Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
2583
View
30
Reply

[Tempatan] Rendah akademik punca jadi samseng. Kes jenayah gangster paling tinggi melibatkan kaum India diikuti Cina dan Melayu.

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 24-2-2021 10:01 AM | Show all posts |Read mode
Edited by EJALTI at 24-2-2021 02:03 AM

Rendah akademik punca jadi samseng

https://www.utusan.com.my/berita ... punca-jadi-samseng/

Oleh MOHD. FADHLI MOHD. SULAIMAN
24 Februari 2021, 9:00 am


MOHD. KHAIRUDDIN MOHAD SALLEHUDDIN

PETALING JAYA: Tahap akademik rendah dan peluang pekerjaan tidak terjamin menyebabkan kaum India paling ramai ditahan kerana terlibat aktiviti gengsterisme di bawah Akta Pencegahan Jenayah 1959 (POCA).

Pakar Antropologi dan Sosiologi, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Mohd. Khairuddin Mohad Sallehuddin berkata, berdasarkan Pelan Tindakan Masyarakat India Malaysia (MIB), sebanyak 40 peratus atau 695,030 orang India berada dalam kategori B40.

Menurut beliau, golongan tersebut ramai mendiami kawasan rumah pangsa yang memang terdedah kepada budaya gengsterisme.

Mereka terpaksa bekerja dengan pendapatan tidak setimpal dan tiada sistem sokongan sosial dan ekonomi yang mampu memajukan mereka.

Keadaan ini menyebabkan mereka mudah terlibat dengan gengsterisme kerana beranggapan dengan menjadi gangster mereka mendapat lebih banyak wang, katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam.

Selasa lalu akhbar ini melaporkan, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman mengesan 72 geng samseng aktif di negara ini dan jika dibiarkan tidak mustahil akan mengundang Malaysia menjadi Chicago 1930-an yang melumpuhkan kedaulatan undang-undang Amerika Syarikat (AS).

Berdasarkan jumlah tangkapan di bawah POCA, kaum India kekal lima tahun berturut-turut dari 2016 hingga 2020 sebagai kes jenayah gengster paling tinggi (342) diikuti Cina (97) dan Melayu (30).

Senada dengan Mohd. Khairuddin, Pakar Antropologi dan Sosiologi, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Mohd. Roslan Rosnon berkata, Kementerian Perpaduan Negara melalui Unit Transformasi Masyarakat India Malaysia (MITRA) dan institusi sosial lain seperti pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik perlu bersama-sama mengatasi masalah sosioekonomi masyarakat India.


MOHD. ROSLAN ROSNON

Menurut beliau, MIB perlu diterjemahkan dalam bentuk tindakan sebenar agar kaum India mendapat manfaat.

Kerajaan juga mungkin boleh menambah pengambilan pegawai polis berketurunan India ke Jabatan Siasatan Jenayah Bahagian Siasatan Khas (D9) Polis Diraja Malaysia untuk membantu mendapatkan gambaran lebih baik mengenai penglibatan komuniti itu dalam gengsterisme, kata beliau.

Selain itu katanya, ibu bapa keluarga India B40 juga perlu mengawasi anak-anak mereka agar tidak terjebak dalam kegiatan samseng.

Ibu bapa juga perlu mengawal anak-anak agar tidak kerap menonton filem-filem ganas termasuk mempromosikan arak, seks bebas dan gengsterisme, katanya.

MIB menggariskan dasardasar kerajaan ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi komuniti India menerusi suntikan dana dan modal dalam sektor pendidikan dan ekonomi.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 24-2-2021 11:03 AM From the mobile phone | Show all posts
ingatkan org melayu abg long kawasan
sekali anney daa
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Itu la dari dulu dah cakap ..  sepatutnya peluang anak2 ini mengakses kepada pendidikan dibuka sepenohnya . Kita patut galakkan kerana ini akan menjadikan depa lebih menyayangi kehidupan dan lebih penting jadikan depa lebih bersedia bersama2 dalam satu tamaddun yg semakin berubah .
Tapi melayu2 ni dengki , takut twngok orang lain lebih . pasai melayu lebih suka lepak kedai kopi . dah dasar rasis lebih .
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 04:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Eh dari 10 pagi thread ni rupanya. Bru 3-4 komen je???
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 04:12 PM | Show all posts
kaum haram jadah ni memang
tu je kejenye
xde sekor pun semenggah
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 04:37 PM | Show all posts
Adui sebesar2 alam muka prof nya
Nak quick money camtulah
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 04:45 PM | Show all posts
iols konpius, awat gambaq depa besaq nau?
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 04:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Rogue98 at 24-2-2021 04:56 PM

Lerrr....ingatkan kaum yg paling ramai tu lah paling gangster. Tapi betullah tu kat kawasan rumah aku mmg byk gangstar India pun. Polis selalu round. Pasar malam rumah aku ada makcik tu jual laksa sedap ...satu haritu aku order tgk dia kelam kabut packing bila aku tanya kenapa dia kata nak balik sebelum pukul 7pm sbb nanti ada gangsta India dtg mintak duit 'protection'. Now dah bertahun tak nampak kedai makcik tu
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 05:05 PM | Show all posts
kadg2 kita dah bg peluang utk belajar...dia pegi ponteng...xbuat assessment bagai..mcm mana lagi nk tlg ubah nasib dorg walaupun kaum lain? buat rayuan pun kita terima jgk smbg blaja lg..still buat perangai...
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Peluang bersepah..poli, giat mara,ilp, ikm, ikbn, private pun ada. Melayu pun ramai gak x belajar.. jahat2 jadi mat rempit, mat pit. Senang kate, atas diri masing2. X usah la nk salah kn sistem,ni bukan tahun 70an nk blajar susah.keje pun susah..ni kehendak sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Tolonglah siasat dakwaan Waytha Moorty pasal ada perancangan sistematik oleh pihak polis dlm merekrut pemuda india jadi penjenayah....dakwaan yg sgt jahat terhadap pihak polis....
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 07:01 PM | Show all posts
huJanBaTu replied at 24-2-2021 11:03 AM
ingatkan org melayu abg long kawasan
sekali anney daa

koh koh koh memang pari pari pun yang selalu jadi samseng...dekat mana2 pun mesti pari pari yang jaga kawasan... unless kawasan tu memang majoriti tongkang...
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 07:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Salah melayu jugak
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:14 PM | Show all posts
hanya satu cara je ....  jemput deols gi selatan Thailand  ...  situ byk night club ... sesuai utk jadi sarang samseng tak kira apa kaum

yg hensem punya boleh jadi penari seksi,  penari tiang,  penari spender, gigolo  ...  tak hensem punya boleh jadi pelayan customer yg masuk pub,   atau nak bisnes dadah pon boleh  ...   sentiasa boleh enjoy seksi show atas pentas

tunggu la COVID berakhir boleh pikirkan ... heharap ada pihak boleh jalankan kerja ni ...  spy jenayah weols berkurangan

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesan buruk gengster india

anggota bomba dibunuh
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:23 PM From the mobile phone | Show all posts
renko replied at 24-2-2021 04:12 PM
kaum haram jadah ni memang
tu je kejenye
xde sekor pun semenggah

Tak baik cakap macam tu...kajian perlu lebih lagi mengenai punca

Obviously ni berpunca dari Dasar Kerajaan
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dizekni at 24-2-2021 08:36 PM

double post
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:30 PM From the mobile phone | Show all posts
notM replied at 24-2-2021 08:23 PM
Tak baik cakap macam tu...kajian perlu lebih lagi mengenai punca

Obviously ni berpunca dari Das ...

Tak baik kepala bapak kau

asal bangsa kau je cepat je bekap
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dizekni at 24-2-2021 08:35 PM

double post
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2021 08:37 PM | Show all posts
kelink di malaysia dan kelink di india sama shj..............malas nk ckp. korg sendiri tau mcmn
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list