Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
7093
View
149
Reply

[Tempatan] Polis sudah kenal pasti identiti lelaki murtadkan wanita Islam

[Copy link]

Author: Punat_button       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-2-2021 11:52 PM | Show all posts |Read mode
Polis sudah kenal pasti identiti lelaki murtadkan wanita Islam
| | 20 Februari 2021

image.png
Ayob Khan Mydin Pitchay

JOHOR BAHRU - Identiti seorang lelaki yang tular dalam media sosial baru-baru ini kerana dipercayai memurtadkan seorang wanita Islam, telah dikenal pasti.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, ini susulan pemeriksaan polis di sebuah rumah di Perjiranan Bandar Dato Onn di sini pada 9.50 malam Jumaat.

Pemeriksaan itu hasil maklumat yang menyatakan terdapat sekumpulan orang awam berkumpul untuk menyerbu premis itu kerana mengesyaki lelaki berkenaan berada di dalam premis.

Pihak polis telah berjaya mengawal keadaan dan hasil pemeriksaan, didapati rumah itu hanya didiami oleh ayah dan kakaknya sahaja manakala suspek yang berusia lingkungan 29 tahun tiada di situ. Oleh itu, tiada tangkapan dan rampasan dibuat, katanya dalam satu kenyataan di sini pada malam Sabtu.

Ayob Khan berkata, kes sedang disiasat oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) Bukit Aman di bawah peruntukan Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948, Seksyen 233 Akta Komunikasi Multimedia 1998 serta Seksyen 298 dan 505 (C) Kanun Keseksaan.

Baru-baru ini, tular sebuah video berdurasi tiga minit 26 saat memaparkan seorang lelaki mengaku telah memurtadkan seorang wanita Islam, dipercayai isterinya.

Video itu mendapat ribuan tontonan daripada warganet. - Bernama

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... tadkan-wanita-Islam
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf


Rate

3

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 20-2-2021 11:54 PM | Show all posts
Video murtad: Biar polis jalankan siasatan, kata Jakim
AZIE YAHAYA | | 20 Februari 2021

image.png
Tular video memaparkan seorang lelaki bukan Islam mengaku memurtadkan seorang wanita Islam sebelum mengahwininya.

PUTRAJAYA C Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) meminta orang ramai menyerahkan siasatan isu video seorang lelaki bukan Islam yang dikatakan memurtadkan seorang wanita Islam kepada pihak polis.

Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Aziz Jusoh berkata, pihaknya difahamkan isu berkenaan sudah pun dalam perhatian dan tindakan polis selepas menerima aduan dari pelbagai pihak.

Menurut beliau, tindakan undang-undang boleh diambil mengikut Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam yang sedang berkuat kuasa di beberapa negeri terhadap mana-mana orang, termasuk orang bukan Islam, yang menghasut, memujuk, mempengaruhi atau memaksa orang Islam supaya meninggalkan agama Islam atau tidak suka kepada agama Islam.

Selain itu, mana-mana orang Islam yang cuba untuk keluar dari agama Islam juga boleh diambil tindakan undang-undang mengikut Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah yang sedang berkuat kuasa di beberapa buah negeri, katanya dalam satu kenyataan media pada Sabtu.

Dalam pada itu, Abdul Aziz turut meminta supaya seluruh umat Islam dapat mempertingkatkan kefahaman dan penghayatan Islam secara menyeluruh melalui pegangan akidah yang dibawa Nabi Muhammad SAW.

Semua pihak diingatkan supaya tidak saling menyalahi antara satu sama lain dalam isu membabitkan umat Islam sebaliknya perlu bersama-sama memperkukuhkan institusi keluarga Islam, memupuk sikap saling ambil peduli dalam masyarakat serta ingat mengingati dalam menghadapi sesuatu permasalahan.

Jakim bersama pihak berkuasa agama negeri seperti Jabatan dan Majlis Agama Islam Negeri, Jabatan Mufti Negeri dan lain-lain sentiasa menjalankan usaha bagi memastikan akidah, syariah dan akhlak umat Islam sentiasa terpelihara selaras dengan prinsip Maqasid Syariah iaitu menjaga agama yang diberi penekanan oleh kerajaan pada masa ini.

"Jakim mengucapkan syabas dan tahniah atas keprihatinan semua pihak dalam sebarang isu membabitkan umat Islam dan pada masa sama menyokong usaha dan tindakan pihak berkuasa untuk menjalankan tugas mereka dengan seadil-adilnya, katanya.

Sebelum ini, satu klip video dikatakan dimuat naik melalui laman YouTube memaparkan seorang lelaki bukan Islam mengaku memurtadkan seorang wanita Islam sebelum mengahwininya.

Lelaki itu turut memberitahu, cara untuk lelaki bukan Islam mengahwini wanita Islam adalah dengan menukarkan agama mereka di negara lain seperti Indonesia, Singapura atau India terlebih dahulu.

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... siasatan-kata-Jakim
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 12:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Bini dia indon..
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 12:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Nmpk busuk n buruk je muka laki tu walau dikaburkn..mcm mana org boleh terpikat
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 01:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Halah... Kalau kat Penang bersepah ha
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:00 AM From the mobile phone | Show all posts
lattehazelnut replied at 21-2-2021 12:22 AM
Bini dia indon..

Ya. I ada baca juga. Bukan permanent resident pun kan? Law Malaysia boleh guna dekat dia ke kalau tangkap?
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Benda basic siak..kalau ko nak buat jahat takpayah heboh satu dunia la..kan mendapat. Indon ni takde yg baik.. kalau baik mmg kiamat dunia. Dia punya drama kuat belit. Agama pada dieorg memain aje. Aku dah masak dgn perangai org indon ni. Ptui!!!
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:28 AM | Show all posts
Jikalau berkahwin di negara lain tak perlu lah menukar agama.
Kahwin sahaja.
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:29 AM | Show all posts
Di Thailand pun ramai orang islam berkahwin dengan pasangan bukan islam ok sahaja.
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:39 AM From the mobile phone | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 21-2-2021 02:29 AM
Di Thailand pun ramai orang islam berkahwin dengan pasangan bukan islam ok sahaja.

itu thailand ini malaysia.bukan ikut undang2 thai
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:50 AM | Show all posts
felinecat replied at 20-2-2021 10:39 AM
itu thailand ini malaysia.bukan ikut undang2 thai

Kerana dia kata ini... Lelaki itu turut memberitahu, cara untuk lelaki bukan Islam mengahwini wanita Islam adalah dengan menukarkan agama mereka di negara lain seperti Indonesia, Singapura atau India terlebih dahulu.

Apa yang saya maksudkan tak perlu tukar agama jikalau berkahwin di negara lain.
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 02:57 AM | Show all posts
isteri dia indon... tapi dah itu pilihan isterinya persis elli tu...

koh koh koh....
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 03:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah berkicap x cukup tanah nak lari latu..bini dah mintak maaf dah..bodoh knp la guna habis..simpan la sikit sikit esok adalah hero dr DAPur backup kasik loyer
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 04:35 AM From the mobile phone | Show all posts
lattehazelnut replied at 21-2-2021 12:22 AM
Bini dia indon..

Patut pun
Betina Indon kan apa kisah janji dpt meneruskan hidup.Tak pelik pun
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 05:39 AM From the mobile phone | Show all posts
Dekat indon mmg blh kawen lain agama ni. So apa yg salahnya perempuan indon tu buat kalo dia mmg org indonesia dan kawen dkt indonesia.
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 06:11 AM From the mobile phone | Show all posts
tak boleh pegi siam ka?
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 06:30 AM | Show all posts
bangga si keling ni dapat murtad kan orang

mungkin dapat taraf dewa dewi bila dah mampos kelak
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 06:55 AM From the mobile phone | Show all posts
kenapa keling suka indon ya? bukan trisna kata cina yg suka indon? kejenya menipu aje minah trisna ni

cc trisna
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 07:16 AM From the mobile phone | Show all posts
mawarika replied at 21-2-2021 02:25 AM
Benda basic siak..kalau ko nak buat jahat takpayah heboh satu dunia la..kan mendapat. Indon ni takde ...

betul.. bnyak indon kawin india di malaysia. ni

mulut. ckp ya allah.. aku selamat melahirkan bayi.. mak.. dlm. phone... tp. suamianya india
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2021 07:17 AM From the mobile phone | Show all posts
ellejo replied at 21-2-2021 06:55 AM
kenapa keling suka indon ya? bukan trisna kata cina yg suka indon? kejenya menipu aje minah trisna n ...

Devan konon kasta tinggi kot.. kulit cerah
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list