Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1737
View
13
Reply

Dua Kali Tukar Agama, Marcell Kini Peluk Islam

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-4-2021 12:15 PM | Show all posts |Read mode
Bukan rahsia lagi bahawa penyanyi terkenal Indonesia, Marcell Siahaan sebelum ini pernah beberapa kali berpindah kepercayaan, khususnya agama.


Terbaharu, penyanyi yang sinonim dengan imej berkepala botak itu mengakui telah mencapai titik akhir pencarian rohaninya selepas memutuskan untuk memeluk agama Islam, sekali gus menjadi mualaf.


Alasan penyanyi berusia 44 tahun itu ternyata sederhana. Marcell mendakwa, dia menemui ketenangan dalam agama baharu yang dianutinya iaitu Islam.




Kredit foto: Kosmo




Saya berasa tenang, nyaman dan senang, ujarnya sewaktu ditemu bual oleh pengacara, Daniel Mananta dalam rancangan Daniel Tetangga Kamu baru-baru ini.


Tidak hanya terhenti begitu, pelantun lagu Semusim itu tidak menyangka, pada usia 44 tahun, dia akan sekali lagi menemukan keyakinan terhadap apa yang dicari selama ini selepas dua kali bertukar agama.


Dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga yang memiliki keberagaman agama dan berfikiran terbuka, Marcell, telah didedahkan dengan pelbagai kepercayaan sejak kecil.


Amalan berpuasa, menyambut Hari Raya Aidilfitri, Hari Krismas dan pelbagai sambutan dan ritual agama pernah dilakukannya sejak kecil sehingga remaja.


Bahkan, Marcell juga mengaku pernah berfikiran agnostik, iaitu tahu bahawa Tuhan itu wujud tetapi tidak mempercayai ajaran agama.


Sehingga akhirnya Marcell mula yakin dengan beberapa agama bermula dengan Katolik dan kemudiannya Buddha.


Sewaktu kecil, saya seorang agnostik. Dahulu, saluran televisyen TVRI ada menyiarkan beberapa program berunsur keagamaan, termasuk Islamik, Katolik, Buddha dan Hindu.


Saya suka menonton rancangan sebegitu lebih-lebih lagi program tentang agama Islam. Saya masih ingat ketika saya menonton program tilawah al-Quran, alunan ayat suci kedengaran begitu indah sekali, ujarnya.


Marcell ingin tahu segala hal termasuk soal agama. Sehinggakan dia tidak pernah jemu untuk mencari kebenaran tentang agama.


Saya tidak mahu menjadi seorang yang penakut tentang sesuatu perkara yang saya tidak tahu, ujar Marcell yang akhirnya memutuskan untuk memeluk agama Islam pada awal April lalu.


Agama Islam sebenarnya bukanlah suatu hal baharu dalam kehidupannya secara personal. Hal ini kerana, datuk kepada penyanyi itu juga sebenarnya beragama Islam.


Bahkan, isterinya, Rima Melati Adams juga seorang Muslim. Usai mengucapkan dua kalimah syahadah, Marcell memutuskan itulah titik akhir dalam perjalanan spiritualnya.


Peranan keluarga terutama isterinya, Rima juga memberi pengaruh besar dalam perjalanan Marcell untuk mengenal dengan lebih dekat lagi tentang Islam.


Bahkan, Marcell dan Isterinya juga selalu mempelajari dan memperhatikan bagaimana umat Islam beribadah dan mengikut contoh keluarga Rima yang berada di Malaysia dan Singapura.


Semenjak pandemik Covid-19 menular ke seluruh dunia, Marcell mengakui dia lebih banyak bermuhasabah dengan ikhlas dan berserah kepada Tuhan.


Bergelar mualaf juga membuatkan dirinya lebih menjadi manusia yang lebih mencintai diri sendiri dan lebih ikhlas dalam melihat pelbagai perkara.


Bahkan pandangannya tentang Tuhan juga kini sudah berbeza.


Dia (Allah SWT) ialah Yang Maha Esa dan Maha Penyayang, kata Marcell.-CARI


Sumber: Kosmo
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 14-4-2021 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Lama dah..sejak 2011
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 12:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Apo... Kan dh lama dia masuk islam.... Ngigau apa wartawan cari ni...
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
lampor: Apo... Kan dh lama dia masuk islam.... Ngigau apa wartawan cari ni...


Mungkin baru bangkit dr kuburan sempena Ramadhan
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Baguslah... masa kahwin ngan rima spore tu pun rima xda paksa nak tukar agama.. biar dtg ikhlas sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 01:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Di sini di dalam dadaku ada ruang utk aku sentuh. Dia menjerat hatiku, menatapku tajam
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 01:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku ingtkn marcel convert jd buddha ke christian...  sungguh suratkhabar lama lah news ni...
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 02:29 PM From the mobile phone | Show all posts
berita arkib kot ni {:smile
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 06:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Tp ms kahwin dgn wife dia tu dia ni Islam ke?
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2021 10:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah kenapa aku baca artikel ni dlm kepala aku dgn accent Indonesian? {:laugh
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2021 12:52 AM | Show all posts
Kurex replied at 14-4-2021 01:51 PM
Di sini di dalam dadaku ada ruang utk aku sentuh. Dia menjerat hatiku, menatapku tajam

gigih aku cari.. patut la bunyi familiar




Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2021 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Carcosa replied at 14-4-2021 10:42 PM
Dah kenapa aku baca artikel ni dlm kepala aku dgn accent Indonesian? {:laugh

you are not alonee~~~ (nyanyi lagu maikel jeksen)
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2021 11:18 AM | Show all posts
bedahmenjuyah replied at 14-4-2021 06:10 PM
Tp ms kahwin dgn wife dia tu dia ni Islam ke?

belum..

dia convert lepas kawin
Reply

Use magic Report

Post time 5-5-2021 04:06 PM | Show all posts
Alhamdulillah hidayah Allah boleh datang dalam pelbagai bentuk. Berharap terus kekal dengan agama yang dia anuti sekarang sehingga akhir hayat...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list