memasuki surau tanpa kebenaran.

Menurutnya, dengan berseluar pendek, lelaki bukan Islam itu memberikan alasan masuk ke surau untuk membuat pemeriksaan kelantangan pembesar suara yang digunakan.

"Lelaki berkenaan memaklumkan menerima aduan daripada penduduk bukan beragama Islam yang laungan azan Subuh tersebut mengganggu waktu tidur mereka.

"Ini merupakan aduan berterusan yang saya terima daripada jawatankuasa perumahan berkenaan," katanya menerusi laporan polis yang dibuat di Balai Polis Saujana Utama pada Sabtu.

Beliau berkata, pihaknya telah beberapa kali memberikan peringatan kepada penduduk perumahan berkenaan dan di warga Jeram berhubung isu laungan azan tersebut di Facebooknya.

"Saya sertakan juga titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mana di negeri Selangor ini tidak boleh menghalang untuk melaungkan azan.

"Saya merasakan mereka mencabar titah tuanku dan mereka wajar diambil tindakan mengikut lunas undang-undang untuk memberi pengajaran kepada orang lain," katanya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-6-2021 09:44 AM | Show all posts
Edited by Makcik.Kiah at 20-6-2021 07:01 PM

Panas betul hati makcik, azan tak sampai 10 minit pun, dan waktunya pun tak lah awal sangat. Tapi kalau tauke Cina pasang speaker burung walit berkicau dari pukul 6.30 pagi sampai ke malam, orang Melayu boleh je bersabar.

Kalau korang pergi ke pekan-pekan kecil, contohnya Teluk Intan, tauke Cina pasang speaker bunyi burung walit dah macam nak berperang bunyinya. Bayangkan kalau ada 3 - 4 bangunan digunakan untuk sarang burung walit, bersahut-sahutan bunyinya.

Ishhhh, panaih hati makcik panaih tau tak!



Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Selalunya yg komplain pasal azan cina
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Makcik.Kiah replied at 20-6-2021 09:44 AM
Panas betul hati makcik, azan tak sampai 10 minit pun, dan waktunya pun tak lah awal sangat. Tapi ka ...

Burung walit nih amender?
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 09:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 20-6-2021 09:48 AM
Burung walit nih amender?

Burung walid burung layang2kqh yg sarangnya diambil utk dibuat mkn dan produk kecantikan..dulu selalu juga minum sarang burung konon2 nak bg kulit cantik...la ni dah malas nak beli....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-6-2021 09:54 AM | Show all posts
Tinot7 replied at 20-6-2021 09:48 AM
Burung walit nih amender?


Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada cina2 ok je dgn azan, especially subuh. Katanya tu mmg waktu utk bgn pagi, nak siap2 gi bukak kedai. X payah pakai alarm.

Tapi muazzin ni kalau bole, pilih la yg suaranya elok, x sumbang. Yg buat non muslim sakit hati antaranya sbb suara muazzin samada sumbang / speaker pecah / terlalu kuat / combo kesemuanya di atas.
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Makcik.Kiah replied at 20-6-2021 09:54 AM

Burung layang2 yg sarangnya buat sup birds nest ka?
Sedap kott..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:08 AM From the mobile phone | Show all posts
jas7512 replied at 20-6-2021 09:51 AM
Burung walid burung layang2kqh yg sarangnya diambil utk dibuat mkn dan produk kecantikan..dulu sel ...

Oh.. ni ke? Sarang dia dibuat drp air liur rasanya .. masa kecik2, burung2 nih byk giller kat kedai2 dekat pasar kg iols.. bising.
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Dolu masa.kat kem..slalu ada sarang burung layang2 neh..
Kalau.la.cina masuk kem..sure.banyak.untung dia..hahahaa
Habang2.polis je panjat amek.sarang..depa komando..polis hutan bagai..mmg hati kering bak ikan kering gitchuu
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:33 AM | Show all posts
orang yang tak bolih dengan Azan...dalam badan dia ada Jin
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:42 AM | Show all posts
Tinot7 replied at 20-6-2021 09:48 AM
Burung walit nih amender?


Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:47 AM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 20-6-2021 10:42 AM

Apa iols tgk nihh???
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-6-2021 10:49 AM | Show all posts
Tinot7 replied at 20-6-2021 10:06 AM
Burung layang2 yg sarangnya buat sup birds nest ka?
Sedap kott..

Tak tau lah makcik sedap ke idaknya, tapi makcik geli nengoknya sebab kalau sarang burung tu masih belum proses lagi, bergelumang dengan najis burung. Kembang tekak makcik nengoknya macam dah sama level dengan kopi luwak, bahan yang bercampur najis
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Makcik.Kiah replied at 20-6-2021 10:49 AM
Tak tau lah makcik sedap ke idaknya, tapi makcik geli nengoknya sebab kalau sarang burung tu masih ...

Deme cuci bersih2 la...
Kopi luwak tuh hasil yak2.. mana sama
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Austronesian replied at 20-6-2021 09:46 AM
Selalunya yg komplain pasal azan cina


Betul. Tapi tempat aku ni kira bertoleransi habis la Cinanya sebab masjid daerah aku betul2 dibuat depan kawasan perumahan majoriti Cina. Like, literally across the road
Dah berpuluh tahun tak pernah ada isu. Salah sorang penduduk situ, skulmet aku. Dia siap kata bapanya suka ja azan tu sebab jadik alarm clock dia bangun pepagi.

Kat Semenanjung tu, Cina memang bangsat sikit. Cina Sabah ni pun nyampah dengan Cina Semenanjung sebab datang sini berlagak nau2. Bukan semua la. Btw aku tinggal area majoriti pribumi. So the chinks here are okay karna dah assimilate banyak dengan pribumi. Kalau tinggal belah majoriti bukan pribumi macam Tawau darul Ndon, dengarnya agak hanat juga perangai Cina situ. Or bandar besar macam KK. Btw ini dakwaan peribadi akak ja. Pandangan ini tidak mewakili seluruh Sabah.
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 11:12 AM | Show all posts
Aduh beraninya non Muslim di Malaysia ya, kalau kejadiannya di Indonesia sudah pasti tukang komplain itu akan diseret ke pengadilan karena menggugat harmonis dan kenyamanan beragama


Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 11:28 AM | Show all posts
Edited by Friska at 20-6-2021 11:29 AM

Gara-gara ada non Muslim protes azan, terjadi kerusuhan massal

Kerusuhan Tanjungbalai 2016
Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Pada malam hari tanggal 29 hingga 30 Juli 2016, sebuah kerusuhan terjadi di Kota Tanjungbalai, Sumatra Utara, Indonesia.[3][4] Kerusuhan meliputi pengerusakan 2 wihara, 8 kelenteng, dan 1 yayasan sosial di kota itu.[5] Tidak ada korban jiwa akibat kejadian tersebut, tetapi kerugian ditaksir mencapai sedikitnya ratusan juta rupiah.[2]

Kerusuhan dipicu oleh seorang warga yang menginginkan suara azan dari pengeras suara Masjid Al-Makshum yang terletak di Jalan Karya, Kota Tanjungbalai, diperkecil, lantaran mengganggu aktivitas keluarga di rumahnya.[3] Pihak pengurus masjid sempat mendatangi rumah warga tersebut seusai Salat Isya,[6] namun karena situasi yang mulai tidak kondusif, kedua belah pihak dipisahkan dan diamankan oleh kepolisian setempat. Situasi sempat mereda setelah dilakukan mediasi, tetapi menjelang tengah malam, sedikitnya ratusan warga berkumpul bersiap melakukan penyerangan kepada rumah warga yang memprotes suara azan masjid tersebut.[4] Diduga massa kembali berkumpul setelah sebuah tulisan di Facebook yang memuat isu SARA terkait protes pengeras suara masjid.[1][7] Massa sempat mencoba membakar rumah pemrotes, tetapi dicegah warga setempat.[4] Massa kemudian beralih merusak, membakar, dan menjarah barang-barang di wihara dan kelenteng setempat.[5] Menjelang pagi hari pada tanggal 30 Juli, polisi membubarkan massa yang melakukan kerusuhan.[8] Tujuh orang yang diduga sebagai provokator ditangkap akibat perusakan wihara.[9]




Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
kalau tak tahan azan sila balik ke gagang.
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2021 11:49 AM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 20-6-2021 02:56 AM
Betul. Tapi tempat aku ni kira bertoleransi habis la Cinanya sebab masjid daerah aku betul2 dibu ...

Area mana kaka duduk..Pribumi Sabah, Sandakan ka?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list